Neon tetra met een worm? ( foto)


W

w3bcr4wl3r

Guest
Zag vandaag een Neon zwemmen met een dikke witte punt op z'n zijkant. Dichterbij bekeken is het volgens mij een soort worm? Nu al een 2-3 mm groot, lijkt alsof ie erdoor gaat aangezien er aan de andere kant ook een flinke verdikking is.

Is dit een worm? Word t beestje nu van binnenuit opgevreten en kan ik er iets aan doen?

Beestje is actief, eet enz, maar denk dat dit uiteindelijk fataal is?


 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)

Tja is heel moeilijk te zeggen zo, foto is niet duidelijk genoeg.
ALS het een worm is dan moet hij wel behandeld worden want anders zal het inderdaad fataal worden en er zullen ook meerdere vissen besmet zijn.
Maar voor nu kan ik geen heel duidelijk antwoord geven.
Is het geen schimmel of infectie?
Kun je proberen betere foto's te maken?
Andere vissen niets aan te zien?
 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)

Patries zei:
Tja is heel moeilijk te zeggen zo, foto is niet duidelijk genoeg.
ALS het een worm is dan moet hij wel behandeld worden want anders zal het inderdaad fataal worden en er zullen ook meerdere vissen besmet zijn.
Maar voor nu kan ik geen heel duidelijk antwoord geven.
Is het geen schimmel of infectie?
Kun je proberen betere foto's te maken?
Andere vissen niets aan te zien?

Andere vissen is niets te zien behalve eentje met een wit "aangevreten" lijkt het wel - puntje aan z'n staart.

Voor de rest zitten er 40 vissen in, en niets te zien.

De vis die het heeft, kan geen betere foto maken, zijn te snel... heeft echt een witte punt in zich zitten, lijkt het einde van een worm. is 2 mm dik en 2-3 mm lang. AAn de andere kant van de vis zit een zwelling, is rood aan t worden.
 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)





 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)

Potjandorie, het zit je niet mee he...
Ik heb er hier wel vaker over gelezen, maar zelf geen ervaring.
De worm zou je met een antieworm middel kunnen behandelen, of de vis het dan overleeft is een kwestie van uitproberen, hij zal dan zelf de dode worm uit zn lijf moeten werken, wat natuurlijk niet meevalt... weet je zeker dat het een worm is? het zou namelijk ook een bacteriele infecie kunnen zijn(een puist, zeg maar)
Klinkt misschien raar, maar omdat wormen ook besmettelijk kunnen zijn...
Als je de vis uit kan vangen en in een natte doek vasthouden en dan voorzichtig met een pincet de bobbel vastpakken en heel rustig eraan trekken, dan zie je vanzelf heel snel of het een worm is of een puist?
Dan niet verder gaan tot het kapot is maar kijken of je dan een passende behandeling kan vinden?
Is natuurlijk wel stres voor de vis maar denk dat je anders geen goede behandeling kan vinden...ik zou het zo doen denk ik...
 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)

Het zit onder de "huid" zie ik nu. Denk dat het geen nut heeft om er aan te gaan trekken.
Zal hem dan alleen maar beschadigen. Weet nu niet zeker of t een worm of een puist is maar
ook aan de andere kant zelfde plaats heeft ie een zwelling en is ie rood.
 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)

Hhhmm, ik dacht te begrijpen dat het er een soort van doorheen stak, lastig hoor...
beiden kunnen die zwelling en roodheid aan de andere kant geven.
Tja, ik denk toch dat ik op verder onderzoek ging, zelf, of laten doen bij een winkel of arts...
beschadigd is die al, en de dood lijkt zonder ingrijpen ook dichterbij te gaan komen.
Je kan ook nog even afwachten en goed observeren hoe het verder ontwikkelt. Dan zou ik m wel apart zetten als je de mogelijkheid hebt!
 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)

ja dacht eerst ook dat het erdoor ging. Maar bij nader onderzoek zag ik een slijmlaag erover zitten, dus zit het eronder.

Zal em er eens proberen uit te halen. Zal en voorlopig even apart zetten. Misschien weet iemand wat dit is en of ik er iets aan kan doen.
 
Re: Neon tetra met een worm? ( foto)

Puntje van de staart is bij een gezonde neon altijd wit !!!
Als je het mij vraagt is het Lymphocystis wat de laatste tijd bij veel neons en kardinalen lijkt voor te komen.
Eerder altijd aan Columnaris gedacht, maar het lijkt veelal niet besmettelijk voor andere soorten.
Als dat het is, is het een onbehandelbare virusinfectie, die vanzelf zo kunnen verdwijnen maar bij aantasting van vitale organen toch dodelijk kan aflopen.

Maar ik kan het mis hebben : Hou de vissen goed in de gaten en bij besmetting andere vissen verder kijken !
 

Terug
Bovenaan