Neocaridina blue dream problemen


E

Emmbillie

Guest
hoi iedereen,
Sinds een week of 2 ben ik trotse eigenaar van een 20-tal blue dream garnalen.
De helft uit een speciaalzaak, de andere helft van een hobbyist.

Na een tijdje observeren heb ik een aantal vragen over deze beestjes, en enkele problemen die zij mee hebben genomen van deze plekken;

-Één van beide heeft me twee garnalen met een hoofdworm meegegeven, scutariella japonica geloof ik.
De garnalen lijken zich het niet veel aan te trekken. Dansen nog vrolijk rond en eten lekker door.
Ik heb flubenol besteld, maar ben nieuwsgierig of deze wormpjes nou écht schade toebrengen.

-Daarnaast heb ik een vrouwtje meegekregen met een gigantische eivlek. Superleuk, maar zij heeft een rare ‘waas’ onder haar staart. Is dit te linken aan een zwangerschap of een ziekte? Zie foto.

-Ook heb ik een zwart (of zeer donkerblauw) garnaaltje mee gekregen van de speciaalzaak, en weet niet zo goed of ik daar blij mee moet zijn of niet. Mocht deze paren met een blauwe, kan ik dan nog wel blauwe jongen verwachten of krijg ik een regenboognestje? Zie foto voor verschil. Ik heb de zaak al gemaild maar geen gehoor.

Ik heb in het verleden vuurgarnalen gehad en die deden het prima, nooit echt problemen opgemerkt.
Maar deze kostten me een fortuin, dus ben in wat voorzichtiger :D dus als iemand me wegwijs kan maken met deze zaken, ben ik je eeuwig dankbaar en heb ik weer wat waardevolle informatie geleerd.

Vrouwtje met eivlek en ‘waas’ onder staart. Het lijkt een beetje op slijm.

C6D83C65-B1AB-40EA-9D87-75365A2DD022.jpeg


Donkere garnalen en mooie blauwe


2D861749-D70A-4E9D-B96D-E12E9B424309.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie bij dat vrouwtje zo snel geen rare dingen hoor en verschil in kleur hou je omdat je moet uitselecteren en dus verschillende dekkingen krijgt net als bij Vuurtjes. Of Flubenol gaat helpen weet ik niet maar als je hier zoekt op de worm dan krijg je vast meer info.
 
Is met garnalen het beste om ze gewoon van 1 kweker te hebben eigenlijk,verschillende groepen is altijd een risico.
 
Wat John zegt klopt en je loopt dan het risico op kruisbesmetting. Aan de andere kant zegt men ook vaak dat het goed is om af en toe wat vers bloed toe te voegen aan de groep.
 
Kruisbesmetting met vuurtjes en varianten daarvan gebeurd volgens mij bijna niet maar bedoel net als nu met kleurafwijkingen en dat soort dingen bv.
Selecteren moet je sowieso wel maar voor hetzelfde geld komt van de ene groep 1 groot kleurfestijn aan nakweek en heb je dat ook met de andere groep.
 
Bedankt voor de tips, dan ga ik gewoon stevig uitselecteren. Dan komt dat vast wel goed, we zullen zien hoe creatief moeder natuur gaat wezen.

Wat betreft het vliesje/waas onder de staart, daar zitten nu een hele hoop eitjes in. Is dit soms een membraan om de eitjes te beschermen o.i.d? Het intrigeert me wel
 
Het is zo dat als het vrouwtje net verschaald is de mannetjes hun zaad tussen haar pootjes onder het lijf plakken en als dan de eitjes zakken worden ze zo bevrucht dus misschien was het wel een enorme verzameling van zaad.
 
Het is zo dat als het vrouwtje net verschaald is de mannetjes hun zaad tussen haar pootjes onder het lijf plakken en als dan de eitjes zakken worden ze zo bevrucht dus misschien was het wel een enorme verzameling van zaad.


Nou dat wist ik niet eens zeg:D:D
 
Wat betreft de kleur, zo'n hele donkere zou ik juist wel waarderen. Heb je misschien kans dat de jongen nog mooier blauw worden (of vergis ik me)..
 
De kleur van de jongen zal afhangen van de kleur van de ouders en welke genen deze bezitten. Al met al heel ingewikkeld met die genen en daar begrijp ik ook weinig van hoor:)
 
Bij caridina soorten vind ik het genen spelletje nog makkelijk te begrijpen dan bij neocaridina. Daar lijkt het net alsof er nog meer nuance verschillen zijn in kleurdekking. Dus nog meer genen combinaties.
 
Vrouwtje met eivlek en ‘waas’ onder staart. Het lijkt een beetje op slijm.

Die waas zijn gewoon haar zwempootjes ;)
Wanneer ze eitjes heeft, gebruikt ze haar zwempootjes om de eitjes mee vast te houden.
Overigens heeft dit vrouwtje niet de kleur van een blue dream of velvet, maar eerder van een blue fairy/jelly garnaal.

Hoe meer blauw pigment een garnaal heeft hoe zwarter ze lijken.

Blue dream/velvet garnalen zijn erg moeilijk om kleurvast te krijgen.
Ik heb zelf een keertje een groepje blauwe garnaaltjes gekocht en tussen de baby;s kwamen steeds meer rode, oranje en witte garnalen tevoorschijn.

-Één van beide heeft me twee garnalen met een hoofdworm meegegeven, scutariella japonica geloof ik.
De garnalen lijken zich het niet veel aan te trekken. Dansen nog vrolijk rond en eten lekker door.
Ik heb flubenol besteld, maar ben nieuwsgierig of deze wormpjes nou écht schade toebrengen.

Deze moet je zeker wel behandelen, anders worden het er steeds meer en dan wordt het wel een probleem.
Ze kunnen wel degelijk schade aanbrengen aan de garnalen.


De donkere garnalen zou ik zeker houden, je hebt nu ook nog te weinig garnalen om uit te selecteren.
Ik zou blij zijn met elke kleur blauw in eerste instantie.

Wanneer je andere kleuren jonkies krijgt, zul je deze wel direct moeten verwijderen.


Het is een prachtig gezicht die blauwe garnalen, maar niet de makkelijkste :D
 
De kleur van de jongen zal afhangen van de kleur van de ouders en welke genen deze bezitten. Al met al heel ingewikkeld met die genen en daar begrijp ik ook weinig van hoor:)

Daarom lijkt mij dat hoe donkerder de ouders zijn, hoe groter de kans is dat de jongen ook donkerder van kleur worden. Of in ieder geval niet lichter en uiteindelijk doorzichtig.
Met zo'n prachtige donkere garnaal zou ik juist wel blij mee zijn.
 
Volgens mij heeft Sanne wel enige kennis van genen en wat je er misschien kan uitkrijgen. Of ik moet me vergissen:)
 
Het probleem bij de neocaridina soorten is dat heel veel kleuren door de mens zijn gekweekt.

In het wild heb je bepaalde kleurslagen en als je die gaat selecteren door de meest mooie gekleurde garnalen eruit te halen en daar weer mee door gaat kweken, dan krijg je uiteindelijk de kleuren die wij kennen als citroen, green jade, blue dream, white pearl etc.

In onderstaand schema kun je dat redelijk makkelijk zien.
Je ziet bijvoorbeeld dat de blue dream wordt gekweekt uit chocolade bruine wilde garnalen.
Maar dat die bruine garnalen ook kunnen leiden tot rode bloody mary garnalen.

De lichtere gekleurde blauwe garnalen kunnen ook van de wilde cherrytomaat gekweekt worden.

Maar garnalen die uitgelecteerd zijn op hun kleur komen dus van garnalen met een minder mooie kleur die in het wild voorkomt. Daarom zul je moeten blijven uitselecteren, anders willen ze op een gegeven moment weer terug naar hun wildkleur.

Neocaridina_family_tree.jpg
 
Wat een supertips zeg.

Zal dan wel zaad zijn geweest ja, de zwempootjes zaten er omheen namelijk, het was echt een slijmpje tussen haar pootjes geklemd. Bijzonder hoor die natuur :D

Dan zal ik de zwarte/donkere wel lekker er bij houden en me laten verrassen. Wat kleur verschil vind ik echt niet erg, beetje variatie is best leuk juist. Maar hoef geen bak vol wildkleur na dat geld uitgegeven te hebben ;) maar daar heb je gelukkig marktplaats voor.

En Sanneke, wat een enorm handig diagram, dankjewel. Heel interessant om te lezen. Ik vermoed dan inderdaad de chocolate varianten te hebben en enkele zeer donkerblauwe.

Morgen komt de flubenol binnen, zal dan per direct een kuur starten. Gaat allemaal goed komen en heb nu al zin in de babyshowers.

Bedankt voor de constructieve tips iedereen! Jullie zien vast vanzelf foto’s van de babies voorbij komen.
 
Ik heb zelf ook eens scutariella japonica gehad bij mijn vuurgarnalen in de vision,heb het niet behandeld en is vanzelf weggegaan maar weet niet of er slachtoffers zijn gevallen.
Als het er maar een paar zijn kan je het ook met zout proberen bv dan hoef je niet heel je bak te behandelen met een middel.
 
Ik heb zelf ook eens scutariella japonica gehad bij mijn vuurgarnalen in de vision,heb het niet behandeld en is vanzelf weggegaan maar weet niet of er slachtoffers zijn gevallen.
Als het er maar een paar zijn kan je het ook met zout proberen bv dan hoef je niet heel je bak te behandelen met een middel.

Voor zover ik weet zijn het er drie. Maar daar ben ik niet zeker van. Ik zal eens even googlen of een zoutbadje ook effectief is, bedankt!
 
De flubenol heeft uitstekend gewerkt. Geen kroontjes meer te bekennen en geen enkel uitval van het medicijn gehad. Ook geen verschil in gedrag.
Echter...
Toen ik deze garnalen een maand terug had aangeschaft, zei de dame van deze bewuste winkel dat ze er ook 1 exemplaar met eitjes aan had toegevoegd. Maar dat blijken bij nadere inspectie geen eitjes te zijn, maar een parasiet of schimmel.
Ik heb geprobeerd er informatie over te winnen via Google maar hoor tegenstrijdige dingen.
Het gaat om een geel-groen trosje slierten onder de zwempootjes. Bijgevoegde foto is van Google, ik heb het zekere voor het onzekere genomen en deze garnaal direct verwijderd en geeuthaniseerd.

Als het echt een ziekte is dan verspreid het zich niet, of niet snel; na een periode in de winkel en een maand bij mij in de bak leek het niet te verergeren en ook geen andere garnaal te infecteren. Wellicht is het een sluimerende parasiet die ontwaakt wanneer een garnaal zwak word?

Ik hoop door het verwijderen mijn kolonie veilig te stellen, maar ben enorm benieuwd geworden wat het nou kan zijn, en hoe te behandelen zonder extreme maatregelen.

Duidelijk is dat ik mijn garnalen in het vervolg zeker op een andere plek ga aanschaffen ;)

Iemand anders dit ooit gezien?

A0761878-99BA-406D-930D-2F3578D463F6.jpeg
 
Oja; de naam is ellobiopsidae in het Engels.
 
Tjonge wat een pech,zou daar zeker niks meer kopen idd.
Heb het niet vaak gezien maar toch wel een aantal keer voorbij zien komen de afgelopen jaren hier op het forum.
 
Nog nooit gezien of van gehoord.

maar vind het wel zeer bijzonder.... bijzonder dat ze je zo'n garnaal meegeven.
 
Direct uit je bak halen die garnaal met die spul onder zijn staart, dat is uiterst dodelijk voor je garnaal en besmettelijk en er is geen medicijn tegen.
 
Ai, dat dodelijk en besmettelijk valt me wel tegen. De bewuste garnaal heb ik vanavond al gedood, maar heeft toch wel een maand met z’n medebewoners geleefd. Zij lopen nu zeker ook risico? Of kan ik er stilletjes gaan hopen dat de rest die onaangetast lijken zich wel redden?

En inderdaad idioot dat dit onder de radar is gebleven.. ik ken het personeel en heb er nooit zieke vissen gezien dus had dit niet verwacht.
Ik had moeten vragen of ik de garnaal eerst mocht bekijken. Maar weet helaas pas sinds vanavond dat het dus een parasiet is. Helaas, van fouten moet je het leren.

Ik heb berichten gelezen uit de verenigde staten dat er mogelijk medicijnen werken mits de garnalen in een vroeg stadium van deze ziekte verkeren, de mijne was naar het schijnt al ernstig besmet. De rest maar goed in de gaten gaan houden nu!
 
Het probleem bij de neocaridina soorten is dat heel veel kleuren door de mens zijn gekweekt.

In het wild heb je bepaalde kleurslagen en als je die gaat selecteren door de meest mooie gekleurde garnalen eruit te halen en daar weer mee door gaat kweken, dan krijg je uiteindelijk de kleuren die wij kennen als citroen, green jade, blue dream, white pearl etc.

In onderstaand schema kun je dat redelijk makkelijk zien.
Je ziet bijvoorbeeld dat de blue dream wordt gekweekt uit chocolade bruine wilde garnalen.
Maar dat die bruine garnalen ook kunnen leiden tot rode bloody mary garnalen.

De lichtere gekleurde blauwe garnalen kunnen ook van de wilde cherrytomaat gekweekt worden.

Maar garnalen die uitgelecteerd zijn op hun kleur komen dus van garnalen met een minder mooie kleur die in het wild voorkomt. Daarom zul je moeten blijven uitselecteren, anders willen ze op een gegeven moment weer terug naar hun wildkleur.

Bekijk bijlage 246340

Mooi overzichtje zo Sanne:thumbs:
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal een oogje in het zeil houden en melden als er nieuwe besmettingen zijn. Misschien kan iemand toch wat met die informatie
 
3 dagen na het verwijderen van de besmette garnaal, so far so good!
 
Voor degenen die het interesseert:
Tot op heden doet de rest het goed en lijkt het een enkel geval van deze ziekte te zijn geweest.
Ikdurf het niet te bestempelen als niet-besmettelijk, maar het is wel aannemelijk dat een gezonde garnaal na contact met een zieke niet ziek hoeft te worden.
Da’s mooi!
 
Dat is super en leuk dat je het nog even laat weten want sowieso de garnalenhouders hier interesseert dat wel hoor! ;)
 

Terug
Bovenaan