Neocaradinia sterfte


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemiddag,

Ik heb een aquarium (120liter) waarin ik een kolonie had van +/- 120 blue dreams. Nu heb ik na mijn corydora panda foutje, die zijn er inmiddels uit regelmatig dode blue dreams in de bak. Het gaat om verschillende grote dus ouderdom is het niet.

Het gekke is dat ik 2 andere kleur soorten er tijdelijk in heb en daar is (nog) niet mee. Die zitten in zo’n zelfgemaakte kweekbak met een continue waterstroom uit het aquarium. Reden hiervoor is omdat ik een nieuwe aquariumkast aan het bouwen ben en die komt op de plek waar de huidige staat en om maar 2 aquariums tegelijk over te hoeven zetten ipv 4 zitten ze daar nu tijdelijk in.

Zoals ik zei heb ik wat last van sterfte onder eigenlijk alleen de blue dreams.
Zojuist de waterwaardes gemeten en die zijn als volgt:
B2C6B21C-C0A1-4403-B68E-450912D7502F.png


Het kan in mijn ogen 2 dingen zijn of mijn no3 (druppeltest geeft 15 aan, teststrip tussen de 20-50) dus dan zou een goede waterwissel de oplossing zijn.

Andere optie is de kh/gh die redelijk hoog is. Uit mijn kraan komt 10/10 dus om de 1 of andere reden (en ik denk die te weten nu) stijgen mij kh en mij gh. Ik heb namelijk van die sansibar stenen van de hornbach erin zitten.
 
Is de nh3/4 of no2 wel echt 0 want dat maak ik er niet uit op.
De laagst meetbare waarde met de druppeltest (jbl) geeft op de tabel <0,05 alleen dat kan mijn app niet verwerken. De teststrip van Sera meet alleen de no2 niet de nh4 en daar blijft de no2 mooi 0
 
ik zie dat mijn verhaal der maar half op staat.

Bij deze nog een keer

Goedemiddag,

Ik heb een aquarium (120liter) waarin ik een kolonie had van +/- 120 blue dreams. Nu heb ik na mijn corydora panda foutje, die zijn er inmiddels uit regelmatig dode blue dreams in de bak. Het gaat om verschillende grote dus ouderdom is het niet.

Het gekke is dat ik 2 andere kleur soorten er tijdelijk in heb en daar is (nog) niet mee. Die zitten in zo’n zelfgemaakte kweekbak met een continue waterstroom uit het aquarium. Reden hiervoor is omdat ik een nieuwe aquariumkast aan het bouwen ben en die komt op de plek waar de huidige staat en om maar 2 aquariums tegelijk over te hoeven zetten ipv 4 zitten ze daar nu tijdelijk in.

Zoals ik zei heb ik wat last van sterfte onder eigenlijk alleen de blue dreams.
Zojuist de waterwaardes gemeten en die zijn als volgt:
Bekijk bijlage 349013

Het kan in mijn ogen 2 dingen zijn of mijn no3 (druppeltest geeft 15 aan, teststrip tussen de 20-50) dus dan zou een goede waterwissel de oplossing zijn.

Andere optie is de kh/gh die redelijk hoog is. Uit mijn kraan komt 10/10 dus om de 1 of andere reden (en ik denk die te weten nu) stijgen mij kh en mij gh. Ik heb namelijk van die sansibar stenen van de hornbach erin zitten. Echter deed de kolonie het tot een paar weken geleden gewoon uitstekend in de bak. Het enigste was dat “grotere” slakken het niet overleefde, de banyposthoorn, poelslakjes en mts doen het prima.

Graag jullie advies voor actieplan:
Ik wil de sasibarstenen eruit halen en de bodem even goed afhevelen zodat al het rottende plantenmateriaal wat er misschien nog ligt de bak uit gaat. Vervolgens wil ik een waterwissel doen van ik denk zo’n 30%. Ik vul het aquarium altijd via een luchtslangetje dus het vullen duurt altijd lang, een soort druppelaclimatisatie maar dan wat sneller. Vervolgens wil ik over 3 dagen mijn waterwaardes weer gaan meten, mocht de kh/gh dan nog te hoog zijn wil ik misschien gaan filteren over turf.

Het gekste is dat de kolonie het altijd goed gedaan heeft, planariavallen komen ook leeg de bak uit.

Een andere optie zou wat rigoureuzer zijn, zeker ik dit over een maand ongeveer toch nog een keer moet doen is alles uit het aquarium halen, en opnieuw opbouwen met andere planten en bodembedekking
 
Wat bedoel je daar precies mee ?
Als je twee verschillende groepen samenvoegt krijg je botsende bacterien, uitleg: ik kan prima mijn huis vervuilen zonder er ziek van te worden omdat ik gewend ben aan die bacterien, nu kom jij spontaan op de koffie bij mij en loopt daarbij tegen een muur van bacterien, de kans is vrij groot dat je daar ziek van word. Zo werkt dat dus ook met groepen samen voegen, iedere groep heeft zijn eigen bacteriecultuur en is dus niet gewend aan de andere bacteriecultuur, vrij veel garnalenkwekers gebruiken dan ook een antibioticum om alle bacterien van beide groepen te doden zodat ze met een schone lei beginnen
 
Als je twee verschillende groepen samenvoegt krijg je botsende bacterien, uitleg: ik kan prima mijn huis vervuilen zonder er ziek van te worden omdat ik gewend ben aan die bacterien, nu kom jij spontaan op de koffie bij mij en loopt daarbij tegen een muur van bacterien, de kans is vrij groot dat je daar ziek van word. Zo werkt dat dus ook met groepen samen voegen, iedere groep heeft zijn eigen bacteriecultuur en is dus niet gewend aan de andere bacteriecultuur, vrij veel garnalenkwekers gebruiken dan ook een antibioticum om alle bacterien van beide groepen te doden zodat ze met een schone lei beginnen
Ah check, het rare in deze is alleen dat de “gasten” nergens last van hebben
 
Als je met garnalen groepen samenvoegt of andere bewoners toevoegt loop je altijd een klein risico op kruisbesmetting.
 
Als je met garnalen groepen samenvoegt of andere bewoners toevoegt loop je altijd een klein risico op kruisbesmetting.
Oké mooi, dan heb ik in ieder geval de mogelijke oorzaak gevonden.
 
Vroeger gaf ik nieuwe groepen weleens een kuurtje furanol maar ja ook de nieuwe kunnen door de bestaande groep worden besmet dus daar ben ik mee gestopt en meestal gaat het wel goed.
 
Vroeger gaf ik nieuwe groepen weleens een kuurtje furanol maar ja ook de nieuwe kunnen door de bestaande groep worden besmet dus daar ben ik mee gestopt en meestal gaat het wel goed.
Oké, wennen ze wel vanzelf aan de nieuwe botsende bacteriecultuur?
 
Ook zou ik die panda corydora samen met een paar vriendjes er terug bij zetten. Naar mijn ervaring zullen de corydora's geen sterke gezonde garnalen vangen.

Maar stel dat er 1 van de garnalen ziek is en sterft dan kunnen de andere garnalen de zieke garnaal opeten en zelf ziek worden. Maar als je de corydora's erbij zet zullen zij de zieke garnaal opeten en niet ziek van worden.
 
Ook zou ik die panda corydora samen met een paar vriendjes er terug bij zetten. Naar mijn ervaring zullen de corydora's geen sterke gezonde garnalen vangen.

Maar stel dat er 1 van de garnalen ziek is en sterft dan kunnen de andere garnalen de zieke garnaal opeten en zelf ziek worden. Maar als je de corydora's erbij zet zullen zij de zieke garnaal opeten en niet ziek van worden.
Probleem is dat ik ze probeer te kweken dus de jonkies gaan er dan wel aan door de corydora’s. Ik zal komende tijd de bak goed in de gaten houden en alle dode der uit halen
 

Terug
Bovenaan