Need serious help! Groen aquariumwater.. zweefalg?


S

STB1992

Guest
Nieuwe bakkie in gebruik genomen, 100x48x40. Vissen doen het goed, planten idem.

Vanochtend beneden en boem. Mooi groen. Nouja, mooi is anders.

Vind veel tegenstrijdige berichten over hoe dit aan te pakken, UV verlichting wat weer een bak met geld kost, wat ik ff niet heb, licht uit en kap afdekken, wat me mn planten gaat kostten, water verversen, of gewoon niks doen en geduld hebben...

Wilde eigenlijk naar mn speciaalzaak gaan, maar gezien de prachtige weersomstandigheden stap ik ff niet op de fiets denk ik

IMG_2980.JPG



Hout en stenen e.d goed uitgekookt. Bak is opgestart met voor de helft water uit oude bak, nieuw water en een bacterien starter. Ook de oude filter tijdje erbij laten draaien bij de nieuwe grotere filter. Mn oude, kleinere oude bak was lek, dus helaas had ik voor een goed indraai proces geen tijd.

De achterwand was zelf ook wat groenig, stond al tijd droog bij vorige eigenaar. Die raadde me aan het niet schoon te maken (en vond het ook wel mooi) maar hoop nu niet dat het daardoor komt
 
Gisteren trouwens ook portie clearwater elixer van dennerle toegevoegd, die 'cleaning cloud' verdwijnt na 12 tot 24 uur lees ik net. Kan het zijn dat het water door die waas groen oogt door de achtergrond, en dat ik pannikeer voor niks?

Nog een fototje van de zijkant:

(Staat naast n raam, maar op momenten van zonlicht zit daar een gordijn omheen getrokken)

image.jpg
 
Oke, ga ik geduld hebben. Is mn sterkste kant... kuch, haha.

Niets verduisteren ofzo? Zal wel even wat minder fel licht erop zetten en het voeren staken.
 
Sinds donderdagavond, op oude en nieuwe pomp/filter, met 80 liter uit oude aquarium, 80 nieuw, + bacterietoevoeging en sinds gisteravond clearwater

Ik wil teveel te snel. Waterwaardes uit oude aquarium waren top, ga dit nieuwe water maandag maar is laten testen. Vissen zijn iig happy, veelste grote bak voor mijn hoeveelheid visjes
 
Ja hij draait dus nog maar net en de bacteriecultuur zal nog niet op orde zijn. In het oude water zitten weinig bruikbare bacterien. Wel zuinig voeren als de bak net draait. Bodem is natuurlijk ook nieuw dus die bevat ook nog weinig of geen bacterien.
Ach ja, ik ben ook zo n Jan Ongeduld hoor:D:D.
 
De visspeciaalwinkels worden rijk van dit soort problemen, uv, allerhande middeltjes, speciale pompen en noem maar op, maar een gezonde portie geduld is de beste remedie en duurt nauwelijks langer dan welk middeltje dan ook.
Het is een biologisch proces welke aan de gang is, dus rustig laten gaan, over een paar dagen is het weg.
 
De bodem bestaat uit zon 13 kg grind uit de oude bak, 7 kg nieuw want het was te weinig. (Nieuwe ligt onderop) dus hopelijk zijn daar wat bacterien uit mee gekomen (weet niet of die dat overleven)

Maar goed, ander licht aangezet, maakt de bak meteen wat mooier. Je hebt me in ieder geval wat gerust gesteld dat ik niet meteen een dikke UV installatie moet aanschaffen haha en ik zal t wat tijd geven.

Jan ongeduld zijn is ook veel makkelijker dan geduld hebben
 
Jij ook bedankt Ton! Hoop geruststellende reacties, me happy again :)
 
Het geduld heeft geholpen ja :) mijn water is ondertussen glashelder.

Foto van een dag of 5 geleden, dus sindsdien is het alleen maar verbeterd (en mijn planten ontzettend gegroeid)

IMG_3024.JPG
 

Terug
Bovenaan