Nanobak van Anna (Kouwtje)


kouwtje

Well-known member
Lid geworden
18 september 2009
Berichten
843
Locatie
Eindhoven
Klein projectje gestart voor dochter Anna:
Ik zag in het tuincentrum in de 'muk-hoek' een Superfish IQube3 staan voor 2 tientjes.
Uit impuls heb ik hem meegenomen, dacht als eventueel opvangbak ofzo. Voor dat geld kon ik 'm gewoon niet laten staan.
Eenmaal thuis zei mijn echtgenoot: is dat niks voor Anna? Met garnalen ofzo?
En Anna was natuurlijk meteen enthousiast!

Dus we hebben 'm 2 weken geleden opgestart, ge-ent met filtermateriaal, water en plantjes uit de vision.
nano eerste foto.jpg




Anna heeft keurig steeds NH3, NO2 en NO3 bijgehouden in een logboek.

Omdat het bakje wel errug kaal was, zijn we een paar dagen terug op pad gegaan voor een mooi stukje hout en plantjes:

20170114_142918.jpg


Vanmorgen opnieuw ingericht:

20170115_112835.jpg
20170115_112150-1.jpg
20170115_112204-1.jpg



Ik denk dat er meer grind in moet, de witte dingetjes die je ziet, zijn planttabletten:eek:
 
Leuk gedaan ;)
Vind vooral de ovenschaal een leuk detail :p

Persoonlijk had ik voor kleiner hout gegaan maar dit oogt wel lekker vol/gevuld
 
Vind vooral de ovenschaal een leuk detail :p

Ja, je moet gericht zijn op de toekomst...... Lekker: garnalen met knoflook uit de oven:chef:

Het hout is inderdaad best fors, moest het zelfs nog bijknippen, anders paste het niet eens.
Maar ik vind het persoonlijk wel wat hebben zo.
 
Ik had het idee dat er in mijn nano geen hout paste dus niet eens geprobeerd maar zo te zien moet dat makkelijk kunnen als ik dit bakje zie! ;)

Leuk,ben benieuwd straks met garnalen!
 
  • Leuk en leerzaam voor je dochter kun je haar altijd de inhoud nog laten berekenen. Heb ik laatst met leerlingen gedaan uit groep 8. Ze hebben 2 sluiers in de klas staan in een veelste klein bakje. Ik heb verteld dat een sluiersstaart gemiddeld 50 liter water nodig heeft om gezond te blijven. De hoofdvraag aan het begin van de les was: Hoeveel liter water komen deze vissen tekort?
 
Ja, @Rubz , dat is precies het idee.
Ze heeft biologie als eindexamenvak, dus de basis van fotosynthese O2 en CO2 zit er wel in.
Maar het watertesten is pure scheikunde, maar dan leuk:D
Ik had haar inderdaad gezegd: bruto 8 liter, maar hoeveel is het dan netto ongeveer?
En hoe zit dat dan met waterwissels: hoeveel is 10%, 25% etc.

Wat vonden de leerlingen van de conclusie? Krijgen de vissen nu een meteraquarium?:!

@Seabait : Het is net Tetris: blijven draaien tot 'ie past!;)
 
Ja, @Rubz , dat is precies het idee.
Ze heeft biologie als eindexamenvak, dus de basis van fotosynthese O2 en CO2 zit er wel in.
Maar het watertesten is pure scheikunde, maar dan leuk:D
Ik had haar inderdaad gezegd: bruto 8 liter, maar hoeveel is het dan netto ongeveer?
En hoe zit dat dan met waterwissels: hoeveel is 10%, 25% etc.

Wat vonden de leerlingen van de conclusie? Krijgen de vissen nu een meteraquarium?:!

Oh wat geweldig! Blijven stimuleren! Conclusie was dat beide vissen zo'n 40 liter tekort kwamen. Toen hebben we een gesprek gehad over wat het met de vissen doet. Ook al zie je het niet aan de buitenkant. Het zijn niet mijn vissen de eigenaresse was een duo leerkracht die er niet was. De kinderen verversen het water nu wel 2x per week ipv 1 keer.
 

Terug
Bovenaan