Nano zeeaquarium


edwin1

Well-known member
Lid geworden
16 april 2014
Berichten
93
Hallo,

Ik heb al een jaar of 4-5 ervaring met zoetwater en ik wil het toch eens wagen om een zeeaquarium op te starten. Ik heb dan ook al heel veel sites gelezen om zo veel mogelijk info in te winnen,maar ik heb toch nog een aantal vragen.

Ik wil mijn 30-35 liter ombouwen naar een zeebakje. Ik ga er twee verlichtingen van ieder 18 watt boven hangen en een nachtverlichting. (nog geen idee welke, iemand een idee?)
Ik heb hier een stomings pomp liggen van 1000 liter per uur. Ook een verwarming en een filter.(is een hang-on) Ik denk er ook aan om er een afschuimer bij te plaatsen.(welke raden jullie aan?) Als ik de stromings pomp gebruik die ik heb liggen gaat het zand (dat er pas op het einde van de opstart ik komt te liggen) dan niet naar boven komen? En welk zout kan ik het best gebruiken want ik kom veel merken tegen maar weet echt niet zo goed welk nu het beste is.

Alvast bedankt!
 
Goed idee ik zat ook zo een beetje met hetzelfste idee maar dan voor een 50l .Ik heb iemand
gezien die een ombouw had van 60l had met afschuimer sera marin ps 130 wat voor zout hij had weet ik niet maar het leek hem wel te lukken
ik wacht nog tot ik verhuist ben en dan zal ik ook
poging wagen, al moet ik wel zeggen dat het me wat afschrikt het is al niet simpel en hoe kleiner
hoe vlugger de problemen zegt men wel eens ,als je dan de mist in gaat zal het ook wat kosten (levend steen , vissen) daarom zal ik tot die tijd nog wat inlezen. Zijn deze kleine aquariums doenbaar iemand ervaring mee ?
 
Ik ga als zout reef crystals gebruiken. Ik ga denk ik geen af schuimer gebruiken omdat ik toch niet van plan ben er veel in te houden. Ik dacht zelf aan een gobby en garnalen. Koralen ben ik nog niet helemaal uit maar ik wil wel buttons in verschillende kleuren. Heeft er iemand nog tips voor de opstart?
 
Edwin, als je vissen en garnalen erin ga houden zou ik toch een afschuimertje monteren, ik ben zelf net gestopt met zee en terug naar zoet mijn bak was 600 liter.

de vissen en garnalen produceren nu eenmaal afval en als je dit goed wil verwerken heb je de afschuimer zeker op 50 liter hard nodig een Gobby eet groenvoer maar de garnalen zijn gek op een stukje spiering en/of mossel en dit geeft aardig wat afval

ik ben bang dat een wekelijkse waterwissel van 10-20% niet voldoende is om al je afvalstoffen te verwerken wat gaat resulteren in een verhoogd nitraat gehalte met als gevolg alg groei.

win eens wat advies in bij een gerenommeerde aquariumzaak die ook zout doe en kijk eens op marktplaats er worden regelmatig kleinere afschuimertjes aangeboden voor een paar tientjes.

Na de ervaringen die ik heb opgedaan met zout zou ik zeker op dit onderdeel niet bezuinigen, tuurlijk het is mogelijk zonder afschuimer maar dan moet je wel met alternatieven gaan werken als een algenscrubber of iets dergelijks anders is het gedoemd te mislukken.
 
Hallo

Bedankt om me te waarschuwen. Ik zal dan een afschuimer plaatsen. Heb wel nog geen idee welke? ( suggestie?) Hoeveel kg levend steen zal ik ongeveer nodig hebben?

Ik kan ook een 60 cm aquarium kopen en dan deze bak als sump gebruiken. Kan ik dan bv een record 600 gebruiken en dan extra verlichting er boven hangen? ( ik kan niet groter dan 60 cm) Of gewoon een aquarium kopen zonder iets bij en dan er zelf spullen kopen?

Alvast bedankt!
 
Een sump blijft het mooiste en neem als vuistregel 15% van de inhoud van de bak als levend steen, koop dit wel vers en neem het niet over van iemand anders, dit kan een hoop ellende besparen met de opstart tevens zou ik in jou geval (je hebt maar weinig nodig) opstarten met natuurlijk zeewater

zoveel bakken zoveel afschuimers iedereen heeft hier zijn eigen ervaringen mee de een positief de ander negatief met afschuimers voor nano bakken heb ik geen ervaring en kun je beter iemand anders vragen.
 
Waar moet ik dit natuurlijk zeewater halen?
Kan ik dan de afschuimer in de sump plaatsen of moet deze altijd in de bak hangen? ( als het een interne is) Moet ik dingen toevoegen aan het water?
Dit zijn voorlopig alle vragen die ik heb.
 
Neeltje Jans denk ik. Beter hang je hem in je sump, ziet er wat beter uit. Daarom had ik ook geen afschuimer in mijn nano. Dan bleef er geen ruimte over.

Aan natuurlijk zeewater moet je wel wat spul toevoegen. Oa. zout want de noordzee is minder zout dan ''onze'' riffen.

Ik heb nu 2x een bakje opgestart. 1x 22L netto schat ik en 1x 125L bruto.

Beide zijn opgestart met ingedraaid steen en de nano is ook met water uit een andere bak gevuld.

Ik heb bij beide bakken niet echt een extreme opstart gehad. Bij de nano haast niet en bij de 125L had ik wel wat last van groene ramen en van bruine slierten maar dat is nu over. Wel heb ik nog wat opstart flap.

Succes met de opstart! Wel een dagboekje bijhouden graag :D
 
Bedankt!
Ik ga over een maandje denk ik starten.(Als de examens voorbij zijn)
Dan zal ik nieuw steen kopen en ver zeewater halen en er extra zout aan toe voegen.
 
Heeft iemand nog een idee voor de nachtverlichting?
Bedankt
 
edwin1 zei:
Heeft iemand nog een idee voor de nachtverlichting?
Bedankt

Rgb led strips in de kap verwerken is meschien een idee
 
Is deze verlichting waterdicht?
 
Ze zeggen van wel maar ik zou ze toch inbouwen met behulp van aqrylplaatconstructie en cilicone als je plaats hebt .ikzelf heb ze ingebouwd in de oude verlichtingsarmatuur maar daar kon maar een meter in en vermits ik 2 meter nodig heb
Moet ik aan de slag ,alles eruit en zelf iets bouwen .conclusie kijken hoeveel plaats je hebt en dan knutselen( toch altijd waterdicht toewerken) je weet maar nooit
 
hallo,

Ik kan de verlichting niet in de kap verwerken omdat er geen kap op zit. Ik heb van Niels de volgende link gekregen:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=15653

Ik ga er zo twee kopen en deze er boven hangen tenzij ik een record 600 koop en de bak die ik nu heb als sump gebruik. Als ik een record koop dan kan ik in de kap die verlichting hangen die jij aangaf. Hoeveel watt per liter heb ik nodig voor ledverlichting?

Bedankt
 
Ik heb verschillende zeebakken (en gehad)

Nu hier thuis de 125/50/60, en een 120/45/65

Hiervoor een 80/40/65 en een rekord 800 juwel bak..

Wat draait het mooiste?
De 125, maar das geen wonder..
Daar zit ruim 3000 euro techniek achter, word maandelijks ruim 100 euro supplementen aan toe gevoegd..

Wat.ik hiermee wil zeggen is: het kan simpel, maar ok heel moeilijk, zet je standaard niet tehoog.. Mijn voorbeeld bak is degene van andrew, een chinees van zeovit forum (youtube: reef in the sky)
Met mijn huidige techniek kom ik daar niet aan.. Simpel..

Wat kan je doen?
Zo groot mogelijke bak neerzetten!
Dit scheelt echt! Maar nano's zijn ook zeker te doen (liefst rond 60/60/60 oid)

Probeer voldoende licht te krijgen! Meer is bijna altijd beter, t5 is een betere optie dan led (t8 is waardeloos)

Een afschuimer als er budget voor is, helaas is er veeeel troep op de markt, vooral voor kleinere bakjes (sera 130/juwel 3.0 zijn bijvoorbeeld bijna onmogelijk.af te stelle)

Wat stroming heb je.nodig! Hou een 25x de bakinhoud per uur aan en je zit vaak wel oke! (hydor nano 900/1600 zijn onhoorbaar/goedkoop/klein!

Zak zout, persoonlijke keuze ook hier, ik zou eerder een DD nemen dan reefcrystals, maar ook met rc zal je prima resultaat halen.

Als je gewoon 2x per week een wisseltje doet op een nano kan het lang goed gaan hoor en.is een schuimer geen.echt vereiste (ik heb destijds een mooi schema gemaakt voor/met nilo, die bak draaide prima daarop!)
 
Ik kan eigenlijk niet groter dan 60 cm( mss wel iets dieper.) Ik zal nog een kijken naar welk zout ik kan gebruiken maar ik dacht aan reef crystals omdat ik dit in de lfs kan kopen. Voor een afschuimer heb ik nog geen idee welke goed is voor mij. Ik moet dus niets toevoegen als ik 2 x per week een kleine waterwissel doe? Hoeveel liter zou ik dan moeten vervangen?
 
Bedoel je de afschuimer of iets anders?
Die verlichting is wel goed denk ik. Waar kan ik deze dan best zetten? Boven of onder water?
 
Die 2x aqua-el lampjes zijn prima hoor.
Je gaat hem toch niet vol moeilijke acros zetten.

Afschuimer? Aquamedic turboflotor blue 500?
Of de kleine tunze 9001 of 9002
 
Een enkele blauwe hydor h2show als nacht lampje bedoelde ik.
Deze kan je met een zuignap vastmaken waar jij wil.
 
Bedankt!
 

Terug
Bovenaan