nano zee.


M

marc.ensing

Guest
hallo,

ik heb sinds kort een nano bakje, zoet water en ik vind dit echt super leuk.
ik ben van een meter bak naar een nano cube gegaan met een paar endlers vuur garnalen en wat anatome helena's.

aan gezien ik nu een klein bakje heb zou ik er graag zoiets bij willen maar dan met zee water.
via een kennis heb ik een "aquatic nature evolution 1" gekocht.

dit aquarium heeft als voordeel een extra aansluiting voor nog een 11 watt lamp, dus 2 keer 11 watt.(is dit genoeg?)

ook zit er een mooi filter in, waardoor er direct een skimmertje in zit en meerder kamers. hier wou ik een sterkere pomp in zetten.

graag zou ik jullie mening en tips willen.

mvg marc
 
Dat is 61L?

2x 11W is 22. 22/61=0,36W per liter. Dat is niet veel maar wel mogelijk. Ik heb zelf 0,41W per liter.

Welke skimmer zit erin?

Als stromingspomp zou je kunnen kijken naar de hydor koralia 1600, dan heb je 26,23x de bak inhoud aan stroming. Dat is netjes.

Even weer terug naar de verlichting;

Je kunt onder deze verlichting wel de meeste koralen houden, alleen moet je er dan rekening mee houden dat je LPS en SPS hoog in de bak plaatst, dat wil het nog wel eens lukken. Buttons, oren, softies en leders willen sowieso wel.

Ben je al eens in Ten Boer geweest?

Tip; lees deze even door;
http://zeewaterforum.info/forums/showth ... andleiding

En de eerste bladzijden van de zeetopics hier.
 
Boekje van Tanne kan ik je ook wel aanraden. Verder kijk welke kant je op wilt qua koraal. SPS heeft veel meer licht nodig dan leders of softkoraal.
 
Sps in 60 liter is bijna niet te doen.

Daarbij snap ik dat je het wil gaan doen zonder afschuimer?

Let wel dat je dan 2x per week 10/15% moet verversen (2*10l inde week)

Dit om je nitraat en fosfaat in de hand te houden.
Dit is tevens de opstelling die ik aan nilo heb voorgedragen, dit is uitvoerig getest, en prima bevonden.. Niels zijn bakje staat er prima bij ondanks ultra-low-budget, en zonder veel techniek.


Zou je wel sterk aanraden dit met osmose te doen, en in eerste instantie niet een te verrijkt zout hiervoor gebruiken...

Wat wil je houden en hoe ziet alle techniek eruit?

Met die verlichting kan je idd wel ledertjes en wat buttons houden als je het juiste spectrum heb.. Je zou (als je voor langere tijd iets moois wilt houden) kijken of je iets met 2x24w t5 kan vinden?

Als je harde koralen wilt houden zou ik zoiezo 10l verversen (2*10l per week.. Dus 33% totaal volume per week)
En dan een iets verrijkt zout kiezen.

De reden hierachter:
Leders verbruiken niet.. Dus heeft het geen zin om hoge ca/kh niveaus aan te houden (dit heeft alleen maar negatief effect)

Als je je verlichting aanpast naar 2*24w t5, dan kan je na een goeie indraai periode gerust wat lps (duncanopsamia/hamertjes/druifjes/toort/lobophylia/caulastrea) houden.
En als je iets verder bent kan je eens proberen een makkelijk sps stuk (seriatopora caliendrum / blue tip acropora)

Als je dit doet.. Zullen die koralen actief kh en ca gaan gebruiken, verrijkt zout zullen die waardes sneller en beter bijvullen
 
Daarbij snap ik dat je het wil gaan doen zonder afschuimer?

Let wel dat je dan 2x per week 10/15% moet verversen (2*10l inde week)
+

(2*10l per week.. Dus 33% totaal volume per week)
=

Dit kan (denk ik, ik heb niet gerekend met getallen ed.) niet uit. Waarschijnlijk is het goedkoper om een afschuimer te kopen. Net als dat een osmose apparaat zout + ook vaak snel goedkoper is dan bij de winkel kopen.

ook zit er een mooi filter in, waardoor er direct een skimmertje in zit en meerder kamers.

Deze snap ik niet helemaal? Zou je het merk/type kunnen geven?
 
Met 33% waterwissel in de week en niet teveel voeren kan het wel hoor.
Mocht je te hoge no3 kweken kan je dit altijd opvoeren naar 2*25% per week.

Ik zou zeker aanraden een kleine interne tunze afschuimer aan te schaffen idd, dan is 20 liter per week in 2 gedeelte absoluut meer dan genoeg
 
nou graag zou ik wel een afshuimertje hebben, een interne.
maar ik heb dat een keer gehoord bij iemand en dat geeft nogal lawaai.
tis voor op een slaap kamer dus iemand een idee wat een leuke afschuimer is?
en zou doe ook alleen overdag aan kunnen?

volgens mij is t bakje zn 50 liter.
ik ben niet van plan het heel pro aan te pakken.

het gaat erom dat ik wat makkelijke lagere dieren kan houden en een aantal vissen.
misschien een anemoon en clown visjes?

heb me in dieren nog niet echt in gelezen.
de op start lijkt me al best moeilijk.

ik zou t al heel leuk vinden als er wat mooie kokerwormen inzitten.
en een grote brokkelster oid.

t liefst heb ik t zo onderhoudsvriendelijk mogelijk.
en een stabiele bak.

het filter wat erin zit zijn 4 kamers.
rechts achter stroomt t water boven erin.
daar zit de eerste kamer.
dan heb ik nog 2 kamers.
en in de laatste zit t pompje.
hier wil ik een zo groot mogelijk type in zetten van de aqua flow.
 
ik ben nog niet in tenboer geweest.
zit daar iets met zeewater?

mvg
 
Paar dingen:
1: stabiel. Wanneer is een bak stabiel?
Mijn 400l draait sinds maart, en stabiel is die niet.. En zal hij nooit worden.
Reden: koralen verbruiken stoffen (kh/ca/mg/boor/strontium/jodide)
Deze dien je gewoon aam te vullen (losse stoffen of water wissels)
Een bak zonder waterwissel en zonder toevoegingen bestaat niet.

Je zal hier zelf een keuze in moeten maken.

Mijn bak verbruikt bijvoorbeeld 155ml kh+ per 24uur (wel stuk groter en vol steen koraal)

..

Als afschuimer zou je de kleinste tunze intern kunnen pakken (9002) deze is stil genoeg. Veel stiller word het niet.
Hoewel er nog steeds 150l lucht per uur doorheen gaat.. Dus horen doe je hem altijd.

Hydor maakt de slimskim nano 135.35, ook een erg goed ding!

Aquamedic maakt een turboflotor blue 500. Ook deze is goed en sterker als de eerder genoemde.
Alle 3 zijn vrij stille schuimers.


Gebruik verder nooit watten/sponzen/andere fijne vliezen langer als 1 dag! Dit worden nitraat fabrieken.

Opstarten is kinderspel..
5kilo levend steen erin, aanvullen met eventueel wat vulsteen naar wens... Stroming aan.. Licht aan op 6uur per dag.. En lekker 6 weken helemaal niets doen! Alleen het glas poetsen..
Je krijgt 2 algen periode die vanzelf oplossen, hierna kan je er zand in doen.. Daarna dieren.

Nemo word hem niet, ook een simpele rode anemoon word heel snel te groot en netelt alles kapot..
Kijk voor de lol eens naar wat goby's.
Sommige leven in symbiose met een pistool garnaal.

Er zijn zat leuke nano visjes op de markt (gobiodon okinawae is de bekendste om een voorbeeld te geven)

Met een redelijk ververs schema a20/25% per week, en rustige opstart. Is het prima te doen, een afschuimer zal je leven een stuk makkelijker maken
 
ik wil ook inderdaad een afschuimer.

waarom zou een clown vis niet kunnen? te groot oid?
of moet deze perse bij een anemoon.
(niet dat ik perse zo'n vis wil, maar zou wel leuk zijn)

ik wil best water verversen, maar ik denk dat een afschuimer geen overbodige luxe is.
ja het kan zonder maar beter met is mijn mening.

een stabiele bak bedoel ik mee, hoeveel en wat voor dieren.
misschien is evenwichtig een betere verwoording.

en moet ik tijdens de indraai periode ook verversen?
voor de opstart wou ik gewoon wat osmose water kopen, en daarna gewoon verversen met kraan water.
(ik lees veel tegenstrijdige dingen, de een zegt kraan water kan goed en de ander zegt osmose is een must)

wat voor filtermateriaal is t best te gebruiken? en in welke volgorde(kamer 1 tm 4).

en is 5 kilo leven steen het minimum?
is misschien levend steen gruis goed als filter materiaal? las dat alle goeie bacteri�n er in zitten.
 
Ik zou zeggen 6Kg steen. En ik zou toch voor osmose gaan, mini-fred is volgens mij ook overgestapt op osmose, hij heeft een bak die iets groter is dan die van jou ;).
 
RESUN MINI EIWITAFSCHUIMER SK 300

AQUA LIGHT MINI EIWITAFSCHUIMER MSK 80M

deze afschuimers zijn een stuk voordeliger.
en volgens mij moeten deze het ook prima kunnen doen.
is dit iets?

Hydor Koralia Nano stromingspomp

deze stroming pomp heb je in 900 l/u en 1600 l/u.

is t ook mooier om 2 keer 900 tegen elkaar in te zetten oid?
of gewoon een keer 1600 l in een hoek hangen.
 
Ja, die wou ik eerst ook kopen... Voor 50,- (dat is nog geen 15,- meer incl. verzendkosten) heb je een gebruikte hydor slimskim of een tunze doc 9002 of 9004.

Ik zou 2x 900 doen, dan heb je iets meer stroming en kun je ook wat meer plaatsen. Wat wel handig is in een kubus vind ik.
 
he marc.

je hebt 61 liter bruto (is de interne sump daar al af ? )
je zal hier minimaal 6kilo levend steen moeten hebben, minder KAN, maar je grootste filter is je steen inclusief de stroming, daarom heeft een zeebak voldoende stroming nodig, de meeste nitrificerende bacterien zitten in het levend steen.

water verversen kom je niet onderuit, 15% per week (zeg 1 emmer van 10 liter) is op een 60liter echt prima te doen!

tijdens indraai ververs ik pas na de 4e week.
de eerste week zal er niet heel veel gebeuren, hoogstens een plukje bruinalg.
de 2e week zit je met een enorme bruinalg (zo erg dat mensen bang zijn dat dit niet goed komt)
de derde week zal je zien dat de groei van bruinalg afneemt, en eventueel al wat groene alg ziet komen.
de 4e week heb je echt veel groene alg, en aan het einde van week 4 / begin week 5 zie je dit ook verminderen..
de 5e week word de groene alg steeds minder.

bij volle groene alg is je bak redelijk "veilig" voor vissen, maar wacht even tot alle groene alg weg is (of zo goed als alles)

je krijgt buiten een nitriet piek (die in zee maar hoogstens 24 uur duurt) ook een enorme fosfaat en nitraat piek, hierdoor krijg je die groene algen..

de groene algen trekken nitraat en fosfaat uit je water, dus als je groene alg af begint te sterven, is dat een teken dat je nitraat niveau afneemt.. als alles opgelost is, dan zal je zien dat je weinig fosfaat en nitraat over zal houden..


het gebruik van een osmose apparaat is zeeeeeeer zeker aan te bevelen..
ik heb 4 bakken gestart op kraanwater (mijn 200l , mulan's 100 liter, mulan's 1.20.. en tenslotte mijn eigen nieuwe bak 1.25 van 400liter)
eenmaal over op osmose, zou ik nooooit meer starten met kraanwater.
je hebt veel minder snel alg (geloof me, met kraanwater ga je gegarandeerd bruine kiezelalg krijgen)..
ik onderdrukte de kiezelalg door grote hoeveelheden fosfaat killer in te zetten, iets wat moeilijk te realiseren is in een ingebouwde sump, en uiteindelijk kan je beter voor die 60euro, een knap osmose toestel halen met DI cartridge.

5 kilo levend steen is niet het minimum.. dit ligt aan je opstart methode.. 1 kilo kan genoeg zijn, als je deze aan gruis wil slaan met een hamer , en direct zand inbrengt (gruis van steen mixxen met water)..
deze manier van opstarten is expirimenteel, er zijn 2 mensen die ik ken die dit gedaan hebben, en uiteindelijk niet blij ermee zijn..

5 a 6 kilo steen zou ik als minimum aanhouden, dan heb je ook nog iets om later koralen op te zetten.



je wil verder niets in je filter hebben.. watten / spons mag, maar elke dag vervangen.
levend steen gruis klinkt goed, maar ook hier zal (net als bioballen) vuil in blijven zitten, en 1 nitraat fabriek worden.

bacterien heb je genoeg als je rustig de tijd neemt voor een opstart, een afschuimer is een heel goed idee, en verder heb je niets nodig..
je zou een zakje actieve kool in het huisje NA de afschuimer kunnen plaatsen..
pak hier GOED kool voor die GESCHIKT is voor het gebruik in zoutwater..

aquamedic carbolit is denk ik de goedkoopste (5liter 20euro)
jbl carbomec ultra (wel alleen de ultra versie!!!!)
rowacarbon.

de rest valt uit elkaar, of krijg je een enorme fosfaat bom van (ik heb hele bakken onderuit zien gaan door het gebruik van goedkope vijver kool, bespaar hier gewoon niet op)
 
dus als ik t goed begrijp, gebruik ik geen filter materiaal.(eventueel goede kool)

stroming 2 keer 900 l/u tegen elkaar in?

@nilo je bericht snap ik niet helemaal.

Ja, die wou ik eerst ook kopen... Voor 50,- (dat is nog geen 15,- meer incl. verzendkosten) heb je een gebruikte hydor slimskim of een tunze doc 9002 of 9004.

ik kan dus beter een gebruikte van dit type kopen dan zn nieuwe die ik noemde?


ik waardeer alle hulp trouwens wel echt.
t zal wel even duren voor ik alle opstart begin, maar zo krijg ik een goed idee.

mvg
 
Ik bedoel dat ik denk je beter een goed afschuimer kunt kopen waar veel mensen tevreden over zijn dan dat je een nieuwe afschuimer koopt die weinig gebruikt wordt. Je kunt beter niet te veel op een afschuimer bezuinigen.
 
aah okee.

ja inderdaad ik heb ook liever zoiets van als je iets doet, doe t dan goed.
maar ik kwam t tegen denk vraag toch even.

en welk zout raden jullie aan voor n bak zonder al te veel moeilijke koralen en dergelijke.
 
zout is persoonlijk..

heb er al best veel geprobeerd, wil je goedkoop?
dan zou ik DD h2ocean pro formula aanraden! erg goed zout!
knappe waarde zo uit de doos, geen echte uitschieters..

reef crystals kan, maar s super verrijkt, daar heb je met een paar zachte koralen niets aan

wil je duur?
neem dan tropic marin bioactif (deze gebruik ik nu zelf)
oplossen gaat rap, waardes zijn echt uitzonderlijk goed!
 
ik ben nu aan het lezen op google over het water aanmaken.
maar volgens mij valt dit nog niet mee.

hoelang zal t duren voordat ik zn 20 liter zee water heb?
volgens mij is zn osmose apparaat nog wel even bezig.(kan er niet heel veel over vinden)

ik las dat een kilo zeezout op 30 liter bijna altijd goed komt.
dan is 666,6 gram ongeveer genoeg voor 20 liter?

daar zou ik dan 2 week mee vooruit kunnen.

en hoe zit t met het bijvullen van verdampt water.
doen jullie dit met kraan of osmose water.
want dan heb je voor osmose en zee water aparte opslag nodig.
dit moet verwarmt en belucht worden las ik?

nogmaals bedankt allemaal ;)
 
Osmose is 180l per dag (de simpele versie) zo uit mijn hoofd. Dat betekend dus dat je bij de voorwaarden (temp. 25 graden C en ... bar (geen idee) 2 uur en 40 minuten bezig bent. Daarna moet je het op temperatuur brengen (want het komt waarschijnlijk niet met 25 graden uit de kraan. Dat doe ik met een verwarming van 100W op 32�C. Ik doe dan 5L en dat gaat redelijk snel. Terwijl het warmer wordt kun je het zout erin doen. Als het water helder is en het zout helemaal is opgelost en goed warm is (zo'n 24 tot 25�C) doe ik het in het aquarium. Volgens mij was er ook iets met dat je nadat het zout is opgelost je het nog een bepaalde periode moet beluchten, maar dat weet ik niet zeker.

Ik gebruik met Reef Crystals ongeveer 34,5 tot 35,5 gram per liter. Dat is dus 690 tot 710. Je zou dus 680 gram toe kunnen voegen en dan het zoutgehalte meten. Daarna kun je dat wat extra zout of extra water toevoegen.

Bijvullen met osmose. Per dag verdampt er bij mij een klein scheutje water. Dus elke dag tap ik wat vers water. Dat kost je nog geen minuut ;).

EDIT- Zo doe ik het dus, maar Aron doet het vast anders, en iemand anders doet het ook weer anders. Iedereen vindt na een paar keer verversen zijn eigen manier wel uit ;).
 
okee, ja dat met dat beluchten las ik ook inderdaad.
dat schijnt dus niet nodig te zijn.

de tijd die ik moet nemen voor osmose valt dus nog mee.
ik zal me toch nog verder inlezen. er komt toch nog meer bij kijken dan ik dacht.

want osmose of zee water kopen lijkt me nou ook niet ideaal aldoor gesleep met dat water.
 
In een nacht maak ik ongeveer 60l..
Nachtje van uur of 10, mijn apparaat hangt buiten aan een buitenkraan.
Ik heb een 60l vat (ton waar medicijnen in worden vervoerd)
Hier heb ik een nippel op waar ik zo mijn osmose slang in kan druppen. En zo snachts water maken..

Als ik ga verversen doe ik een goede stromingpomp (tunze 6065) in de rond.. En mik hier zout bij..dit laat ik 2 a 3 uur lekker rond pompen en dat voldoet prima..

Geen ellende met luchtpompen e.d.

Als het water een beetje op kamer temp. Is en je verversing is niet heel groot, is bij verwarmen niet noodzakelijk..

Het valt reuze mee hoor!
Foto's van mijn osmose apparaat staat in mijn topic hier (mini-freds 400l project)
 

Terug
Bovenaan