nano visjes


nola

Member
Lid geworden
21 mei 2023
Berichten
21
Leeftijd
34
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar kleine visjes voor mijn nano aquarium. We kozen al 3 visjes, maar dit zijn schoolvisjes die met min 5 of 10 moeten gehouden worden als ik het goed heb. En ik hoorde ook al dat in mijn bakje van 50l ik best maar 2 schooltjes van 10 neem met paar kleine blijvende bodemvisjes. Ik heb dus een bakje van 50l en zou graag enkel visjes uit azië hebben.
Nu had ik een paar vraagjes..

Ik heb neocardino garnalen (oranje) en 4 rode renslakken. Moet ik echt nog een bodemvis erbij nemen of hoeft dit niet per se?
Welke kleinblijvende bodemvisjes uit azië raden jullie aan?
Ik twijfel tussen volgende visjes: Galaxy rasbora, emerald rasbora, kubotai rasbora en Bororas Brigittae. Maar nu las ik dat de emerald en de galaxy wel eens zouden kunnen kweken met elkaar dus dat deze beter niet samen gehouden worden, klopt dit?
Ik heb een zwarte achtergrond en wil graag visjes die toch wat kleur hebben. Maar vraag me af of de groene rasbora niet moeilijk gaan te zien zijn tussen de planten.
Als ik geen bodemvisjes neem, hoeveel visjes raden jullie mij dan aan max te nemen? Kan ik dan eventueel 3 schooltjes nemen ipv 2?

Sorry voor de vele vragen, ik ben nog maar net gestart ;) Ik ga morgen mijn aquarium beginnen inrichten en het zou wel handig zijn als ik weet waar ik op kan/moet letten.

Groetjes!
 
Hoi en welkom op het forum!

Op zich kun je bij wijze van sprake 5 scholenvisjes in de middenlaag nemen, voor de vissen is er geen reden om dat te laten. Maar voor het aanzicht in de bak is het niet mooi. Die visjes scholen niet voortdurend, sterker nog: als ze zich op hun gemak voelen , krioelen ze allemaal door elkaar en dat geeft een erg onrustig beeld. Aan geen van de visjes doet dat recht.
Ik zou dus kiezen voor één of twee behoorlijk verschillende iets grotere scholen.
Een bodemvis is op zich nergens voor nodig, alleen dat het er wel leuk uitziet om ook wat beweging op de bodem te hebben.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke temperatuur de vissoorten die je hebt uitgekozen, nodig hebben en of alles ( de slakken, de garnalen, de visjes) maar heb je daar opgelet?
Bovendien lusten sommige vissen wel eens een garnaaltje. Het zou sneu zijn als je vissen je teerbeminde garnalen opvreten....

Er zijn anderen met meer verstand van nano's, maar hiermee heb je alvast wat punten van overweging.
 
Hoi en welkom op het forum!

Op zich kun je bij wijze van sprake 5 scholenvisjes in de middenlaag nemen, voor de vissen is er geen reden om dat te laten. Maar voor het aanzicht in de bak is het niet mooi. Die visjes scholen niet voortdurend, sterker nog: als ze zich op hun gemak voelen , krioelen ze allemaal door elkaar en dat geeft een erg onrustig beeld. Aan geen van de visjes doet dat recht.
Ik zou dus kiezen voor één of twee behoorlijk verschillende iets grotere scholen.
Een bodemvis is op zich nergens voor nodig, alleen dat het er wel leuk uitziet om ook wat beweging op de bodem te hebben.

Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke temperatuur de vissoorten die je hebt uitgekozen, nodig hebben en of alles ( de slakken, de garnalen, de visjes) maar heb je daar opgelet?
Bovendien lusten sommige vissen wel eens een garnaaltje. Het zou sneu zijn als je vissen je teerbeminde garnalen opvreten....

Er zijn anderen met meer verstand van nano's, maar hiermee heb je alvast wat punten van overweging.
Mijn temp zou ik aan 24graden doen en gaat voor alle 4 de visjes, garnalen en slakken.
De Ph van de garnalen en slakken zou ik moeten opzoeken, maar van de visjes zijn het deze:

Emerald rasbora Ph 7-8 (bodem/midden)
Galaxy rasbora PH 6,5- 7,5 (midden)
Rasbora kubotai PH 4-7 (midden)
Bororas Brigitae Ph 4-7 (alle)

Hoe groot zou jij de scholen dan nemen? Volgends mijn opzoekwerk gaan de visjes allemaal samen met de garnalen.
Ik vind het heeel moeilijk om te beslissen.
 
Eén grotere school is mooier (en fijner voor de visjes). Het hangt ook een beetje af van de grootte van je bak én het formaat van je filter.

Ik herhaal dat ik geen persoonlijke ervaring heb, dus ik kan je niet echt advies geven. Het is wel zo dat schuwere visjes hun zelfzekerdheid uit de grootte van de groep halen.

Heb je ook al bij de pseudomugil furcatus gekeken? Vind ik ook een leuk en mooi visje. (Grrr ik maak het alleen maar moeilijker....)
 
Eén grotere school is mooier (en fijner voor de visjes). Het hangt ook een beetje af van de grootte van je bak én het formaat van je filter.

Ik herhaal dat ik geen persoonlijke ervaring heb, dus ik kan je niet echt advies geven. Het is wel zo dat schuwere visjes hun zelfzekerdheid uit de grootte van de groep halen.

Heb je ook al bij de pseudomugil furcatus gekeken? Vind ik ook een leuk en mooi visje. (Grrr ik maak het alleen maar moeilijker....)
Dat las ik ook al en ook dat ze een soort dither vis nodig hebben/kunnen gebruiken. De vis die jij noemt komt daarvoor in aanmerking blijkbaar, en is ook wel een heel leuk visje inderdaad! :D
Merde merde merde... keuzestress :')
Nuja, ik heb wel nog tijd om echt te beslissen. Want moet mijn bakje nog opstarten :) Ik heb alles eens uitgeschreven en ga het mss wat laten bezinken. Maar ga geen bodemvis nemen als dat niet noodzakelijk is. Anders moet ik weer gaan kiezen :D
 
Op zich kan de keuzestress voor een bodemvis erg meevallen: Corydoras pygmeus. Gezellig, aanwezig visje dat de hele dag oer de bodem aan het scharrelen is op zoek naar voerrestjes
 
ja, die zag ik ook en lijkt me super leuk. Maar als ik me niet vergis komt die uit zuid amerika? Ik vind de corydora hastatus wel mooier, maar ja, die komt ook uit Brazilië. En er werd me gezegd beter een visbestand te nemen van hetzelfde werelddeel ivm visziektes en mutaties.
 
Ik zou geen bodemvis doen hoor. Dat is volgens mij niet echt nodig. Je kunt grofweg als regel nemen dat je voor elke liter water 1 cm vis neemt. Dat is natuurlijk een heel algemene regel die niet altijd op kan gaan, maar het geeft wel een indicatie voor hoeveel vissen ongeveer in je aquarium kunnen.
Van bijvoorbeeld Boraras brigittae zou je er dan 25 kunnen nemen, Galaxy rasbora op 3 cm 16 stuks.
Op zich zijn twee schooltjes van 10 visjes elk dan een prima keuze. Eventueel kun je kijken naar welke waterlaag ze zwemmen, bovenlaag, midden of onder. Dan zitten ze elkaar niet in de weg. Maar dit soort kleine vreedzame visjes kunnen prima bij elkaar.
 
Ik zou geen bodemvis doen hoor. Dat is volgens mij niet echt nodig. Je kunt grofweg als regel nemen dat je voor elke liter water 1 cm vis neemt. Dat is natuurlijk een heel algemene regel die niet altijd op kan gaan, maar het geeft wel een indicatie voor hoeveel vissen ongeveer in je aquarium kunnen.
Van bijvoorbeeld Boraras brigittae zou je er dan 25 kunnen nemen, Galaxy rasbora op 3 cm 16 stuks.
Op zich zijn twee schooltjes van 10 visjes elk dan een prima keuze.
ik heb ook nog garnalen en 5 slakken (momenteel 4 rode renslakken maar daar zou nog een zebraslak bijkomen). Maakt dit veel uit voor die bereknening?
En kan ik dan vb 10 galaxy rasbora (midden), 15 boraras brigittae (alle) en 15 rasbora kubotai (midden) doen ook of niet?
Dan hebben ze elk wel een mooi schooltje? Of zorgt dit voor teveel chaos? Kwa gedrag lees ik dat ze alle 3 vredig/verlegen zijn. Van waterwaarden is dat gelijk ook oke net als voeding
 
Nee hoor, die slakken en garnalen belasten de boel niet zo.
Als je gaat rekenen kom ik voor de Galaxies op 10x3=30, de brigittaes 15x2=30 en de kubotai op 15x3=45, dus daarmee kom je op 105 L terwijl je maar 50L hebt.
Volgens mij heb je de kubotai er graag bij, als je er daar 10 van neemt heb je 30, dan kunnen daar nog 10 brigittaetjes bij.
 
Ik wil ze graag alle 3, maar dat zal niet gaan dan. Dan zal het erop neer komen welke het mooiste bij het geheel passen.

rood/gele slakken + zebra slak
oranje garnalen
die boraras zijn ook rood
Dus dan of de galaxy's of de groentjes, denk dat d ekubotais er dan beter bij gaan passen? Om toch een andere kleur erbij te hebben?
 
Op een gegeven moment zullen er visjes doodgaan, als er weer plek is voor 10 nieuwe visjes zou je een van de andere keuzes erbij kunnen doen. Een aquarium is altijd in ontwikkeling. En qua smaak, dat kan je het beste zelf beoordelen! :D
 
Misschien wel goed om te weten dat scholenvissen meestal niet scholen. Ze zwemmen door elkaar heen als ze zich veilig voelen.
 
Weet niet of je al gekozen hebt .
Maar hier mijn meningen over de 3 visjes die je wilt.
Rasbora Galaxy: die heb ik zelf namelijk. als ze van een goede koper zijn zijn ze extreem sterk. Weinig waterwaarden eisen ook. Maar scholen het minst van de 3. De mannetjes hebben zeer mooie rode kleuren in hun vinnen, maar se zijn wel teriotaal. Dus je ziet ze af en toe vechten.
Rasbora kubotai: heb ik minder ervaring mee. Alleen over gelezen of gehoord. Zouden ook sterkere visjes zijn, scholen meer dan de Galaxy
Rasbora briggitae: deze visjes zou ik niet nemen als je waterhardheid hoger is als 8 gh.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
Weet niet of je al gekozen hebt .
Maar hier mijn meningen over de 3 visjes die je wilt.
Rasbora Galaxy: die heb ik zelf namelijk. als ze van een goede koper zijn zijn ze extreem sterk. Weinig waterwaarden eisen ook. Maar scholen het minst van de 3. De mannetjes hebben zeer mooie rode kleuren in hun vinnen, maar se zijn wel teriotaal. Dus je ziet ze af en toe vechten.
Rasbora kubotai: heb ik minder ervaring mee. Alleen over gelezen of gehoord. Zouden ook sterkere visjes zijn, scholen meer dan de Galaxy
Rasbora briggitae: deze visjes zou ik niet nemen als je waterhardheid hoger is als 8 gh.
bedankt!
We hadden gedacht aan de rasbora briggitae en de galaxy. Leek ons een leuke combinatie. Maar we hebben nog geen visjes gekocht dus alles kan nog veranderen :D
Momenteel is mijn aquarium terug aant heropstarten. Dus de waterwaarden ga ik nog eventjes afwachten.
 
ik heb 4 guppen (waarvan 2 zwanger dus zullen binnenkort wel wat meer zijn) en 4 rasbora galaxy in een 60 liter bak zitten er zitten ook nog 7 japonica garnalen in.
mijn rasbora galaxy heb ik gekocht in een gewone vis winkel deze rasbora galaxy waren nog heel jong. ik had een goede verhouding tot ik zag dat de alle rasbora galaxy de geslachts kenmerken kregen van een man.
dus mijn conclusie is dat de vissen die ik gekocht had nog heel jong waren waardoor ze leken op vrouwtjes dus daar moet je wel opletten.
 
  • Leuk
Waarderingen: nola
ik heb 4 guppen (waarvan 2 zwanger dus zullen binnenkort wel wat meer zijn) en 4 rasbora galaxy in een 60 liter bak zitten er zitten ook nog 7 japonica garnalen in.
mijn rasbora galaxy heb ik gekocht in een gewone vis winkel deze rasbora galaxy waren nog heel jong. ik had een goede verhouding tot ik zag dat de alle rasbora galaxy de geslachts kenmerken kregen van een man.
dus mijn conclusie is dat de vissen die ik gekocht had nog heel jong waren waardoor ze leken op vrouwtjes dus daar moet je wel opletten.
Dank je wel! Ik ga erop letten ;)
 

Terug
Bovenaan