Nano Scape 30 liter (Gerritn)


Echt top!

En zeker de naam "scape" waardig!
 
Best wel indrukwekkend zo'n grote groep garnalen.
:thumbs:

groet koos..
 
@MArcel Dank je, wat wel grappig is is dat me mos hoop achter in op een garnalen flat zit ben alleen de garnalen flat kwijt;) ben wel benieuwd altijd wat daar in zit.
@Koos ben er ook echt heel blij mee en dat met maar 15 in het begin, en zie nog regelmatig een zwanger vrouwtje. En het beroemde zweven
 
Hallo Gerrit,

Op je vraag of je het al een scape mag noemen wil ik je best nog wat opbouwende kritiek geven. Hier bedoel ik niet mee dat je huidige bak niet goed is. Je moet je bak inrichten hoe je hem zelf mooi vindt. Dus ben je tevreden laat hem vooral zo als hij nu is.

Mijn interpretatie van aquascaping: Met behulp van natuurlijke materialen (planten,hardscape,grondbedekking) een stukje natuur cre�ren binnen je aquarium.

Het belangrijkste vind ik dat een scape een natuurlijke flow heeft. Als ik naar een scape krijg wil ik de indruk krijgen dat die scape is vormgegeven door de natuur zelf en niet door mensenhanden.

Je hardscape opstelling zo als hij nu is geeft mij die indruk niet. Ook complementeren je planten je hardscape niet. Het is naar mijn mening geen geheel. Je stenen staan ook op je ondergrond in plaats van er in. Dit geeft mij het gevoel alsof ze daar net op elkaar gestapeld zijn. Als je moeite hebt met het vinden van deze flow is het misschien handig om dit artikel te lezen: http://www.aquascaping-blog.com/1620/aq ... lden-snede.

Kijk eens naar dit 44L bakje: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2015/show435.html

Begrijp me niet verkeerd dit niveau bereik je niet zomaar maar als ik je dan toch een voorbeeld geef dan maar meteen een best practice ;)

Nogmaals ik probeer je nu niet te vertellen dat er allemaal 'regels' gelden binnen het vak aquascapen. Ik hanteer deze zaken slechts als richtlijnen en ze hebben mij enorm geholpen om een bak naar mijn eigen tevredenheid te cre�ren. Uiteindelijk hoeft maar 1 iemand je bak mooi te vinden en dat ben je zelf.
 
Geweldige garnalen. Zitten ze op gewoon leidingwater?
 
@guy Ik zie je tekst en uitleg als inspiriatie, zal bij me volgende indeling er mee gaan werken.

@nanogarnaal, Dank je, nee ze zitten op osmose. Leiding water ging wel maar nu hou ik ook jongen over.
 
Dank je Cedric, Samsung s6 edge echt een top toestel met een glazen macro lensje er op.
Hier weer een 2 tal foto's.
Het grasveld groeid goed.
20160417_204928_zpsavwmzaqr.jpg

20160417_204933_zpsceqq6gdb.jpg
 
Dank jullie wel weer, gaat ook nog steeds goed met de beestjes. Krij er steeds meer tb bij en het vervsersen kan nu ook steeds langer achter elkaar.
 
Niwla zei:
C�dric Vleminckx zei:
gerritn zei:
Dank je Cedric, Samsung s6 edge echt een top toestel met een glazen macro lensje er op.

Met een top toestel maak je natuurlijk top foto's ;)

*kuch* :deal:

En nu weer terug ontopic :petjeaf:

Ik heb iPhone 6 ;)

Maar je hebt gelijk, terug on topic :d
 
Na een lange tijd weer een update, in de zomer ben ik toch wat grnalen verloren. Helaas ook groten deels van de TB's, gelukkig zijn er al weer wat pinto's geboren en red wines. Maar de echte mooie nog niet, we houden geduld. De planten doen het goed en het is nu aardig begroeid, heb er vorige week een stuk hout bij gedaan maar moet nog even een manier vinden om dat netjes te krijgen. De garnalen flat gaat weer verdwijnen.

Filter schoongemaakt :)
20170102_210102_zpsw5hq1qyg.jpg


De bak nog zonder hout en beetje mistig van het filter schoonmaken ( doe ik wanneer nodig meestal 1 keer per jaar en dan niets vervangen maar spoelen in het aquarium)
20170101_203710_zpsli494haa.jpg


Bak met hout en dan mos op het hout.
20170104_175711_zpsysu7l3ki.jpg


Bak met hout maar zonder mos.
20170108_192026_zpsayrc78mx.jpg


De garnalen lekker aan het eten.
20170108_193739_zpspb4ftczr.jpg


Garnaal in close up aan het eten.
http://vid1297.photobucket.com/albums/ag32/gerrit8210/aqua/20160905_190921_zpscrbp5yw4.mp4

Dat was het weer voor nu
 
Prachtig!
Hoe is dat water dan zo bruin geworden door het filter?
 
omdat de filterwatten zijn uitgespoelt in het aquarium. voor behoud van bacteriën
 
Is ook een manier maar zitten ze zo weer vol toch? andere filtermateriaal moet dat wel kunnen opvangen hoor.
 
Nee in principe niet, het vuil(bacteriën) drijft naar de bodem en nestelt zich daar. Als je je filterwatten weggooit gooi je dus ook al je bacteriën weg, eerst wou ik ook niet in die theorie geloven maar ik heb het getest op me grote bak en merkte dat als ik alles vernieuwde ik meteen algen kreeg daarna. Het witte filter wat raakt wel verzadigd maar omdat je het uitspoelt spoel je het weer open en blijven de nuttige bacteriën in de cyclus. Ik doe sinds ik het zelf gezien hebt dat het werk niet meer anders en merk heel veel verbetering. Bij dit aquarium heb ik al meer dan 1 jaar nul algen zonder plantenvoeding toevoegingen. Het enige wat ik toevoeg is mirekuton.
 
Prima als het werkt,ieder zijn manier natuurlijk maar ik doe het al jaren anders zonder problemen bv.
Als het goed is zitten er al bacteriën in de bodem en zou op die manier denken dat de bodem op den duur zo verzadigd is met fijn vuil dat het gaat rotten bv.
 
Ik denk dat er inderdaad niet 1 goede manier is, en dat het op verschilde manieren kan. Mijn bodem is bijna helemaal bedekt en de garnalen smullen een heel groot gedeelte weg. Wat ook help is dat ik een grove bodem heb (dennerle scaper's soil) en die zal niet echt de kans krijgen om verzadigd te raken.
 
Ik denk zelf dat vuil juist makkelijker tussen een grove bodem zakt en dan ook sneller verstopt zal raken.
 
Ik ben daar niet heel bang voor omdat deze ook vervangen word wanneer die uitgewerkt word en dat zal denk ik dit jaar nog gebeuren. Dat is wel weer een voordeel van een actieve bodem.
 
Ik dacht al aan je plantjes te zien dat dit een bodem met voeding is. Zelf gebruik ik die juist niet bij de TB want die zijn nogal gevoelig en daarom dat ik de gewone ph verlagende bodems gebruik.

Welke gebruik je precies in je bakje?
 
Ik gebruik de Dennerle scaper's soil, en ik vind het ideaal geen toevoegingen meer nodig. De juiste hoeveelheid licht en klaar. En daarom ook deze bodem in combinatie met de moeilijke plant. Zitten namelijk hc's in en met de gevoelige garnalen dus geen extra toevoegingen.
 
Ik gebruik ook een oxidator, maar weet niet of dat enig effect heeft op de planten
 

Terug
Bovenaan