Nano Cube 30L Aquascaping van UniiQ


U

UniiQ

Guest
Hallo mede aquarianen,

Sinds kort heb ik weer een oude hobby opgepakt en heb een Dennerle Nano Cube van 30L aangeschaft.
Op het gebied van beplanting en aquaria algemeen ben ik nog een redelijke noob maar ik wil me graag verdiepen in het "AquaScaping".
Ik wil/probeer in dit aquarium dan ook graag de nadruk op de planten te leggen en niet zozeer op de dieren.

In het verleden heb ik ook aquaria gehouden met weinig succes kwa beplanting en is inmiddels ook alweer wat jaartjes geleden.
Een leuke uitdaging voor nu dus om van dit kleine bakje een gezonde leefomgeving te maken voor zowel plant als dier.

Plantenbestand van voor naar achter:

-Hemianthus callitrichoides
-Eleocharis acicularis /naaldgras
-Rotala rotundifolia


Dag 1 - planten en stenen zijn binnen en bak is gevuld.
Kleine steentjes houden de HC op zijn plek. Achteraf had ik de bosjes HC meer uit elkaar moeten halen en kleinere stekjes moeten planten, achja weer iets geleerd :)

Zyrv-SmoszkaYP_OlLGUO8Z5fUnw0uM5.jpeg



Update Dag 15 - Planten zijn al behoorlijk gegroeid.
De HC schiet goed wortel en begint langzaam al een mooi grasveldje te vormen.
Ik ben erg verrast dat de planten in 2 weken al zoveel gegroeid zijn.

Zyrv-SmoszkaYP_OlLGUO8Z5fUnw0uM5.jpeg



De Eleocharis acicularis wortelt ook al behoorlijk.

Zyrv-SmoszkaYP_OlLGUO8Z5fUnw0uM5.jpeg



Dag 15 - Waterwaardes:

N02: 0
N03: 25
GH: 16d
pH: 7,6
KH: 10d

Zyrv-SmoszkaYP_OlLGUO8Z5fUnw0uM5.jpeg



De eerste bewoners!

10x Neocaridina heteropoda var. Red, ofwel Vuurgarnaal!

Zyrv-SmoszkaYP_OlLGUO8Z5fUnw0uM5.jpeg


Wel heb ik enorme last van een soort draadalg? en algen algemeen in mijn bak.

Ik heb in de eerste periode het licht te lang aan laten staan en elke dag 3 druppels van het voelbare planvoeding toegevoegd omdat ik bang was dat de HC niet aan zou slaan.

Nu betaal ik hier dus de prijs voor...

Iemand tips om dit natuurlijk en zonder dat mijn planten hier nadeel van hebben op te lossen? De bak is voorzien van C02 onder druk.

P.S. ik zal dit topic nog vaker voorzien van nieuwe foto updates.

Groeten,
 
Schitterend! jammer van de draadalg,zit er inderdaad sneller in dan dat je er vanaf komt.
Geen idee welke precies maar door een berekening van bepaalde waterwaarden kan je de co2 meten wellicht dat deze iets aan de lage kant is.
Zullen nog wel mensen reageren die het precies weten.
 
Bedankt allen voor de reacties!
De bak is idd mooi opweg maar we zijn er nog niet.
Ik zal volgende week nog een update plaatsen, hopelijk is het alg tegen die tijd wat minder geworden.
 
Very nice :D
Water is wat aan de harde kant,vinden algjes fijn.
Misschien kan je dat iets beteren.

groet.
 
Mooi zeg. Ik ben ook echt fan van aquascapen en ga mijn bak binnenkort ook weer leeghalen en opnieuw inrichten :)

Een paar geweislakken (Clithon Sp) zouden ook mooi in je bakje passen, en ze ruimen ook mee op ;)
 

Terug
Bovenaan