Nano Cube 10l ingericht, geef je mening


J

Jornoo

Guest
Ik heb vandaag mijn Nano Cube volledig ingericht, en ik ga nu minimaal 2 weken wachten met het plaatsen van ev. Crystal Red garnaaltjes. Er zit een stuk uitgekookt mopani-hout in. De planten:
-Javamos
-Javavaren
-Mosbol
-kleinblijvende Cryptocoryne soort

Ik weet de naam niet van de plant achterin :oops:

Foto's :
435876jornoo_0_82_img_20150118_135700.jpg


976257jornoo_0_82_img_20150118_193707638.jpg


216755jornoo_0_82_img_20150118_193716477.jpg


256289jornoo_0_82_img_20150118_193753804.jpg


Moet ik de planten nog verder bijsnoeien?
 
Er zit BTW een diffusor achterin voor de CO2, heb er toch maar eentje aangeschaft
 
Lief bakje maar wel wat vol vind ik zelf.
De Javavaren is eigenlijk te groot voor het bakje maar gaat ook dood op deze manier met zijn wortels in de bodem.
 
Het is wel een kleinere versie dan de normale javavaren, hij word maar 10-15 cm groot. Ik snoei hem alsnog wel bij.
 
En hoezo gaat hij dood? Er zit voedingsbodem onder en er is co2 toevoer+ regelmatige lichturen
 
Varens zet je meestal niet in de grond.
Je bindt hem op een stuksteen/hout.
 
Dus ik moet ze op het stuk mopanihout binden?
 
Ja dat kan. Zolang de wortelstok maar niet in het grind staat.
Je kunt het vastbinden vaak wel doen met een stukje visdraad als je dat hebt.
 
Btw, je kan ook 2 stenen nemen en de wortelstok daar tussen klemmen als het ware.
Zo kun je de plant op die plek laten staan als je dat zou willen.
Ik denk dat hij op het hout ook mooi uitkomt hoor.
 
Heb hem een beetje veranderd, de achterste plant opnieuw wat bij gesnoeid. De Javavaren uit het grind gehaald en opgebonden op het stuk hout, onderin. Ook heb ik het javamos iets hoger opgebonden en vooraan weggehaald :) Nu is de voorkant wat rustiger, en heeft de Cryptocoryne de ruimte om te groeien :D . Ook alvast de crusta tubes erin gelegd, nu was er wel ruimte voor. Hoelang zal ik wachten totdat ik er 5 Crystal Red garnaaltjes in doe? Ik dacht aan ongeveer 2 weken. Ik hoor graag tips en commentaar, daar leer ik van ^^
Sorry van de kwaliteit van de foto�s, ze zijn gemaakt met m�n mobiel

481618jornoo_0_82_img_20150119_201422853.jpg


426432jornoo_0_82_img_20150119_201433455.jpg


692552jornoo_0_82_img_20150119_201422853.jpg
 
Ziet er leuk uit zo hoor. Zo staat de Javavaren beter dan als tevoren.
Als alles nieuw is dan is 3 a 4 weken indraaien vaak wel gewenst.
 
leuk bakje. ik hou wel van een beetje vol. lijkt wel wat op mijn 30 liter bakje. Heb je nog iets toegevoegd om de bacteri�n op gang te krijgen ?
 
Ik heb er nog niks aan toegevoegd, ik las wel op meerdere sites en in boekjes dat je het kunt toevoegen, maar dat het alleen is voor versnelling. Ik ben 14 jaar ( dus het geld dat ik te besteden heb is niet een fantastisch groot bedrag ) en ik heb al 3 aquaria die ik moet onderhouden. Dit is mijn eerste aquarium waarbij ik me echt inzet om de ideale omstandigheden te maken voor m'n planten en - in de toekomst - Crystal Red Garnalen. Is het echt nodig om dat soort spul toe te voegen? Bedankt trouwens voor het leuke commentaar :)

Gr,
Jorn
 
Waarom vijf garnalen? Kun je niet beter voor tien gaan? Het is trouwens echt niet overdreven om 5 � 6 weken in te draaien. Vier is echt minimaal. Niet alleen voor de bacteriecultuur maar ook omdat garnalen eten van de overblijfselen van verrotting etc.
 
Het is een 10L aquarium, ik dacht dat 10 garnalen te veel zijn?
 
Nog even foto's van m'n 3 aquaria :D Ik ben nog wel van plan om de 1 meter bak helemaal om te gooien: voedingsbodem + zwart grind erin ( er zit nu niet eens voedingsbodem in :'( ) + 2 grote stukken kienhout links en rechts, naar elkaar toe. Veel beter beplanten en er echt een mooi aquarium van maken. Ik heb het geld er atm niet voor, dus ik blijf rustig doorwerken en sparen. Het gaat nog wel een poos duren voordat ik dat project begin. commentaar is altijd welkom
Opnieuw excuses voor de kwaliteit van de foto's

161756jornoo_0_82_img_20150120_174724997.jpg


819748jornoo_0_82_img_20150120_174528260.jpg


495384jornoo_0_82_img_20150120_174503053.jpg
 
James de muskusschildpad, braaf onder de filter. Weet niet waarom, maar het is zijn favoriete plekje ;)

794842jornoo_0_82_img_20150120_175840409.jpg
 
Een voedingsbodem is nergens voor nodig..
Dit is later met herplanten alleen maar lastig omdat je alles mee naar boven trekt.

Een simpel voedingsbolletje bij de planten die dit nodig hebben is voldoende!

Ik denk als je in de meter bak de Echinodorussen naar links en rechts zet en nog wat hout toevoegt en eventueel wat achtergrond planten dat het bakje nog helemaal niet zo verkeerd oogt.
 
6 maanden in laten draaien is nog beter ;)
3 weken is prima hoor en ze verkopen gewoon potjes voer voor de garnalen.
Omdat het echte kuddediertjes zijn is het advies om met minimaal 10 te beginnen maar is geen verplichting natuurlijk.
5 stuks in een klein bakje hebben misschien zelf het idee dat ze met net zoveel zitten als 10 stuks in een grotere bak ;)
 
Hahahaha, misschien begin ik dan met wat meer garnaaltjes. En bedankt voor de tip Joey! Maar wel gewoon wit grind houden? De bakjes zitten trouwens nog onder de plantjes :/ Ik wist toen ik ze kocht nog niet dat ik de wortels tot 2 cm moest terugsnoeien. Kan ik ze nog gewoon uit het grind halen en de bakjes eraf halen, terugsnoeien en weer ergens anders neerzetten? Of gaan ze dan dood? Er zitten nu trouwens ook nog veel te veel vissen in.... Ik ga 10 van m'n kersenbuikcichlides en de 2 black molly's verkopen op MP. Ook kreeg ik (wonderbaarlijk genoeg) toen ik de nano cube kocht op MP, er een albino corydoras en een pantsermeerval bij... Weet niet of ze enig verstand had van aquaria, heb ze meteen overgeplaatst naar de grote bak. Maar daar zit dus wit grind in, en ze willen natuurlijk zand. Die 2 moet ik dus ook gaan verkopen, wil ze niet houden terwijl ze het niet naar hun zin hebben. Zo, groot stuk getypt :p
 
Je moet zelf bepalen welke kleur grind/zand je neemt, dit is wat jij mooi vind.

Als je de potjes er nog om hebt zitten heb je ook dat spul (ben de naam even kwijt) er nog in zitten?
Dit is voor zover ik weet behoorlijk slecht voor het aquarium.

Als je de bodem gaat vervangen haal je ook veel goede bacteri�n weg..
Zou hier dus wel mee opletten (iemand met meer ervaring kan ik denk ik wel meer over vertellen).

Als je grind in de bak fijn genoeg en rond genoeg is (mag absoluut niet scherp zijn), dan zouden cory's wel kunnen.
Beter is echter wel dat ze op zand zitten.
 
Yup, dat geelachtige spul... Wist niet dat dat slecht was voor het aquarium :( Ik weet dan niet of ik dat wel ga doen. Misschien laat ik het lekker zo zitten.
 
Volgens mij heeft je schildpad een winterslaap nodig als ik het goed heb.
 
Dat is steenwol.

Niet slecht voor je aquarium,wel voor de vissen,als ze dat inslikken, dat verteerd niet,he.
Is van steen gebrand.
Schuif het grint in het midden opzij, vul dan met zand aan.

Of grint er uit.
 
Seabait, een winterslaap zeg je? Leg eens uit?
 
Leuk ingericht! Wat heb je voor vissen in de 1 meterbak zitten?
Dit is wat ik vond over winterslaap bij schildpadden:
Winterslaap waterschildpadden

Of dit precies klopt, weet ik niet zeker. Heb geen ervaring met schildpadden
 
Thanks! Amber, dit is het lijstje ( sommige Latijnse namen sommige nl):

-kersenbuikcichliden
-4 ( nu nog jonge)maanvissen
-2 diamantgoerami's
-2 Black Molly
-klein schooltje hockeysticks
- (nu nog) pantsermeerval en albino corydoras
- 4 ancistrus soort algeneters

Zoals je ziet is de bak nu nog een beetje overbevolkt, daarom ga ik de Black molly's, pantsermeerval en corydoras verkopen. Ook verkoop ik een deel van mn kersenbuikcichliden. Het zijn er teveel...
 
Het 1 meter aquarium is trouwens ook het eerste visaquarium dat ik heb, dus ik ben nog niet heel ervaren :p ik heb me wel redelijk ingelezen. Ik had daarvoor al wel 2 jaar mijn schildpaddenaquarium, maar die telt niet echt mee.
 
Maar het komt er dus op neer dat ik het aquarium tot 10 graden moet laten afkoelen? Dat gaat me niet lukken... Tis hier overal in huis 20,5� @Seabait
 
Heb het stuk ook gelezen,is nog een gedoe met zo'n schildpad.
Als je het niet doet is de kans dus groot dat de schildpad ziek gaat worden of iig niet heel oud zal worden.
 
Oww :( ik heb ook geen idee hoe ik een dops met bladeren zo koud ga krijgen... Ben bang dat hij dan dood gaat als ik hem buiten zet
 
Zit je schildpad heel de tijd onder het filter?
 
Nee, verreweg niet. Maar hij zit er af en toe. Anders is hij gewoon aan het rondzwemmen of aan het bedelen voor eten ;)
 
Ah ok,want dat verstoppen zou dan een teken kunnen zijn dat de schildpad aan een winterrust toe was.
Zoe me iig goed inlezen over de verzorging want is best belangrijk.
 

Terug
Bovenaan