Nano bakje van Blackmoor


Slim bedacht Daan. Zwart is idd prachtig.

Dank je! Ik wilde juist hierom niet verven, want als het dan niks is moet je alles weer afkrabben..... Een nadeel is wel echter dat dat laminaatplastic erg glimt, je ziet haast een weerspiegeling..... Maar ja, elk voordeel heb z'n nadeel zal ik maar zeggen.

Over een week kan ook het spiderwood erin, waar ik dan mos en anubias op plant, kijken hoe dat zal gaan.
Ik laat denk ik de ambulia er nog een tijd instaan, totdat ik het idee heb dat het bakje echt goed draait. Misschien stop ik er ook nog wat Reieckii 'mini' in, maar ik weet nog niet hoe dat zal staan. Het moet allemaal natuurlijk niet te druk worden hè.

Als het bakje goed draait, (5 weken?) kunnen de eerste garnaaltjes erin. Het worden waarschijnlijk een stuk of (5, 10, wat zal ik doen?) vuurtjes, die dan als ze kweken naar de sluierbak kunnen (gaat dat goed?)
 
Verven heb ik hier ook gedaan en bij gebruik van acrylverf (heb ik ook gebruikt) is het vrij eenvoudig te verwijderen met een nieuw plamuurmesje oid. Schraap je de verf zo van de achterkant af zonder het glas te beschadigen. Maar begrijp ook dat je dit wellicht niet wilt doen.

Edit: of even kijken hoe je dit vind staan. Verven kan altijd nog, of je laat het zo als je er tevreden mee bent. Keuzes zat!
 
Verven kan altijd nog, of je laat het zo als je er tevreden mee bent. Keuzes zat!

Jep, en als de garnaaltjes erin komen, kan ik nog bepalen of die weerspiegeling storend is.
 
Wat je in jouw geval ook kunt gebruiken zijn de pvc schutbladen in het zwart (of welke kleur jij wilt)
Deze blijven door hun statisch werking tegen de buitenkant van je glas plakken.
 
Verven heb ik hier ook gedaan en bij gebruik van acrylverf (heb ik ook gebruikt) is het vrij eenvoudig te verwijderen met een nieuw plamuurmesje oid. Schraap je de verf zo van de achterkant af zonder het glas te beschadigen. Maar begrijp ook dat je dit wellicht niet wilt doen.

Edit: of even kijken hoe je dit vind staan. Verven kan altijd nog, of je laat het zo als je er tevreden mee bent. Keuzes zat!


Klopt idd, de goedkoppste acrylverf van de actoion werkt prima! Ligt bij de schildersdoeken.

Ik verf hier ook mee, en meng soms een klein beetje wit of blauw door het zwart heen.
Heel vaak ben ik niet tevreden en dan pak ik mijn mesje en binnen 10 seconden is alles er weer af en kun je direct opnieuw proberen.

Deze mesjes werken daar super voor, die gebruik ik ook om de ruiten mee schoon te maken trouwens...

1009251_1.jpg
 
Klopt idd, de goedkoppste acrylverf van de actoion werkt prima! Ligt bij de schildersdoeken.

Ik verf hier ook mee, en meng soms een klein beetje wit of blauw door het zwart heen.
Heel vaak ben ik niet tevreden en dan pak ik mijn mesje en binnen 10 seconden is alles er weer af en kun je direct opnieuw proberen.

Deze mesjes werken daar super voor, die gebruik ik ook om de ruiten mee schoon te maken trouwens...

Bekijk bijlage 9480

Binnen 10 seconden er weer af? Dan moet ik dat nog maar eens overwegen zeg:D
 
Als je op je gewenste co2 zit kun je de indicator ook helemaal weglaten. Gaat de goeie kant uit Daan. Je kan straks op het oog ook wel co2 tekorten gaan waarnemen aangezien je al zo jong met planten in de weer bent!
 
Klopt idd, de goedkoppste acrylverf van de actoion werkt prima! Ligt bij de schildersdoeken.

Ik verf hier ook mee, en meng soms een klein beetje wit of blauw door het zwart heen.
Heel vaak ben ik niet tevreden en dan pak ik mijn mesje en binnen 10 seconden is alles er weer af en kun je direct opnieuw proberen.

Deze mesjes werken daar super voor, die gebruik ik ook om de ruiten mee schoon te maken trouwens...

Bekijk bijlage 9480

Idd de meest goedkope tube gebruikt :)
 
Als je op je gewenste co2 zit kun je de indicator ook helemaal weglaten. Gaat de goeie kant uit Daan. Je kan straks op het oog ook wel co2 tekorten gaan waarnemen aangezien je al zo jong met planten in de weer bent!

Dankje Ruben! Het bakje staat nu bijna twee weken, tot nu toe alleen wat bruinalg op de stenen! De plantjes doen het goed!
Wat betreft de indicator, die laat ik liever nog even zitten, want over een paar weken kunnen de garnalen er hopelijk in en dan moet ik even bezien hoe het gaat met de co2. Hij is op geen enkel moment van de dag geel, dus dat lijkt me prima tot zover.

Ik doe zo idd veel ervaring op met plantjes en co2:D
 
Het spiderwood zit erin:

Voor beplanting hout:
IMG_3856.JPG


Na beplanting hout:
IMG_3857.JPG
 
Dat ziet er gelijk heel anders uit! Leuk geworden!

Hoe gaat het met de Monte Carlo? Al veel nieuw blad nadat je het onder water hebt gezet?
 
Ziet er erg leuk uit Daan:thumbs:

Dankje John! De eerste foto is meer een indruk van hoe het gaat worden, want op de tweede foto zitten ook nog een heleboel opstartplanten..... Het wordt dus een bemost houtje:D

Ik heb vandaag garnalenkorrels gekocht, maar ik zoek nog naar een voederschaaltje. Geen enkele winkel had ze.........
Iemand een 'zelfbouw' of andere tip?
Op 18 maart komen de vuurtjes!!
 
Dat ziet er gelijk heel anders uit! Leuk geworden!

Hoe gaat het met de Monte Carlo? Al veel nieuw blad nadat je het onder water hebt gezet?

Dankje Stephan! De Monte Carlo groeit goed hoor! Er komen al veel kleine blaadjes onderaan! Ik heb op de 'lege' plekken nog wat HC geplant, die zal het ook wel goed gaan doen:D
 
Wellicht zijn er bij de apotheek ofzo petrischaaltjes te krijgen (of online). Als dat is wat je bedoeld
 
Wellicht zijn er bij de apotheek ofzo petrischaaltjes te krijgen (of online). Als dat is wat je bedoeld

Ja, zoiets bedoel ik. Ik zal eenns googlen
 
Denken jullie dat ik de verticaal groeiende Monte Carlo's al kan afknippen en weer terugsteken?
 
Zou zeggen probeer het!
 
Ik probeer wel een deel, kijken hoe ze reageren voordat ik alles doe

Ja inderdaad. Ik top mijn helferi ook gewoon als er genoeg blad aan zit. Pak wel even een scherpe schaat en knip de onderste blaadjes af zodat alleen de stengeltjes in de grond zitten en niet blad. Dat gaat rotten en helpt niet.
 
Even een snoei-update, let wel, de eerste foto was overdag, vandaar dat de plantjes meer 'gelig' zijn.
Volgende week de rest snoeien, ik wilde eerst de gevolgen zien voordat ik alle Monte Carlo's zou snoeien. Rechts is wel het verschil te zien en dat moet ik ook nog snoeien.

Ik heb ook de 'opstart' planten die het in de Rio bar slecht deden weggehaald, maar de groene stukjes (de uitlopers) wel weer in het bakje gedaan (foto 2) Ook heb ik een emerse stek Ludwigia Repens toegevoegd uit de emerse kweekbak.
Voor:
IMG_3857.JPG



Na:
IMG_3965.JPG
 
Als je het over micranthemum monte carlo hebt kan je deze indd prima stekken. Mijn ervaring is dat deze alleen de hoogte in gaat groeien als het te weinig licht heeft, en anders alleen over de bodem zal kruipen. Ziet er niet direct zo uit bij jou, merk het alleen in m'n eigen bakken dat het micranthemum in de hoeken wel meer omhoog komt.
 
Als je het over micranthemum monte carlo hebt kan je deze indd prima stekken. Mijn ervaring is dat deze alleen de hoogte in gaat groeien als het te weinig licht heeft, en anders alleen over de bodem zal kruipen. Ziet er niet direct zo uit bij jou, merk het alleen in m'n eigen bakken dat het micranthemum in de hoeken wel meer omhoog komt.

Ah oké, maar bijna alle stukjes kruipen idd. Het was meer van die stukjes die nog net geen stevige worteltjes hadden gemaakt
toen ik het bakje vulde met water, of stekjes die dan over elkaar heen groeien en zo de lucht ingaan. Maar fijn dat deze dus goed te stekken zijn! Ik een van mijn hoeken is ook weinig licht..... Ik hoop maar dat daar het naaldgraas goed zal groeien. Vavanvond snoei ik de rest denk ik.
 
Succes. Monte carlo groeit best traag maar in allebei de bakken blijft hij super mooi groen. Ga hem zeker vaker gebruiken.
 
Succes. Monte carlo groeit best traag maar in allebei de bakken blijft hij super mooi groen. Ga hem zeker vaker gebruiken.

Oké, ik hoop dan ook dat het in mijn bakje zo lekker groen blijft!
 
Alles is nu een keer gesnoeid, en mijn Wabi Kusa is ook submers gegaan:D
We zijn nu drie weken verder, alles loopt voorspoedig. De bruinalg begint weg te gaan, nog geen andere alg gespot. De plantjes dien het voorspoedig en de waterwaarden zijn prima!


IMG_3970.JPG
IMG_3973.JPG
IMG_3975.JPG


IMG_3972.JPG


IMG_3974.JPG
 
De eerste bewoners zitten erin!! Met dank aan @Ruben01!

IMG_4072.JPG
IMG_4073.JPG
IMG_4074.JPG
IMG_4075.JPG
IMG_4076.JPG
IMG_4077.JPG
IMG_4078.JPG
IMG_4079.JPG
IMG_4080.JPG
IMG_4081.JPG
 
Hee, ik herken die garnaaltjes!:D:D;)

De planten groeien lekker!:thumbs:
 

Terug
Bovenaan