Nano aquarium van Jan Fokke


Volgens mij zijn er een paar garnalen overleden. Kan alleen geen oorzaak vinden waarom niet.
Ik meet geen No2 en NH3.
 
Ik heb wel de ervaring dat je na de koop vaak wel uitval hebt en de TB zijn vrij gevoelig dus dat speelt wellicht ook een rol. Hoeveel uitval heb je en hoeveel had je gekocht?
Misschien dat je nog bij de verkoper kan informeren op welke waarden die ze had zitten (tenzij je dat al weet).
 
Ja heb lijkjes gezien zowiezo 2.
Heb er 10 gehaald.
Ja water waarden weet ik en die zijn hier het zelfde.
 
Ik heb in het verleden wel gehoord dat je snel op 10% uitval moet rekenen en misschien heb jij net pech met 2.
 
zag gister alweer een lijkje liggen. Hopelijk blijven er nog een paar leven.
Al zou ik niet weten waardoor de sterfte komt
 
jammer om te horen, heb het zelfde meegemaakt niet weten hoe het komt waren de garnalen ook om de zoveel dagen 4-5 doden die ik vond.

hopelijk gaat het beter in de toekomst !
 
20240125_112139.jpg
20240125_112142.jpg
20240125_112146.jpg
20240125_112149.jpg


Ik voeg nog geen planten voeding toe. Gaat dit helpen om van de alg af te komen of niet
 
Dat lijkt een vlies blauwalg Jan. Ik weet niet in hoeverre dat met de uitval te maken kan hebben want ik heb weleens iets gelezen dat deze bacterie ook giftig kan zijn.
 
Ik zou zoveel mogelijk dan dagelijks het afhevelen of eventueel verduisteren. Ik vermoed dat de oorzaak zit in teveel belasting van de bak.
 
zou proberen de alg van de planten te halen en op zuigen zodat je planten de kans krijgen maar meschien zijn ze al te ver heen
 
Net de stroming wat aangepast
NO3 is 0
Po is 0,5
dus daar moet ook nog even wat aan gebeuren denk ik
 
Net de stroming wat aangepast
NO3 is 0
Po is 0,5
dus daar moet ook nog even wat aan gebeuren denk ik
Idd beginnen met plantenvoeding toevoegen. Zoveel mogelijk alg weghalen. Zou ook ff kijken of er onder het hout/steen ook blauwalg of misschien wel bodemrot zit.
 
Maar goed blauwalg ontstaat in de regel niet door een tekort aan voeding tenzij je planten niet groeien en veel organische belasting veroorzaken. Dus het kan wel een gevolg zijn van slechte of geen groei.
Het een staat dus niet los van het ander.
 
Je kan er ook een aantal japonica garnalen bij zetten ; die poetsen beter dan (neo)caridina. Ook nog een paar extra neritina slakken kan geen kwaad.
Ik zelf heb dezelfde aquarium maar ik heb er een extra sponsfilter (aquael mini) bijgedaan om meer stroming te krijgen. Ik heb er dan ook een heel deel waaierhandgarnalen ingestoken en die zijn heel leuk om te zien.
Als verlichting heb ik 2 fluval (via bluetooth volledig instelbaar) lampen, 1 fresh&plant en 1 aquasky. Moest er toch algvorming komen dan kan ik de intensiteit en duurtijd eenvoudig aanpassen.
 

Terug
Bovenaan