P

pincho

Guest
Na lange tijd heb ik mijn hobby weer opgepakt. Ik ga voor een gezelshapsaquarium. Dit keer heb ik een 60 liter dennerle tank aangeschaft. Ik ben begonnen op 1 augustus en ben al aardig gevorderd.

De tools/kenmerken die ik gebruik zijn als volgt:
CO2 systeem pro van Colombo
Plantenvoeding Colombo
Eheim Classic 250 filter
PH verlagende bodem van Amazonia
Twee stuks led verlichting van leddy
Automatische visvoerder Ali express

Ten eerste de hardscape:


4D4B07E5-7FA6-4C84-9A03-58F017B4CDEF.jpeg


Vervolgens de plantjes en toen gaan indraaien. Eke dag 50% waterwissel in de eerste week. Tweede week om de dag en de derde week om de 3 dagen. Daarna afgebouwd naar 30% per week. 1 keer per voeg ik Colombo plantvoeding toe. Meteen vanaf het begin.

26D23943-6F39-4D05-A93A-17526C870EAD.jpeg


Na 4 weken heb ik de eerste vissen er in gedaan. 5 otto’s en 10 rasboras brigittae.

9501021D-F6B4-472E-9399-7E6CBCC34F9E.jpeg


734F36C2-5354-4137-909E-D27FB15A599B.jpeg


2 weken later heb ik er 10 vuurgarnaaltjes en een zebraslak en een rode slak ingedaan. So far so good.

781F68F9-0FD5-4EC8-AC8C-2B8DDED05DE7.jpeg

1F267DE0-348D-4EA6-8553-64708D7CFFBD.jpeg


Helaas ben ik wel wat garnaaltjes verloren. Gelukkig hebben ze wel gejongd en ik zie nu 8 kleintjes in de bak. Daarnaast heb ik er nog 10 rasboras bijgehaald en 10 valse neons.

C5051712-1E9A-4872-A9DF-89CB95BA27B6.jpeg

Na weer 2 weken wachten heb ik er een groepje van 5 badis badis bengalensis bijgezet. Dit groepje doet het erg leuk. Ik heb 2 mannetjes en 3 vrouwtjes. Perfecte bodembewoners en ze laten de (grote) garnaaltjes volledig met rust.

B11EB4F5-D4F8-4516-A853-97AC2227A2B6.jpeg

9218275F-33EB-4E81-914A-4A97C850E485.jpeg


Na 8 weken ziet de bak er zo uit.

54454F56-B442-4AF3-B9A4-A5F8DBC7CBE9.jpeg


Voorlopig laat ik het even zo. In de toekomst wil ik er nog een groepje knorgoeramis bij doen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!
 

Bijlagen

  • 1DC3D70B-239D-4DB7-AC83-4674DC10F099.jpeg
    1DC3D70B-239D-4DB7-AC83-4674DC10F099.jpeg
    119.5 KB · Weergaven: 108
  • 5EFC4182-F1F1-4E97-BA6B-D7F3F505452D.jpeg
    5EFC4182-F1F1-4E97-BA6B-D7F3F505452D.jpeg
    155.7 KB · Weergaven: 116
Welkom, ik zeg maar niet wat ik vind van je bestand want dan ben ik weer te direct en jaag ik je weg volgens sommige mensen
 
Welkom, ik zeg maar niet wat ik vind van je bestand want dan ben ik weer te direct en jaag ik je weg volgens sommige mensen
Welkom, ik zeg maar niet wat ik vind van je bestand want dan ben ik weer te direct en jaag ik je weg volgens sommige mensen

Ik kan tegen kritiek. Anders zou ik het niet posten, wat vind je er van? Denk je dat er niks meer van de garnalen overblijft?
 
Oke, ja van je garnalen zullen er wel gesnoept worden maar dat vind ik nog het minst erge eigenlijk, dat is iets wat je zelf moet weten tenslotte (de rest ook wel uiteraard maar ik ga er voor het gemak vanuit dat dierenwelzijn ook bij jouw in een hoog vaandel staat)
Anyway, je valse neons zitten te klein, dat zijn echte zwemmers die in een bak vanaf 80 cm of groter gehouden moeten worden, die gaan zich plat gezegd erg ongelukkig voelen met kans op zieke vissen door de stress en andere ellende.
Knorgouramies kun je beter niet toevoegen doe je die vissen namelijk geen goed mee als je dat wel zou doen, een nano van 60 liter (heb er zelf ook 1 staan) is max 40 cm breed en dat is simpelweg te klein voor knorgouramies, krijg je hetzelfde verhaal qua zieke vissen wegens stress en dergelijke.

Dan nog wat onderbouwende tips: je inzuigkorf is te groot voor je garnalen, daar gaan geheid babygarnaaltjes en ook d egrotere garnalen door opgezogen worden, een shrimpguard over je inzuig voorkomt dat (zie bijgaande foto) ik gebruik ze zelf ook in 2 bakken.

CO2 en garnalen zijn geen gelukkig huwelijk en zullen je garnalen het op zijn zachtst gezegd zeer onprettig vinden die CO2 toevoeging
 

Bijlagen

  • gaaskorfjes.jpg
    gaaskorfjes.jpg
    46.2 KB · Weergaven: 138
Welkom, ik zeg maar niet wat ik vind van je bestand want dan ben ik weer te direct en jaag ik je weg volgens sommige mensen
Het is meer de manier waarop je zegt wat je vindt heb ik het idee. Maar ik denk dat mensen daar ook gewoon even aan moeten wennen.
Al moet ik zeggen dat je het wonderschoon verwoord hebt dit keer! Ik had het zelf niet beter gedaan. :foto:
 
Welkom en ik zou ook je willen adviseren om in samenstelling visbestand een topic te openen.
 
Welkom! Een topic zoals John aangeeft is verstandig. Vind de hoeveelheid vis vrij fors namelijk. Ook zijn de boraras vrij actieve zwemmers heb ik hier gemerkt in de 60cm en later 80cm bak. Nu is 80 luxe voor ze, maar 40 is vrij krap als je het mij vraagt. Wel een mooi beplante bak iig!
 
Oke, ja van je garnalen zullen er wel gesnoept worden maar dat vind ik nog het minst erge eigenlijk, dat is iets wat je zelf moet weten tenslotte (de rest ook wel uiteraard maar ik ga er voor het gemak vanuit dat dierenwelzijn ook bij jouw in een hoog vaandel staat)
Anyway, je valse neons zitten te klein, dat zijn echte zwemmers die in een bak vanaf 80 cm of groter gehouden moeten worden, die gaan zich plat gezegd erg ongelukkig voelen met kans op zieke vissen door de stress en andere ellende.
Knorgouramies kun je beter niet toevoegen doe je die vissen namelijk geen goed mee als je dat wel zou doen, een nano van 60 liter (heb er zelf ook 1 staan) is max 40 cm breed en dat is simpelweg te klein voor knorgouramies, krijg je hetzelfde verhaal qua zieke vissen wegens stress en dergelijke.

Dan nog wat onderbouwende tips: je inzuigkorf is te groot voor je garnalen, daar gaan geheid babygarnaaltjes en ook d egrotere garnalen door opgezogen worden, een shrimpguard over je inzuig voorkomt dat (zie bijgaande foto) ik gebruik ze zelf ook in 2 bakken.

CO2 en garnalen zijn geen gelukkig huwelijk en zullen je garnalen het op zijn zachtst gezegd zeer onprettig vinden die CO2 toevoeging

Dankje voor je feedback! Het garnalenkorfje had ik al om de filter gedaan toen ik ze aangeschaft had. :)

M.b.t. het visbestand, tot nu toe gaat alles goed de afgelopen 4 weken. Ik ga uit van het aantal liters, vissen kunnen ook van boven naar beneden zwemmen. Ze zien er vrolijk en kleurrijk uit. Tevens, heb ik een extra sterke filter zodat ietwat meer vis mogelijk is en het systeem niet al te veel belast.

Desondanks neem ik de tips mee en weet ik niet of ik de knorgoeramis erbij gaan doen. Even afwachten dus :)
 

Terug
Bovenaan