Nachtverlichting.. wel of niet?


V

VisionRoij

Guest
Ik zou het liefst de hele dag genieten van mijn aquarium.. ik vind het dus jammer als de verlichting uit is.

Maar aangezien de lamp niet de hele dag mag branden kom je daar niet onderuit.

Ik zie bij sommige forumleden nachtverlichting, maar is dit nu wel of niet verstandig ?

Ik zou dan graag een blauwe nachtverlichting willen, niet fel maar genoeg om toch iets te zien.

Hebben de vissen hier last van? Of vinden ze dat juist fijn?
Kan je die nachtverlichting de hele nacht laten branden ?
Hoe zit het met de planten, heeft het daar effect op?
 
Kan wel volgens mij, dan kom je al gauw bij de led verlichting uit. Heb zelf TL dus zou je verder niet kunnen helpen. Denk dat de vissen er lak aan hebben als je moonlight verlichting neemt.
 
Rubz zei:
Kan wel volgens mij, dan kom je al gauw bij de led verlichting uit. Heb zelf TL dus zou je verder niet kunnen helpen. Denk dat de vissen er lak aan hebben als je moonlight verlichting neemt.

Het zou inderdaad sowieso LED worden.

Heb een mooi setje gezien van Kitelight, voor 32,-
Maar wil eerst even van mensen die het ook hebben horen hoe het bevalt en hoe ze het gebruiken.

Ben bijvoorbeeld heel benieuwd of je dat gewoon de hele nacht aan kan laten, of dat daar ook weer restricties aanzitten zoals bij de normale verlichting.
 
Wij hebben zo'n kant-en-klaar setje van Kitelight.

Staat hier niet de hele nacht aan. Simpelweg omdat de vissen dan toch wat actiever lijken, wat gevoelsmatig ver weg staat van een dag-en-nacht ritme zoals ze ook in hun natuurlijke habitat zullen kennen. In de natuur is het immers ook wel eens pikkedonker. Hier gaat het LEDstripje een uurtje voor het normale licht aan en als het normale licht uitgaat is het LEDstripje ook nog twee uurtjes aan.
 
Mascha&Ivo zei:
Wij hebben zo'n kant-en-klaar setje van Kitelight.

Staat hier niet de hele nacht aan. Simpelweg omdat de vissen dan toch wat actiever lijken, wat gevoelsmatig ver weg staat van een dag-en-nacht ritme zoals ze ook in hun natuurlijke habitat zullen kennen. In de natuur is het immers ook wel eens pikkedonker. Hier gaat het LEDstripje een uurtje voor het normale licht aan en als het normale licht uitgaat is het LEDstripje ook nog twee uurtjes aan.

Bedankt voor je reactie!
Ik had het inderdaad bij jou gezien, vandaar dat ik ook bij Kitelight uit kwam.

Ik lees hier en daar ook veel goede dingen over de Hydor H2 lampjes.
 
Ik heb hier een plug and play strip van ledstripkoning Werkt echt super en heeft ook zeker bewezen tegen water te kunnen. Heb er een dimmer (snoerdimmer basic) tussen zitten en hier brandt de gewone verlichting van 10-22. De blauwe strips branden hier van 21:30-24.00 en dan weer van 06:30-10:30. De overlap is omdat beide op een schakelaar staan en het dan niet zo is dan de een uit gaat en de ander dan pas aan. De blauwe strips branden snachts niet want dan lig ik toch in bed te slapen. Wel gaan ze om 06:30 al aan omdat dit (als ik naar school ga) de tijd is dat ik ongeveer wakker wordt. Heb er hier nooit last van gehad met algen, ook niet toen de verlichting de hele avond brandde.
De strips zou ik niet te fel zetten, hier staan ze minimaal. Ik zie de vissen zwemmen en kan net de bak inkijken 's avonds, waar het mij ook om gaat. Daarbij gaan de strips, wanneer de tijdschakelaar de stroom stopt, zachtjes uit. Niet in 1x, maar alsof ze gedimd worden. Dit vind ik ook super fijn aan deze strips. Kan vanavond wel even een filmpje proberen te maken om het wat duidelijker te maken (mocht dit het niet zijn)
 
Het is ook mogelijk het lichtschema aan te passen aan tijden dat jij je bak wilt bekijken. Zoals men bijv. het nachtleven van dieren laat zien in een dierentuin middels aangepaste lichttijden. In hoeverre of dit kan �n of je in staat bent om bijv. een donkere periode in te voegen weet ik natuurlijk niet.

Groet,
Ben.
 
VisionRoij zei:
Mascha&Ivo zei:
Wij hebben zo'n kant-en-klaar setje van Kitelight.

Staat hier niet de hele nacht aan. Simpelweg omdat de vissen dan toch wat actiever lijken, wat gevoelsmatig ver weg staat van een dag-en-nacht ritme zoals ze ook in hun natuurlijke habitat zullen kennen. In de natuur is het immers ook wel eens pikkedonker. Hier gaat het LEDstripje een uurtje voor het normale licht aan en als het normale licht uitgaat is het LEDstripje ook nog twee uurtjes aan.

Bedankt voor je reactie!
Ik had het inderdaad bij jou gezien, vandaar dat ik ook bij Kitelight uit kwam.

Ik lees hier en daar ook veel goede dingen over de Hydor H2 lampjes.
oh verdraaid! welk aquarium van ons bedoel je?

Wij hebben 2 setjes van kitelight (rood en blauw), maar die in de 120cm Zuid-Amerika bak dat is een RGB van ledstripkoning

:sorry:
 
VisionRoij zei:
.. lees hier en daar ook veel goede dingen over de Hydor H2 lampjes.

Heb even gekeken en ze zien er wel aardig uit maar ik zou vooral wegblijven bij de andere sites die je noemd..
 
Leg eens uit Tom? Wat scheelt er aan die stripjes als je er alleen wat kijklicht voor 's avonds van verwacht?
 
Ik ben nog even aan het neuzen geweest, en ik denk sowieso dat ik voor een "led-strip" model ga.

De Hydor lampjes geven een rechte bundel licht, dat vind ik niet zo mooi.

Een led strip boven het water geeft een beter verdeling van het licht.
Ik neig heel erg naar de set van Kitelight.

Twijfel alleen of ik 1 of 2 strips zal doen.

En ben aan het denken hoe ik die het beste vast kan maken in mijn Aqua Expert 70.
 
Mascha&Ivo zei:
VisionRoij zei:
Mascha&Ivo zei:
Wij hebben zo'n kant-en-klaar setje van Kitelight.

Staat hier niet de hele nacht aan. Simpelweg omdat de vissen dan toch wat actiever lijken, wat gevoelsmatig ver weg staat van een dag-en-nacht ritme zoals ze ook in hun natuurlijke habitat zullen kennen. In de natuur is het immers ook wel eens pikkedonker. Hier gaat het LEDstripje een uurtje voor het normale licht aan en als het normale licht uitgaat is het LEDstripje ook nog twee uurtjes aan.

Bedankt voor je reactie!
Ik had het inderdaad bij jou gezien, vandaar dat ik ook bij Kitelight uit kwam.

Ik lees hier en daar ook veel goede dingen over de Hydor H2 lampjes.
oh verdraaid! welk aquarium van ons bedoel je?

Wij hebben 2 setjes van kitelight (rood en blauw), maar die in de 120cm Zuid-Amerika bak dat is een RGB van ledstripkoning

:sorry:

Volgens mij had ik mijn opmerking bij jullie Zuid-Amerika fotoalbum gezet. Daar stond bij dat het van Kitelight was haha.
Daarom ben ik bij hun gaan kijken, en die strips lijken me erg degelijk.

Heb je ergens foto's van de blauwe set ?
 
Ja, dat was dus even een kleine vlaag van verstandsverbijstering.
In de Zuid-Amerika is:
Ledstripkoning: 75 tot 100 cm - RGB complete set
- Basis prijs
- LENGTE VAN DE STRIP: 95 cm
- LENGTE VAN DE KABEL AAN DE STRIP: 50 cm
- AFSTANDSBEDIENING / CONTROLLER: 24 knops afstandsbediening IR
 
Die lui van K.L. hebben op de eerste plaats een foute berekening op hun site staan staan.
Daar naast kun je bij de reviews lezen dat veels strips na 4 / 5 maanden uitval vertonen.

Maar goed, heb vanavond tijd om wat strips te meten en die waardes zeggen genoeg..
 
@Tom zei:
Die lui van K.L. hebben op de eerste plaats een foute berekening op hun site staan staan.
Niet relevant voor dat beetje kijklicht.

@Tom zei:
Daar naast kun je bij de reviews lezen dat veels strips na 4 / 5 maanden uitval vertonen.
Fijn! Dan valt het onder het Nederlandse recht omtrent Dead On Arrival (D.O.A.).
Maakt het voor de koper een stuk makkelijker vervanging te krijgen, mocht 'ie pech hebben.

@Tom zei:
Maar goed, heb vanavond tijd om wat strips te meten en die waardes zeggen genoeg..
Het aquaforum niet, zo lang die waarden hier niet worden bericht.
 
@Mascha&Ivo

Gezien jij beide merken in bezit hebt...
Als je nu nog een setje moest kopen voor de nachtverlichting, ging je dan voor ledstripkoning of kitelight?
 
AF moet het doen met deze realische oplossing .. heb ze beschikbaar voor de liefhebbers..

zD58z5X-_uko-fN8Y4RyqfzhaF6yz1g2.jpeg
 
Ik ben vannacht druk aan het zoeken en vergelijken gegaan en heb mijn bestelling inmiddels geplaatst :)

Ik ben gegaan voor een 50cm RGB strip van Ledstripkoning, die draait tijdelijk op de 44 Knops IR controller.

Totdat mijn TC420 binnen is die ik via DX besteld heb.
Ik heb hem bij de EU versie van de site besteld, dus zou ongeveer een weekje moeten duren volgens de gegevens op de site.

Dan kan ik daarna dus zonsopkomst en ondergang en nachtlicht simuleren met de extra strip.
Op die manier is het dus niet enkel een nachtlicht maar kan ik voor een relatief klein extra bedrag meerdere functionaliteiten gebruiken door de time controller.

Ik ben benieuwd als het binnen komt.

Ik ben nog aan het nadenken over de plaatsing van de extra strip.
In de kap van mijn expert 70 is er ruimte aan de voorkant, achterkant of exact in het midden van de 2 ingebouwde ledunits.
Ik denk dat in het midden het beste resultaat zal geven aangezien ik maar 1 strip heb.
 
Fijn dat je een keuze hebt gemaakt. Ik heb de strip hier gewoon vastgekit in de kap op deze wijze. Ik heb hem in het midden om zoveel mogelijk de hele bak te verlichten. Daarbij heb ik het einde van de slang met 2 lagen kit (zodat alles ook goed kon drogen) vastgekit, zodat de aansluiting gewoon goed blijft zitten. Zal wellicht niet nodig zijn, maar heb het toch gedaan voor de zekerheid. Loshalen stelt niet heel veel voor. De kit hecht goed genoeg om de strip te laten plakken, maar is hier op zich met een beetje kracht ook zo weer los te halen (heb ik eerder gedaan bij het veranderen van de strip). Even een linkje naar mijn topic, kan de foto zo niet vinden op mijn computer en ben niet thuis op het moment.
 
Thanks voor je antwoord! :)

Zo wil ik hem inderdaad ook ongeveer monteren.

Op onderstaande foto zie je de kap van een SF Aqua expert 70 met daarin de led unit.
Precies tussen de 2 ledbalken is nog ruimte, ik denk dat ik hem daar tussen ga monteren.

nqSCEfVf_0pBa1EuqBycAvtW_1JItqR7.jpeg
 
Zou je een foto kunnen plaatsen als je het klaar hebt? En enigszins ons op de hoogte houden van het installeren ervan? Ben benieuwt of het allemaal een beetje gebruikersvriendelijk is. Zit er ook over te denken om iets met led te gaan doen:) Vooral die time controller lijkt me best ingewikkeld.
 
Rubz zei:
Zou je een foto kunnen plaatsen als je het klaar hebt? En enigszins ons op de hoogte houden van het installeren ervan? Ben benieuwt of het allemaal een beetje gebruikersvriendelijk is. Zit er ook over te denken om iets met led te gaan doen:) Vooral die time controller lijkt me best ingewikkeld.

Uiteraard zal ik foto's plaatsen en mijn ervaringen :)
Ik zal sowieso eens een fotoalbum gaan maken, dat was ik al van plan maar omdat je eerst de foto's allemaal moet uploaden kost het iets meer tijd dan ik eigenlijk heb haha.
Maar dat komt goed.

Er zijn volgens mij al flink wat forumleden die de time controller al in gebruik hebben, ik lees niets dan positieve berichten.

In nederland kost het apparaatje minstens 50 euro bij de meeste shops.
Via DX heb je hem voor 30 en dat is schijnbaar exact hetzelfde apparaat.
We blijven toch hollanders ;)

Zodra de strip binnen is meld ik me weer.
De controller zal zoals gezegd iets later volgen.
 
Mascha&Ivo zei:
Wat scheelt er aan die stripjes als je er alleen wat kijklicht ..

Daar naast vind je per kleur op E-bay mooi ingegoten units voor ongeveer 4 euro per stuk.

Overigens gaan strips een stukje langer mee als je zo op 10V laat werken..
 
@Tom zei:
AF moet het doen met deze realische oplossing .. heb ze beschikbaar voor de liefhebbers..

UH96DSIjB8Bw6Z84VSiUkWcYWe8e5HA4.jpeg

Mag ik vragen wat dat is? Het ziet er handig uit.
 
VisionRoij zei:
Rubz zei:
Zou je een foto kunnen plaatsen als je het klaar hebt? En enigszins ons op de hoogte houden van het installeren ervan? Ben benieuwt of het allemaal een beetje gebruikersvriendelijk is. Zit er ook over te denken om iets met led te gaan doen:) Vooral die time controller lijkt me best ingewikkeld.

Uiteraard zal ik foto's plaatsen en mijn ervaringen :)
Ik zal sowieso eens een fotoalbum gaan maken, dat was ik al van plan maar omdat je eerst de foto's allemaal moet uploaden kost het iets meer tijd dan ik eigenlijk heb haha.
Maar dat komt goed.

Er zijn volgens mij al flink wat forumleden die de time controller al in gebruik hebben, ik lees niets dan positieve berichten.

In nederland kost het apparaatje minstens 50 euro bij de meeste shops.
Via DX heb je hem voor 30 en dat is schijnbaar exact hetzelfde apparaat.
We blijven toch hollanders ;)

Zodra de strip binnen is meld ik me weer.
De controller zal zoals gezegd iets later volgen.

Bedankt ik blijf het volgen!
 
Ik heb de strip inmiddels gemonteerd, ik zal vanavond wat foto's plaatsen :)

Het wachten is nu nog op de TC420.
 
ben benieuwd
 
Ik heb de LED Strip precies voor de bestaande verlichting gemonteerd.
De meest simpele reden hiervoor was omdat dat deel van de kap vreemd genoeg altijd droog is. Daar zit nooit vocht of condens. Dit leek me dus perfect om de strip te plakken.
Mijn strip komt van Ledstripkoning en had een 3M plakrand op de achterzijde.
Die lijkt meer dan sterk genoeg om de strip op zijn plek te houden. Er werd ook een tube siliconenlijm meegeleverd, maar die heb ik niet gebruikt.

Het enige waar ik me dan weer aan stoor is de witte kabel aan de strip.
Al mijn kabels zijn zwart, behalve deze. Maar dat is dan weer mierenneukerij haha ;)

De lichtopbrengst, kleuren en kwaliteit van de strip is echt top!

Nu nog wachten op de TC420, en dan kan ik gaan programmeren.

De strip:
visionroijnachtledaansamen.jpg


Nachtlicht (in werkelijkheid veel minder fel, maar voor de foto even op volle kracht):
visionroijnachtverlichting21072016.jpg
 
Leuk project! Persoonlijk zou ik wel altijd een paar dotjes siliconenlijm gebruiken. Ik weet niet wat die plakstrip doet met vocht namelijk. En het zou zonde zijn als hij eraf valt.
 
Sanneke80 zei:
Leuk project! Persoonlijk zou ik wel altijd een paar dotjes siliconenlijm gebruiken. Ik weet niet wat die plakstrip doet met vocht namelijk. En het zou zonde zijn als hij eraf valt.

Dat was ik eigenlijk ook wel van plan, maar hij zit al zo ontzettend goed vast met alleen de plakstrip dat ik het wel aandurf :)

Mocht hij een keer vallen zou dat geen ramp moeten zijn, want hij is waterdicht lijkt me.
 
Sanneke80 zei:
Leuk project! Persoonlijk zou ik wel altijd een paar dotjes siliconenlijm gebruiken. Ik weet niet wat die plakstrip doet met vocht namelijk. En het zou zonde zijn als hij eraf valt.

Deze raad zou ik opvolgen. De plakstrip zal door warmte ontwikkeling �n vocht beslist los gaan laten!


Groet,
Ben.
 
Ziet er strak uit. Zou de siliconenlijm als ik jou was ook pas gebruiken als hij los gaat laten. Hij pleurt heus niet in 1 z compleet in je aquarium. Bij het verversen van het water even checken hoe degelijk die nog vastzit.
 
Je zal de eerste niet zijn bij wie hij wel 'ineens' in het water hangt... ;)
 
... en ��n van de verschijningsvormen van de wet van Murphy zegt dan: dat gebeurt altijd als je er een tijdje niet bent.

En dat tubetje kit kost je de kop niet.

Al moet ook gezegd worden: de strips van Ledstripkoning zijn in principe volledig gesealed (maar dat zou maar mis zijn gegaan en hij komt in het water te hangen).
 

Terug
Bovenaan