Naald gras


Waar stond de verlichting dan eerst op Thijs? Als ik planten in de lfs koop dan komen ze hier vaak onder een andere kleur en moeten zich soms aanpassen maar met voldoende voeding in het water zou je niet echt algen krijgen maar meer wat mindere groei of blad dat wegvalt volgens mij.
 
Kelvin is een maat voor de kleur van het licht, Lumen is een maat voor de hoeveelheid licht. (is Lux (=licht) per vierkante meter.)
Je kunt dus licht verhogen door dezelfde lamp langer te laten branden of je lamp feller te laten branden als er een dimfunctie opzit).
 
In theorie heeft een lamp met verschillende kelvin waardes ook verschillende lumen waardes omdat je doormiddel van kleuren te dempen ook licht aan en uit zet maar dat zal vrij nihiel zijn denk ik zo 😁
 
Ja ben naar 4000k gegaan met de verlichting maar is dit gewoon even kwestie van tijd dat alles zich nog moet aan passen dat het daarna weer goed komt?
4000k zegt iets over de lichtkleur maar niet over de lichtsterkte. De lichtsterkte die bepaald wordt door al of niet dimmen wordt veelal uitgedrukt in lumen! Dus lijkt het nog niet duidelijk wat je precies hebt gedaan?
 
4000k zegt iets over de lichtkleur maar niet over de lichtsterkte. De lichtsterkte die bepaald wordt door al of niet dimmen wordt veelal uitgedrukt in lumen! Dus lijkt het nog niet duidelijk wat je precies hebt gedaan?
Als je de kelvin waarde aanpast, dan hebben de planten ook tijd nodig om aan die waarde aan te passen. Ik kan me voorstellen dat dat in een paar dagen dat nog niet gestabiliseerd is. Daarnaast is het een warmere golflengte kwa kleur als ik het goed heb. Dat is iets waar rode algen zoals baardalg natuurlijk niets op tegen heeft als ik het goed heb. 😄
 
Als je de kelvin waarde aanpast, dan hebben de planten ook tijd nodig om aan die waarde aan te passen. Ik kan me voorstellen dat dat in een paar dagen dat nog niet gestabiliseerd is. Daarnaast is het een warmere golflengte kwa kleur als ik het goed heb. Dat is iets waar rode algen zoals baardalg natuurlijk niets op tegen heeft als ik het goed heb. 😄
Eigenlijk begrijp ik niet goed wat je met deze reactie op mijn eerdere bericht bedoelt. Daar, in dat bericht, gaf ik uitleg over het verschil Kelvin eenheden en Lumen eenheden en wanneer ze gebruikt worden. Maar planten hebben over het algemeen, afhankelijk van de soort en groeisnelheid van een plant, zo'n 3 á 4 dagen tot wel twee weken nodig om zich ergens aan te passen. Kelvin waardes van rond de 4000 tot 5000 zijn prima waardes voor planten. Op zichzelf hebben deze waardes niet met alg van doen. Deze ontstaan door tekorten t.o.v. lichtsterktes.
 
Eigenlijk begrijp ik niet goed wat je met deze reactie op mijn eerdere bericht bedoelt. Daar, in dat bericht, gaf ik uitleg over het verschil Kelvin eenheden en Lumen eenheden en wanneer ze gebruikt worden. Maar planten hebben over het algemeen, afhankelijk van de soort en groeisnelheid van een plant, zo'n 3 á 4 dagen tot wel twee weken nodig om zich ergens aan te passen. Kelvin waardes van rond de 4000 tot 5000 zijn prima waardes voor planten. Op zichzelf hebben deze waardes niet met alg van doen. Deze ontstaan door tekorten t.o.v. lichtsterktes.
Omdat als een plant zich moet accommoderen door de wijziging van K waardes kan hij niet optimaal gebruik maken van de lumen die gegeven worden en kan baardalg makkelijker de kans grijpen.
Vooral als het gaan om licht wat door rode algen zoals baardalgen erg gewaardeerd word
 
Ik denk dat Don bedoeld dat de planten zich bij een andere lichtkleur moeten aanpassen en dat je dan algen krijgt maar dat is niet zo in mijn beleving.

Edit: Don is me net voor.
 
Ik denk dat Don bedoeld dat de planten zich bij een andere lichtkleur moeten aanpassen en dat je dan algen krijgt maar dat is niet zo in mijn beleving.
Ik kan me voorstellen dat de kans klein is maar alle beetjes kunnen een rol spelen 😄 wat het ook is, de tijd zal het leren 😄
 
Het gaat om balans, als jouw aquarium een brede evenwichtsbalk heeft waar je planten/ algen / etc op balanceren, zullen ze er niet snel afvallen. Als jouw bak op een lucifer smal stokje balanceert, is er maar heel weinig nodig om algen te krijgen (of niet).
De grootte van je 'balk' hangt af van de grootte van je bak, hoe veel planten, vissen/ bodem/ filter/ licht/ voeding/ etc. je hebt.
Je kunt je 'balk' wel wat verbreden vermoed ik, maar daar ga ik dan wel een tijdje over na moeten denken en wat studeren...:book:
 
Ik heb dus geen baart alg en zo aleen snel groen alg op het glas planten blijven schoon en doen het beter nu ik de lampen veler heb ge zet
 
Dat duidt vaak op een co2/po4 tekort of zonlicht wat op het glas valt.
 
Verlichting van 2700 naar 4000k gezet
 
Dat duidt vaak op een co2/po4 tekort of zonlicht wat op het glas valt.
Oke co2 zit al op 120bellen en po4 moet ik dan even testen dat verhoog ik dan met alin planten voeding gegeven toch de po4 van plantbox
 
De zachte variant van de groene aanslag duidt vaak op co2 en de hardere variant op een po4 tekort als ik het goed heb.

 
Oke hoe krijg je de po4 dan het beste om hoog
 
Zo wekelijks waterwissel van 30procent gedaan morge wekend weg denk dat ik dan zondag de vloeibare voeding geef voor de planten
 
Kan ik even kijkken hoe het er bij staat als ik thuis kom
 
Naar mijn weten zien de planten er goed uit of al 100% beter als voor de co2 en de verlichting lager stond en voor de vloeibaare voeding
 

Bijlagen

  • 20221110_191801.mp4
    71.2 MB
Of toch een schok van het verwijderen interne filter?
 
Voordat je dat gaat doen zou ik eerst even vooral nitraat en fosfaat testen om een basis te hebben.
Oke ga ik dat maandag doen laat ik het nu even zo tot ik weer thuis ben
 
Persoonlijk test ik pas daags erna. Omdat ik de indruk heb dat dan een betrouwbaar beeld is te verkrijgen. Ik zou iig na de waterwissel indien mogelijk al plantenvoeding toevoegen.
 
testen kun je gerust na 1 uur al doen want dan is het al goed gemengd met het water.
 
Nou met een goede circulatie moet dat kunnen. Als je filter 3x de inhoudt rondpompt dan is na een uur het water al 3x rondgegaan namelijk.
 

Terug
Bovenaan