Mysterieuze duidelijke ziekte: wie herkent dit?

  • Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum

G

Garnaalkardinaal

Guest
Sinds zaterdag heb ik een groep van 15 iriatherini werneri in mijn aquarium zwemmen. Een ervan was heel mager, zonderde zich af van de groep en at niet. Dat ze het niet gered heeft was geen verrassing. Nu zijn er vandaag opnieuw twee dood gegaan, de kleinste die niet goed met de groep meekwam, maar ook een ogenschijnlijk kerngezonde vis.

Verloop:
De vissen lijken eerst minder actief, hangen vervolgens bij het oppervlakte en stoppen dan met zwemmen. Ik heb de twee vissen op dit punt apart gezet, waarna ze heel hard rondjes begonnen te tollen en vervolgens op hun rug bleven liggen, waarna ze vrij snel dood gegaan zijn. Er zijn geen afwijkende uiterlijke kenmerken te zien (geen vreemde plekken/opgezette zwemblaas/beschadigingen/parasieten of andere zaken die met het oog waarneembaar zijn).

Aan de rest van de werners zie ik op dit moment geen vreemde dingen, al is er eentje die ik ook scherp in de gaten hou, omdat deze het voer ook lijkt te negeren en trager is (maar nog wel te snel voor mijn schepnetje) en ook aan de rest van mijn vissen is niets te merken.

Overige informatie:
Aquarium is 150x50x50 en draait sinds 30 mei, dus nu bijna 7,5 week
Pompen: eheim prof. 4 600 en tetra 1200 liter
Verversingsbeleid: intentie is wekelijks 30%, laatste tijd extra ververst omdat de kh te laag was. Momenteel wekelijks 50% en 1x 25%. Voorfilters spoel ik wekelijks uit, het filtermateriaal van de pompen spoel ik om de maand uit, de ene maand de eerste pomp en de tweede maand de tweede pomp (pomp 2 staat voor dit weekend op de planning).

Visbestand:
- 7x pangio kuhlii
- 16x corydoras
- nu 12x werners regenboogvis

Waterwaardes:
NO2 = 0
GH = 8
KH = 6
PH = 7.5

Is er iemand die dit herkent of advies kan geven? Ik wil liever niet zomaar op de gok medicatie erin gooien zonder te weten wat er aan de hand is. Morgen ga ik opnieuw naar de LFS, daar kon degene die er nu was mij niet verder helpen. Adviseerde ESHA, of misschien flubenol, maar zoals gezegd, ik wil graag gericht behandelen indien mogelijk
 
Esha is niet meer zo goed werkend door resistentie en Flubenol is tegen worden. Behadelen zonder de oorzaak te kennen is meestal geen goed idee. Zou inderdaad toch kijken of je de oorzaak kan achterhalen of dat leden hier een idee hebben.
 
Ben ik met je eens. Zou het slim zijn om de hele groep in quarantaine te zetten? Heb nog een aqua qube 40 staan in de kelder. Alleen niet ingedraaid. Zou evt. Filtermateriaal uit de grote filters over kunnen zetten naar een klein pompje. Voordeel: misschien blijft de rest van mijn visbestand gezond
Nadeel: geen garantie, een hoop stress bij de vissen en risico op problemen doordat de bak niet ingedraaid is. Wat is wijsheid?

Overigens de verdachte vis kunnen pakken en drijft voor nu even in een bakje bovenin het aquarium. Vertoonde vergelijkbaar gedag als de dode vissen in het beginstadium: trager zwemmen, minder interesse in voer en naar het oppervlakte. Balen, dit is de mooiste van de groep en tot vanavond was er niets aan hem te zien. Ik hoop dat ik het verkeerd heb en dat hij gezond blijft, maar ik ben er bang voor.
 
Even wat vraagjes:
-heb je andere huisdieren? (kat/hond) want als je die behandeld tegen vlooien en je aait het dier dan blijft dat heel lang aan je handen zitten.
-heb je van die geurverdrijvers in je huis? want ook dat komt in je aquarium terecht
-anti-muggenstekkers in huis? want ook dat komt in het aquarium terecht
-deodorant staan spuiten in de buurt van je aquarium?
 
Nee op alles. tenminste, ja ik heb een hond, maar behandel niet preventief voor vlooien en dergelijke. Ik ben ook eigenlijk altijd wel bewust bezig met wat er eventueel op mijn handen kan zitten wat schadelijk voor het aquariumleven kan zijn.
 
Oke, ja ik zou preventief over actieve kool filteren 24 uur dat kan totaal geen kwaad en misschien helpt het en ondertussen de vissen in de gaten houden of ze bepaald gedrag vertonen
 
Ik heb niet het idee dat het vergiftiging is, dan zou ik verwachten dat meerdere vissen er last van zouden hebben op hetzelfde moment en niet zo gefaseerd. Ik heb het idee dat ze dit vanuit de lfs/kweker meegenomen hebben omdat de eerste vis al in het transportzakje afwijkend gedag vertoonde
 
Dat kan ik inderdaad doen. Dan hang ik er een klein pompje in met een panty kool. Heb ik nog wel in huis en vast het niet, schaad het niet itt medicatie.

Ik hoop dat iemand anders deze klachten herkent. Ik heb de werners voor nu nog in de bak gelaten, op die ene vis na
 
Sorry als ik teveel vraag hoor maar probeer alleen mee te denken.

Heb je een totaalfoto van je bak? want als alles bovenin hangt is er toch meestal iets met de bak zelf aan de hand
 
Geen sorry alsjeblieft! Ik waardeer het zeer dat je meedenkt!
Niet alles hangt bovenin hoor, alleen de vissen die dood zijn hingen gedurende een paar uur bovenin. De rest van de vissen vertoont op dit moment normaal gedag

Bijgevoegd is een totaaloverzicht. Links hangt nu een pompje met kool en rechts het bakje met de geïsoleerde vis
 

Bijlagen

  • 1595357828972218592594059273349.jpg
    1595357828972218592594059273349.jpg
    155.2 KB · Weergaven: 96
Hier nog een filmpje van de vissen. Deze eten en zwemmen normaal voor zover ik het kan beoordelen
 

Bijlagen

  • 20200721_210124.mp4
    29.2 MB
Lastig verhaal. Ben benieuwd of je een boosdoener vindt. De opeenvolging lijkt op een infectie die ze ondergaan maar welke.
Prventief proberen weerstand te verhogen. Met voogle, knof oid.?
 
Ik hoop echt dat ik erachter kom. Als het iets ellendigs als vis tbc zou zijn en alles als verloren beschouwd zou moeten worden, dat is mijn grootste vrees.

Ik ga morgen voogle kopen, bedankt voor het meedenken!
 
Watertemperatuur staat op 25,5, denk dat mijn cory's hoger niet gaan waarderen
 
Ik geloof dat ik het sparebakje ging vullen met water uit de grote bak, als ze bij het overzetten bovenin gaan hangen of rondjes draaien kan de kwaliteit of de temperatuur van het water ook teveel afwijken, ik deed geloof ik wel het hele schooltje even apart houden.
 
Ik ben ook even aan het zoeken geweest, en kwam " draaiziekte" tegen. Die heeft een beschrijving die overeenkomt met wat je vertelt. Hij wordt veroorzaakt door de eencellige Myxobolus cerebralis, die parasiteert op vissen, maar als tussengastheer tubifex heeft. Zou dat kunnen?
 
De vissen die apart gezet zijn, zijn in water uit de grote bak gezet, dus dat deze verschijnselen zouden komen door verschil in waterwaardes of temperatuur kan ik uitsluiten. Bovendien heb ze pad uitgebannen toen ze stopten met zwemmen.
Ik kijk morgen even aan. Mochten er meer vissen afwijkend gedag gaan vertonen ga ik denk ik inderdaad de hele groep maar uitvangen.

Draaiziekte had ik ook gevonden, maar naar wat ik gelezen heb gaat dat ook gepaard met zichtbare afwijkingen in de ruggengraat. Hier was bij mijn vissen geen sprake van. Iets wat het zenuwstelsel/de hersenen aantast of andere vitale organen lijkt me wel een plausibele verklaring. Dat het besmettelijk/ overdraagbaar is ook, maar wat precies... geen idee helaas
 
Even je foto en filmpje bekeken, nog wat vraagjes daarover: dat houdt staat dat op het glas of zit er bodemvulling onder?, want ikzelf zit aan bodemrot te denken, nu is daar vrij simpel achter te komen door even de stukken hout en eventuele stenen op te tillen en te roeren in d ebodem eronder, komen er gasbellen uit die stinken: bodemrot
 
Het hout heb ik op het zand staan, dacht dat steen op het glas moest en hout op het zand omdat het hout anders zou rotten. Hebik dit verkeerd begrepen?

Ik heb net het hout opgetild en in de bodem eronder geroerd, maar geen bellen of vreemde geuren
 
Het hout heb ik op het zand staan, dacht dat steen op het glas moest en hout op het zand omdat het hout anders zou rotten. Hebik dit verkeerd begrepen?

Ik heb net het hout opgetild en in de bodem eronder geroerd, maar geen bellen of vreemde geuren
Het nadeel als je steen/hout niet direct op het glas zet dat de bodem eronder gaat verstikken en je dus bodemrot krijgt, dat kan vrij snel gaan (met een aantal weken) maar kan ook maanden duren, ik zou er eens een topic over starten wat nou wijsheid is als ik jouw was
 
Ik heb zelf al jaren een steen en een stuk hout met mos bekleed op de ph verlagende bodem staan en heb nog nooit iets gemerkt van rotting maar of dat met zand anders is dat durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb zelf al jaren een steen en een stuk hout met mos bekleed op de ph verlagende bodem staan en heb nog nooit iets gemerkt van rotting maar of dat met zand anders is dat durf ik niet te zeggen.
Ja misschien is dit ook iets wat onder de noemer valt "dit overkomt mij alleen" want heb al diverse keren daardoor met bodemrot te maken gehad
 
TS merkt op dat er al sprake was van afwijkend gedrag van een van de vissen toen ze nog in de transportzak zaten. Het is natuurlijk goed mogelijk dat er al een besmetting heeft plaatsgevonden bij de LFS, bij de groothandel of bij de kweker. Myxobolus cerebralis komt oorspronkelijk bij forellen en zalmen voor, ik lees als uitwendige symptomen een donkerder worden van de bovenkant van de staart en een kromming van de ruggengraat. De tussengastheer is tubifex. Zijn de vissen ooit gevoerd met tubifex? Zou het toch een besmetting met deze parasiet kunnen zijn, of zijn er vergelijkbare organismen die problemen in de hersenen kunnen veroorzaken?

Kan het zijn dat de problemen met Werner's regenboogvis te maken hebben met het feit dat er vaak problemen met het voer zijn? Ik lees dat de bek erg klein is, en het zijn vissen die van nature voedsel van het wateroppervlak halen. Of zijn ze gevoelig voor bepaalde waterwaarden? Of hebben ze last van stress gehad bij het vervoer? Zijn ze wildvang of kweek?

Kortom, als ik recentelijk een groep van deze vissen zou hebben toegevoegd en ik kwam deze problemen tegen, dan zou ik uit willen zoeken wat de herkomst van de dieren was.
 
Degene met de meeste kennis in mijn lfs kon niets bedenken wat deze symptomen kan verklaren. Hij gaat nog wel contact opnemen met de leverancier van deze vissen om te informeren of hij dit herkent.

Hier is een kort filmpje van het visje die ik gisteravond uitgevangen heb. Van de artemia die ikvanmorgen in het bakje gedaan heb,
Heeft hij niets gegeten. Hij hangt alleen maar. Ik kijk het nog even aan met hem.



Morgen komen de pseudomugil gertrudae binnen, maar deze laat ik uiteraard nog zitten tot dit opgelost is of de rest van de vissen ten minste meerdere dagen symptoomvrij zijn.
 
TS merkt op dat er al sprake was van afwijkend gedrag van een van de vissen toen ze nog in de transportzak zaten. Het is natuurlijk goed mogelijk dat er al een besmetting heeft plaatsgevonden bij de LFS, bij de groothandel of bij de kweker. Myxobolus cerebralis komt oorspronkelijk bij forellen en zalmen voor, ik lees als uitwendige symptomen een donkerder worden van de bovenkant van de staart en een kromming van de ruggengraat. De tussengastheer is tubifex. Zijn de vissen ooit gevoerd met tubifex? Zou het toch een besmetting met deze parasiet kunnen zijn, of zijn er vergelijkbare organismen die problemen in de hersenen kunnen veroorzaken?

Kan het zijn dat de problemen met Werner's regenboogvis te maken hebben met het feit dat er vaak problemen met het voer zijn? Ik lees dat de bek erg klein is, en het zijn vissen die van nature voedsel van het wateroppervlak halen. Of zijn ze gevoelig voor bepaalde waterwaarden? Of hebben ze last van stress gehad bij het vervoer? Zijn ze wildvang of kweek?

Kortom, als ik recentelijk een groep van deze vissen zou hebben toegevoegd en ik kwam deze problemen tegen, dan zou ik uit willen zoeken wat de herkomst van de dieren was.

Dat zijn goede vragen, al vrees ik dat ik op de meeste geen antwoord ga krijgen. Mijn lfs zal niet vertellen wie de leverancier is. Myxobolus cerebralis kan ik niet uitsluiten, maar op basis van de tot nu toe overleden visjes zijn daar uitwendig geen aanwijzingen voor te zien. Op twee na die mager waren, zien de rest van de vissen er goed doorvoed uit en ze eten ook prima het fijngewreven voer wat ik ze geef.
 
Ik zou je nh3/nh4 gehalte eens meten.
Soms zijn de nieuwe vissen daar gevoeliger voor.
Regenboogzalmpjes houden ook niet van hoge nitraat gehalten.
Daarna adviseer ik water verversen en spaarzaam voeren.

M.v.g. John.
 
Bedankt, ik ga het doorspitten
Ik kom op die site nog een link tegen die leidt naar een gratis boek in PDF-formaat over het houden van Regenboogvissen. Achterin het boek zit een heel uitgebreide beschrijving van ziekten, het voorkomen en het genezen ervan, ook ziekten die specifiek bij regenboogvissen voorkomen.

 
Ben begonnen in het boek, is uitgebreid maar zeker interessant. Hoofdstuk over ziektes gescand, even niet het concentratievermogen meer om zulk uitgebreide info in het Engels door te lezen. Nog niet gevonden wat de oorzaak van de ziekte kan zijn.

Nitraat was bij vorige tests erg laag. Ammoniak/ ammonia ophoping lijkt me sterk met mijn verversingsbeleid.

Helaas is het visje in quarantaine zojuist ook overleden. Er zijn er nu nog 11. Ook heb ik een visje op het oog die ik ervan verdenk dat hij dezelfde kant op gaat: zwemt trager en hangt vaker stil dan de rest. Voel me behoorlijk machteloos

De actieve kool heb ik weer verwijderd uit het aquarium na 24 uur.
 
Wat je nu nog kan doen zonder dat dit schadelijk is voor je bacteriecultuur of waardes, is voogle toevoegen dit ondersteunt de weerstand, en misschien is het raadzaam te investeren in een uvfilter ook die is totaal onschadelijk voor je bacteriecolonie zolang je hem maar VOOR je filter hangt (dus waar het water je filter ingaat) ook kan je een teentje knoflook in je bak doen die is voor allerlei dingen goed en helpt ook tegen bacteriele infectie (als het teentje gaat verslijmen eruit halen)
 

Terug
Bovenaan