mss zijn Rio nanay 900 liter


M

mss

Guest
Hallo,

Hopelijk spreekt jullie mijn aquarium aan ben altijd geinteresseert in jullie mening en eventuele tips. Het is een aquarium geworden van 170 x 80 x 70

Ik heb zowel het onderstel als aquarium zelf gebouwd mijn eerste zelfbouw en ben er vrij trots op.
Wat scheelt dat in geld zeg niet normaal.

Besloten voor een hoogglans witte sierlijst te gaan.
Het aquarium is nog niet helemaal af moet nog de Kap bouwen en bewerken met Epoxy het gaat een halve kap(170x30) worden zodat aan de voorzijde het open is en hier dus eventueel hout en planten uit kunnen groeien.

Techniek is simpel maar effeici�nt:
2 Filters van JBL E1500 en E901
2 Led strips van 130 Cm in helderwit en RGB met time controller
Verwarmings element.

Gezien het een zuid amerikaans aquarium is, Zal ik over turf filter en Eiken extract toevoegen.

De waarden op moment zijn absoluut niet slecht voor de 2de dag
pH 6,5 en Gh en Kh 4-5 deze zal nog wel iets omlaag gaan en dus automatisch de pH ook.

genoeg gepraat hier zijn de foto's nog even oefenen voordat ik goede foto's kan maken. Tevens zijn de fotos gemaakt met een bouwlamp dus niet met de permanente lampen.

454697mss_0_82_img_7216.jpg


Onderstel bijna klaar, 2 de bureau blad moest er hier nog op. Zo ook piepschuim waar het aquarium op komt.

671266mss_0_82_img_7220.jpg


Ingericht foto is van het midden van aquarium.

368416mss_0_82_img_7318.jpg


Totaal plaatje
453119mss_0_82_img_7320.jpg


Ik zie jullie reacties,mening,idee�n graag te gemoed en hopelijk volgen jullie mijn aquarium na mate de vissen erin komen.

Groet
Stijn

Ps, Wie weet een goed upload programma die je foto's niet lelijker maakt ;)
 
Ziet er al mooi uit!
 
Bedankt shortyfishies moet nog wat planten bij op het hout, maar de bodem zal vrijwel leeg blijven. Voor de toekomstige dwergen.

Iemand een idee hoe ik foto's plaats vanuit flickr
 
Mooi Stijn :)

Wel nog een tip i.v.m. indraaien en waterwaarden verlagen. Wij kregen als tip om eerst gewoon goed in te draaien en daarna pas de waterwaarden te gaan verlagen, omdat bij lage pH-waarden de gewenste bacteri�n zich minder makkelijk zouden voortplanten, wat juist zo gewenst is tijdens het indraaien. Iets om over na te denken.

~ Ivo
 
Ivo, enorm bedankt daar was ik mij niet bewust van. Wat kan ik hier nu aan doen of gewoon een extra week bij tellen qua indraaien?.

@cowboy bedankt ben er trots op zeker gezien ik het allemaal zelf gemaakt heb.nu is de twijfel zal ik een enkele plant toevoegen ja of nee. Bestand is nog in de maak en afhankelijk van wat ze aan de prijs kunnen doen. 1 is zeker iguanodectes groep van 10

Crash cowboy: blij te horen topic zal absoluut worden voorzien van genoeg foto's
 
Wat wij toen hebben gedaan is de bak normaal indraaien, daarna de scholenvissen erin (ook weer goed voor extra bacterieopbouw) en een weekje ofzo daarna beginnen met langzaamaan de waarden verlagen door steeds ietjes meer turf. Of je nu de vissen extra lang moet overwennen omdat de waarden best laag zijn vergeleken met waar ze vandaan komen (de winkel) op het moment dat je ze inzet, of je zet eerst de vissen in en gaat dan langzaam verlagen klinkt voor ons een beetje als om het even voor de vissen: er is altijd een periode dat ze moeten settelen. Maar een verschil lijkt hem te zitten in de bacterieopbouw. Hoe nauw het komt durf ik niet te zeggen.

~ Ivo
 
Ivo,

Ik ga ze dan gewoon rustig overwennen enig idee hoelang ik ze moet laten overwennen.
Want kan niet even paar 100 liter eruit halen om weer als ware opnieuw te beginnen.

In ieder geval bedankt voor de informatie.

Hopelijk heb ik snel genoeg de verlichting
 
Zo'n bouwlamp doet wel veel w.b.t sfeer haha.
Ziet er goed uit.
 
Mooie bak! Jaloers op het formaat, groter als wat ik nu heb gaat niet helaas.
 
@melvin bedankt en eerlijk gezegd heeft die bouwlamp wel wat.

@fozzy bedankt voor compliment en je bent meer dan welkom om mee te genieten ;)

Zelf erg blij met het formaat geeft echt mogelijkheden
 
Helaas gaat dat anders worden met ledstrips ben ik bang.
 
Absoluut, maar gelukkig kun je daar ook mee spelen. zit er over te denken om 1 x led bouwlamp te kopen en deze in midden op te hangen en 2 leds aan de kanten zodat de bak niet te donker wordt.
 
Ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe hij er binnenkort gaat uitzien :)
 
Maarten bedankt en ik ook al zal hij niet enorm veel veranderen.

Nog een foto

t_6gjc96DazkbrGlc6V2lJ6csoB6ova-.jpeg
IMG_7283 by stijnkoch, on Flickr
 
Kijk, door dit soort plaatjes wil ik mijn bak ook weer zuid amerikaans hebben.
Zo sfeervol.......
Echt prachtig.
 
mooi begin stijn...ben benieuwd hoe het er straks gaat uitzien met de volledige verlichting erop...wat gaat je vissenbestand worden,ben je daar al over uit?

en misschien heb ik het helemaal fout maar bij de eerste foto van het meubel zie ik nergens van die schoren om de zijwaartse druk op te vangen? snap je wat ik bedoel...van die schuine latjes...misschien is daar wel over nagedacht of heb je dat op een andere manier gedaan?
 
@msfelix enorm bedankt en wie weet moet je ook gewoon terug..Naar rust en simpel.
 
@nollie dit is er later nog in gebouwd maar bedankt voor het opmerken.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe het eruit ziet met de verlichting en dan kijk ik het even aan of ik hem zo laat qua inrichting of nog een 2 a 3 Java varens toevoeg.

Vis bestand is nog niet 100% maar ben er wel zeker van dat de iguanodectes adujai er in komt en qua apistogramma de tefe is ook 100%

@q&aq soms zijn er weinig woorden nodig. Bedankt
 
Prachtig mooie sfeer, hoe heb je de ombouw van de onderkast gemaakt?. Daar ben ik wel eens benieuwd naar. Ik wil volgend jaar ook overstappen naar een grotere bak, en ben nu aan het denken aan een Eheim scubaline, omdat mijn vrouw het mooi vind dat het aquarium en de onderkast gelijk en recht (strak) zijn. Zelfbouw is natuurlijk altijd voordeliger, en geeft meer eer aan het werk.

Ik weet niet of je een led controller hebt, want dan zou je bijvoorbeeld een ledstripje in het midden kunnen hangen en via een apart kanaal aansturen, de buitenste ledbalken kun je dan weer dimmen via een ander kanaal, is maar een tip natuurlijk.

Ik blijf hem volgen
 
Aquariaan, bedankt voor je compliment ik had bewust gekozen om zelf te bouwen zowel onderstel als aquarium geeft toch net iets meer voldoening en zoveel tijd neemt het niet in beslag.

De ombouw is gemaakt van vuurhout van 5,5 mm zowel de ombouw bij frame als de sierlijst om het aquarium.

Ik heb gekozen voor dat type hout ivm makkelijk te bewerken en laat zich heel makkelijk schilderen.

Ik ga inderdaad een led controller aanschaffen twijfel nog over de lengte zat eerst te denken 2 van 130 cm. Maar nu twijfel ik om niet 5 kleinere aanteschaffen
 
Het voordeel van de kleinere is dat je schaduw plekken kunt maken, een ledbalk van 130cm kun je alleen over zijn hele lengte dimmen of vol laten branden. Dit geld natuurlijk ook voor aan elkaar gekoppelde losse balkjes maar dan kun je ze wel zo plaatsen tot je donkerdere zone's kunt maken.

In het geval van mijn controller kan ik 2 smd strips los van elkaar aan sturen en ook dimmen omdat dit 2 aparte kanalen zijn, en ik kan maar 1 rgb balk aan sturen(of meerdere aan elkaar gekoppeld maar de kleur is voor elke balk gelijk) dit komt omdat de 3 kleuren ieder een apart kanaal hebben.
 
Enorm bedankt voor de tip..zat te denken 5 van 30 of 40 cm..waarvan 3 x helder wit en 2 x rgb met time controller etc.

Mijn twijfel is ik ga het effect wat De bouw lamp cre�ert niet terug krijgen en dat is ergens wel spijtig.

Nog een foto
15530474759_6514c3da2a_c.png

IMG_7306 by stijnkoch, on Flickr
 
Zou je het zelfde effect niet met een ledspot kunnen krijgen. Zo krijg je ook een mooie bundel licht naar beneden. In mijn vereniging werkt ook iemand met zo'n bouwlamp maar deze heeft het aquarium in de muur verwerkt waardoor je het niet ziet van de andere kant.

Neem eens contact op met een LED verkoper misschien hebben ze een ander mooi alternatief.

Want het is inderdaad een mooi effect zo met die licht bundel.
 
Mijn allereerste idee was led spots maar deze kun je volgens mij niet op een timer aansluiten. Mocht iemand een site weten die zo n complete sets verkoopt hoor ik het graag.

Misschien dat ik toch uiteindelijk ga kiezen voor 2 led strips en 1 x kleine led bouw lamp enkel even kijken hoe ik deze kan bevestigen en het toch mooi uit ziet.
 
Mooi hoor! Heb je ook een overzichtsfoto van het meubel en kast?
Je zei dat het in geld scheelt, wat heb je nu betaald voor het meubel + aquarium als ik zo brutaal mag zijn?
 

Terug
Bovenaan