Mos


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Hallo,

Huidige situatie;

04-08-23-1.jpg


04-08-23-5.jpg



Ik ben met het idee aan het spelen om wat lichte mos accenten aan te brengen, maar vind dat een beetje spannend. We leven momenteel heerlijk algenvrij, en ik wil dat heel graag zo houden.
Ook ben ik totaal geen fan van met mos overwoekerde decoratie, dus het zou dan gaan om lichte accenten, met name om het hout bovenin de bak iets meer kleur aan te brengen.
Ik vind een beetje snoeien 1 keer per maand of zo niet zo'n probleem, maar wil niet elke week met de heggenschaar de bak door moeten. Kan ik er beter maar niet aan beginnen, of hoef ik me
niet zo druk te maken en wordt het vast fantastisch? En welk type mos zouden jullie daarvoor gebruiken? (langzaam groeiend, niet veeleisend).
 
Nou ik denk dat met weinig licht mosjes niet elke week gesnoeid moeten worden hoor. Het gewone Javamos zou je kunnen kopen.
 
Ik zou het gewoon proberen; het kan er altijd weer uit toch? Het Javamos wat ik had was een vuil- en algenmagneet. Ik heb de reden niet kunnen achterhalen, maar heb het er weer uit gehaald. Snoeien hoefde ik niet vaak.
 
Goed idee om wat accenten toe te voegen.
Als je mos hoog boven in je bak wilt hebben staan dus ook dicht bij het licht. Dus blijven alleen de sterke mossen over zoals de Taxiphyllum en Vesicularia soortjes. En niet te vergeten meer licht is meer groei. dus zal je ze sneller moeten knippen als normaal.
Wees er ook wel van bewust dat bij snoeien alle losgeraakte stukjes ergens anders weer verder gaan groeien in je bak.

En niet alleen mossen zijn hiervoor geschikt. Ook soortjes zoals Anubias, Hygrophila Pinnatifida, Bolbitis, Pogostemon Helferi, Bucephalandra, Microsorum Pteropus, Plagiomnium , Mosbal (Cladophora aegagropila) en de
enorme hoeveelheid variëteiten Bucephalandra zou je kunnen gebruiken.
 

Terug
Bovenaan