Mos rechtstreeks in zand?


S

STB1992

Guest
Bezig met een nieuw bakkie en wil eigenlijk dat een deel van de ondergrond gewoon met mos bedekt wordt. Ik ben bekend met het op steen en hout plakken/binden. Vroeg me nu af of ik het ook gewoon rechtstreeks in de grond kan steken als zijnde een plantje? (Zandbodem).
 
Lijkt mij niet mogelijk. Je ziet vaak dat mos loskomt van een wand of ornament omdat de onderkant niet voldoende licht krijgt... Hierom denk ik dat alles in het zand gewoon afsterft. Mss kan je plakken mos kweken op roosters en deze op je zand leggen? maar hoe lang deze dan blijven houden durf ik niet te zeggen.
 
En nog een andere vraag; als ik uet ergens op bind, kan ik dit dan het beste heel de mos plat over hout/steen doen? Want ik had het met de 'onderkant' erop geplakt maar leer nu (beginnersfouten) dat mos niet eht een onderkant heeft haha.
 
Lijkt mij niet mogelijk. Je ziet vaak dat mos loskomt van een wand of ornament omdat de onderkant niet voldoende licht krijgt... Hierom denk ik dat alles in het zand gewoon afsterft. Mss kan je plakken mos kweken op roosters en deze op je zand leggen? maar hoe lang deze dan blijven houden durf ik niet te zeggen.


Thanks voor je reactie. Weet je misshien ook het antwoord op mn aanvullende vraag haha?
 
mos kan je in alle richtingen bevestigen! al mix je het en smeer je het er op het komt nog in orde ;)
 
wat je eventueel wel kan die is de mos op een platte steen binden.. en deze steen onder het zand leggen? ligt er ook aan wat voor mos je hebt.
ik heb in mijn garnalenbak lever mos en die zit vaak ook op de bodem vast geplakt uit zichzelf.
 
Thanks voor alle reacties!

Vandaag 4 uur met het OV gereist om mn eerste Nano bak ooit op te halen, voor een prikkie op marktplaats. Het is een twintig liter bak (advertentie zei 30, toen ik daar was 20. ) maar na zon reis vond ik het helemaal goed. Ben er ook heel blij mee want past perfect in mn kast.

Zal morgen is beginnen met de losse plukken mos die ik in mn andere aquarium heb uit te smeren en te binden op het hout, zodat het een mooi stuk met mos bedekt hout wordt. Benieuwd of dat uitsmeren werkt!

Er komt nog een spongebob huisje in de bak, vreselijk... maar anders mocht ik 'm niet hebben van mn vriendin haha

Bakje draait nu lekker in met water uit mn andere aqua, nieuw water en een ingedraaide filter. Over een paar weken waterwaardes checken en sakura red shrimps overzetten voor de kweek.

IMG_3679.JPG
 
Mooi bakkie!

Waarom je geen mostapijt op het zand kunt laten groeien, is omdat het zich niet kan hechten aan zand.
Er zijn wel andere plantjes die als je bodembedekker kunt gebruiken.
Maar dit is best wel moeilijk.
 
Heb het ondertussen, met een nieuw plantje + een plantje uit mn andere bak op heel het stuk hout weten te binden :) zal straks wel een foto posten. Thanks voor de tips!
 
Leuk bakje,zou wel dat plantje linksachter iets uit de bodem trekken.
Ben zelf niet zo fan van je bodem,hoop dat de plantenwortels het goed doen en niet verstikken in dat fijne spul.
 
Ik hoop het ook, want wilde heel graag deze bodem. Mocht et uiteindelijk niet blijken te werken koop ik gewoon (wit) grind... reden voor het zand is o.a omdat de enige voorwaarde was dat ik nog een aquarium mocht hebben als er een klein spongebob thema in kwam haha. Vond ik mooier met zand, maar blijkt et niet te werken kan ik het altijd nog aanpassen.


Die plantjes waren niet mooi, en stonden te laag idd. Zijn er inmiddels allemaal uit en zit een mooiere plant bij
 

Terug
Bovenaan