Mos op achterwand


J

Jensw

Guest
Hallo,

Hieronder zie je een foto van mijn aquarium.

18806-1.jpg



Deze is nu +/- 6 maanden draaiende.

Even ter info.
Juwel rio 125 met jbl cristalprofi e900.

15 roodkopzalmpjes
10 kegelvlekjes
10 rode tetra's
4 albino corridora's
Aantal vuurgarnaaltjes en appelslakken
En de inhoud spreekt voor zichzelf.

Nu had ik het idee om een achterwand te gaan maken van mos en eventueel een soort gaas. Dit is omdat ik een poster achter mijn aquarium heb zitten, maar de achterkant blijft maar glinsteren wat ik heel irritant vind.

Mijn vraag is of dat mogelijk is en hoe dit te doen, wat raden jullie mij aan.

Andere opmerkingen zijn ook van harte welkom. Deze die niet mijn vraag
beantwoorden.


Ik hoor het wel.


Met vriendelijke groet,

Jens van den Wijngaard
 
Horrengaas wordt hiervoor vaak gebruikt. En dan met gebogen paperclips het mos vastzetten. Wel een dure onderneming want mos is best prijzig geworden in verhouding met wat je krijgt, zo'n klein lullig bakje mos.
 
Allereerst welkom,
Mooie bak heb je, mbt tot de achterwand, iemand hier op het forum ook een achterwand met mos geprobeerd. het is alleen niet zo gemakkelijk te onderhouden en ook daadwerkelijk levend te houden.
Heb je je huidige achterwand tegen de ruit geplakt? ikzelf heb ook zo'n poster en deze glinstert niet.
 
Heb zelf in al mijn bakken een volgegroeide achterwand. Zoals Kpaulu zegt is het laten volgroeien van je achterwand met javamos niet makkelijk. Doordat het veel vuil opvangt is het haast een soort filter geworden, waar je mos niet echt van houdt.

Ik zou gaan voor de javavaren of zoals ik zelf heb de anubias mini. Deze zijn ook makkelijk vast te zetten en een stuk makkelijker te houden. Vooral het anubias groeit nadat het eenmaal is aangeslagen best hard, en is een ideale schuilplek voor veel jonge vissen.

Heb je algeneters? Zo nee, dan gewoon pijpschuim pakken, dit verven met schoolbordverf en daarna met prikkers de planten vastzetten. Heb je wel algeneters dan moet je het piepschuim ook afwerken met epoxy. Google maar als je daar niet thuis in bent.

Het makkelijkste is uiteindelijk dit:

1321378421.jpg


Succes!
 
Hallo,

Jullie hebben mij aan het denken gezet door jullie berichten.

Ik denk persoonlijk dat de Epaqmat na verloop van tijd LOS zal laten van mijn achterwand, dit omdat hij mij zuignappen vast zit. Tevens zal deze zich niet uit zichzelf kunnen uitbreiden op mijn achterwand, omdat mijn achterwand van glas is en ik dan niets heb waar hij op kan groeien.

Ik heb mijn poster op de achterkant van mijn ruit geplakt, deze is helaas wel aan het glinsteren. Ik zie dat je het niet op de foto kunt zien, misschien door het maken van de foto of door het verkleinen voor het uploaden van de foto.

Maar ik zou ook graag een mooie achterwand hebben die natuurlijk is en kijkt, dit geeft een mooier totaalplaatje.
De vissen, garnalen en algeneters zullen hiervan denk ik meer genieten, als ze in een natuurlijkere omgeving zitten met een levende natuurlijke achterwand.

Ik denk dus dat een gaas het beste werkt voor mij, dit blijft op zijn plaats zitten, t.o.v. piepschuim wat wil gaan drijven. Maar mijn vraag is of dit niet schadelijk is voor vissen en hoe ik de planten of mos hierop moet laten groeien?
 
Ik wil zelf in mijn rekord ook zo'n achterwand van horgaas (plastic) en dan met vis draad of wol daar een aantal verschillende planten inzetten zoals anubia nana, javavaren en javamos. En dan het geheel met veel zuignapjes aan het glas bevestigen. Je kan het dan ook eventueel weer makkelijk er uit halen en bijwerken en bij knippen etc. Bij eremetaal zag ik er een voorbeeld van:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1429891

Persoonlijk zou ik dan alleen wel gaan voor groen of zwart gaas.
 
Hallo Darter,

Ik zou graag willen horen wat jou bevindingen over het maken van achterwand.
Nadat je er een gemaakt hebt en eventueel voordat je de achterwand maakt.

Hoe je dit aanpakt en welke planten en spullen je gebruikt.

Heb je al ooit een achterwand gemaakt voor een andere bak?


Ik hoor het wel.
 
Als ik er een ga maken maak ik er uiteraard een verslag van. Maar kan nog wel een paar weekjes duren voor ik er tijd voor heb. Ik heb nog nooit zelf een achterwand gemaakt.
 

Terug
Bovenaan