Mos doodgegaan na 8 maanden


Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
550
Leeftijd
36
Ik had een heel klein stukje mos gekocht in vitro. Dat had ik op een steentje gelijmd en werd al gauw een enorm tapijt.

De laatste maand raakt mijn 60 l bak enorm vol met planten. En had het idee dat er wat veel organische belasting was.

Om die reden en om wat meer zwemruimte te creëren heb ik het mos verwijderd.

Dit was een enorme klus, er kwam veel vuil uit en losse takjes. En ben enorm aan het spoelen geweest om zoveel mogelijk jonge garnalen terug in mijn aquarium te zetten vanuit het mos.

Toch bleek toen ik het eruit haalde veel mos dood en bruin. Vooral van de onderste lagen.

Wat is nu een alternatief? Leuk voor de garnalen wat zich niet zo uitbreid en blijft leven in een simpele bak zonder bijzondere verlichting en zonder co2?
 
Het bruinige mos heeft weinig licht gehad door de compacte groei erboven. Zitten er nog groene stukken tussen? Geef het dan gewoon tijd en het groeit weer terug 😉. Is alles volledig bruin, dan zou ik het weghalen en eventueel een nieuw plukje kopen (of je moet nog overhebben van je uitdun actie) en dat opbinden met katoendraad of vast lijmen met 1 sec lijm op cyanoacrylaat basis (gel). Op binden zou ik dan doen in jou situatie.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: L201
Lvermos is ook op te binden en heeft amper licht nodig want ik heb boven de nano slechts 5W.
 
Nou omdat het zo woekert weet ik niet of ik het nog in mijn bak wil. Ik dacht misschien dat mosballen een goed alternatief zouden kunnen zijn.

Aan sommige takken zitten nog wat groene stukken mos vastgegroeid. Die zullen wel weer uitlopen verwacht ik…
 
Maar er is nog iets irritants waar ik graag advies over wil. Uit de bodem komen allemaal haarfijne worteltjes tevoorschijn. Ik denk van de crypto’s. Hoe haal ik dit weg? Ik vind het niet mooi…
 

Bijlagen

  • EE2370D7-2AFC-405B-94EF-30D3AC48E26C.jpeg
    EE2370D7-2AFC-405B-94EF-30D3AC48E26C.jpeg
    154.8 KB · Weergaven: 87
F3D583EE-F774-4D93-B4B0-A3B4B4900348.jpeg


ik had nog een vraag. Ik ben niet zo blij met hoe de bodem van de zijkant door het glas eruit ziet. Het lijkt erg vies is dat normaal? Of doe ik iets verkeerd?

Heb het idee dat het komt doordat het grind zo fijn is en een vrij dichte laag vormt?
 
9ED69D5C-BE2A-462A-BA73-E47E34E73A3B.jpeg
 
Mooie garnalen en die aanslag voor tegen het glas heb ik vaak ook en ik zuig dan met een stuk slang de eerste centimeter weg en was dat even. Dan reinig ik de ruit en doe het grind terug.
 
Bekijk bijlage 350086

ik had nog een vraag. Ik ben niet zo blij met hoe de bodem van de zijkant door het glas eruit ziet. Het lijkt erg vies is dat normaal? Of doe ik iets verkeerd?

Heb het idee dat het komt doordat het grind zo fijn is en een vrij dichte laag vormt?
Daarvoor is die creditcard waar toch al weinig meer opstaat of mee binnen te halen is, ;) of een ander plastic kaartje heel geschikt. Met dat ding kan je vuil tussen glas en boden wegschrapen.
 
Als je een beetje handig bent kan je een trespa of multiplex blindeerplaatje over de buitenkant van de bak zetten. Dan is de viezigheid uit het zicht. Biologisch is de troep gewoon gezond. Het oogt enkel lelijk.
 
Mooie garnalen en die aanslag voor tegen het glas heb ik vaak ook en ik zuig dan met een stuk slang de eerste centimeter weg en was dat even. Dan reinig ik de ruit en doe het grind terug.

Thnx! Ik heb behalve vuurgarnalen alleen ineens ook nog rili’s en gele ertussen?? Gekke beesten
9E1DEDFF-5AC6-4175-9DC9-96D83B2C7F32.jpeg
 
Als je een beetje handig bent kan je een trespa of multiplex blindeerplaatje over de buitenkant van de bak zetten. Dan is de viezigheid uit het zicht. Biologisch is de troep gewoon gezond. Het oogt enkel lelijk.

Dat gaat helaas niet bij mij, aan de voorkant gebogen glas 🫣
 
Daarvoor is die creditcard waar toch al weinig meer opstaat of mee binnen te halen is, ;) of een ander plastic kaartje heel geschikt. Met dat ding kan je vuil tussen glas en boden wegschrapen.

Goeie tip
 
Ik heb behalve vuurgarnalen alleen ineens ook nog rili’s en gele ertussen?? Gekke beesten
Oei, ik denk dat die gele garnalen zullen gaan kruisen met je rode vuurgarnalen. (Beide zijn ze een type neocaridina garnaal.) En dan loop je het risico dat de nakomelingen overgaan in een kleurloze (wildkleur) garnaal. De "rili's" zijn misschien gewoon "lelijke" vuurgarnalen, met minder kleur dekking? Maar wie weet heb je wel 3 soorten neocaridina rondlopen in je bakje... Scheiden is dan een optie. Of het experiment aangaan en kijken wat de volgende generaties garnalen brengen 🌈
 
Ik heb de zelfde mistake gemaakt.
Vuurgarnalen met blue pearl, die mixen zich tot voornamelijk wildkleur.
Eigenlijk zou ik nog wel 2 bakjes erbij willen om ze dan vervolgens weer te scheiden.
16665226704451072261960.jpg
 
Het bruinige mos heeft weinig licht gehad door de compacte groei erboven. Zitten er nog groene stukken tussen? Geef het dan gewoon tijd en het groeit weer terug 😉. Is alles volledig bruin, dan zou ik het weghalen en eventueel een nieuw plukje kopen (of je moet nog overhebben van je uitdun actie) en dat opbinden met katoendraad of vast lijmen met 1 sec lijm op cyanoacrylaat basis (gel). Op binden zou ik dan doen in jou situatie.

Gr. Ed
Top advies weeral .
 
Nou dit zijn nakomelingen van mijn vuurgarnalen en heb er echt alleen echte rode in gedaan dus zal vanuit de voorouders komen. De andere kleuren ga ik er nog wel uithalen maar dan moet ik ze wel kunnen verkopen of weggeven.
 
Ja genen uit de voorouders kan en bij doorkweken zonder goed te selecteren kun je het ook weer krijgen.
 
Misschien een andere mossoort nemen welke minder hard groeit, zijn erg veel leuke soorten verkrijgbaar!
 
Lomariopsis moet je eruit scheppen (trouwens een varen) want het kan idd enorm gaan woekeren
 
Misschien een andere mossoort nemen welke minder hard groeit, zijn erg veel leuke soorten verkrijgbaar!

Ik had christmas mos genomen. Weet niet of dat in verhouding hard of traag groeit.

Ik ben er ondertussen wel achter dat ik de garnalen nu veel vaker zie, dat is wel leuk eigenlijk…
 
Ja maar vaak gaan er dan allemaal losse stukjes door de bak en als je het trekt dan heb je de pluk in je hand er dwarrelt er minder los door de bak. Soms haal ik het hout er ook wel uit en dan is knippen het snelste.
 
Ja maar vaak gaan er dan allemaal losse stukjes door de bak en als je het trekt dan heb je de pluk in je hand er dwarrelt er minder los door de bak. Soms haal ik het hout er ook wel uit en dan is knippen het snelste.
Dat is ook wel weer zo, ja.
 
Ik heb YouTube filmpjes zitten kijken van mensen die de bodem vervangen maar dat ziet er ingewikkeld uit 🙈

Ik dacht als ik een deel van de bodem weghaal en dan weer laat vallen zitten die wortels onder het grind maar het lijkt me zo ingewikkeld dat ik overweeg nog een leeg aquarium te kopen daar een nieuwe bodem in te doen en dan mijn pomp enzo over te zetten maar dat zal wel belachelijk zijn denk ik… En duur niet te vergeten…
 
Mooie garnalen en die aanslag voor tegen het glas heb ik vaak ook en ik zuig dan met een stuk slang de eerste centimeter weg en was dat even. Dan reinig ik de ruit en doe het grind terug.

Maar hoe doe je dat dan met watvoor slang. Want van het idee met een tuinslang en dan aanzuigen met je mond krijg ik werkelijk kippenvel. Laat mij maar smetvrees hebben dan maar dat wordt hem niet voor mij… 🫣😬

Ik zie me in mijn hoofd een slok garnalen water nemen 😵‍💫😵
 
Maar hoe doe je dat dan met watvoor slang. Want van het idee met een tuinslang en dan aanzuigen met je mond krijg ik werkelijk kippenvel. Laat mij maar smetvrees hebben dan maar dat wordt hem niet voor mij… 🫣😬

Ik zie me in mijn hoofd een slok garnalen water nemen 😵‍💫😵
Bij aanzuigen van de slang hoeft geen water je mond ooit te raken. Als het maar zo ver is dat het gaat stromen zonder luchtbellen dan is het goed.
 

Terug
Bovenaan