Mos aquascape 2022 van Cornelius


Twee close ups

20230303_182425.jpg


20230303_182434.jpg
 
Txs John,
ja ik er er een lading donker grind ingestort en een groepje Bloody Mary garnaaltjes in gezet. Geeft een mooi contrast op het mos en bodem(y)
 
Ziet er erg mooi uit, heb je ook een overzichtsfoto?

gr. Jurjen
 
Ziet er erg mooi uit, heb je ook een overzichtsfoto?

gr. Jurjen
u vraagt, wij draaien :) bakje is nog lang niet hoe ik het hebben wil, moet nog erg veel ingroeien. Maar dat is een kwestie van tijd.
Pic is met daglicht dus een beetje veel reflectie.
20230303_182410.jpg
 
Mooi! Ik vind het vooral erg knap hoe je met deze hardscape in combinatie met de mosjes, het aquarium groter heb gemaakt.
Moest bij eerdere foto's echt even terugscrollen naar de maten van dit bakje, omdat hij veel groter leek.
 
Ziet er al mooi uit, die mossen zo!
 
Gebruik je ook co2 en zo ja hoeveel?
 
Mooi! Ik vind het vooral erg knap hoe je met deze hardscape in combinatie met de mosjes, het aquarium groter heb gemaakt.
Moest bij eerdere foto's echt even terugscrollen naar de maten van dit bakje, omdat hij veel groter leek.
Txs. Bij het gebruik van een kleinere hardscape krijg je vanzelf de illusie dat het bakje groter is.

Ziet er al mooi uit, die mossen zo!
Er zitten veel variëteiten mos in, maar alleen van het soort Fissidens. Was eigenlijk een soort van test, in opdracht van een moskweker.
uitvogelen welke soortjes het goed doen met de yoghurt methode en welke niet.

Gebruik je ook co2 en zo ja hoeveel?
Ja, ik gebruik sinds kort CO2 in dit bakje. Hoeveel precies weet ik niet. Beetje op gevoel het ventiel opengedraaid.
Voordeel van CO2 is dat je met dezelfde hoeveelheid licht betere groeiresultaten krijgt.
 
Ja, ik gebruik sinds kort CO2 in dit bakje. Hoeveel precies weet ik niet. Beetje op gevoel het ventiel opengedraaid.
Voordeel van CO2 is dat je met dezelfde hoeveelheid licht betere groeiresultaten krijgt.
Je hoort wel vaker dat garnalen niet zo van co2 houden dus daarom vroeg ik me af hoeveel maar ja je hebt wel een vrij sterke soort en er zijn wel meer leden die co2 met garnalen gebruiken.
 
Je hoort wel vaker dat garnalen niet zo van co2 houden dus daarom vroeg ik me af hoeveel maar ja je hebt wel een vrij sterke soort en er zijn wel meer leden die co2 met garnalen gebruiken.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat garnalen daar niet tegen kunnen. Zolang je binnen de tolerantiegrens van 30ppm blijft is er niets aan de hand.
Ik heb nog nooit een goed onderbouwde verklaring daarover gelezen. Alleen maar aannames
 
Lijkt me onwaarschijnlijk dat garnalen daar niet tegen kunnen. Zolang je binnen de tolerantiegrens van 30ppm blijft is er niets aan de hand.
Ik heb nog nooit een goed onderbouwde verklaring daarover gelezen. Alleen maar aannames
Ja misschien als je de gevoelige hoge gradatie Taiwan Bee hebt want die kunnen minder hebben maar dat zijn Caridina s.
 
Oeps verkeerde topic.
Wel altijd mooi bezig corne. Mijn fissidens is na 2 jaar helemaal afgestorven. Denk dat de bodem op was. Echt binnen een week echt kilo's kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Oeps verkeerde topic.
Mijn fissidens is na 2 jaar helemaal afgestorven. Denk dat de bodem op was. Echt binnen een week echt kilo's kwijt.
Dat is vreemd aangezien mos een epyfyt is en dat heeft niet zoveel met een bodem te maken. :unsure:
Wellicht te weinig voeding in het water? Te groot laten worden? Te warm? Alg?
 
Dat is vreemd aangezien mos een epyfyt is en dat heeft niet zoveel met een bodem te maken. :unsure:
Wellicht te weinig voeding in het water? Te groot laten worden? Te warm? Alg?
Dat bedoelde ik, bodem/aquasoil gaf geen voeding meer af. Kan ook wel dat het te groot was geworden. Was al 2 jaar aan het groeien.
 
Wat een mooie knalrode garnalen, heb je binnenkort al kleintjes?
Ik ben een klein bakje aan het opstarten met ook het plan er rode garnalen in te doen.
Nee, ik heb nog geen kleintjes. Heb ze nog niet zolang geleden gekocht.
Maar dat zal wel goedkomen :cool:
 
Mijn fissidens groeit voor geen meter. Vraag me af of dat een verplichte drystart soort is, want onderwater doet het hier in ieder geval geen ruk. Heb rond december een aantal plukjes in mijn bak gedaan op verscheidene hoogtes, en allemaal aan het sterven of aanmodderen.

Misschien CO2 vereist?
 
Mijn fissidens groeit voor geen meter. Vraag me af of dat een verplichte drystart soort is, want onderwater doet het hier in ieder geval geen ruk. Heb rond december een aantal plukjes in mijn bak gedaan op verscheidene hoogtes, en allemaal aan het sterven of aanmodderen.

Misschien CO2 vereist?
Ik lees wel dat dit mosje niet tegen veel licht kan en dan afsterft (bruin wordt).
 
Mijn fissidens groeit voor geen meter. Vraag me af of dat een verplichte drystart soort is, want onderwater doet het hier in ieder geval geen ruk. Heb rond december een aantal plukjes in mijn bak gedaan op verscheidene hoogtes, en allemaal aan het sterven of aanmodderen.

Misschien CO2 vereist?
CO2 is niet noodzakelijk, wel bevordelijk voor de kwaliteit. Om te laten zien dat er geen CO2 nodig is:
1.png

Fissidens gekweekt zonder CO2 en met gewoon leidingwater met als belichting een burolampje

Opbinden of lijmen met Fissidens is lastig omdat de stengeltjes erg klein zijn. Daarbij is het erg teer.
Dry-start is in mijn ervaring de meest efficiënte manier om het op te kweken. Het is niet veeleisend maar wel gevoelig voor veel voeding in het water.
 
Ziet er super mooi uit!

Klein beetje off-topic, maar mijn Fissidens Fix groeit ook gestaag met mooie uitlopers. Deze heb ik met visstand op een steen vast gemaakt en direct in het aquarium gezet. Draai op leidingwater met co2 toevoeging.
 

Bijlagen

  • IMG_3713.jpeg
    IMG_3713.jpeg
    289.1 KB · Weergaven: 49
Wat een jungle. Mooi op kleur en supergezond
Maar vandaag gaat de schaar er in. Het word te dik en daarmee gaat vaak de onderkant afsterven en dan komt het los.
Het snoeisel ga ik weer gebruiken voor een paar andere stukken hout

20230430_094018.jpg
 
Plaatje Corné. Al deze mossen opgezet met de yochurt methode toch?

Met welke had je nou minder succes?
 
Even teruggelezen. Heb mijn antwoord al 👍.
 
Plaatje Corné. Al deze mossen opgezet met de yochurt methode toch?

Met welke had je nou minder succes?
Ja, ik gebruik altijd de yoghurt methode voor fijnbladerige mosjes.
Dit bakje bestaat hoofzakelijk uit Fissidens soortjes. Totaal 9 soortjes waarvan alleen de Houougoke en de Nagasak het niet heeft gered.
Andere fissidens zijn verdrongen/ overgroeid door sneller groeiende soortgenoten. Zo zijn Fissidens mini en Fissidens milimetre niet meer terug te vinden.
Bij sommige soortjes Fissidens zie ik echt geen verschil onderling; ze lijken erg op elkaar. En aangezien veel hout los is gekomen van de stenen heb ik nu ook geen idee meer welke soortje het is. :oopss:

Er stonden ook een paar soorten mos die het niet hebben overleefd; Polytrichum commune, Distichophylum maibare en de riccia dwarf.
 
Ziet er goed uit. Zal bij mij deze week ook beginnen met de "dry start". Eerst de mosjes bestellen natuurlijk 😊.
 

Terug
Bovenaan