mooie groepsvisjes


kijk in het begin van het forum
Daar staan geen sumatranen bij:
;)

hallo,

ik zou graag een nieuwe groep visjes willen 1 soort is goed
de voorkeur licht op half rustig half wild ;D
en hij moet bij deze vissen kunnen leven


2 antennebaarsjes
3 beta's
5 zebrabarbelen
5 neon's
4 japonica garnalen
ruitekuisers
Is die ruitekuiser mischien een ancistrus?;)
 
ja sorry nog 2 sumatranen ik had er 5 maar zijn dood gegaan door de nietriekpiek
 
ja sorry nog 2 sumatranen ik had er 5 maar zijn dood gegaan door de nietriekpiek
Ooo, oke:thumbs:


Welke vis zou je eigelijk willen houden? Deze ph is namelijk niet goed voor de zebrabarbelen, sumatranen en de betta's. Maar het is perfect voor de neontetra's en ramirezi's.;)
 
ja het is zulke albino en zo'n zwarte met witte puntjes
 
ja het is zulke albino en zo'n zwarte met witte puntjes
Tja, zo'n ancistrus word 15 cm, dat os veel te groot voor jouw bak. Als je hem hierin houd, kan hij vergroeien en doodgaan.

Sorry dat ik het zeg, maarja we zijn allemaal beginners geweesr, je wilt niet weten hoeveel fouten ik heb gemaakt:)k
 
oke maar ik zal erop wagen
ik zou graag mijn zebra barbelen weg doen en mijn 2 sumatranen verkopen voor iemand die al een groep heeft


is dat goed ???
 
oke maar ik zal erop wagen
ik zou graag mijn zebra barbelen weg doen en mijn 2 sumatranen verkopen voor iemand die al een groep heeft


is dat goed ???
Ja, dat is wel een goed idee?

Welk visjes zou je heel graag willen houden, op de neons na?

De betta's en ramirezi's kun je namlijk beter niet samen houden, vgm. Ivm het water, en mischien ook met hun gedrag:)
 
ik zou graag nog meer panda corydora's hebben
voor scholengroep vissen zou ik liefst kiezen tussen deze vuurzalmen of gemarmerde bijlzalmen, diamant zalmen vind ik ook erg mooi

voor welke zou ik best gaan
 
ik zou graag nog meer panda corydora's hebben
voor scholengroep vissen zou ik liefst kiezen tussen deze vuurzalmen of gemarmerde bijlzalmen, diamant zalmen vind ik ook erg mooi

voor welke zou ik best gaan
Bijlzalmen iig niet. Ik zou voor de vuurzalmpjes gaan, de diamant zalmen is je bak denk ik te klein. Maar je wilde de neons toch houden? Het mooist is 1 groepsvis in de middenlaag, 1 groepsvis op de bodem, en een koppelvisje of betta.
Ansistrus word te groot. Alleen als je de ramirezi's wilt houden, kun je beter geen corydorassen houden. Ivm het terretoriumgedrag van de ramirezi's.:)
 
oke zijn er andere scholengroep visjes die wel bij mijn visjes kan en in mijn aquarium ???
 
oke zijn er andere scholengroep visjes die wel bij mijn visjes kan en in mijn aquarium ???
Ligt eraan, wil je de ramirezi's houden, of de betta?
Als je dat weet, kun je daaromheen bouwen:)
 
ik zou ze super graag allebij houden weet je zeker dat het niet zal lukken
 
oke :(
 
Misschien heb ik het gemist maar hoe lang draait je bakje al eigenlijk? Je zegt dat het nieuw is vandaar de vraag.

En hoe wordt er gefilterd?
 
nou ja ik had dus een fout gemaakt ik heb geen enkel ander bakje en heb direct mijn visjes in mijn nieuw bakje gedaan
dus ja nu een klein probleempje al mijn visjes gingen dood nu leven 3/4 de nog maar heb spul erin gedaan en nu gaat alles goed en daarom vraag ik welke visjes er niet groot zijn en in een 70 liter bakje kunnen samen met antennebaarsjes


(ik zal denk ik mijn beta's weg doen jammer genoeg)
 
ik zou gra....

...nnebaarsjes
3 beta's

Heb je dan 2 Betta vrouwen en één Betta man?

De Sumatranen gaan je Betta slopen vrees ik, zeker als ze nu al aan zijn vinnen "zuigen".
Kan je de betta niet bij de Guppen steken voor zijn vinnen compleet sneuvelen?
Of zit die bak ook zo vol?
 
ik heb de bak sinds dinsdag en ik heb 3 vrouwtjes
ik heb maar een 20 liter bakje waar mijn guppy's inzitten dus kan jammer genoeg geen betta's meer bij
 
Kan je de betta niet bij de Guppen steken voor zijn vinnen compleet sneuvelen?
Het zijn 3 vrouwelijke Betta's. In het andere bakje van 20-30 liter zitten al 7 guppen.
maar heb spul erin gedaan en nu gaat alles goed en daarom vraag ik welke visjes er niet groot zijn en in een 70 liter bakje kunnen samen met antennebaarsjes

Zo werkt dat niet Jorrit, er bestaan geen wondermiddeltjes die een ammoniak en nitrietpiek zomaar verhelpen. Je hebt gisteren 50% van het water verwisseld, daarom gaat het nu waarschijnlijk beter, maar er zal opnieuw teveel ammoniak en nitriet in je bak komen als je niet voorlopig dagelijks 50% van je water blijft wisselen.

Het duurt 3-4 weken voordat je bak weer stabiel is en je er aan kunt denken vissen bij te voegen - met de opmerking erbij dat je bak nu al overbevolkt is, ook als je de betta's en de sumatranen weg doet.
 
oke zal er rekening mee houden en dat doen
 
ik heb de bak sinds dinsdag


Als de bak zo nieuw is dan gaat "spul in het water" niet veel oplossen.

De uitdaging is voorlopig om de overgebleven vissen in leven te houden in plaats van nieuwe vissen toe te voegen. Dan gaat het zeker verkeerd. De visjes zijn niet zomaar gestorven, hé.
Het is door de verkeerde aanpak dat ze dood zijn. De komende weken is het cruciaal om de bak stabiel te krijgen en te meten op nitriet en ammoniak, je zal veel moeten verversen om de dieren in leven te houden dus concentreer je daar eerst op.
 
maar er zegt iemand die ik ken en die ook veel ervaring heeft dat ik mijn bak met rust moet laten
 
hoe meet je dat ???
 
En gezien je leeftijd zou ik adviseren om je vader te vragen om dit topic te lezen dan kan hij beter inschatten wat de juiste aanpak is. Je kan het nu nog proberen oplossen voor het te laat is maar dan moet je wel doelgericht te werk gaan.
 
oke en ben nu mijn nitriet aan het meten amoniak heb ik niets voor
 
ik heb net mijn no2 gemeten mijn nitriet dus en hij staat perfect ???
 
maar er zegt iemand die ik ken en die ook veel ervaring heeft dat ik mijn bak met rust moet laten

Uhuh, dat had je moeten doen maar aangezien je nu al vis hebt zal de bak met rust laten geen optie meer zijn.
Door veel vissen in een nieuwe bak (zonder bacteriële werking) te steken heb je de bak zodanig belast dat je nu moet bijspringen en je water moet verversen voor het giftig wordt....
 
oke zal het morgen zeggen tegen mijn mama en papa als ze willen luisteren
 
ik heb net mijn no2 gemeten mijn nitriet dus en hij staat perfect ???

Dat kan morgen al anders zijn vrees ik.
De vissen vervuilen je water continu en je filter kan dit nog niet verwerken waardoor het snel giftig kan worden...
Meet je met strips of druppeltests?
 
Het zijn 3 vrouwelijke Betta's. In het andere bakje van 20-30 liter zitten al 7 guppen.

Aiaiai... Hmmm...
Aan de andere kant: als de Sumatranen op kruissnelheid komen kunnen ze vlug veel schade toebrengen...
Er is geen echt goede oplossing (behalve veel van de vissen terugbrengen naar de winkel) vrees ik... :stars:
 
ik heb net mijn no2 gemeten mijn nitriet dus en hij staat perfect ???

Je vissen scheiden ammoniak uit. Filterbacteriën zetten dat om in nitriet. Alleen jij hebt nog geen bacteriën in je filter die dat kunnen dus wordt er nog geen nitriet gemaakt. Daarom kun je dat dus ook niet meten.
Zolang de bacteriën er niet zijn blijft ammoniak zich ophopen in de bak. Dat is wat gisteren gebeurd is en waardoor de vissen gestorven zijn. Als jij niet zelf dat ammoniak verwijdert door water te wisselen, dan ga je weer heel veel dode visjes krijgen.
 
ik heb gisteren weer 40 procent verwijderd
en er zijn weer 0.0000 doden YES
 
ik heb gisteren weer 40 procent verwijderd
en er zijn weer 0.0000 doden YES
Gelukkig:thumbs:


Wat er nu in je bak gebeurt:

Vissen scheiden afvalstoffen uit, daardoor komt ammoniak (NH3) vrij, wat giftig is, nitrificerende bacterien zetten het gifige ammoniak om in het iets minder giftige nitriet (no2), en dan zetten weer andere nitrificerende bacterien dit weer om in nitraat (NO3), wat niet gitfig is, en word gebruikt door de planten. Als de planten sterven, komt er weer ammoniak vrij, zo heb je de stikstofkringloop.
Alleen jij hebt die bacterien nog niet, dus je krijgt eerst een ophoping van ammoniak en daarna een ophoping van nitriet. Daarom moet de bak 4 weken draaien, voordat er vissen inkomen.
Je hebt wel 1 gelukje, je ph is 5,5, en bij een lage ph word ammoniak (NH3), ammonium (NH4), wat heel wat minder giftig is.

Wat je nu het best kunt doen, is ooknog een NH3 testje halen, en de aankomende weken elke dag even tesren, en als je iets meet, meteen 50% verversen.
Of je brengt alle vissen weer terug, bedenkt een goed visbestand, vraagt hier of het goed is, en doe dan die vissen over een paar weken langzaam toevoegen. :)


Ik heb wel een vraagje uit nieuwsgierigheid:
Filter je over turf ofzo, gebruik je osmosewater? Hoe komt je ph 5,5. Welk water gebruik je voor het verversen, en wat is daarvan de ph en kh?:)k
 
En als je hele baccies keten goed werkt word nitraat omgezet in stikstof en dat bubbelt zo je bak uit.
Maar deze laatste stap lukt alleen als het biologische gedeelte groot genoeg is.

Op zich ook geen probleem wat drijvertjes erin en snel groeiende planten en dsn verdwijnt het nitraat ook wel.
 

Terug
Bovenaan