Mooie dwerg chiclide


D

Davytjuhh

Guest
Hallo allemaal,
Ik had nog een vraagje;
Kunnen jullie de dwerg chiclides opnoemen die niet aggresief zijn of de minst aggresieve? Ik vind het namelijk hele mooie vissen maar altijd jammer dat het wel jagertjes zijn. Dan kan ik er even na kijken en verder onderzoeken of ze geschikt zijn voor mijn aquarium.

Bedankt!
~Davy
 
Wat is het formaat van je aquarium? Welke waterwaarden zijn haalbaar voor je? welke vissen heb je al? Welke inrichting wil je?
 
Zonder dat ik het formaat van je aquarium weet en wat de medebewoners zijn, ik kan er in ieder geval één opnoemen die qua temperament heel erg meevalt.
Ik vind de Apistogramma borelli wel een rustige dwergcichlide.
 
Vind de Mikrogeophagus altispinosa ook wel vreedzaam voor een dwergcichliden. Ze worden wel een slagje groter dan de ramirezi's. En zijn eigenlijk alleen geschikt voor een aquarium vanaf 100 cm vind ik persoonlijk..
 
Vind de Mikrogeophagus altispinosa ook wel vreedzaam voor een dwergcichliden. Ze worden wel een slagje groter dan de ramirezi's. En zijn eigenlijk alleen geschikt voor een aquarium vanaf 100 cm vind ik persoonlijk..
De Mikrogeophagus altispinosus vormen koppels en een koppeltje vormt een territorium. Een hele groep van deze leuke dwergcichliden houden gaat dus waarschijnlijk niet. Voor een koppel heb je een aquarium nodig van zo’n 80 centimeter. Pas vanaf een aquarium lengte van 120 centimeter kun je een tweede koppel toevoegen.
 
De Mikrogeophagus altispinosus vormen koppels en een koppeltje vormt een territorium. Een hele groep van deze leuke dwergcichliden houden gaat dus waarschijnlijk niet. Voor een koppel heb je een aquarium nodig van zo’n 80 centimeter. Pas vanaf een aquarium lengte van 120 centimeter kun je een tweede koppel toevoegen.

Dat klopt dat ze uiteindelijk een koppel vormen. Ik heb ze in een groep gehouden in een bak van 120 cm. Ik vind ze in een groep veel leuker qua gedrag, ze trekken met de hele groep door de bak. Zelfs als er een koppel een legsel had ging het prima. Maar ze worden simpelweg een stuk groter dan bv. de ramirezi, daarom zou ik ze zelf nooit in een bak houden van 80 cm, ook niet voor één koppel.
 
Bij de minst agressieve denk ik aan:

- Apistogramma borelli
- Laetacara dorsigera
- Dicrossus filamentosus

Maar het blijven vissen met verschillende karakters. Ik heb eens een D. filamentosus mannetje gehad die de hele (2 meter) bak wilde domineren. Nu heb ik er eentje die in een veel kleinere bak rustig aan zijn leven leidt en om de zoveel tijd even een show aflevert aan de dames.

Het blijft dus een kleine gok, maar bovengenoemde waren bij mij altijd vrij rustig.
 

Terug
Bovenaan