Molly kweek


K

Kwijlie

Guest
Hallo allemaal!

Wie kan mij advies geven?

Ik heb 2 zwangere molly's in een 10 L aquarium apart gezet. Verwarmingselementje erin, luchtpompje, een plantje voor baby's om zich in te verstoppen en een verstopplekje voor de moeders.

Nu kijk ik net in de bak en zie ik maar 1 baby.. Een van de molly's lijkt nu niet meer zwanger. Kan het zijn dat ze de rest al opgegeten hebben? Gister zag ik nog geen baby's.

Ik heb de baby apart gezet (weet dat het eigenlijk andersom moet), maar nu heeft de zwangere molly opeens schimmel...
Waterwaarden zijn allemaal gecheckt en in orde.

Ik heb de 10L bak waar die 2 nu in zitten behandeld met Cerpofor Alparex, tegen de schimmel.

Kan ik de molly die waarschijnlijk bevallen is beter terug zetten in mijn grote aquarium? (160L) Of beter wachten om zeker te weten dat zij geen schimmel heeft?

Hoop dat er mensen zijn die me veel advies kunnen geven, ik heb het aquarium een paar weken geleden pas aangeschaft, ben helemaal nieuw in deze wereld maar vind het nu al ge-wel-dig en wil graag alles doen om ervoor te zorgen dat het goed gaat met de visjes! :D
 
Ik zou ze niet apart gaan zetten en ze gewoon in de normale bak laten in de toekomst en met veel drijvers vergroot je de overlevingskans. Ik zou de Molly die is bevallen terugzetten en in de gaten houden en de ander behandelen. Al met al heeft dit veel stress veroorzaakt en Molly s zijn nogal gevoelige vissen.
 
Het vangen en verhuizen naar een andere bak (waar dus andere omstandigheden zijn qua bacteriecultuur en waterwaardes) van zwangere vissen is niet bepaald handig om te doen, zwangere vissen zijn vrij kwetsbaar (zelfde als met zwangere mensen) en dien je beter met rust te laten een volgende keer en dan voor veel drijfplanten zorgen waar de jonkies beschutting en voedsel in vinden.

Voor nu zou ik de vis eerst kuren met een zoutkuur van zeezout (geen keukenzout gebruiken) en pas als de schimmel weg is, de vis terug zetten, de kans is groot als je haar nu weer in de stress jaagt door het uitvangen, het de boel verergert en de vis mogelijk overlijdt.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Even nog wat meer uitleg: ik heb de zwangere Molly's enige tijd geleden al apart gezet, op het moment wanneer ik vermoedde dat ze zwanger waren. En dat omdat alles wat geboren wordt in het grote aquarium het niet overleeft :( Ik heb veel schuilmogelijkheden, drijfplanten, etc alles om de overlevingskans te vergroten. Ook dus in het 10 L aquarium een drijfplant gedaan, maar er is dus nog maar 1 baby over.

Ik heb in het begin advies gevraagd in een vissenwinkel, maar ik merk dat er op fora veel andere dingen gezegd worden dus ik ben nogal in de war met wat ik moet doen..

De 10L bak heeft enkel planten en water uit het grote aquarium, dus de waterwaardes en bacteriecultuur zijn het zelfde.
 
dus de waterwaardes en bacteriecultuur zijn het zelfde.
Maar niet voor lang. Je hebt hier geen filter op draaien of een bestaande bodem inliggen waardoor de waterkwaliteit denk ik snel achteruit zal gaan. Naar mijn mening is de gezondheid van de vissen die je hebt belangrijker dan het eventueel overhouden van jongen. Ik zou de vissen in de toekomst niet meer apart zetten.
 
M.b.t. het kweken van de mollie, heeft de ene zwangere vrouw wellicht de jongen van de andere opgegeten. Als je een zwanger vrouwtje toch appart wil zetten, zet ze dan alleen.
Overigens is 10L wellicht toch wat wel wat klein voor een mollie, laat staan als je vervolgens een stel jongen moet opkweken (tot ze groot genoeg zijn om in de hoofdbak te zetten). Kleine bakjes zijn instabieler qua waterwaarden dan grote bakken, en zeker voor zwangere vissen en jongen dienen de water waarden goed te zijn. Zet dan ook een klein spons filtertje in de kweek bak, voor zover je dat niet hebt, en vaak een deel van het water verversen.
En qua planten, beter te veel dan te weinig, en dan van dat fijne spult zoals waterpest, hoornblad, guppy grass, etc. om te voorkomen dat moedertje zelf de jongen op eet.
 
Oké, heel erg bedankt voor jullie advies!

Ik ga ervoor zorgen dat ik een filtertje plaats in de kleine bak en zal nog meer planten aanschaffen. De volgende keer zal ik ze zeker niet in een andere bak plaatsen dan. Stom dat ze dat in de dierenwinkel dan wel adviseerden...

Een kweekbakje in het aquarium hangen, is dat een goed idee? Of liever gewoon in het aquarium laten met genoeg planten?
 
Zo'n kweekbakje in het aquarium is zo mogelijk nog rampzaliger voor de moedervis dan een losse bak, ze kan zich totaal niet bewegen, dicht tegen het oppervlak onder felle lampen, uitvangstress om haar in dat bakje te krijgen, zou jij je prettig en comfortabel voelen?
 
Oh, mijn excuses... Ik vraag het, omdat ik het nog niet weet. Zoals ik zei ben ik er pas mee begonnen. Jammer dat er zo gereageerd moet worden!
 

Terug
Bovenaan