Mogelijk de overstap maken


Sjoerd92

Member
Lid geworden
14 september 2022
Berichten
5
Leeftijd
31
Hoi Allemaal!

In het kader van netjes voorstellen ben ik Sjoerd uit Amersfoort. Momenteel heb ik 2 zeeaquaria waarbij er 1 de display is en ik in de ander vooral koraal kweek voor de mooi tegen een vriendenprijs. Waar ik dit aquarium met liefde heb mag ik na de jaarwisseling gaan verhuizen naar ons nieuwe huis! 😁 Na flink tobben ga ik er waarschijnlijk voor kiezen om de inhoud van het zeeaquarium te verkopen en de bak leeg te verhuizen; het idee word dat er dan in het nieuwe huis een zoetwateraquarium in gestart gaat worden. Beide type aquaria hebben natuurlijk zijn voor en nadelen maar het is tijd voor wat anders en het helpt ook dat zoetwater toch altijd nog een stukje goedkoper is dan een zoutwateraquarium :)
Voor de liefhebber ziet de bak er nu ongeveer(foto is wat ouder dus de koralen zijn ondertussen alweer verder gegroeid) zo uit onder de avondverlichting:
IMG-20220501-WA0027.jpg

Waar de bak zelf prima is op een enkel krasje na( hopelijk iets wat tandpasta kan oplossen tijdens de wissel) wil ik deze gaan gebruiken samen met de meeste apparatuur. Een groot deel van de apparatuur zal niet nodig zijn en verkocht gaan worden maar daarmee kan de doorstart naar het zoetwater weer mee bekostigd kunnen worden. De bak zelf is 100x55x55 en heeft een sump/bioloog welk ook dienst zal gaan doen als de filter. Mogelijk zal ik de schotten indeling aan moeten passen maar het principe is aardig gelijk aan dat van zeewater. Ik zal nog moeten gaan kijken naar welke vissen ik in eerste instantie wil gaan houden waar ik momenteel niet verder kom dan garnalen maar dat zal wel loslopen. Ik heb gelukkig nog een aantal maanden om in te lezen.

Indien iemand nu al tips&trics heeft is dat uiteraard welkom en anders zal ik mogelijk in de nabije toekomst een sporadische topic openen voor vragen.
 
Welkom en dat is een fraaie bak. Een donkere bodem zie je ook zelden en ik heb het ook overwogen maar ja men zei dan wordt het licht minder goed weerkaatst dus ik heb weer een lichte bodem.
Als ik je was dan zou ik hem echt houden.
 
Welkom en dat is een fraaie bak. Een donkere bodem zie je ook zelden en ik heb het ook overwogen maar ja men zei dan wordt het licht minder goed weerkaatst dus ik heb weer een lichte bodem.
Als ik je was dan zou ik hem echt houden.
Dank voor het compliment! Ja de donkere bodem werd af en toe afgeraden maar denk dat daardoor juist de kleuren er wat beter uitkomen. Ja mijn vriendin raadde ook al aan om m misschien( proffesioneel) in zijn geheel te verhuizen maar het is best nog wel wat werk en kosten om het steenkoraal goed te laten groeien.
 
Tja ik heb de Reefer170 (zie mn onderschrift) en qua kosten valt het wel mee want ik voeg enkel na het verversen wat toe om de kh en de ca te verhogen maar dat zijn de kosten niet. Qua stroom is het een ander verhaal denk ik tegenwoordig.
Qua onderhoud is het iets meer werk denk ik en je moet wat meer de waterwaarden meten.
Zelf zou ik hem verhuizen maar ja ik weet dat dit een hele klus zal worden maar het is denk ik te doen.
 
Welkom op het AF. Denk er goed over na qua keuze 😉. Zodat je achter deze keuze kan staan. Misschien 1 zout en 1 zoet? Zomaar een idee 😅.

Gr. Ed
 
Als je uit Amersfoort komt, dan ben je vast weleens bij Utaka geweest, die hebben een mooie en ruime keuze uit niet alledaagse zoetwatervissen.
 

Terug
Bovenaan