Mn vis inslapen or not?


Heb niet echt een school ze zitten overal alleen de vis die zo zwemt zit altijd waar de stroming naar beneden gaat en put zichzelf er alleen maar mee uit lijkt me (hoewel hij nu wel de juiste hoek gevonden heeft om te zwemmen en op 1 niveau te blijven)
Uit wat je vertelt begrijp ik dus dat de vis er voor kiest om in de stroming te zwemmen?
Heb je al geprobeerd om de stroming eens anders te richten? Om te kijken of hij er tegenin blijft zwemmen.

Zo ja, dan denk ik dat het waarschijnlijk is dat ie daar een goede reden voor heeft, aangezien het veel energie kost, zoals je ook op merkt.
Misschien heeft ie last van een parasiet.
 
Ik zelf heb er wel voor gekozen om vegetarisch te eten. Maar dat is aan eenieder om zelf te beslissen. Wel vind ik dat mensen er wat bewuster mee bezig zouden mogen zijn. Het een hoort nu eenmaal bij het ander.

En zo zijn we weer bij De Discussie aanbeland.
Een dier doden is nooit fijn, maar het is nu eenmaal je verantwoordelijkheid als diereneigenaar.
Misschien zelfs je plicht.

Het feit dat je je afvraagt of het beestje nog wel prettig leeft zegt iets.
Je gevoel is de beste raadgever in dit soort zaken.
 
Als een vis enkele dagen zijn natuurlijk gedrag niet meer vertoont is voor mijn tijd om het schepnetje te gebruiken .
Laat de vis zich vangen zonder moeite gaat die eruit schaar of steen is de kortste manier .
Olie , invriezen of koken verlengd en lijkt me ook niet pijnloos.
Hier fijnknijpen bij kleine vis, grotere vis mep ik in het netje een keer tegen de muur. Is ook makkelijker opruimen zo..
 
Hier alleen kleine vissen, gaan in een boterhamzakje en dan kleine hamer of handvat van schroevendraaier ofzo erop.
 
Ik heb gewoon kruitnagelolie dat is niet nodig 😆 maar je moet het wel kunnen :p ik zie het niet perse als een vis doden maar meer als aanslag op heel het leven zichzelf. In mijn ogen is het net zo moeilijk een mens te eutaniseren als een vis.

Maar het is meer dat ik even wat meer een mening wilde verzamelen en vormen over deze specifieke situatie. Uiteindelijk is het mijn verantwoordelijkheid en mijn keuze en probeer ik ergens mn schuldgevoel een plek te geven en te kijken naar wat redelijk is. Ik was alleen bang dat mn egoisme in de weg zat.

Ik bedoel als me kat een poot moet laten amputeren ga ik dr niet in laten slapen. Ik weet niet of hij lichamelijk lijd omdat hij niet zwemt zoals het nu is en ik vraag me af of hij zich niet gewoon kan aanpassen zoals hij nu al doet, misschien ben ik wel degene die moeite heeft met aanpassen🤔

Uit wat je vertelt begrijp ik dus dat de vis er voor kiest om in de stroming te zwemmen?
Heb je al geprobeerd om de stroming eens anders te richten? Om te kijken of hij er tegenin blijft zwemmen.

Zo ja, dan denk ik dat het waarschijnlijk is dat ie daar een goede reden voor heeft, aangezien het veel energie kost, zoals je ook op merkt.
Misschien heeft ie last van een parasiet.
Ja dat dacht ik dus ook, als ik de stroming stop dan gaat hij door heel de bak heen ipv alleen rechts. Ik vind het ook erg frapant maar een parasiet dat hoop ik niet. Als het verband zou hebben net mn andere vis die zo schuurt zou ik wel balen. Maar dan heb ik denk ik veel eerder bij mn andere vissen moeten zien dat er iets was

Hij zwemt al maanden zo dus het zal gelukkig niet op de dag uit komen. Ik lijk wel een verband te zien met waterwissels. Als ik vaker wissel gaat hij na een tijdje rechter zwemmen maar dat kan ook een toevalligheid zijn... Heb nu 2 weken wat minder goed gewisseld en het is erger geworden. Net zoals de jeuk bij mn andere vissen. Ooit hak ik gewoon de knoop door in iedergeval. Als hij niet meer mee doet dan word de keuze een stuk gemakkelijker!
 
Het klinkt bij jouw bak steeds meer als een waterprobleem, waardoor de zwaksten het eerst problemen krijgen.
Een waterprobleem waarbij alles nét op het randje zit: nog net geen NO2, nog net geen NH3/4, net niet genoeg filtering, net wat teveel vissen, dat soort werk.
Misschien eens consequent waterwissels doen, filter schoonmaken en vooral ook het pompje en aan-en afvoerende buizen, dat soort dingen.
 
Je hard je, step by step ik, vind het totaal niet erg als je een vis zo tot aan het eind van ze latijn laat doormodderen uiteindelijk:::
en weer dat gekke!?!
ik vind je bakken gewoon goedverzorgt , er is niets direct op aan te merken zo.
 
Je hard je, step by step ik, vind het totaal niet erg als je een vis zo tot aan het eind van ze latijn laat doormodderen uiteindelijk:::
en weer dat gekke!?!
In bepaalde mate dan natuurlijk. In dit geval is het nog te doorzien naar met een grote open wond ga ik niet afwachten natuurlijk 😛

Het klinkt bij jouw bak steeds meer als een waterprobleem, waardoor de zwaksten het eerst problemen krijgen.
Een waterprobleem waarbij alles nét op het randje zit: nog net geen NO2, nog net geen NH3/4, net niet genoeg filtering, net wat teveel vissen, dat soort werk.
Misschien eens consequent waterwissels doen, filter schoonmaken en vooral ook het pompje en aan-en afvoerende buizen, dat soort dingen.
Ja dat dacht ik dus ook maar aangezien iemand zei probeer is juist nog minder waterwissels. Maarja .. ik kan wel eens testen of er iets kwa waterkwaliteit niet oke is. Ik vraag me alleen wel af of het echt verband heeft want de verbeteringen zijn maar minimaal. Dan ben ik eerder bang dat er wat in de bodem zit ofzo.

Ik moet er gewoon snel werk van maken wat vissen te verkopen ik zal dit weekend eens wat advertenties maken die zijn ondertussen al weer verlopen
 
Ga je de vis verkopen uit je bak met die vis met een open wond?
Dr is er geen met een open wond maar ik bedoel afwachten tot de vis het begeeft is niet ethisch in de meeste gevallen alleen in dit geval is het erg lastig omdat de vis niet perse lijkt te lijden. Alleen het is wel zeker dat de vis het in het wild niet overleeft had. Het kan best zijn dat hij al aangepast is en meer conditie heeft gekregen en niet eens last heeft van het schuin zwemmen.. hij kantelt niet om ofzo of ziet er niet heel erg verzwakt uit denk ik. Ik moet er gewoon goed de tijd voor nemen. Laatste wat ik wil is dat ik de rest van me leven een spijt gevoel ga rond lopen natuurlijk.
 
Ja dat dacht ik dus ook, als ik de stroming stop dan gaat hij door heel de bak heen ipv alleen rechts. Ik vind het ook erg frapant maar een parasiet dat hoop ik niet. Als het verband zou hebben net mn andere vis die zo schuurt zou ik wel balen.
Helder, dus hij zwemt bewust tegen de stroming in?
Schuren kan duiden op een parasiet. Goed dat je het noemt!

Maar het is meer dat ik even wat meer een mening wilde verzamelen en vormen over deze specifieke situatie.
Op grond van wat je vertelt over hoe je vissen zich gedragen vermoed ik dat er inderdaad een parasiet in je bak bezig is je ene vis stroomopwaarts te sturen, en je andere vis jeuk bezorgt.
Ik zou zelf in dit geval, vanwege deze verdenking, eerst richten op identificatie van de oorzaak van het probleem, en vervolgens kun je dan de afweging maken of behandelen zinvol is, of niet.
Euthanasie m.i. nog niet aan de orde op grond van de info die je geeft.

Ik zou dan zelf zoeken naar tekenen die kunnen duiden op een uitwendige ziekteverwekker. Dus een worm of een parasiet.
Schuren en in de uitstroom zwemmen zijn beiden symptomen die zouden kunnen duiden op kieuwworm.
Symptomen van kieuwworm kunnen zijn: snel ademen, in de uitstroom zwemmen, kieuwdeksels gesloten houden (eenzijdig of beide zijden), draderige structuur/afwijkende kleur in de binnenkant van de kieuwen, 'gapen' (bek tuiten), vermindering of gebrek aan eetlust.
Bij een uitwendige parasiet kun je mogelijk iets zien aan de slijmhuid, gekke plekjes op de vis, verkleuringen.

Hij zwemt al maanden zo dus het zal gelukkig niet op de dag uit komen. Ik lijk wel een verband te zien met waterwissels. Als ik vaker wissel gaat hij na een tijdje rechter zwemmen maar dat kan ook een toevalligheid zijn...
Wanneer je water wisselt verdun je naast je concentraties aan nitraat en andere stoffen, eveneens je bacteriedruk en de hoeveelheid andere ziekteverwekkers in je bak.
En dat is ook waarom het bij ziekte, uitval of andere problemen erg verstandig kan zijn juist vaker water te wisselen, om de populatie ziekteverwekkers uit te dunnen.
Dat kan misschien ook verklaren waarom het na een waterwissel wat beter gaat met 'm.
Maar meten = weten, dus ik denk dat je er verstandig aan doet om de waterkwaliteit sowieso een week of twee te blijven monitoren. Kan nooit kwaad!
 
Helder, dus hij zwemt bewust tegen de stroming in?
Schuren kan duiden op een parasiet. Goed dat je het noemt!


Op grond van wat je vertelt over hoe je vissen zich gedragen vermoed ik dat er inderdaad een parasiet in je bak bezig is je ene vis stroomopwaarts te sturen, en je andere vis jeuk bezorgt.
Ik zou zelf in dit geval, vanwege deze verdenking, eerst richten op identificatie van de oorzaak van het probleem, en vervolgens kun je dan de afweging maken of behandelen zinvol is, of niet.
Euthanasie m.i. nog niet aan de orde op grond van de info die je geeft.

Ik zou dan zelf zoeken naar tekenen die kunnen duiden op een uitwendige ziekteverwekker. Dus een worm of een parasiet.
Schuren en in de uitstroom zwemmen zijn beiden symptomen die zouden kunnen duiden op kieuwworm.
Symptomen van kieuwworm kunnen zijn: snel ademen, in de uitstroom zwemmen, kieuwdeksels gesloten houden (eenzijdig of beide zijden), draderige structuur/afwijkende kleur in de binnenkant van de kieuwen, 'gapen' (bek tuiten), vermindering of gebrek aan eetlust.
Bij een uitwendige parasiet kun je mogelijk iets zien aan de slijmhuid, gekke plekjes op de vis, verkleuringen.


Wanneer je water wisselt verdun je naast je concentraties aan nitraat en andere stoffen, eveneens je bacteriedruk en de hoeveelheid andere ziekteverwekkers in je bak.
En dat is ook waarom het bij ziekte, uitval of andere problemen erg verstandig kan zijn juist vaker water te wisselen, om de populatie ziekteverwekkers uit te dunnen.
Dat kan misschien ook verklaren waarom het na een waterwissel wat beter gaat met 'm.
Maar meten = weten, dus ik denk dat je er verstandig aan doet om de waterkwaliteit sowieso een week of twee te blijven monitoren. Kan nooit kwaad!
Het hele probleem is dat dit al 3 maanden speelt als het niet langer is en ik echt echt niet zie, niets uitwendig in de kieuwen op de slijmhuid niets. Dat gapen herken ik wel terug maar dat doen ze soms en niet de hele tijd door ik weet niet of ik dat na 1 keer gelijk als indicatie kan beschouwen.

Ik heb al esha 2000 geprobeerd (helpt een beetje) zout heeft geholpen. Alleen blijft niet weg. Misschien dan toch eens een spulletje voor parasiet gebruiken misschien. Er werd gezegd als ik minder waterwissels deed dat de vis uit zichzelf zou stabiliseren. Dus het was het proberen waard. Het had erger gekund. Ik zou nogsteeds niet gek op kijken als de jeuk gewoon stress is en dat krom zwemmen er niets mee te maken heb maar ik zal het niet uit sluiten.

Dan maar heel mn bak behandelen i guess :( laatste wat ik wilde doen maar er zit niets anders op dan .. hoop dat mn slakken en garnalen er niet door zulken lijden. De komende dagen eerst ff goed wisselen in iedergeval anders kan ik geen behandeling doen
 
Dan maar heel mn bak behandelen i guess :( laatste wat ik wilde doen maar er zit niets anders op dan ..
Op grond van wat je vertelt krijg ik de indruk dat wat er in je bak zit niet een super acuut en dodelijk verloop geeft, maar momenteel alleen een probleem oplevert voor je vissen met de zwakste weerstand.
Ik begrijp uit je verhaal dat dat nu twee vissen zijn. Een die schuurt, en een die in de uitstroom zwemt. Verder zie je eigenlijk geen ernstige zorgwekkende dingen. Dat is mooi!
In elke bak zit wel iets aan plaaggeest en ziekteverwekker; de kunst is om die populatie aan ziekteverwekkers niet de kans te geven om zich uit te breiden, waardoor de ziektemakers de overhand krijgen, de macht in je bak grijpen, en je hele visbestand overnemen.

Het lastige is: behandelen levert een dilemma op.
Behandelen heeft als nadeel dat medicatie de weerstand van de vis ook verlaagt.
Een voorbeeld. Stel je behandelt tegen een worm, dan gooi je er iets in wat die worm aan pakt, dus die medicatie doet z'n werk wel op die worm.
Maar, als je op dat moment bijvoorbeeld ook een bacterie in je bak hebt zitten, die tot dat punt nog werd tegengehouden door de weerstand van je vissen, pakt die medicatie de worm wel aan, maar de bacterie niet, want het is een anti wormenmiddel, en geen antibiotica.
Die bacterie krijgt nu ineens door die wormenbehandeling kans om vat te krijgen op de vis, want die weerstand die eerder zijn werk nog deed om die bacterie af te weren, kan dat ineens niet meer, omdat de medicatie de weerstand verlaagd heeft.
Gevolg: vis zit nu ook met een bacteriële infectie.

Dus je hebt kans dat als je met medicatie gaat werken, een bijwerking hiervan wordt dat de vissen die nu nog okee zijn, door die medicatie verzwakken, waardoor die vis vervolgens ten onder gaat aan een ander probleem, wat geen vat op de vis had kunnen krijgen als je hem niet had verzwakt met medicatie.
Dat zal je dan ook weer moeten behandelen en dat trekt je visbestand mogelijk een behandelspiraal in, en de balans in je bak uit het lood.
Dat is ook waarom sommige hobbyisten de keuze maken om een op ziekte verdachte vis direct te ruimen, om op die manier te voorkomen dat andere vissen gaan lijden onder de ziekte van één (v)individu.

Soms heb je geen keuze, dan moet je wel behandelen. Bijvoorbeeld als er een situatie is ontstaan waarin alle vissen meer baat hebben bij wél behandelen, dan bij niets doen. Bijvoorbeeld bij een parasiet die zich snel verspreidt en dodelijk is.
Ik denk niet dat dat bij jou het geval is gezien de lange tijdsduur, en dat het om één enkele vis gaat die echt problemen vertoont.

Zelf zou ik, op grond van wat je schrijft, dus wachten met medicatie (omdat dit ook de weerstand verlaagt, waardoor je andere ziekteverwekkers dan juist een kans geeft om toe te slaan).
En eerst kijken of de vis het zelf te boven kan komen als je het volgende doet:

1. Begin eens met de komende twee weken extra te verversen. Afhankelijk van hoe vaak je dat nu doet, zou ik dat eens opschroeven. Het is een minder invasieve ingreep dan met medicatie in de weer gaan (en goedkoper, bovendien).
Bijvoorbeeld eens in de drie dagen 50%, als dat eerst 1x per week 50% was.
Waarom: je creëert hiermee een goede basis voor je vissen, omdat je ze een gezonde en stabiele leefomgeving biedt.
Zoals een ziek mens, ongeacht wat ie mankeert, niet goed kan herstellen in een smerig ziekenhuisbed, zal een vis niet goed kunnen herstellen wanneer hij in z'n eigen onverdunde rioolwater blijft zwemmen.
Bonuspunten: de concentratie ziekteverwekkers en hun nakomelingen dun je door vaker water te wisselen ook uit. Waardoor er minder in je bak zitten die je vissen kunnen belagen.

2. Je schrijft over stress bij je vis. Dat is iets wat ik wel echt zou proberen zo snel mogelijk te verhelpen, omdat stress eveneens een weerstandsverlagende factor is.

Dit zijn twee 'veilige' maatregelen die je kunt nemen die hopelijk al een deel van het probleem kunnen wegnemen, en daarbij ook algemene voordelen opleveren.
Ondertussen uiteraard de vis met zwemproblemen goed in de gaten blijven houden. Als hij nu (als enige) alsnog verslechtert, en zeker als het ineens erg hard achteruit gaat, kan het verstandig zijn om hem uit zijn lijden te verlossen. Worden er, ongeacht het verse water, nu meerdere vissen ziek, dan krijgt er iets de overhand, en kan het raadzaam zijn toch wel met medicatie te starten.
Ik hoop op een goed resultaat voor je! Succes!
 
Wat ik niet snap is dat mensen hier hebben over diervriendelijkheid hebben terwijl in de openingspost wordt gesuggereerd dat NASA een spaceshuttle naar de zon stuurt! Of is deze onbemand?
 
Op grond van wat je vertelt krijg ik de indruk dat wat er in je bak zit niet een super acuut en dodelijk verloop geeft, maar momenteel alleen een probleem oplevert voor je vissen met de zwakste weerstand.
Ik begrijp uit je verhaal dat dat nu twee vissen zijn. Een die schuurt, en een die in de uitstroom zwemt. Verder zie je eigenlijk geen ernstige zorgwekkende dingen. Dat is mooi!
In elke bak zit wel iets aan plaaggeest en ziekteverwekker; de kunst is om die populatie aan ziekteverwekkers niet de kans te geven om zich uit te breiden, waardoor de ziektemakers de overhand krijgen, de macht in je bak grijpen, en je hele visbestand overnemen.

Het lastige is: behandelen levert een dilemma op.
Behandelen heeft als nadeel dat medicatie de weerstand van de vis ook verlaagt.
Een voorbeeld. Stel je behandelt tegen een worm, dan gooi je er iets in wat die worm aan pakt, dus die medicatie doet z'n werk wel op die worm.
Maar, als je op dat moment bijvoorbeeld ook een bacterie in je bak hebt zitten, die tot dat punt nog werd tegengehouden door de weerstand van je vissen, pakt die medicatie de worm wel aan, maar de bacterie niet, want het is een anti wormenmiddel, en geen antibiotica.
Die bacterie krijgt nu ineens door die wormenbehandeling kans om vat te krijgen op de vis, want die weerstand die eerder zijn werk nog deed om die bacterie af te weren, kan dat ineens niet meer, omdat de medicatie de weerstand verlaagd heeft.
Gevolg: vis zit nu ook met een bacteriële infectie.

Dus je hebt kans dat als je met medicatie gaat werken, een bijwerking hiervan wordt dat de vissen die nu nog okee zijn, door die medicatie verzwakken, waardoor die vis vervolgens ten onder gaat aan een ander probleem, wat geen vat op de vis had kunnen krijgen als je hem niet had verzwakt met medicatie.
Dat zal je dan ook weer moeten behandelen en dat trekt je visbestand mogelijk een behandelspiraal in, en de balans in je bak uit het lood.
Dat is ook waarom sommige hobbyisten de keuze maken om een op ziekte verdachte vis direct te ruimen, om op die manier te voorkomen dat andere vissen gaan lijden onder de ziekte van één (v)individu.

Soms heb je geen keuze, dan moet je wel behandelen. Bijvoorbeeld als er een situatie is ontstaan waarin alle vissen meer baat hebben bij wél behandelen, dan bij niets doen. Bijvoorbeeld bij een parasiet die zich snel verspreidt en dodelijk is.
Ik denk niet dat dat bij jou het geval is gezien de lange tijdsduur, en dat het om één enkele vis gaat die echt problemen vertoont.

Zelf zou ik, op grond van wat je schrijft, dus wachten met medicatie (omdat dit ook de weerstand verlaagt, waardoor je andere ziekteverwekkers dan juist een kans geeft om toe te slaan).
En eerst kijken of de vis het zelf te boven kan komen als je het volgende doet:

1. Begin eens met de komende twee weken extra te verversen. Afhankelijk van hoe vaak je dat nu doet, zou ik dat eens opschroeven. Het is een minder invasieve ingreep dan met medicatie in de weer gaan (en goedkoper, bovendien).
Bijvoorbeeld eens in de drie dagen 50%, als dat eerst 1x per week 50% was.
Waarom: je creëert hiermee een goede basis voor je vissen, omdat je ze een gezonde en stabiele leefomgeving biedt.
Zoals een ziek mens, ongeacht wat ie mankeert, niet goed kan herstellen in een smerig ziekenhuisbed, zal een vis niet goed kunnen herstellen wanneer hij in z'n eigen onverdunde rioolwater blijft zwemmen.
Bonuspunten: de concentratie ziekteverwekkers en hun nakomelingen dun je door vaker water te wisselen ook uit. Waardoor er minder in je bak zitten die je vissen kunnen belagen.

2. Je schrijft over stress bij je vis. Dat is iets wat ik wel echt zou proberen zo snel mogelijk te verhelpen, omdat stress eveneens een weerstandsverlagende factor is.

Dit zijn twee 'veilige' maatregelen die je kunt nemen die hopelijk al een deel van het probleem kunnen wegnemen, en daarbij ook algemene voordelen opleveren.
Ondertussen uiteraard de vis met zwemproblemen goed in de gaten blijven houden. Als hij nu (als enige) alsnog verslechtert, en zeker als het ineens erg hard achteruit gaat, kan het verstandig zijn om hem uit zijn lijden te verlossen. Worden er, ongeacht het verse water, nu meerdere vissen ziek, dan krijgt er iets de overhand, en kan het raadzaam zijn toch wel met medicatie te starten.
Ik hoop op een goed resultaat voor je! Succes!
Je denkt er precies over als ik inderdaad! Ik wilde om de dag 50% doen 2 weken lang alleen halverwege werd er gezegd dat ik dat beter juist niet moest doen. Het is in mijn ogen we de meest onschuldige manier op dingen op te lossen.

Daarnaast is het maar de vraag óf het echt een parasiet is en de ene vis niet gewoon last van stress en de andere vis een slechte zwemblaas heeft door who knows... Dan kan ik er weinig aan doen behalve de stress verlagen. Alleen dan zit ik dus aan overplaatsen te denken zodat hij met soortgenoten zit.

Maarja kan ik wel een vis overplaatsen die jeuk heeft...
 
Wat ik niet snap is dat mensen hier hebben over diervriendelijkheid hebben terwijl in de openingspost wordt gesuggereerd dat NASA een spaceshuttle naar de zon stuurt! Of is deze onbemand?
Ik weet niet of hij helemaal bemand is maar het is maar de vraag of er genoeg benzine overblijft voor het einde van de rit ;)
 
Zo zieke vis die niet wordt uitgepredateerd, kan een hardnekkige blijvende bron van besmetting gaan vormen.
 
Een bruine boon aan de vuurgarnalen en nog een topje brandnetel aan de platys.


😋
 
Daarnaast is het maar de vraag óf het echt een parasiet is en de ene vis niet gewoon last van stress en de andere vis een slechte zwemblaas heeft door who knows... Dan kan ik er weinig aan doen behalve de stress verlagen. Alleen dan zit ik dus aan overplaatsen te denken zodat hij met soortgenoten zit.

Maarja kan ik wel een vis overplaatsen die jeuk heeft...
Zwemblaasproblemen zoals ik ze zelf bij mij in de bak gezien heb, lijkt op kantelen (zowel voorover, achterover, of zijdelings). Waardoor de vis de balans niet kan houden, drijfneigingen kan krijgen, en niet meer goed kan zwemmen.
Wat je beschrijft met echt bewust tegen de stroming in zwemmen doet me niet direct denken aan een zwemblaasprobleem, omdat je ook aan geeft dat wanneer je de stroming weg neemt, de vis het afwijkende gedrag staakt (en dus ook niet gaat kiepen, begrijp ik dat goed?)
Op grond daarvan en de jeuk die je andere vis heeft zou ik dan denken aan een parasiet. Maar dat hoeft inderdaad niet de oorzaak te zijn. Het hoeft ook niet gerelateerd te zijn.
Jij kent je vissen en je bak het beste. Een ander kan enkel proberen mee te denken over wat er mogelijk kan spelen, in de hoop dat het jou helpt te bepalen wat de beste koers is.

Ik wilde om de dag 50% doen 2 weken lang alleen halverwege werd er gezegd dat ik dat beter juist niet moest doen.
Er zijn anderen hier op het forum die hier veel meer over weten dan ik. Maar ik kan me wel indenken waarom dit advies gegeven is. Als je een stabiele bak hebt draaien, en daar eens per week de helft ververst, dan is de balans in je bak daar op gebaseerd. En dus ook je filterbacteriepopulatie.
Als je daar ineens om de dag de helft op ververst (en dit structureel twee weken lang doet), dan zal die cultuur zich daar op aanpassen. En dat wil je eigenlijk niet, want dat betekent dat die populatie zal gaan afnemen, omdat ze door het vele verse water minder afval te verwerken hebben. Als je dan vervolgens terug gaat naar je oude verversschema, heb je te weinig bacteriën zitten om de boel afdoende uit te filteren, dus dan is je systeem ontregeld. Met alle onwenselijke gevolgen van dien. Dus dat extra verversen zal je dan denk ik naar verhouding tot je systeem willen doen.
Hoeveel precies dan wijsheid is, en hoe je zoiets kunt bepalen, laat ik graag over aan degenen die hier meer over weten. Intuïtief zou ik dat dan verdubbelen ten opzichte van de normale situatie, maar mogelijk zijn er veel verstandigere manieren om dit te doen. Ik lees het graag mee.
 
Ik heb een tijd terug dat filmpje gezien wat je gepost had van die vis met jeuk,
gaat het nog steeds over dezelfde vis?
Jep!

Zo zieke vis die niet wordt uitgepredateerd, kan een hardnekkige blijvende bron van besmetting gaan vormen.
Dat moeten we natuurlijk ook niet hebben😅


je dan vervolgens terug gaat naar je oude verversschema, heb je te weinig bacteriën zitten om de boel afdoende uit te filteren, dus dan is je systeem ontregeld.
Valt wel mee, de meeste filtering gebeurt meteen. In mn water zit vooral nitraat bijna geen nitriet en ammoniak dat is op 0 dat hebben de bacteriën al op voor ik water wissel. De belasting na de wissel blijft zo goed als het zelfde. De vuil in het filter en de realtime belasting van de vissen voed de bacteriën voldoende.

In een visloos aquarium zou je na het wisselen wel verschil kunnen merken omdat er dan geen belasting is opnieuw voeding te bieden. Maar er is wat dat betreft weinig voeding in mn waterkolom. In 1 uur tijd is mn bak 4 keer rond gespoeld 😛
 
Wat je beschrijft met echt bewust tegen de stroming in zwemmen doet me niet direct denken aan een zwemblaasprobleem, omdat je ook aan geeft dat wanneer je de stroming weg neemt, de vis het afwijkende gedrag staakt (en dus ook niet gaat kiepen, begrijp ik dat goed?)
Ik zal zo eens filmen :p
 

Terug
Bovenaan