Mn vis inslapen or not?


don1262

Well-known member
Lid geworden
16 september 2022
Berichten
2,677
Heb zn vis, die zwemt al maanden als of hij een nasa raket is en naar de zon toe wilt maar ik ben bang dat hij problemen heeft met zn zwemblaas

IMG_20230203_145456.jpg

Heb nu een bakje klaar liggen met kruidnagelolie waar die in kan... Weet alleen niet of ik het juiste doe. Wat denken jullie?

Hij heeft aan de onderkant van zn buik een verkleuring waar al het bloed naar toe gaat omdat hij zo recht omhoog zwemt en hij doet dit al maanden.

Alleen zwemt hij steeds rechter en rechter, geen verbetering en hij lijkt er wel uitgeput van te raken en niet in zn sas te zijn..
 
Als je merkt dat het al voor de vis onprettig wordt dan zou ik hem denk ik uit zn lijden verlossen. Maar goed jij kan dit het beste beoordelen en voor een buitenstaander is dat lastig Don.
 
Als je merkt dat het al voor de vis onprettig wordt dan zou ik hem denk ik uit zn lijden verlossen. Maar goed jij kan dit het beste beoordelen en voor een buitenstaander is dat lastig Don.
Mja als ik alleen al op deze foto kijk ik zie zn vinnen plat zn staart heeft geen kleur vergeleken me de ander, hij zwemt rechtop en kan niet blijven hangen in het water dus hij moet zichzelf steeds hooghouden en zn buik lijkt verkleurt (aan wat nu de onderkant is en de achterkant hoorde te zijn) of het onprettig voor hm is vind ik erg lastig 😅
Echt vis zijn lukt hm niet echt meer zo denk ik wat dat betreft .
 
Ik had laatst een guppenvrouwtje die het ook had,
maar bij die van mij ging het kopje omlaag en de staart omhoog,
had helemaal geen evenwicht meer.
3 dagen nadat ik het opmerkte was het zo erg dat ze nog niet meer aan de andere kant van de bak kon geraken om bij het voer te geraken,
en maar tollen dat ze deed,heb haar dan ook meteen uit haar lijden verlost.
Ik weet niet hoe erg het bij die van jou is,
maar als je echt denk van het visje lijd ervan en het word toch niet meer beter,
dan zou ik hem uit zijn lijden verlossen.
 
Mja als ik alleen al op deze foto kijk ik zie zn vinnen plat zn staart heeft geen kleur vergeleken me de ander, hij zwemt rechtop en kan niet blijven hangen in het water dus hij moet zichzelf steeds hooghouden en zn buik lijkt verkleurt (aan wat nu de onderkant is en de achterkant hoorde te zijn) of het onprettig voor hm is vind ik erg lastig 😅
Echt vis zijn lukt hm niet echt meer zo denk ik wat dat betreft .
Ja vragen kun je het niet maar daarom zeg ik je moet het dan maar inschatten en als ik het zo lees dan is het geen pretje voor de vis en dan zou ik de olie gebruiken.
 
Ik had laatst een guppenvrouwtje die het ook had,
maar bij die van mij ging het kopje omlaag en de staart omhoog,
had helemaal geen evenwicht meer.
3 dagen nadat ik het opmerkte was het zo erg dat ze nog niet meer aan de andere kant van de bak kon geraken om bij het voer te geraken,
en maar tollen dat ze deed,heb haar dan ook meteen uit haar lijden verlost.
Ik weet niet hoe erg het bij die van jou is,
maar als je echt denk van het visje lijd ervan en het word toch niet meer beter,
dan zou ik hem uit zijn lijden verlossen.
Ja dat is het moeilijke, zó erg lijkt het weer ook niet en hij kan nog wel opzich bij het eten komen. Het lijkt me alleen zo vermoeiend en hij kan me niet vertellen van joh maak er is een eind aan. Voor het zelfde geld zwemt ie rustig homtidomti is ie in de bloei van zn leven heeft ie ergens in het wild nog kinderen die die ooit wilt bezoeken je wert het niet 😅 ga ik het hm allemaal ontnemen denk ik dan 😮‍💨 ik wil uiteindelijk die vissen verkopen en ik kan hm wek gratis weg geven maar dan gaat de volgende eigenaar met het zelfde probleem zitten
 
Ja vragen kun je het niet maar daarom zeg ik je moet het dan maar inschatten en als ik het zo lees dan is het geen pretje voor de vis en dan zou ik de olie gebruiken.
Eigenlijk is het dus zo dat als het geen pretje klinkt, dat we uiteindelijk gewoon moeten kunnen stellen dat het ook geen pretje is? Ik blijf gewoon met dat dillema zitten van lijd ie wel of niet who knows. Maar als ik hem was met mijn gevoel, nee dan zou ik zo niet willen leven ik zou kapot zijn. En beter worden is geen realistisch vooruitzicht. Dan kan ik daar gewoon mn beslissing op baseren misschien. Tx!
 
Haha, ja bent er ook een maar ja aangezien je niet kan praten met de vis moet jij een inschatting maken denk ik van de situatie en of dit nog prettig is voor de vis.
Niet altijd even makkelijk denk ik. Je doet in elk geval voor jouw gevoel het beste moet je maar denken.
 
Haha, ja bent er ook een maar ja aangezien je niet kan praten met de vis moet jij een inschatting maken denk ik van de situatie en of dit nog prettig is voor de vis.
Niet altijd even makkelijk denk ik. Je doet in elk geval voor jouw gevoel het beste moet je maar denken.
This wel "het dilemma" of dieren lijden zoals wij doen is de vraag maar dat kunnen we alleen invullen en vermenselijken maar uberhaubt pijn sensaties kunnen hun heel anders ervaren als wij doen. Dat maakt de kwestie zo lastig. Ik snap ook niet helemaal waarom die vis niet gewoon ergens gaat zwemmen waar de stroming minder is, hij word nu continu naar beneden geduwd door het water en hij zoekt het zelf op.. nou ga ik weer twijfelen 😂😮‍💨 ik hak vanavond wel de knoop door ofzo.
 
ik wil uiteindelijk die vissen verkopen en ik kan hm wek gratis weg geven maar dan gaat de volgende eigenaar met het zelfde probleem zitten
Neem zelf de verantwoordelijkheid voor je diertje, zadel er niet een ander mee op. Ik denk dat euthanasie de beste oplossing is, als maatregelen voor zwemblaasproblemen niet geholpen hebben.
 
Hoi don ik geef mijn uitgerangeerde vissen direct aan de poes, in 3 kauwtjes is het klaar, misschien de eerste keer nog niet zo snel, maar als katten het eenmaal begrijpen dan lopen ze vervolgens al jengelend achter ons met het visnetje aan.
 
Als ik je verhaal zo lees en de foto zie, is het voor mij duidelijk dat dit geen happy vis is. Hij kan weliswaar nog eten, maar verder is het een strijd voor 'm om zich voort te bewegen en om (proberen) mee te komen met de rest. Niet zo twijfelen denk ik dan, want dit gaat hem niet meer worden. Afmaken is het beste.
 
Bedankt voor het mee denken iedereen! Ik voel me in iedergeval een beetje gesteund er in! Blijft een moeilijke beslissing ik voel me er wel gesteun door. Tword dan ook gelijk mn eerste echte euthanasie zelf doen. Ik overdenk dingen ook te veel, soms moet je een knoop door hakken en niet meer denken maar gewoon doen. Dat is vooral niet mn sterkste kant altijd.
 
Don, geef hem aan de kat.
Nou Edwin waarom op deze lugubere manier kan ook humaan met wat kruidnagel olie. En daarnaast bestaan er ook nog katten die ze niet opeten. Zoals onze kat gelukkig heb ik haar toch nog netjes opgevoed ze eet ook geen nat vlees.
 
Bedankt voor het mee denken iedereen! Ik voel me in iedergeval een beetje gesteund er in! Blijft een moeilijke beslissing ik voel me er wel gesteun door. Tword dan ook gelijk mn eerste echte euthanasie zelf doen. Ik overdenk dingen ook te veel, soms moet je een knoop door hakken en niet meer denken maar gewoon doen. Dat is vooral niet mn sterkste kant altijd.
Logisch dat je twijfelt want het is een blijft een vis maar goed soms kan het niet anders en dat hoort ook bij de hobby.
 
Pas als hij genegeerd wordt door de rest van de school .
Als dat niet zo is , denk ik dat ik hem zou laten leven en eens een keer totaal anders gaan voeren . bv. rotte plantenresten .
 
Pas als hij genegeerd wordt door de rest van de school .
Als dat niet zo is , denk ik dat ik hem zou laten leven en eens een keer totaal anders gaan voeren .
Heb niet echt een school ze zitten overal alleen de vis die zo zwemt zit altijd waar de stroming naar beneden gaat en put zichzelf er alleen maar mee uit lijkt me (hoewel hij nu wel de juiste hoek gevonden heeft om te zwemmen en op 1 niveau te blijven)

Ik overhaast gewoon niet in iedergeval ik had het nu toevallig klaar liggen omdat ik wat druppels van een maat gekregen had maar was gewoon nog aan het twijfelen. Als het vandaag niets word dan morgen altijd nog. Maarja is ook geen fijn iedee om een glas met kruidnagelolie te hebben liggen in mn keuken.
 
Als het bij mij er op aan komt, plet ik de vis met een stoeptegel in de tuin. Is absoluut niet fijn om te doen maar snel en efficient.
 
Nou Edwin waarom op deze lugubere manier kan ook humaan met wat kruidnagel olie. En daarnaast bestaan er ook nog katten die ze niet opeten. Zoals onze kat gelukkig heb ik haar toch nog netjes opgevoed ze eet ook geen nat vlees.
In 3 kauwtjes zijn de vis gekraakt daar hoeft hier geen kruidnagelsluiwerdoofvisjesmet.
Nat vlees ja dan kunnen we ook geen erwtesoep pannen meer laten leeglikken door mijn beste scavengers
1675451458988317156903.jpg
16754515785781151741492.jpg
1675451717726661038831.jpg
 

Bijlagen

  • 16754516578362103145411.jpg
    16754516578362103145411.jpg
    153.6 KB · Weergaven: 40
Eigenlijk is het dus zo dat als het geen pretje klinkt, dat we uiteindelijk gewoon moeten kunnen stellen dat het ook geen pretje is? Ik blijf gewoon met dat dillema zitten van lijd ie wel of niet who knows. Maar als ik hem was met mijn gevoel, nee dan zou ik zo niet willen leven ik zou kapot zijn. En beter worden is geen realistisch vooruitzicht. Dan kan ik daar gewoon mn beslissing op baseren misschien. Tx!
Je kan ook anders redeneren, zou deze vis in het wild in staat zijn zichzelf te redden? Kan hij weg zwemmen voor roofdieren? Kan het foerageren zoals zijn soortgenoten? Kan het een partner krijgen of zich voortplanten?
 
Nou Edwin waarom op deze lugubere manier kan ook humaan met wat kruidnagel olie. En daarnaast bestaan er ook nog katten die ze niet opeten. Zoals onze kat gelukkig heb ik haar toch nog netjes opgevoed ze eet ook geen nat vlees.
Ik vind al die olietjes, koken, vriezer ook nooit prettig klinken.. ben zelf meer van de directe aanpak, maargoed schijnt dat je dat moet "kunnen"
 
Als het bij mij er op aan komt, plet ik de vis met een stoeptegel in de tuin. Is absoluut niet fijn om te doen maar snel en efficient.
Is mss wel een snelle manier,
maar laat je dat geplet,uit elkaar gespat visje daar dan liggen of schraap je het bij elkaar?
Dat lijkt mij toch geen fijne manier als je telkens een geplet visje aan je stoeptegels hebt hangen.
 
Ik vind het ook heel naar om te doen, maar eigenlijk vind ik wel dat het er een beetje bij hoort. Dieren doden hoort ook bij vlees eten. Eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat zovelen dat niet kunnen aanzien en dan in de avond weer het mes zetten in een lekker lapje vlees. Komt op mij hypocriet over.
 
Ik vind het ook heel naar om te doen, maar eigenlijk vind ik wel dat het er een beetje bij hoort. Dieren doden hoort ook bij vlees eten. Eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat zovelen dat niet kunnen aanzien en dan in de avond weer het mes zetten in een lekker lapje vlees. Komt op mij hypocriet over.
Je kan ook gematigd vlees eten en anders moet je Vega worden. Hier eten we gematigd ook wel flexitariër
 
Is mss wel een snelle manier,
maar laat je dat geplet,uit elkaar gespat visje daar dan liggen of schraap je het bij elkaar?
Dat lijkt mij toch geen fijne manier als je telkens een geplet visje aan je stoeptegels hebt hangen.
Dat ruim ik natuurlijk wel op. Het is in de paar jaar dat ik in de hobby zit ook nog maar een paar keer gebeurd.

Het hoort gewoon bij de zorg voor je vissen. Ook het einde hoort daar bij. Natuurlijk roept het wel een gevoel van afkeer op, logisch ook. Maar mijn inziens is dit de beste manier om het beestje naar de vissenhemel te sturen.
 
Als een vis enkele dagen zijn natuurlijk gedrag niet meer vertoont is voor mijn tijd om het schepnetje te gebruiken .
Laat de vis zich vangen zonder moeite gaat die eruit schaar of steen is de kortste manier .
Olie , invriezen of koken verlengd en lijkt me ook niet pijnloos.
 
Je kan ook gematigd vlees eten en anders moet je Vega worden. Hier eten we gematigd ook wel flexitariër
Ik zelf heb er wel voor gekozen om vegetarisch te eten. Maar dat is aan eenieder om zelf te beslissen. Wel vind ik dat mensen er wat bewuster mee bezig zouden mogen zijn. Het een hoort nu eenmaal bij het ander.
 

Terug
Bovenaan