Minimum bakmaat overdreven?


Olympus

Well-known member
Lid geworden
25 juli 2011
Berichten
2,668
NOT :p

1 meter:
Picture%20040_zpslfvgeuth.jpg


Rio 300 (1 meter 20):
157391contour_0_82_img_0007.jpg
 
Volgens mij vat ik je bedoeling niet helemaal
 
Wat een biggen,vooral die oranje!
Als je het zo ziet lijkt 1.20 al te klein,lijkt me beter voor de lijn om ze nog groter te houden! ;)
 
Dit zet je wel weer aan het denken.
 
Dat was ook precies mijn bedoeling :D

Onderste foto is van Contour, een oud lid( voor foto's zoek op Zazoe in goudvissen)
Hij had dus een fantail van 30 cm, gekocht toen ie 4 cm was(in een aqua 40)
Deze bak werd uiteindelijk teveel werk om schoon te maken, de vissen zijn toen naar een enorme vijver gegaan.
 
Goudvissen en varianten horen in vijvers van 1000 liter of meer en minimum 80cm diep en sommige sluiers die te koud water niet verdragen kunnen dan in grote aquaria. Maar als ik dat hier bij me thuis eens bekijk is op lange termijn zelfs een 260 liter bak met een lengte van 121cm te klein. Nochtans hebben ze veel zwemruimte zonder obstakels want ik gebruik enkel achtergrondplanen zoals vallisneria, braziliaanse klimop en tijgerlotus zodat de vooraan de ruimte blijft zodat ze baantjes kunnen trekken maar toch ...
 
Mis goudvissen �horen� In Azie in de grote boze buitenwereld te zwemmen niet oranje te zijn en al helemaal geen vreemde vormen te hebben...

Maar dat geld natuurlijk voor alle aqua visjes. Sowieso si er al niet iet smis met een goudvis die geen koud water kan hebben ?

Maar dat is een hele andere discussie.
 
MauriceM zei:
Mis goudvissen �horen� In Azie in de grote boze buitenwereld te zwemmen niet oranje te zijn en al helemaal geen vreemde vormen te hebben...

Maar dat geld natuurlijk voor alle aqua visjes. Sowieso si er al niet iet smis met een goudvis die geen koud water kan hebben ?

Maar dat is een hele andere discussie.

Ik denk dat het belangrijk is waar ze vandaan komen/gekweekt zijn.
Waar ik woon worden goudvissen op ca 28-30 graden gehouden in combinatie met verschillende cichliden/L-nummers etc. en dat gaat nog goed ook. Overigens wel vreemd gezicht hoor maanvissen met goudvissen en koi's en L-nummer(s)

Dus goudvissen in warm water kan wel degelijk.....
 
Of ze moeten al vele generaties in warm water gekweekt zijn, maar als goudvissen in water van 22 graden of warmer worden gehouden leven ze doorgaans een aanzienlijk stuk korter.
 
Ja, het kan. Alles kan, maar of het zo gezond voor die beestjes is... Het zijn gewoon koudwatervissen.
 
Ik zie hier toch echt exemplaren van 20 cm en groter die vanaf klein zijn aangeschaft....sterker nog ze worden heir zelfs gekweekt op deze temperaturen.

Wat ik van een winkelhouder begrepen heb is dat ze in china/taiwan/japan vissen op verschillende temperaturen kweken om de wereld te voorzien.

Dus voor europa in koude bakken, voor bijvoorbeeld zuid amerika in warme bakken etc etc
 
Onze vriend Carrasius is natuurlijk een meester in het aanpassen ofmisschien is �coping� een betere term. Wat gelijk de oorzaak is van wat er allemaal mee uitgespookt wordt.

Dat men er zo mee kan kweken zegt ook niet alles natuurlijk. Kijk naar ons, de omstandigheden kunnen nog zo onnatuurlijk zijn , gen**kt wordt er toch wel. Om het maar een sin mijn moedertong te zeggen. Laten we heel eerlijk zijn �eigenlijk horen� wij rond te sjokken in een warm klimaat daar zijn we onmiskenbaar op �gebouwd� eskimo�s �horen� en kunnen ook eigenlijk niet zonder kunstmatig ingrijpen. bestaan.
 
Om hier even op in te haken:

Goudvisfarms in Indonesi� en Thailand kweken hun vis op in water van 26-27 graden door het tropische klimaat. Hierbij krijgen de vissen tot wel 15 keer per dag te eten en zijn ze in hun eerste jaar al bijna 20 cm.

Logisch gevolg is dat deze vissen een stuk korter leven.
Echter, dit is niet ongezonder als met de behoefte van een vis rekening wordt gehouden( vervuiling zuurstofgehalte enz.)

Dus het kan wel. Het boosten van groei noemen ze dit. Ben er zelf niet zo'n voorstander van. Heb liever een vis die ouder wordt dan 3 jaar :)

In China en Japan is het een stuk koeler (en winters)
 
MauriceM zei:
Onze vriend Carrasius is natuurlijk een meester in het aanpassen ofmisschien is �coping� een betere term. Wat gelijk de oorzaak is van wat er allemaal mee uitgespookt wordt.

Dat men er zo mee kan kweken zegt ook niet alles natuurlijk. Kijk naar ons, de omstandigheden kunnen nog zo onnatuurlijk zijn , gen**kt wordt er toch wel. Om het maar een sin mijn moedertong te zeggen. Laten we heel eerlijk zijn �eigenlijk horen� wij rond te sjokken in een warm klimaat daar zijn we onmiskenbaar op �gebouwd� eskimo�s �horen� en kunnen ook eigenlijk niet zonder kunstmatig ingrijpen. bestaan.

Hier haal je warmbloedige en koudbloedige organismen door elkaar, appels met peren vergelijken.



Voor het verloop van het topic: zou hier misschien een apart topic over gemaakt kunnen worden als daar behoefte aan is? Anders gaan er dingen door elkaar lopen ;)
 
Olympus zei:
Voor het verloop van het topic: zou hier misschien een apart topic over gemaakt kunnen worden als daar behoefte aan is? Anders gaan er dingen door elkaar lopen ;)

Er wordt gesteld dat goudvissen alleen in koudwater kunnen leven onder de 22 graden...zo wordt er ook gesteld dat de minimale bakmaat overdreven kan zijn.

Voor het koudwaterverhaal gaat het al niet geheel op....de praktijk zie ik bijna dagelijks dat het wel goed gaat. Tevens is de bakmaat die me hier hanteert stukken kleiner.....oook hier zie ik weinig problemen....

Ik ben geen kenner van goudvissen dus ik zeg niet dat dat de bakmaat overdreven is....ik geef alleen aan dat ik in de praktijk hele andere voorbeelden zie waarbij het wel goed gaat.
De chinezen zijn heer en meester in het houden en kweken van goudvissen......en laten er hier nou heel veel chinezen wonen die het absoluut niet eens zijn met de minimale bakmaat en de temperatuur.
 
waar baseer jij het op dat het in kleinere bakken en in warm water wel goed gaat?
 
Op de praktijk. Ik zie het bijna dagelijks dat mensen de vissen in relatief kleine bakken houden en op kamertemperatuur (dat is hier ca. 28 tot 30 graden in niet airco gestuurde ruimten).

De goudvissenhandel is hier zeer levendig en bijna elke supermarkt/winkel (99% zijn in handen van de chinezen) hebben wel 1 a 2 aquaria staan.

Bij chinezen die ik goed ken heb ik dit wel eens naar voren gehaald. Ze kijken je aan of ze water zien branden. Onzin, onzin onzin wordt er gezegd.

Vervolgens krijg je de verhalen van vissen die normaal groeien en minstens 10 tot 15 jaar oud worden. Wel geven ze aan dat ze dagelijks vers koudwater toevoegen (bij navraag ca. 10%) en de bakken zijn voorzien van mechanische filters van minimaal 900l/uur en veel uitstroomsteentjes al of niet voorzien van kleurige verlichting.
 
Rikkert zei:
waar baseer jij het op dat het in kleinere bakken en in warm water wel goed gaat?
Vraag ik me ook af. Hoe vaak komen hier niet leden met een stel goudvissen in een 20l. bakje met de opmerking dat het goed gaat, maar als je dan ziet hoe die beestjes er aan toe zijn... Er zit een groot verschil tussen leven en overleven.

@ Olympus
Een aantal van mijn spontane kweekjes in de vijver waren na het eerste jaar ook 20 cm. met 2x per dag voeren. Ik zie dat niet als extreem groot, maar als normaal.
 
10 a 15 jaar is niet bepaald oud voor vissen die 30 a 40 kunnen worden. Of heeft iemand die overlijdt op z'n 25e ook een lang en vol leven gehad? Of een kat die met 8 jaar overlijdt? Of een hond die met 4 jaar overlijdt? Etc. Maar bij vissen staan mensen daar niet zo bij stil.
 
Zap zei:
We hebben het niet over 20L bakken
Dat was het punt niet. Het punt was dat je zei geen verstand te hebben van goudvissen. Hoe kan je dan zien dat het goed gaat? (Net als bij die nieuwe leden waar ik het over had)

Overigens staan Chinezen niet echt bekend om hun diervriendelijkheid, dus als zij iets qua dierenwelzijn onzin vinden laat ik dat heel makkelijk links liggen.
 
Maar a.u.b. er wordt hier een stelling gedeponeert over de minimale afmeting van een goudvissenbak en ik geef aan dat er heel wat mensen zijn die goudvissen houden en kweken in kleinere bakafmetingen dan hier gesteld en tevens in water van 28 graden.

Ik ben ervaren genoeg om te zien of een vis "gezond" is of niet. Met kenner bedoel ik dat ik ze zelf niet heb of kweek.
 
Zap zei:
Ik ben ervaren genoeg om te zien of een vis "gezond" is of niet. Met kenner bedoel ik dat ik ze zelf niet heb of kweek.

De ellende is dat je niet het welzijn van een vis kunt beoordelen zonder veel kennis van de specifieke soort.
 
@jones:
Ik bedoel fancies.

Behoorlijk lastig om deze in 1 jaar 20 centimeter te laten zijn( en dan zonder staart meegerekend)
 
klopt deels, een vis is een vis, ieder zijn eigen specifieke dingetjes, maar iedereen met een basis ervaring op het gebied van vissen houden heeft als het goed is wel oog of een vis er gezond uit ziet of "slecht".

Maar op afstand kun je dat al helemaal niet zien en al helemaal niet als je het zelf niet met eigen oge kunt zien.

Zelfs Amerikanen denken anders over bakafmetingen, Is iedereen in de wereld dan fout en zijn de Nederlanders de enigen die het dan goed hebben? Of is er ook nog een middenweg of een andere weg?

Het valt me op dat op het moment dat iemend iets aangeeft wat hij in zijn bak heeft zwemmen er gelijk geroepen wordt: de bak is te klein, te weinig liters, te veel, te weinig en ga zo maar door.....waar halen wij de wijsheid vandaan dat wij het aan het goede eind hebben? Soms ruikt het op zijn minst (niks persoonlijks tegen niemend hier hoor) naar een soort van arrogantie.....wij weten het de rest is fout.

Ik vindt dat jammer
 
Zap zei:
Maar a.u.b. er wordt hier een stelling gedeponeert over de minimale afmeting van een goudvissenbak en ik geef aan dat er heel wat mensen zijn die goudvissen houden en kweken in kleinere bakafmetingen dan hier gesteld en tevens in water van 28 graden.

Ik ben ervaren genoeg om te zien of een vis "gezond" is of niet. Met kenner bedoel ik dat ik ze zelf niet heb of kweek.

Goudvissen worden nooit commercieel gekweekt in aquaria, niet in de koplopers op goudvisgebied in ieder geval.

Bakmaat is geen pre voor het voorkomen van vergroeien van een goudvis, maar vaak wel een factor voor een mindere waterkwaliteit.


De stelling gaat hier over het ruimte geven van een vis om deze in onze ogen een waardig leven te geven.

Wat de massa doet, betekent niet dat wat zij doen, goed is.
~
 
Ik vind het eigenlijk wel interessant wat zap aangeeft, hij ziet het om zich heen h� en is het niet zelf die ze zo houd! Wie had dat gedacht goudvissen in zuid Amerika met hun hoge temperaturen?Ik zit wel eens op facebook en dan kom ik ook mensen uit het buitenland tegen die toch de vissen anders houden dan wij gewend zijn, soms gaat dat goed maar soms ook niet neemt niet weg dat ik ook graag hun mening wil horen over hoe en wat.

Voor de rest en dat is mijn mening ik heb ook nog niet zo veel mensen gezien die goudvissen hebben gehad die 30 tot 40 jaar oud werden dus dan ga ik me toch afvragen hoe komt dat dan ?? Ondanks een vijver of een grote bak!

Uiteraard ben ik wel van mening dat vis moet zwemmen en de ruimte moet hebben!!
 
Waterkwaliteit en dieet is uiteindelijk het belangrijkste.
Maar met een kleine bak is het eerste nagenoeg onmogelijk, tenminste, in de setup van mensen die hun vissen zo houden als ze een vraag stellen op het forum.
 
Ik sluit me aan bij immixronnie,

Ook de ervaringen van het "anders" houden van vissen is ervaring die men op doet
 
Normale goudvissen worden makkelijk 20 jaar in vijvers, mits een uitmuntende leefomgeving.
 

Terug
Bovenaan