"mini" slakjes in aquarium


J

JoVak

Guest
Goedemorgen,

In mijn aquarium zitten 3 zebra slakken. Sinds afgelopen weekend heb ik echter een 3-4 tal mini slakjes ontdekt. Ook leken er wat eitjes te liggen tussen een plant, welke er in eerste instantie niet waren.


De slakjes zijn camera schuw, maar ze zijn nu ondertussen 0,5cm groot en lijken een gestreept huisje te hebben. Heb ik hier een slakken plaag te pakken of hebben de zebra's zich voorgeplant?
 
IMG_20160531_064912.jpg

image hosting 30 mb

IMG_20160531_064941.jpg

gifs upload
 
Ik ben de naam heel ff kwijt, maar wat ik wel weet is dat je er bijna niet vanaf komt! ;)
Eruit halen is meestal de beste optie, slakken zijn goed voor een aquarium maar je moet de afweging maken of je het lelijk/mooi vind etc. Kan geen kwaad maar ze vermenigvuldigen zich wel snel.
 
Dat zijn zoals Mark al aangeeft de poelslakjes. Kun je als je wil proberen uit te vangen met komkommer.
 
Komkommer of paprika schijfje in een netje op de bodem leggen, na een uurtje of zo het netje met komkommer en de slakjes eruit halen en de slakjes weg doen, daarna herhalen.
 
Tnx. Ga ik ze d'r toch maar uithalen...

Kan de komkommer gewoon zo in de bak of moet ik daar nog iets mee doen?
 
Kan er zo in, hooguit even het schilletje eraf halen.
 
Kijk wel even hoeveel je voert, als er te veel wordt gevoerd blijft er voedsel achter voor de slakjes, en dat wil je juist niet.
 
Ik vind het zelf altijd leuk en nuttig om mezelf in te lezen over de dieren die ik heb en als het ff kan voor de aanschaf.
Zo weet je dan bv dat zebraslakken wel eitjes leggen in de bak maar deze niet uitkomen in zoet water en is het dus uitgesloten dat andere kleine slakjes geen nakweek kunnen zijn van de zebraslakken.
 
Ik prik een schijf komkommer op een klein gebaksvorkje en laat dit naar de bodem zakken.
 
Seabait zei:
Ik vind het zelf altijd leuk en nuttig om mezelf in te lezen over de dieren die ik heb en als het ff kan voor de aanschaf.
Zo weet je dan bv dat zebraslakken wel eitjes leggen in de bak maar deze niet uitkomen in zoet water en is het dus uitgesloten dat andere kleine slakjes geen nakweek kunnen zijn van de zebraslakken.

Dat zou ik normaliter ook doen, al had ik al wel e.e.a. gelezen over de zebraslakjes. Helaas door drukte kon ik dit even niet verder uitzoeken. Dus even snel de vraag hier gedaan.

Nu heb ik ze geprobeerd te vangen met komkommer, maar helaas heeft dit nog geen effeect gehad. Iemand tips?
 
Ik vang ze gewoon uit met de hand (of met een lange pincet als ze dieper zitten). Als je ze eenmaal hebt is het wel erg lastig om ze weer kwijt te raken overigens. Ze kweken als dollen.

Als ze nog heel klein zijn, kan je ook de huisjes kapot knijpen. Bij mij worden de slakken dan opgegeten door de kardinaaltetra's.
 
Laten we hopen dat het mee valt. Ik heb er momenteel nog maar 2 of 3 gezien. Geen diee waar ze vandaan gekomen zijn.
Heb er nu 1 gevangen, hopelijk de laatste vanavond of morgen, en dan hopen dat er niet meer komen.
 
Als je er snel bij bent heb je kans dat er geen eitjes zijn gelegd en ben je er snel van af.
Dus blijven zoeken.
 
De helft van me planten is weer eens losgelaten (Grr...!) dus die zal ik vanavond eens uitpluizen :)
 
Heb in totaal 3 slakjes gevonden en deze uit de bak gehaald. Laten we hopen dat 't nu beter gaat.
 
Dat is niet veel. Op zich zijn ze best nuttig hoor en ik ben wel blij met wat slakjes.
 
Altijd grappig dat komkommer wordt gezegd om poelslakjes te vangen... het enige waar ze niet op gaan zitten lijkt juist komkommer te zijn :S (posthoorn, appelslakken etc wel)

Als je drie poelslakjes hebt... heb je er waarschijnlijk al wel meer. Als je nog het standaard juwel filter in je bak hebt zou ik die binnenkant ook nakijken, daarin zitten ze ook graag (ook de eitjes plakken ze daar graag).

Ze zijn best nuttig, maar planten zich erg snel voort en heb gemerkt dat zachtere (meestal lichtgroene) planten worden bij gebrek aan eten ook opgevreten.
 

Terug
Bovenaan