mini fred's 400 liter zee project


Zout en kraanwater.
De combinatie.

Kraanwater heeft een pH/kh/ca niveau.
Osmose water heeft 0.. Je zal osmose water wel een pH meten, maar dat is zonder buffer.
Dus de zouten zijn gemaakt om osmose water naar zeewater te maken.

Kraanwater zal dus hogere pH+kh+ca+mg..
Alles zal hoger zijn.. Omdat het zout verrijkt is ..

Ik ga dus overstappen op niet verrijkt, of veel minder verrijkt zout..
Ik denk aan het dsr nacl zout.
Of het ballingzout zonder nacl.

Nadeel van beide is dat je dan wel echt serieus moet gaan bij doseren.
Omdat er veel minder ca en kh in zal zitten..

Ik ga er nog even over informeren.

Zolang ik 10% water wissel in de 2 weken aanhou kan dit meer dan prima met reefcrystals op kraanwater..

Maar osmose+reefcrystals kan je bijna altijd en veeeeel verversen..
Kraanwater en reefxrystals krijg je hoge waarde's van.

Dit betekend NIET dat mijn waterwaarde's niet goed zijn.. In tegendeel. Mijn koralen hebben al het overschot al verbruikt e.d.

Ik ga morgen of vanavond even kijken hoe de waarde met het andere zout zijn dat ik heb staan (de jong marine )

Anders balling nacl vrij. Of dsr zout
 
klinkt weer lekker ingewikkeld!

Ik hou het nog maar even bij zoetwater denk ik ;)
 
het valt best mee..
mijn CA wil ik MAX 450 hebben, niet hoger.
mijn bak is 440

aangemaakt water is 500+.

als ik dus ververs daarmee, lopen me waarde's alleen maar op.

zelfde als kh:
ik heb 10 in me bak.
ververs water is 14+

dus als ik daarmee ververs, dan gaan mijn ca en kh gewoon omhoog. en ze zitten al op bijna volledige waarde.

ik moet dus zout hebben, dat minder KH en ca toevoegingen bevat (of aan osmose, osmose is zacht en bevat uit zichzelf 0kh en 0ca)
 
de mijne is tekoop hoor ;) hahaha
 
Geld toe geven hahaha :p
 
Haha, nee ik wil mijn schat niet kwijt ;)
Ben door het lees matriaal heen
Denk dat ik maar eens wat begin info ga verzamelen om me te verdiepen in dezewereld
Word er steeds nieuwschieriger naar en heb nu al een lange tijd zoetwater (kleine 5 jaar)

Ps ik heb dislectie
 
Je heb gelijk haha.

Ik heb na lang nadenken en knoeien met waarde's enkele conclusies:

Reef crystals is top zout, je kan alle waarde's stabiel houden door enkel en alleen te verversen.

Hier het grote nadeel:
Je hebt geen controle over die waarde.
Elk aquarium verbruikt ca en mg en kh. Het magnesium deel is vrij zak. Het kh en calcium deel is enorm hoog. Vaak verversen met kraanwater en dit zout resulteerde hier in hoge ca en kh. Nog wel binnen de perken (let wel. Ik heb 16kilo in mijn bak), maar het loopt op. En blijft oplopen.

Balling is top! Je kan zo de bovengenoemd e waarde bij sturen op verbruik. En sommige sets leveren hier ook gewoon trac� elementen bij (bestaande uit borium,strontium, ijzer e.d.)

Heel leuk dat je daarmee de 2 of 3 belangrijkste waarde kan calculeren en verbruik aanvullen. Maar nog steeds heb je geen idee hoe hoog die elementen oplopen.

Hierbij mijn twijfel om glennf en de crew te volgen, en VOL dsr te gaan!
Elk element of zout of watdanook kan appart gemeten en bijgevuld worden .

Wat zijn de voordelen?
-1 je hebt alles onder co trole
-2 je kan bijvullen wT je gebruikt. Dus nooit meer water wissel.
-3 de elementen zijn goedkoop te krijgen (voor 100� kan je een heel jaar dsr draaien. Ex testen
-4 de dsr bakken die ik ken en gezien heb, zijn de mooiste bakken ooit.

Maar de nadelen zijn:
Extreem veel testen, meten en bijvoegen.
Gelukkig is et een calculator die alles uit rekenen kan!! Top!!

Ik ben nog niet 100% eruit. Maar ik twijfel sterk vol dsr te gaan
 
oke even een positieve update :D

ik heb er eigenlijk weer helemaal zin in gekregen na een lichte dip.
zeewaterhouden is niet moeilijk, tot je aan harde koralen e.d. begint, dan word het heel rap, veel moeilijker.
fosfaat is zakkende, en na 2 dagen mijn bak niet gezien te hebben. heb ik gisteravond weer een de ruit gepoetst.
direct een ding dat me opviel:
mijn raam was een stuk minder aangeslagen als normaal..
daarbij is de lichte rode flap aan het verdwijnen op mijn bodem (en ik hoop het stukje van 3x3 cm op de steen ook)

reden: fosfaat begon echt te hoog te worden.

er zit nu een flinke overdosis diakat in mijn wervelbed die ik voorlopig er ook lekker nog een week of 3 in laat zitten, voordat ik deze ververs.

het verlagen van het fosfaat (en dan niet eens snel en extreem ofzo, het is echt licht gedaald) zie ik DIRECT terug in koral groei en poliep expansie.
niet normaal, me bek viel open toen vanochtend het licht aan ging.
vooral de calendrium begint nu ook ECHT te groeien, en zijn mooie groene tint te laten zien.

foto's heb ik niet echt gemaakt, want ik moet werken (morgen zal ik de dslr eens uit de kast halen)

ca zit nog vrij hoog, maar binnen de perken,
kh is ook nog erg hoog, maar ook net aan binnen de marge .
zout zit op 1022 die mag ietsje hoger, maar ik wacht even op ander zout, omdat als ik dit bij vul met reef crystals, mijn kh en ca ook oplopen, en die al op max staan..
ik ga hem iets bij vullen, en 20 liter verversen met de jong zout, dit zal mijn kh en ca lichtjes doen dalen, en het tekort aan magnesium bijvullen (ideaal dus)

enige kleine nadeel is het licht verhoogde nitraat, hiervoor bestel ik DSR carbon, en zal ik gaan toedienen volgens de DSR calculator, dit zal er zo uit zien:

dag1-3 0.8ml
dag4-7 1.6ml
week2 2.8ml
week3 4.1ml
week4 5.3ml
week5 6.6ml
week6 7.8ml

de toegestane dosering loopt op en op en op, tot na 11 weken met een max dosering van 14.1 ml.
ik verwacht na 6 weken wel op een erg laag niveau t zitten.

ik wil dit gaan doen zodra mijn po4 rond een 0.08 zit, dan is het het effectiefst (op 0.00 po4 zal je no3 ook niet zakken, hoe stom dat ook klinkt)

verder is de duncanopsamia die ik heb gekocht eindelijk volledig open..

ik zal eens wat fotos uploaden zoals hij er nu bij staat.
de zei ruiten heb ik expres niet gepoetst.. de pitvis en dokters vinden het heerlijk om hieraan te knabellen, dus ik laat die expres algen.
de alg op stenen breid niet meer uit (gelukkig)

Duncan gedeeltelijk open:

53173133112de-IMG_20140304_214547.jpg


Pitvis:
53173187148ff-IMG_20140304_214701.jpg


Totaaltje:
531731b14a413-IMG_20140304_215135.jpg


Oja! Ook wel een leuk nieuwtje.
Mijn bubbel tip anemoon die ik al lang heb, en zichzelf al eens gedeelt heeft, is uit zijn holletje komen kruipen, door de hele bak heen gelopen en is geland links in de hoek. Nemo's hebben hem ook al gevonden en kruipen samen lekker in de anemoon. Dit was de bevestiging voor mij, dat ik echt de gelukkige eigenaar ben van een koppel wildvang percula's!! Vrij uniek. (Mocht ook wel voor dat geld)
5317325933f7e-IMG_20140304_214601.jpg
 
wat gaaf dat ze er gelijk in zijn gaan zitten!

erg leuk de foto's van je vissen en je totaaltje, al lijkt je verlichting elke keer erg vreemd bij het totaaltje (imo)
 
super dat het beter gaat!

leuke lieve foto van je percula in de anemoon
 
ja, indd erg leuk dat ze hem gevonden hebben.
ze zitten al een maand samen, maar de anemoon heeft nu eindelijk een plekje gevonden waar hij zich lekkerder voelt, hij heeft weken gewandelt..

heel leuk dat ze elkaar hebben gevonden.

ik ga vanavond proberen de duncan en de anemoon te voeren met mysis of artema, even kijken wat er ligt (eventueel rode plankton).. spul moet wel allemaal eens gaan groeien nu.

wat betreft het licht, ben ikhet met je eens.
het lijken echt 3 stralen op de foto, terwijl dat in het echt een heeeel stuk minder is.

soms lijkt de verlichting geel, dan weer blauw.. ik kan er geen touw aan vast knopen.

de fotos zijn gemaakt met een telefoon (nexus 5).
ik zal morgen eens de nikon uit het stof halen, kijken hoe dat eruit ziet.
 
ik ben benieuwd hoe het eruit ziet met een andere camera
blijft een plaatje om te zien trouwens hoor :thumbs:
je kunt niet genoeg foto's maken :p
 
komt door de apparatuur niet door mij :D
nee, ik ben het met je eens. en heb het hier al vaker gezegd.

ook de punt verlichting is lang niet zo erg als de foto het doet lijken.

ik zal morgen braaf de ramen poetsen, wat zout toevoegen (mag IETSJE zouter) en wat water testen op kh en ca.
(wat zijn de salifert testen een genot zeg!, na de sera rommel...)

en nette fotos maken :D
 
grappig zo leer je weer eens wat, wist niet dat die annemonen aan de wandel gingen....
 
Haha ja anemonen lopen.
Soms laten ze zich leeglopen en los.
Dan zweven ze met de stroming mee..
Zo is er ooit 1 in mijn stromingspomp gekomen.(net een gehaktmolen dan)

Gelukkig heeft deze nu een plekje gevonden, ik hoop dat hij daar bkjjft zitten. En het er ook maar bij 1 blijft.

Anemoon netelt heel erg, en kan andere koralen dood netelen. Dus dat is wel het grote nadeel.
 
An Vrolijk zei:
grappig zo leer je weer eens wat, wist niet dat die annemonen aan de wandel gingen....

Ik krijg er gelijk een beeld bij van een anemoon die de boel omhoog trekt en er dan beentjes onder vandaan komen en begint te wandelen :biggrin:
 
andersom juist tessa.
hij laat zich leeglopen tot een klein kleurloos stukje ellende, en schuift als een slak over de ramen :d
 
Ziet er al goed uit, Fred.
Ik blijf het volgen.
 
en toen waren ze hyper actief...
daarbij moet ik echt ff inkomen, tijd geleden dat ik serieus fotos heb gemaakt..

anyhow.. mijn prutsels

nemo en nemo
53186329a7652-DSC_0058.jpg


nemo veilig in het annemoontje
53186329a7652-DSC_0058.jpg


dory (bijna niet te schieten, die racet de hele bak door de hele dag)
5318639566db3-DSC_0037.jpg


pitvis (die verstopt zich de hele dag)
531863ee9e69e-DSC_0042.jpg


enorme bos xenia sp (de niet pompende versie)
5318640b729be-DSC_0043.jpg


paddestoel leder, dit is gekocht als een speldenknopje, kijk vooral eens naar de mini nieuwe poliepjes
5318643dbe2bc-DSC_0049.jpg


badass kauderni (op precies het stukje waar er nog aanslag op de raam zit :d
53186474e8f50-DSC_0059.jpg


calendrium (poly extension, anyone? )
531864abe59af-DSC_0072.jpg


heb ik iets van je aan ofzo? (gele dokter)
531864db82265-DSC_0078.jpg


pompende xenia (gaat de hele dag open en dicht.. vet grappig! groeit ook als onkruid)
slechte foto trouwens
5318650b7bf3b-DSC_0085.jpg


is het geen plaatje? de duncanopsamia... niet de makkelijkste, niet de snelst groeiende, maar wel ERG mooi
53186546323e5-DSC_0088.jpg


poccilipora (ook wel bloemkool koraal), fijn sps koraal wat eigenlijk best groeit (ook slechte foto)
5318659ca6de9-DSC_0092.jpg


leder gorgoon.. net een frikandel :D
531865c90532e-DSC_0093.jpg


borsteltand dokter (gedoopt tot tommie)
531865f0a0b98-DSC_0100.jpg


een bijna-totaaltje, op 70mm kreeg ik de rest er niet op, en was te lui om lens te wisellen..
enyhow... dit is ongeveer ook zoals het in het echt eruit ziet
5318662067040-DSC_0102.jpg
 
leder gorgoon.. net een frikandel biggrin
531865c90532e-DSC_0093.jpg


borsteltand dokter (gedoopt tot tommie)
531865f0a0b98-DSC_0100.jpg


een bijna-totaaltje, op 70mm kreeg ik de rest er niet op, en was te lui om lens te wisellen..
enyhow... dit is ongeveer ook zoals het in het echt eruit ziet
5318662067040-DSC_0102.jpg
 
foto 2 moest deze zijn:
531888738ceee-DSC_0050.jpg


nemo in anemoon:D zorg maar niet dat je in ze buurt komt:D hij jaagt iedereen, behalve zijn vrouwtje daar weg
 
Leuke foto's!

Maar je had het glas wel een beetje beter mogen poetsen ;)
 
Eens!

Maar wou verder met de kap..
Die is klaar. Nu nog schilderen (ik haat schilderen)
 
Vind ik juist leuk! Schilderen ;)
 
Dan mag jij komen schilderen ;)
 
slechte foto's noemt ie dat, pfffff prutser....

ze zijn supermooi vind ik
 
Top, Fred.
Dat ziet er gelikt uit. Ben benieuwd hoe het gaat lijken als de anemonen en dergelijke gegroeid zijn.
 
Die anemoon moet flink groeien.
Hij heeft zichzelf al eens gedeelt. Toen had ik er 2. Maar k was zo stom om hem te vergeten te verhuizen. Dus die is gestorven

Ik ga vanaf vandaag ook beginnen met de Duncan en de anemoon gericht en afwisselend te voeren..
Maandag avond naar diebo huisdier wereld . naar de opendag/demo dag. Kijken of ze daar een geschikt pipet oid hebben.
 
Blijft gaaf om te zien Fred.
 
Prachtige foto's
Ziet er heel strak uit.
 

Terug
Bovenaan