mini-fred's 2e zee bak


mini-fred

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
1,648
Leeftijd
36
Locatie
almere-stad
allen,
na mijn eerste zeebak opgestart te hebben, is mijn vriendin werkelijk helemaal doorgeslagen, en is nu een 2e zeebak in huis een feit.

(1e hier te vinden: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1405284)

even een kort stukje/info over de bak en techniek.
bak: trofis colisa 800 (80x42x65, 200liter bruto)
schuimer: bubble magus nac5e hang-on
verwarming: eheim jager 150
stroming: 2x hydor koralia 4400lph (8800 lph totaal)
verlichting: appart dimbaar blauw/wit, 110w totaal

er ligt 25 kilo SCHITTEREND levend steen in die ik voor een koopje heb kunnen krijgen (50 euro voor deze batch)

de bak heeft nog een juwel rock achterwand, deze is rondom afgekit, dus ik voorzie weinig problemen, buiten dat hij vol zal algen, maar dat is dan jammer.

de verlichting is TOP, 55x3w led's, gevoed door 2w per led ivm warmte / levensduur, blauw en wit (wit heeft ook groen en rood en paars zodat het een spectrum aangevuld word) zijn appart in te schakelen en dimbaar, eindeloze variatie is dus mogelijk.
gekoeld door 3 fan's bovenop, en 90 graden lenzen.

de schuimer heb ik gebruikt gekocht, 1 van de beste hang-on schuimers die er zijn, met 2 kleine aanpassingen op elke juwel of gelijkwaardige bakken te hangen (verlengen van de aanvoer, en afvoer), ding is vrij stil, schuimt echt super goed !

de bak heeft een 6.9 kilo zout van aquarium systems: reef crystals ontvangen, waardoor het zoutgehalte op een veilige 1025 ppm uitkomt (prima waarde bij 25 graden)

ik ben er nog hard mee bezig, de schuimer mag nog iets beter afgesteld, maar dat is ook een kwestie van proberen en veel tijd erin steken..

hier een sneakpeek:
52c0988f29aba-IMG_20131229_221957.jpg
 
Op dit moment niet, maar die kan ik uiteraard altijd maken.
Nog specifiek iets dat je wil zien?
 
mini-fred zei:
Op dit moment niet, maar die kan ik uiteraard altijd maken.
Nog specifiek iets dat je wil zien?

Ik wel :p Als dat mag?

Ik wil wel graag een foto van de verlichting van bovenaf ;).
 
Die krijg je zo direct.
Ik ben nu bezig aan een framepje maken om de verlichting op te hangen!

Ook heb ik de uitstroom van de afschuimen verlengt, dat kletterende water herrie werd ik helemaaaaal gek van!!
 
Haha mooi :D

Ja is toch spelen met dat spul schijnt.

Komt er nog een 3de? :p een nano?
Ik heb gelezen op zeewaterforums dat mensen met een groot aquarium een klein aqua kochten met goede verlichting en verwarming. En zonder afschuimer omdat ze vaak verversen met water uit hun grotere bakken. (Wel zo'n 900L ;)).
 
Haha nee! 2 zout bakken lijkt mij nu wel voldoende.
De planning is volgend jaar verhuizen, en uiteraard zal er dan een grote bak komen.

Maar dat is allemaal toekomst zorgen! Eerst dit allemaal een beetje knap draaiend krijgen..

De stap van zoet naar zout is me in de 100l 80cm echt zo enorm mee gevallen, dat deze ook zout moest worden van de vrouw..

In de toekomst komt er zoiezo 350+ liter zout, maar dan wel met sump, en led verlichting.. Maar voor nu eerst deze 2 knap houden..

De led houder in wording (ik vind hem te hoog eigenlijk)
52c1686dc525d-IMG-20131230-WA0006.jpg
 
En een 2e stromingpomp gehaald en erin gegooid..

Bak draait op:
Hydor koralia 4400
Tunze 6065

Bij elkaar goed voor 11000 lph stroming in 200 liter, ruim 50x de inhoud per uur.

Dat moet ZAT zijn!.. Ben trouwens wel tevreden van de tunze streamers, beter als de hydor's
 
stand is ingekort, past nu net om de schuimer heen..
voor de eerste keer ook de afschuimer geleegd, ding was pik en pik zwart en stonk als de klere!
tevens het rotortje schoongemaakt van de afschuimerpomp (is een atman 1200 met naaldrad), daar zat een klein wietje in, waardoor hij tiktte..
ik heb de afschuimer gebruikt gekocht, en het leek wel alsof ooit iemand iets heel geprobeerd te lijmen in het rotohuisje.. heel vreemde witten aanslag streep..

hij zit weer in elkaar, en maakt VEEL minder geluid als dat hij deed.. wel is het een drama om zo een ding te starten..

ik zit eventueel te denken om de skimmer te upgraden, maar er zijn bijna geen beter hang-on schuimers te krijgen (buiten de atb multicone met aquabee 2000)

voorlopig niets veranderd, 2 kleine borstelwormen gevonden die ik niet weg krijg..
ik heb een enorme gezien, 15cm lang, centimeter dik, deze leek dood, op het moment dat ik hem wou uitvangen was hij verdwenen.. zodra ik hem zie gaat hij weg..

verder een hele hoop level op de steen, kleine zakpijpjes, en mini kokerwormpjes..

bijna geen alg, ik verwacht binnen enkele dagen de start van bruin alg periode..
 
even een hele grote kick en update (en sluiting van dit topic)

1: de bak draait werkelijk super! echt beter als gehoopt..
waterwaarde's blijven prima in de perken zonder ingrijpende maatregelen, en dus alleen regulier onderhoud.

vissen bestand nu is:
1x salarias fasciatus (henkie)
2x amphiprion occelaris wildvang (nemo!)

13 stekjes steen koraal..
1 rode bubbletip annemoon (deze is vanochtend gesplitst, en blijft lopen, vervelend ding)

-----------------------------
nu de grote update..

deze bak gaat WEG!
de lege bak zal verkocht gaan worden als zoet bak, of eventueel zout.
de bewoners e.d. gaan gewoon mee, dus binnenkort deze net geen 200 liter 80cm in de tekoop sectie.

reden:
ik wou al een tijd groter, de afschuimer maakt gewoon geluid, en ik slaap ernaast..
een goede hang-on (ATB) kost 450 nieuw, en voor dit geld kan ik prima een bak met sump laten plakken.

nieuwe bak is besteld, en zal hopelijk half februari bezorgd worden..
maten: 125*50*60, overloop en gat.
sumo 80*35*35 eronder..

verlichting zal deels TMC led, en T5 worden (tenzij ik meer TMC led kan vinden voor leuke prijzen)

meubel en stand maak ik zelf, zal heel simpel en strak wit worden..

dus ik zal morgen dit topic voorzien van plaatjes zoals hij nu erbij staat, en dan de bak eventueel incl techniek tekoop zetten..
ik twijfel alleen of ik hem compleet als zout tekoop aanbied (dus met led en afschuimer) of zoet (met de standaard lichtkap en eventueel jbl filter)

tot zo ver

groet

aron
 
en de beloofde foto's..
de kwaliteit is beroerd door telefoon fotos (nexus 5) plus de intense verlichting, maakt het erg moeilijk foto maken, maar hier een aantal kiekjes:
52e0d3cd8f0ce-IMG_20140121_224050.jpg


52e0d4040cfbe-IMG_20140123_080011.jpg


52e0d42c8ce72-IMG_20140123_080021.jpg


52e0d45aca96b-IMG_20140123_080030.jpg


52e0d49454729-IMG_20140123_080046.jpg


52e0d4b67f3db-IMG_20140123_080124.jpg


52e0d50089120-IMG_20140123_080207.jpg


fotos doen de bak absoluut geen eer aan, en ik zal wel wat betere maken na mijn vakantie.

stats:

bak: 80x40x65 trofis collisa 800+ incl meubel
heater: eheim/jager 200watt
verlichting: 120watt led chineesje
stroming: hydor koralia 4400 evo, tunze 6025 , tunze 6065.
skimmeR: bubble magus nac 5 e hang-on

water:
zout: 1025 bij 25 graden
nitriet: 0
nitraat: 10 mg/l
fosfaat: 0.35

de rest nog testen.

vissen:
1x salarias fasciatus
2x amphiprion occelaris

koralen:

2x seriatopora hystrix (grote gele, en 1 knal roze)
1x stylophora paars
2x bubble tip annemoon (was 1x, deze is gesplitst)
1x paddestoel leder. (groeit nu een 2e stekje naast)
1x grote xenia sp
2x mini montipora plaat (paars)
2x montipora confusa (knalgroen)
2x poccilopora pink.

deze bak zal afgebroken worden, en verkocht worden, in de plaats een 125x50x60, met nog onbekende verlichting, en voor de rest grotendeels zelfde techniek (hoewel, als deze bak verkocht word als zout, dan zal ik een andere afschuimer moeten)
 
Hij is tekoop voor weinig hoor ;)

Bak , sump en onderstel word 2e week februari geleverd iig ;)
Led word een combi van tmc en jmb.
Tmc met controller, jmb op tijdklok.
Verwarmd door een 300w jbl protemp s300.
Afschuimer bubblemagus nac5e (of evt iets anders als de bak all in verkocht wordt)
Stroming jebao wp25 en wp10
Opvoer nog niet bepaald.

Word er leuk project iig!

Ga hem vanaf dag1 actief hier bijhouden, veel foto's en verslagen, en minimaal een wekelijkse update bij geen bijzonderheden
 
Niets is te ver als je het echt wilt.
Maar hij komt vanzelf hier in het tekoop gedeelte.

Update voor nieuwe bak.
Verlichting gereserveerd.

3x tmc Reef white tegels.
2x aquaray 600 balkjes.
Controller alles erop en eraan.
2 en halve meter MMS rail erbij.

Mocht dat niet genoeg zijn, plak ik er een jmb strip van 120cm bij
 
Je geeft zelf al het antwoord al :)

Hoe ziet dat led eruit? De balk en het licht wat het afgeeft.
 
Deze 80cm nu?
Of me volgende bak?

Nu is het gewoon goed.. Ik vind het mooi.
Kwaliteit van de Chinese ledbak is redelijk, 1 schakelaar werkt alleen niet meer (maar k schakel hem toch met tijdklok, dat geeft me dus niets)

Fans maken geluid.. En ik heb 1 plekje oxidatie op de behuizing..
Kan er prima sps onder groeien! Daar ging het mij ook.

Me nieuwe bak heeft een deel al binnen , 1 deel word 3feb opgehaald, en 1 deel word bezorgd met TNT..

Dat word:
3x tmc aquabeam 1000hd ultra white
2x tmc aquaray 600 marine white
1x 36w jmb Reef Bright "all blue)

Dat heb ik ongeveer al gezien.. Dat is super.. Maar nieuwprijs van die hele set ligt boven de 1500� inclusief alles, de China led 135� .. Daar zit gewoon verschil tussen.
 
Mmm ik zou het niet snel durven om uit china of een ander land zoiets te bestellen
 
Bij mij is er ook een ledarmatuur van china op weg naar hier
Houyi hya01 :) volledig regelbaar met timer, maancyclus enz
aquamedic aquasun regelbaar met timer, dezelfde maten en genre kost 900 euro
Deze 400 verzonden en met 3w cree leds
 
? nu? geen idee
ik heb nog geen voedingen en controller voor me tmc tegels, en zit in oostenrijk nu een weekje..
ik kom 1 febrauri weer terug, dus de 2e smiddags kan ik de 2x aquaray 600 ophalen.
ik hoop dat bij thuiskomst de jmb all blue balk er is, samen met de tmc voedingen.

ik moet wel eerlijk zeggen, dat de tmc tegels VEEEEEL efficienter zijn als de witte leds in mijn china ledbak.
daarmee bedoel ik : het witte in mijn china bak verbruikt 51 watt gemeten..
de tmc tegel meet 28 watt, en is minimaal net zo fel (als in: hierin kijken maakt je blind ! en doet zeer)

ik hang 3 tegels boven mijn nieuwe bak, dit moet genoeg zijn.
de 2 witte tmc aquaray 600 zijn puur om hotspot's weg te werken in de bak.
de blauwe led balk is om het licht spectrum aan te vullen..

ik heb een flinke bestelling veldhuis gedaan gister.
1x jmb all blue 36watt 120cm led balk
1x jmb voeding (met over capaciteit zodat, mocht het nodig zijn, er nog 1 bij kan op dezelfde voeding)
1x VT eco opvoerpomp van 4 kuub
3x 1.10m TMC aquaray mms rails
3x tmc twin psu's (om de tegels aan te sturen, de tegels gaan niet stuk, psu's is eigenlijk het enige dat echt stuk gaat, dus uit voorzorg)
1x knel pvc doorvoer (32mm pvc standpijp, komt een 45gat in aqua)
2x tmc mount 90 graden adapters.

weer een aantal euro's lichter, maar ik wil het echt in 1x goed doen!

ik zit nog te twijfelen of ik een nieuwe afschuimer aanschaf..

stroming heb ik een tunze 6065 (6500 liter) en hydor 4400, en de opvoerpomp doet 4kuub.
lijkt mij genoeg.
de verlichting moet TOP zijn in deze setting !

heb tevens een h2ocean wervelbed, die ga ik denk ik weg doen, en 2 vertex wervelbedden voor kopen oid..

ik wil fiteren over:
kool , fosfaat verwijderaar , no3 pellets , silicatEX (tijdelijk denk ik)
maar nog even kijken hoe we dit gaan doen.
 
welke heb je besteld?
ik zou er iig niet zo zeker van zijn dat je cree led's krijgt..
en anders zou ik GRAAG willen weten, exact welke dit zijn?

mijn armatuur zou bridgelux led's hebben, en ja, er staat netjes bridgelux op... echter kent bridgelux zelf het type nummer niet :D en zei dat dit 99% zeker gewoon fake/namaak bridgelux zijn, de bouw leek niet eens op hun..

als je voor weinig, kwalitatief goede led verlichting wilt hebben, kan je denk ik het beste bij JMB gewoon terrecht, prima prijzen, mooie armaturen, 5 jaar garantie, en epistar led's.

wil je echt een armatuur met echte CREE led's, dan ga je shoppen in het rijtje:
aqua illumination / ecotech / tmc / ati / pacific sun.


ik ben bereid geweest ai / tmc / ps / ati prijzen te betalen, en ik had 1 grote eis:
moet te gebruiken zijn als DICHTE kap..
zoutwater verdampt als een idiooooooot, echt abnormaal erg!
mijn 80x40 verliest minimaal 1.3 liter per dag!
 
En update!!!
Bak heeft een week lang veel te veel voer gehad, 14uur per dag volgas 100+watt led verlichting..

En als klap op de vuurpijl is de afschuimer bijna buiten werking geweest, door het te lage waterpeil.

Top!!

Bak is redelijk aan het herstellen na dit weekje wintersport.. Nog een dag of 3 dan is het weer netjes..

Net al een hoop spullen gehaald voor de nieuwe nieuwe bak?!
 

Terug
Bovenaan