Minder waterwissels met externe filter?


[SUP][/SUP]
Zie je abnormaal gedrag bij de vissen? Hangen ze aan het wateroppervlak wat anders niet gebeurd? Zie je dat de vissen te weinig hun kleuren laten zien?

Dan weet je bijvoorbeeld al dat je te laat bent en moet handelen.

Gebruik je de estimative-index geef je een hogere mate van plantenvoeding. Niet alle planten kunnen dat opnemen en dat reset je met een waterwissel van 50%.

Lang verhaal kort... Meerdere factoren kunnen spelen voor een keuze van een waterwissel.
In de natuur hebben vissen ook graag vers stromend water. Alles draait in principe om het welzijn van de dieren.

Is de dropchecker geel?
Ahh oke, dankjewel!

Nee de dropchecker is eigenlijk altijd groen, niet te licht en niet te donker.
 
Matthijs 2505

Vissen verblijven in een omgeving waar ze kunnen overleven, jij gaat er vanuit dat vissen in water leven zonder ' nieuw' water. nou veel succes.
je bent toch wel op de hoogte van de beginselen van een aquarium houden.

je kan toch nimmer de vissen in een aquarium houden zonder waterwisseling.Beetje een rare vraag waarom vissen volgens jou regelmatig nieuw water nodig hebben, nou simpel gezegd omdat de vissen afvalstoffen produceren.
Het is niet gewoon simpel, een aquarium houden, wil ik dus wel even meegeven.
Ga nadenken of het forum goed doorlezen.
Ik denk dat Matthijs een hele normale vraag stelt, op een normale manier. Hij vraagt gewoon kritisch naar het "waarom". Het is niet gelijk dierenmishandeling o.i.d. als er bij het "waarom" stilgestaan wordt voor meer inzicht. :) Ik denk niet dat klakkeloos steeds maar water wisselen automatisch het beste voor je vissen zal zijn. En om dan maar geen vragen meer te stellen, en maar gewoon doen wat in de hobby schijnt te moeten...

En hoe weet je wanneer je water moet wisselen? Nu doe ik het vaak omdat er gezegd wordt dat je dat regelmatig moet doen, maar niet omdat ik iets zie waarom het nodig zou zijn.
Dat is voor iedereen anders. Voor een plantenbak kan het evt gebruikt worden als een soort "reset" of aanvulling van de voedingsstoffen. Om meer controle te hebben over wat er in het water zit (i.c.m. metingen ook). Hoe vaak je dan moet wisselen hangt echt af van hoe precies je de dingen wilt hebben. Is niet te zeggen.

Voor vissen.... daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Zoals hierboven genoemd letten sommigen op het nitraatgehalte en verversen ze aan de hand daarvan meer of minder vaak. Ik ben zelf van het kamp van de luie mensen en ververs maar eens in de 1 à 2 maanden. Planten heb ik nauwelijks, dus nitraat loopt eerder op dan af. Ik kijk heel af en toe of het nitraat niet heel hoog wordt (100+) en of de pH en eventueel de KH enigszins op peil blijven. Het aquariumwater verzuurt langzaamaan naarmate er meer activiteit plaatsvindt in je filters, kortgezegd. Daar let ik dan op. Ik zie (ook vanuit onderzoeken e.d.) geen reden om er veel meer aan te doen dan dat. Helder water, alles zwemt en kijkt blij.
 
Om even een tegengeluid te laten horen: met genoeg planten (wel snoeien) en weinig vissen hoef je nooit water te verversen.
 
Matthijs 2505

Vissen verblijven in een omgeving waar ze kunnen overleven, jij gaat er vanuit dat vissen in water leven zonder ' nieuw' water. nou veel succes.
je bent toch wel op de hoogte van de beginselen van een aquarium houden.

je kan toch nimmer de vissen in een aquarium houden zonder waterwisseling.Beetje een rare vraag waarom vissen volgens jou regelmatig nieuw water nodig hebben, nou simpel gezegd omdat de vissen afvalstoffen produceren.
Het is niet gewoon simpel, een aquarium houden, wil ik dus wel even meegeven.
Ga nadenken of het forum goed doorlezen.
Wat een volstrekt idiote reactie zeg. Wie denkt er hier niet na?
 


Hallo allemaal,

Ik heb een 54 liter aquarium met redelijk veel planten (denk ik) hij is in ieder geval goed gevuld en veel meer past er niet bij.
Na lang rommelen met de ph waarde, de lamp, voeding en co2 doen de planten het nu heel goed.

Op de bak heb ik een superfish aquaflow 200 filter zitten, deze zou in theorie 500 liter per uur moeten rondpompen.
Het nadeel van deze filter vind ik dat deze ten eerste ruimte in neemt in de bak en ten tweede zit de spons vaan na 1 a 2 weken zodanig vol dat er nog meer een heel lullig straaltje uit komt. Ik heb een extra stromingspomp in het aquarium zitten omdat er anders veel te weinig stroming in de bak zit.

Nu zit ik te twijfelen om misschien een eheim 250 aan te schaffen, omdat dit toch nog best een investering is (ik wil de filter wel nieuw hebben) ben ik nog een beetje aan het twijfelen.

Wat zouden de voordelen hiervan zijn?
En is het zo dat je met zo’n filter minder water wissels hoeft te doen? Dit is namelijk nogal een vervelend werkje omdat ik het water eerst in emmers op de juiste waardes moet brengen, voordat ik deze kan toevoegen. Als ik hiermee de waterwissels kan beperken is het een groot voordeel naar mijn idee.

Zoals gezegd zitten er redelijk veel planten in het aquarium en voeg ik co2 toe.
Om even terug te komen op je vraag.

Je geeft zelf al aan dat je een redelijk beplante bak hebt. Het volgende herken je vast ook wel uit de praktijk.

Een filter krijgt nooit alles gezogen. Wanneer je met je hand door het water, vlakbij de bodem beweegt. Dan zie je dat er toch wat op de bodem ligt dat omhoog stuift. Met een dunne slang, een emmer kun je dat vuil opzuigen, afhevelen. Een waterwissel dus.
 
Ik heb een eheim 250 (classic) op 60 liter en hoewel ik niet vies ben van een beetje flow, is de stroming eigenlijk iets te heftig...heb nu de uitlaat helemaal tegen de achterwand gericht, waardoor het nét gaat. Ik zou persoonlijk een modelletje kleiner nemen (maar zeker extern gaan, die interne filters zijn flut en je zult idd minder vaak hoeven verschonen).
Je kunt ook het uitstroombuisje groter maken. Dan komt de straal er met minder kracht uit.
Dan heb je wel nog steeds veel filtering, maar minder harde stroming in de bak.
Een lillypipe doet hetzelfde. Maar gewoon een pvc buisje van 25mm is ook voldoende.
 
Hartstikke bedankt voor alle reacties!

Het zijn inderdaad wel wat dingen om af te wegen.

Het uitstroom buisje groter maken is inderdaad eventueel ook nog een optie!

Als jullie het voor het zeggen zouden hebben, zouden jullie dan overschakelen op een eheim 250 filter of gewoon deze filter erin houden?
 
@Mattijs 2505 en Aqua betta,

Sorry voor de botte reactie, dat had anders gemoeten.
 

Terug
Bovenaan