Mijn Zuid Amerika jungle creek aquarium


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
Hallo allemaal!
Tijdje geleden dat ik hier actief was. Erg drukke tijd geweest en daardoor het aquarium niet de aandacht kunnen geven die ik wilde. Nu ik weer iets meer tijd heb wilde ik het aquarium een nieuwe inrichting geven.

Eerst wat basis informatie over het aquarium en dan zal ik in de berichten hieronder updates verzorgen van de ontwikkelingen.

Het aquarium:
Een Dennerle Nano Cube 60l
38 cm diep x 38 cm hoog x 43 cm breed
Verlichting: Twinstar C-line 450CA

Flora:
Voorlopig:
Submersed: Echinodorus grisebachii 'Parviflorus', Bacopa australis, Sagittaria subulata, Hydrocotyle verticillata en Vesicularia Montagnei (Christmas moss) op wat hardscape.
Emersed: Micranthemum 'Monte Carlo', Vesicularia Montagnei op wat hardscape en Sagittaria subulata in de 'beekloop'.

Ik gebruik de Walstad methode, dus een laag aarde met filterzand erover.
In de achterwand zit een kamer met filtermedia voordat een klein Sicce pompje het water naar het 'beekloopje' pompt.

Fauna:
Een schooltje Hyphessobrycon amandae (Vuurtetra's). En een aantal Euryrhynchus amazoniensis.

20220326_120926.jpg
 
Vorige week ben ik begonnen met de achterwand. Ik heb al eens wanden gemaakt met styrofoam en epoxy, of met 'eggcrates' en PURschuim. Maar dit keer wilde ik een nieuw materiaal gebruiken Forex (PVC foam board).
Ik heb verschillende mensen het zien gebruiken in projecten op Youtube, en het is gemakkelijk te verwerken en toch stevig zat.
20220323_155303.jpg

Hierna was het een kwestie van goed meten en op maat snijden van de stukken.
Ik had al een plattegrond gemaakt van mijn idee. Ik wilde voldoende filtermedia kwijt kunnen en een waterval inbouwen, met stenen en wortels om een 'jungle creek' na te bootsen. En dat allemaal maar toch ook voldoende ruimte overhouden voor de toekomstige bewoners...
20220324_140413.jpg

20220324_181238.jpg

Ik heb een tijdje geleden, van een omgevallen boom, een aantal prachtige stukken wortelhout kunnen meenemen. Deze heb ik schoongemaakt met water en een tandenborstel en daarna laten drogen.
20220325_095555.jpg

En hierna was het een enorme puzzel om alle stenen, het hout en kokosvezel in de achterwand te verwerken en een zo natuurlijk mogelijke uitstraling te krijgen.
Ik ben er niet zo heel goed in, maar voor mijn doen ben ik wel tevreden met het eindresultaat. Hieronder de 'beekloop' met waterval en op de andere foto kan je goed zien hoe ik, met een plantenbakje, in de hoek de filter heb weggewerkt.
20220325_165548.jpg
20220325_165602.jpg

Zand en de planten zijn besteld. Ik zal eerst met een drystart beginnen, vooral voor het mos, en daarna start het indraaien.
 

Bijlagen

  • 20220325_165527.jpg
    20220325_165527.jpg
    502.3 KB · Weergaven: 102


Ik heb het filterzand erin en heb direct de waterval even getest.
Nu komt het aan op de indeling van de planten, en daar kan ik wel wat tips bij gebruiken.

Voor het gemak nog een keer de bestelde planten:
Echinodorus grisebachii 'Parviflorus'
Bacopa australis
Sagittaria subulata
Hydrocotyle verticillata
Vesicularia Montagnei (Christmas moss)
Micranthemum 'Monte Carlo'

Het mos wilde ik aanbrengen op de sommige plaatsen op de achterwand en de waterval.
En de Monte Carlo en mogelijk ook de bacopa wilde ik emers planten rondom de waterval.

Voor alles submers heb ik nog geen idee.
Alle tips zijn welkom!
 
Je kan het mos, monte carlo en Bacopa ook onderwater gaan zetten zodat je een overgang creëert. Ook kan je de Hydrocotyle vert. zo gebruiken, boven water en onderwater. Voor een zo natuurlijk mogelijk aanzicht. De Hydrocotyle zou ik dan onderwater meer bij de achterwand houden samen met de Bacopa en de monte carlo die weer iets overgaat in de Sagittaria en Echinodorus naar voren toe waarna je weer eindigt met monte carlo. Zomaar het idee wat ik voor me zie met dit bakje 😉.

Hoop dat dit wat duidelijk is, anders lees ik het wel 😊.

Gr. Ed
 
Je kan het mos, monte carlo en Bacopa ook onderwater gaan zetten zodat je een overgang creëert. Ook kan je de Hydrocotyle vert. zo gebruiken, boven water en onderwater. Voor een zo natuurlijk mogelijk aanzicht. De Hydrocotyle zou ik dan onderwater meer bij de achterwand houden samen met de Bacopa en de monte carlo die weer iets overgaat in de Sagittaria en Echinodorus naar voren toe waarna je weer eindigt met monte carlo. Zomaar het idee wat ik voor me zie met dit bakje 😉.

Hoop dat dit wat duidelijk is, anders lees ik het wel 😊.

Gr. Ed
Ik begrijp denk ik wat je bedoeld, leuk idee! Daar kan ik wel wat mee.
Ik begrijp alleen de Monte Carlo aan het einde niet, die komt dan emers, in de overgang en vooraan? Of heb ik je verkeerd begrepen?
 
Plantjes zijn eergisteren gearriveerd. Ben direct aan de slag gegaan met planten.
20220401_121831.jpg

Vlak van te voren was ik nog wat aquariumboeken aan het doorbladeren, en kwam daar een mooi plaatje tegen als inspiratie om de bak te beplanten, dus ben toch een beetje van Ed's idee afgeweken. Hieronder de desbetreffende foto:
20220403_142551.jpg

Hierna het aquarium afgesloten met vershoudfolie en nu 2 tot 3 weken dry start zodat met name het mos en de Monte Carlo goed kunnen 'ingroeien'.
20220401_135001.jpg

En dan nu dus het lastigste: geduld.
 
Nu 1 week in de dry start. Een aantal observaties:
De bacopa lijkt, voor nu, meer te kruipend te groeien. Maar doet het prima onder deze omstandigheden.
De Sagittaria lijkt ook prima te gedijen, de bladeren staan mooi omhoog gericht.
Het mos besproei ik eens in de 2 dagen (kan aan de stenen goed zien wanneer het droogt. Op 2 plukken mos is wat harige witte schimmel ontstaan. Vermoedelijk zat daar te veel yoghurt. Ik hoop dat deze vanzelf weggaat.
Over de Monte Carlo kan ik nog weinig zeggen, de plukjes hadden weinig wortelpartij bij ontvangst, ze liggen er nog altijd mooi bij, dus ik vermoed dat ze het tot dusver goed doen.

20220408_080401.jpg

20220408_081848.jpg
 
Zojuist een Begonia glabra besteld als emerse plant in de linkerhoek. Wordt als het goed is niet al te groot, maar kruipt.
Screenshot_20220410-160625_Google.jpg

Screenshot_20220410-161223_Chrome.jpg

Hoop dat de wortels lang genoeg zijn om het water te halen. Zit zo'n 5 - 10 cm hoogteverschil in. Desnoods moet ik tijdelijk wat van die gebakken kleiballetjes eruit scheppen.
 
Meestal zijn de wortels net zo lang als het bovengrondse deel van een plant. Dus dat komt wel goed denk ik.
 
Vandaag een wandeling gemaakt en eens rondgekeken naar wat bladeren. Maar het is nog net wat te vroeg voor de meeste bomen.

Kwam wel een prachtige boomwortel tegen bij een omgevallen boom. Die kon ik niet laten liggen. Vooral de details zijn prachtig.
20220411_161852.jpg
20220411_161958.jpg


Ik weet nog niet of ik hem voor dit aquarium ga gebruiken, hij past wel mooi bij de wortels die er al in zitten. Misschien dat ik hem uit het aquarium laat steken? Na de dry-start maar eens passen en meten...

Over dry-start gedproken, we zitten op dag 10.
20220411_084948.jpg
 
Gisteren 2 weken in de dry-start.
20220414_180817.jpg

En van bovenaf gezien:
20220414_180905.jpg

Schimmel die op een paar plukjes mos ontstond is zo goed als weg. Ik heb daar flink wat water op gespoten met de gedachte om de yoghurt (die vermoedelijk voor de schimmel verantwoordelijk was) te verdunnen / eruit te spoelen.

Verder zie ik dat de Bacopa aan het groeien is, en momenteel lijkt te 'kruipen' over de grond. Met veel nieuwe wortels.
Ook de Monte Carlo zie ik wat groei in. En de Echinodorus lijkt een nieuw blad of stengel met bloem de lucht in te sturen (kan het nog niet duidelijk zien).
De Hydrocotyle verticillata doet het ook erg goed. Ook in het emerse deel bovenin.
Het mos lijkt overal goed aan te slaan, heb alleen twijfels over de stenen in het water. Het mos lijkt daar te vochtig en daardoor nog niet zo snel te groeien, hoewel ze dus wel boven het water zitten.

Denk dat ik nog tot volgende week wacht met het aquarium vullen.

Heb ook alvast amazone kikkerbeet gekocht om te helpen met de zuivering straks.

En nog even een foto van mijn mossarium om af te sluiten:
20220414_180946.jpg

Zit in een pot waar ik een boomstronk heb nagebootst met stukken schors. Groeien verschillende mossen in, en er zitten springstaartjes, pissebedden en miljoenpoten in voor het onderhoud 😅
 
Zojuist de Limnobium binnen gekregen. En moest weer even alles natspuiten dus meteen even wat foto's genomen van de planten:
Monte Carlo, de Limnobium en wat mos op de stenen;
20220415_141822.jpg

De Sagittaria;
20220415_141836.jpg

De Echinodorus en op de achtergrond Bacopa;
20220415_141804.jpg

Het watervalletje met de mossen;
20220415_141321.jpg
20220415_141327.jpg
 
Dag 16, kijkend naar de mossen schat ik in dat ik eind volgende week het aquarium kan vullen, wat ik denk ik in kleine stapjes per dag ga doen, zodat de planten zo lang mogelijk hun CO2 voordeel behouden.

20220417_101901.jpg
Zoals je ziet staat er al weken een laagje water in en heb ik al behoorlijk wat organisch materiaal toegevoegd. Dit zorgt voor een hoop oppervlakte waar bacteriën zich aan kunnen hechten.
Ook heb ik al wat torenslakjes toegevoegd. Ze hebben een tweeledige functie. Enerzijds helpen ze bacteriën bij de afbraak van organisch materiaal, en dan met name de grovere stukken die te lastig zijn voor bacteriën om af te breken. Tevens kruipen en graven ze door het zand en zorgen daardoor voor een constante uitwisseling van gassen en voedingsstoffen die in het substraat zitten en de waterkolom daarboven.

Nog wat 'close up's' van het mos en de plantjes:
20220417_101908.jpg20220417_101917.jpg

En om af te sluiten weer wat plaatjes van het mossarium 'de boomstronk' 😂😅
20220417_093634.jpg
Op de voorgrond een wilde aarbeienplant met een flinke laag bladafval. En op de achtergrond een met mossen bedekte 'boomstronk'.
20220417_093244.jpg
 
Dag 18, nog geen tijd gehad om rustig te vullen, en wil ook het zekere voor het onzekere nemen met het mos, dus denk dat ik tot volgende week wacht. Better safe than sorry.

Maar voor vandaag nog even een update, planten groeien goed, veel luchtwortels bij de Bacopa. En ook de Monte Carlo en Echinodorus zijn zichtbaar gegroeid.
20220419_173531.jpg

Ter vergelijking, dag 1:
20220402_152238.jpg


En nog wat extra plaatjes van achter de folie 😅
20220419_173543.jpg
20220419_173604.jpg
20220419_173810.jpg
 
Week 3 van de dry-start. Ik denk dat ik a.s. maandag ga beginnen met het verhogen van het waterniveau. Planten en mos zien er goed uit. Er zit behoorlijk wat condens ondertussen, dus het vooraanzicht zegt niet zoveel.
20220422_165320.jpg


20220422_165341.jpg


20220422_165252.jpg
 
Heb het lang volgehouden, maar vandaag toch maar besloten om het aquarium te vullen. Heb voor nu even een Monstrera emerse geplant, de Begonia is nog niet binnen.
Hieronder een korte video om een beeld te krijgen. Beplanting in het water zal wel even nodig hebben om hun bladeren aan te passen, maar de kikkerbeet en Monstera filteren voorlopig.



Totaalplaatje naast mijn laptop:
20220423_115949.jpg


Aantal 'close up's':
20220423_120300.jpg

Het mos is goed aangeslagen. Wie heeft nog lijm of draden nodig 😉
20220423_120247.jpg

De Echinodorus zal even tijd nodig hebben om zijn bladeren aan te passen, ik hoop dat die wel de groei naar het oppervlak doorzet.
20220423_120232.jpg

Het mos op de stenen heeft ook goed gepakt, even wachten tot het een mooi geheel wordt.
20220423_120201.jpg

Er groeit ook wat Christmas mos emers, hoop dat die voldoende vochtig blijven, anders moet ik blijven sprayen, maar er groeien ook een aantal stekjes in de 'beekloop', dus dat zal vanzelf wel uitlopen waar het kan.

En nu paar weken wachten zodat alles goed kan indraaien.
 
Hallo allemaal!
Tijdje geleden dat ik hier actief was. Erg drukke tijd geweest en daardoor het aquarium niet de aandacht kunnen geven die ik wilde. Nu ik weer iets meer tijd heb wilde ik het aquarium een nieuwe inrichting geven.

Eerst wat basis informatie over het aquarium en dan zal ik in de berichten hieronder updates verzorgen van de ontwikkelingen.

Het aquarium:
Een Dennerle Nano Cube 60l
38 cm diep x 38 cm hoog x 43 cm breed
Verlichting: Twinstar C-line 450CA

Flora:
Voorlopig:
Submersed: Echinodorus grisebachii 'Parviflorus', Bacopa australis, Sagittaria subulata, Hydrocotyle verticillata en Vesicularia Montagnei (Christmas moss) op wat hardscape.
Emersed: Micranthemum 'Monte Carlo', Vesicularia Montagnei op wat hardscape en Sagittaria subulata in de 'beekloop'.

Ik gebruik de Walstad methode, dus een laag aarde met filterzand erover.
In de achterwand zit een kamer met filtermedia voordat een klein Sicce pompje het water naar het 'beekloopje' pompt.

Fauna:
Een schooltje Hyphessobrycon amandae (Vuurtetra's). En een aantal Euryrhynchus amazoniensis.

Bekijk bijlage 341448
Wauw wat mooi! Die wand ook zo van achter.
 
Ben blij met hoe het aquarium loopt, en kijk uit naar de plantengroei. De waterbeweging aan het oppervlak is minimaal, een kleine rimpeling.
De kleur van het water was de eerste keer toen ik hem testte bruin, maar nu blijft het bij een gelige tint, die ik wel mooi vind. Ik vermoed dat het aan de kokosvezel aan de achterwand lag.

Voor vandaag even wat foto's:
20220424_161240.jpg

Nog niet goed zichtbaar, maar het mos lijkt het goed te doen.
20220424_155234.jpg

De Echinodorus strekt zich uit op zoek naar het oppervlak 😁
20220424_155314.jpg
 
Bij Frogs and More een tijd geleden een Begonia glabra besteld. De verkoper belde me op en gaf aan dat de laatste 2 niet meer mooi waren en vroeg of ik mijn geld terug wilde of nog even wilde wachten zodat hij bij een kennis kon kijken of die er nog had.
Ik heb voor het laatste gekozen en kreeg ze vandaag binnen! Wat een service!!

20220426_162034.jpg
20220426_162038.jpg

Een staat met de wortels in het water (links) de andere twee in vochtige aarde.
 
Wel weer tijd voor een update. We zitten op dag 32 alweer!

De Bacopa maakt tal van nieuwe stengels. De fel groene kleur vind ik prachtig! De Echinodorus heeft aan zijn stengel nieuwe bladeren gevormd en is volgens mij nog steeds op weg naar de oppervlakte!
Ter vergelijking, hier begon het allemaal 32 dagen geleden:
20220402_152238.jpg
20220502_143846.jpg


Dan even een aantal close-up's voor wat meer detail. Als eerste het mos dat na zo'n 3,5 week dry-start nu zijn mooie vorm begint aan te nemen onder water, ik hoop dat het uiteindelijk een mooie bos wordt op de stenen in de voorgrond, en ik het op het hout kan beperken tot de contouren van het hout.
20220502_144558.jpg
20220502_144613.jpg

Ondanks dat ik een low-tech aquarium heb, lijkt de Monte Carlo het tot dusver goed te doen, er ontstaat een mooi tapijtje. Ik hoop dat mooi tussen de stenen richting de voorgrond kruipt en niet te veel de hoogte in gaat.
20220502_144622.jpg
Net erachter heb ik een kleine wijziging gedaan. De Hydrocotyle verticillata heb ik van de rechterkant (waar de Bacopa hem overschaduwde) achter de Monte Carlo gezet i.p.v. wat Sagittaria subulata. Nu hebben ze wat meer ruimte en komen ze hopelijk beter tot hun recht.
20220502_151346.jpg
Door naar de oppervlakte!
Allereerst de 'jungle' die over de 'creek' heen hangt. De Begonia glabra heeft zijn plaatsje gekregen en ik heb nog een onbekende plant aan de rechterkant geplaatst, deze kwam uit een van mijn mossariums en was die ontgroeid.
In de 'creek' heb ik ook wat Bacopa en mos emersed groeien.
20220502_143951.jpg
Tenslot, ussen de natte rotsen heb ik wat Monte Carlo aangebracht in de hoop ze kruipend emers te laten groeien. Ik dacht eerst dat ze het niet zouden redden, maar ze moesten zich gewoon even aanpassen, want er zitten nieuwe blaadjes aan!
20220502_144643.jpg

Ik ga komend weekend naar Heevis om te kijken of ik de eerste bewoners tegenkom.
De zebragarnalen zijn echter al uitverkocht kreeg ik zojuist te horen 😅
 
Vandaag een drukke dag gehad, maar wel een leuke! Om 10:00 met een mede aquariumgek vetrokken naar Heevis in Eindhoven en daarna de reis voortgezet naar onze oosterburen bij Aquatop in Würselen. Enorm mooie zaak overigens die ik kan aanbevelen om een keer te bezoeken. Veel keuze in allerlei aquariummateriaal, voeding, hout, stenen, planten en uiteraard vissen. Een hele wand aan zoetwatervissen, een aparte voor discus en maanvissen en nog een aparte afdeling voor zeewater. Hieronder een korte impressie:
20220507_140325.jpg
20220507_140328.jpg


Hier ook geslaagd in mijn viskeuze, uiteindelijk gekozen voor een schooltje Paracheirodon simulans. De gewenste garnalen kon ik (na verschillende telefoontjes en mails) nergens meer krijgen en niemand wist wanneer ze weer voorradig zouden zijn. Daarom uiteindelijk maar ervoor gekozen om voor de, niet biotoop getrouwe, cherry garnalen te gaan.

Ik heb geprobeerd om de visjes vast te leggen, maar ze wilden niet echt stil blijven zitten 😬

20220507_160056.jpg
20220507_181635.jpg
20220507_181458.jpg

Ze scholen nog mooi samen, laten zelfs de kleinste garnaaltjes tot dusver met rust en worden als het goed is zo'n 3cm groot.

Ben erg blij met mijn keuze om voor een gekleurde scholend visje te kiezen, maakt het aquarium een stuk levendiger en kleurrijker en geeft een mooi contrast tegen de donkere achtergrond en groene planten 😁
 

Terug
Bovenaan