Mijn Volga 450 door Romeo


Geen ervaring met rouwtetras hier
 
IMG_20220122_221504.jpg


De bak lijkt steeds stabieler te draaien.
 
Wat recente fotos.. alles doet t goed alleen begon er wat blauwalg te ontwikkelen tussen de drijfplanten. Iemand enig idee waarom juist daar? Heb t bovenin nu redelijk uitgedund zodat er meer stroming ontstaan is tussen de wortels enzo..

IMG_20220215_194112.jpg


 
Ik heb het in het verleden ook een keer tussen de drijfbamboe gehad en dat komt denk ik omdat dit gelijk onder het licht zit en de blauwalg daar happy mee is.
Toch zal er ergens een trigger moeten zijn want blauwalg zie je in de regel bij teveel organische belasting en dan met name organische stikstof.
 
Ik heb het in het verleden ook een keer tussen de drijfbamboe gehad en dat komt denk ik omdat dit gelijk onder het licht zit en de blauwalg daar happy mee is.
Toch zal er ergens een trigger moeten zijn want blauwalg zie je in de regel bij teveel organische belasting en dan met name organische stikstof.

Ik heb in t begin vooral veel organisch afval dan wel stikstof gehad want toen had ik er zo enorm veel bladeren in.. geen planten nog.. had er een bepaald beeld bij maar vooral de bladeren gaven veel problemen. T raakte allemaal in mn filter en die raakte verstopt ermee. Zo begon t wel denk ik.
Ben meer gaan verversen enzo en zal dat nog wel even volhouden.
 
Vooral het vuurtje links in de bak is erg mooi, vult die donkere plek een beetje op
 
Heerlijk verwarmen hoor!
 
Blauwalg is een rot goedje en met veel geduld en verversen en dagelijks afhevelen kun je het de baas worden.
 
Blauwalg is echt heel vervelend. Maar is altijd en overal aanwezig.
Je komt er nooit vanaf.

Maar je ziet het alleen, als de omstandigheden gunstig zijn.

Hoekjes waar vuil zich ophoopt. Lekker in het licht.

Meestal een teken dat het filter het net niet trekt. Bij een te klein filter. Vaker schoonmaken.
En dan alleen de watten vervangen en voorfilter sponzen goed schoonmaken.
Alle meuk eruit.

Biologisch deel alleen afspoelen, dat losse meuk eruit gaat. Maar niet geforceerd schoonmaken.
Die bacterien moeten concureren met de blauwalg.

Nitraat verhogen kan ook goed werken.
 
Blauwalg is echt heel vervelend. Maar is altijd en overal aanwezig.
Je komt er nooit vanaf.

Maar je ziet het alleen, als de omstandigheden gunstig zijn.

Hoekjes waar vuil zich ophoopt. Lekker in het licht.

Meestal een teken dat het filter het net niet trekt. Bij een te klein filter. Vaker schoonmaken.
En dan alleen de watten vervangen en voorfilter sponzen goed schoonmaken.
Alle meuk eruit.

Biologisch deel alleen afspoelen, dat losse meuk eruit gaat. Maar niet geforceerd schoonmaken.
Die bacterien moeten concureren met de blauwalg.

Nitraat verhogen kan ook goed werken.

Thanks voor deze uitleg.. Ik merk ook vooral aan mn voorfilter dat een wekelijkse spoeling net op t randje zit. De sponzen zijn dan haast volledig verzadigd dus ben die nu regelmatiger aan t schoonmaken.
 
 
Wat leuk zeg en ik neem aan dat je wel weet hoeveel het er zijn toch:eek:
 
Wat leuk zeg en ik neem aan dat je wel weet hoeveel het er zijn toch:eek:
Haha ja heb ze geprobeerd te tellen maar onmogelijk.. by far t grootste nest tot nu toe.
Vind t erg mooi om te zien maar wel wat onrust in de bak.
 
Heb je al een idee wat je met de jongen gaat doen die opgroeien? Daar zul je denk ik ook ruimte voor moeten hebben en iemand die ze wil afnemen.
 
Nog niet echt eigenlijk.. Ik hoop de LFS of de lokale AV eigenlijk, wellicht hier op t forum nog n oproep. Maar dit is t vierde of vijfde nest al sinds ik ze heb en gek genoeg werd t eerste nest nog t grootste eigenlijk.
Dus even zien hoe t nu verloopt en op den duur zal ik toch voor andere hoofdbewoners gaan denk ik.
Vind ze echt supermooi en hun gedrag ook maar ze bezitten de hele bak wanneer ze jongen hebben.

Heb je zelf mss interesse? 😊
 
Heb je zelf mss interesse?
Haha nee dank je want ik ben al heel blij dat ik geen nakomelingen bij de manen krijg en dat hou ik graag zo. Ik heb het ooit met de Multi s gehad en had daar ook veel te veel van op den duur dus toen heeft lid Ludger gelukkig de hele mik van me overgenomen en hadden ze flink de ruimte.
 
Ik herken t en zal tzt ook naar andere hoofdbewoners gaan kijken. Wellicht maanvissen maar dat zien we dan wel weer.
 
Mooi hoor! Die cory's hebben de buik mooi rond gegeten.
 
IMG-20220303-WA0006.jpeg


Gisteren ververst en vanmorgen de eerste corydoras eitjes op t raam. Zie dr nog een stel aardig bezig met baltsen dus ben benieuwd!
 
Leuk en ga je die eitjes eruit halen?
 
Nou ik ben me eerst nog even aan het inlezen.
Want red ik t met zo'n plastic kweekbakje die je in de bak kan hangen? Of is een volwaardig klein aquarium beter aan te raden?
Ben bijna jarig dus goed excuus toch? 🤗

Vermoed vanaf nu wel vaker en meer eitjes want nu waren t er 'maar' een stuk of zes
 
In die plastic dingen zitten vaak kieren en die zijn niet echt handig en ik weet dat Antje breeders adviseer die beter zijn maar ja ik weet de naam zo niet.
Maar ja een extra bakje is misschien ook wel leuk en handig maar als je geen kleintjes hebt dan zit daar weer niks in natuurlijk.

Edit: dit is dat bakje denk ik

 
Die drijvende bakjes hebben spijlen en daar zwemmen de jonkies zo doorheen, waardeloze gevallen dus.

Die ziss breeder werkt veel beter, slimste is die onder de uitstroom van je pomp te hangen dan hebben de eitjes de optimale stroming zodat ze niet gaan schimmelen, wel even opletten welke zissbreeder je koopt sommige hebben een bodem van gaas maar die vind ikzelf uitermate onhandig en heb hem zelf met een plastic bodem
 
Heel toevallig zat ik net naar dezelfde breeder te kijken op APO.. Ziet er wel leuk uit. Zag dat je ze ook met aansluiting hebt voor een luchtpompje, dan wek op die manier toch ook stroming op?
We zitten thuis wel te kijken naar evt nog een nano tankje dus wel ideal om klein grut in op te laten groeien.. Ik wacht heel even met beslissen tot na zondag 😁
 
Aangezien de bak redelijk bezaaid is met eitjes van de cory's en ik net jarig ben geweest..

IMG_20220310_200349.jpg


IMG-20220310-WA0045.jpeg




Iemand die tips of advies heeft hoe ik dit t beste aan kan pakken?
 
Zie geen corydoraseitjes zo op de foto (corydoraseitjes zijn rond) maar hoe aan te pakken: slimste is een zissbreeder te kopen en die onder de uitstroom van je filter te hangen zodat je continue stroming hebt en je eitjes niet gaan schimmelen, laten zitten kan ook maar sterbai's zijn kanibalen en eten hun eigen nakweek op
 
Okee maar ik zie ze wel degelijk druk met elkaar en heb ze zelfs eitjes zien afzetten op t raam, en die waren niet rood.
De steen op de foto is inmiddels alweer bijna kaal gegeten ook.
Geen kans op uitkomen als ik ze zo in de andere bak had gelegd? Wanneer die er klaar voor is uiteraard.

Tnx
 
Nadeel van een andere bak is de andere bacteriecultuur waardoor de eitjes gaan schimmelen en je dus allerlei medicatie moet gaan gebruiken om dat tegen te gaan maar juist door die medicatie te gebruiken (wat jan en alleman doet) krijg je resistentie bij de bacterieculturen, en resistentie is momenteel een waar zorgenkindje bij de eu, dus beter voorkomen van onnodig meicatiegebruik
 
Okee duidelijk.. In theorie kan ik dus beter wat volwassen corys in de kleine bak doen en zodra ze eitjes gelegd hebben weer terug zetten naar de grote bak?
 

Terug
Bovenaan