Mijn terrasvijvertje


J

Joery

Guest
2 jaar geleden heb ik dit vijvertje aangelegd.
hKpQ-9oZ2Si5CXWznabcn2VbmtC66lmR.jpeg


De afmetingen zijn 120cm x 60cm en +/- 90cm diep.
Om de ervoor te zorgen dat het raam niet zou barsten in de winter, wordt de vijver tijdens de koude maanden bijverwarmd. In het vijvertje zitten enkele Notropis chrosomus, Chinese danio's en Macropodus ocellatus.

Groetjes
 
Leuk,bijna een aquarium.
 
Ziet er top uit!
 
Fantastisch goed ontwerp!

Wil je uitleggen over de bouw van je ontwerp?

Eventueel met foto's?

Met visgroetjes en bij voorbaat dank.

Henk P.
 
ziet er mooi en uniek uit!
 
inderdaad erg leuk gedaan en origineel.
 
De vijver was eerst een buitenterrarium voor mijn vuursalamanders. Maar omdat de salamanders nachtactieve dieren zijn zag je ze niet veel. De bak was ingericht als bosbiotoop, dit vond mijn vrouw niet zo leuk. Ze stelde toen voor om er een vijver van te maken.
De bouw van het buitenterrarium is te zien op http://www.salamanders.nl/forum/terrari ... itenterra/

Bij het ombouwen is de bak blijven staan maar de zijkanten zijn bekleed met isolatieplaten en beschermdoek. Op de plaats waar het raam is, is eerst een houten kader gemaakt op een rechte ondergrond te hebben. Na het plaatsen van de beschermdoek, heb ik de rubberfolie geplaatst. Eerst gevuld tot iets onder de rand waar het raam is en dan het raam uitgesneden. Na het verlijmen van de vijverfolie tegen de houten kader heb ik het raam tegen de folie gelijmd (met Tec7). Na het verlijmen van de glasplaat heb ik de vijver verder gevuld, zodat het glas door de druk van het water goed tegen de folie gedrukt werd.
 
Kun je nog wat meer foto's van dichtbij posten? Erg leuk gedaan! Viskeuze ook top ;-)
 
Bedankt voor je uitleg en je link naar salamanders forum is voor mij duidelijk.

Ik hoop in de toekomst ook zo'n vijveraquarium te gaan bouwen.

Met visgroetjes,

Henk P.
 
Vandaag nog enkele foto's genomen. Alle aquariumplanten die in het vijvertje staan groeien goed. Vooral de Apopogeton boivinianus en de Echinodorus uruguayensis groeien goed. Ik ga vandaag proberen van onderwaterfoto's van de planten te nemen. De Vilisneria gigantea groeit het minst goed.
0t702HY3nRUq08kpzGfrrAu06dqsNRCh.jpeg

0t702HY3nRUq08kpzGfrrAu06dqsNRCh.jpeg

0t702HY3nRUq08kpzGfrrAu06dqsNRCh.jpeg

0t702HY3nRUq08kpzGfrrAu06dqsNRCh.jpeg

0t702HY3nRUq08kpzGfrrAu06dqsNRCh.jpeg


Sommige foto's zijn niet zo duidelijk omdat ze door het raam of langs boven het wateroppervlak izjn genomen.
 
Foto's van de Macropodus ocellatus
cU9XTzErl0jdUIGLcOGWM6g2Z0OdpCl_.jpeg

cU9XTzErl0jdUIGLcOGWM6g2Z0OdpCl_.jpeg
 
Heel erg leuk ontwerp, op deze manier kan je goed het leven onder water zien. Het vijvertje, of is het een aquarium, staat er mooi beplant bij ook, met die varentjes boven water. Echt top !
 
Mooi idee zeg! Dat geeft een heel ander beeld.
 
Prachige Petunia's trouwens. Daar heeft niemand het hier over maar mooi zijn ze wel! ;)
 
Wouw!! #Lifegoals
 
Mooi vijvertje!

Maar waarom zitten er goudvissen in?
Je vijver is te klein voor normale goudvissen hoor..
 
Er zitten geen goudvissen in volgens mij hoor..

@TS prachtige vijver!

Edit: ik zie wat je bedoelt laurens..
Zijn dat goudvissen?
Lijkt er idd wel op..
 
ILoveAnimals zei:
Er zitten geen goudvissen in volgens mij hoor..

@TS prachtige vijver!

Edit: ik zie wat je bedoelt laurens..
Zijn dat goudvissen?
Lijkt er idd wel op..

100 % enkelstaartige goudvissen
 
Ik zie t!
Die rood-witte is sowieso een goudvis
 
Er zitten inderdaad nog 2 goudvissen (een rode en een witte) en een sarasa in. Deze vissen zitten van het eerste jaar dat de vijver is opgestart maar gaan er binnenkort uit. Ze worden te groot en passen niet meer bij de andere vissen die erin zitten.
 
Een Sarasa is gewoon de handelsnaam voor een Rood/witte Goudvis.

Net zoals jou Surfinia's eigenlijk gewoon hangpetunia's zijn. Surfunia is de merk/handelsnaam.
 
mooi hoor , ik wil later ook zo iets , voor de opendeurdag op school wou ik ook zo iets maken , maar het glas is er nooit in geraakt ... dus het was een gewone gemetste ( vijver );)
mss om het barsten te voorkomen kan je het glas vervangen door plexi ? of barst dat ook vlot ?
want anders ga je hopen geld verspelen aan stookkosten ...
 
Het glas dat er in zit is 1cm dik. Ik denk dat plexi niet zo sterk is en makkelijker barst. Plexi kan ook niet goed tegen UV straling van de zon en zal daardoor mat en broos worden.
Om het raam niet te laten barsten, volstaat het om het wateroppervlak niet volledig te laten dichtvriezen. Hiervoor gebruik ik een lichtslang (zoals die ze met kerst gebruiken om figuren te maken)nu zijn die met LED's maar de oude zijn met "echte" lampjes die warmte afgeven. Dit in combinatie met piepschuimplaten van 4cm dik rondom en bovenop, zouden voldoende moeten zijn om het niet te laten dichtvriezen. Vorige winter op een nacht eens -5� gehad en de vijver had niets van ijs.
 

Terug
Bovenaan