Mijn planten groeien heel langzaam en nieuwe bladeren snel lelijk.


2

22228

Guest
Mijn planten willen het maar niet goed doen.
In mijn vorige aqua van 70 liter nooit problemen maar in mijn 110 bak wil het maar niet lukken.

Waterwaardes:
PH 7,2
KH 3
GH 7
NO2 tussen 0 en 1
NO3 10

Gebruik geen voedingsbodem maar voeg easycarbo en Profito toe.
Aangezien dit filter rechtop staat (sponzen) moet ik de filters eens in de twee weken schoonspoelen omdat anders de uitstroom van de pomp te laag wordt.
Bij de record 70 lagen de filters horizontaal en had ik daar geen last van.
Witte watte vervang ik elke week en indien nodig vaker.
Water verversen doe ik 2 x per week 15 liter waarbij ik de bodem ook afzuig.
eens in de drie weken ververs ik de helft.
Als ik minder ververs krijg ik last van baardalg.
aantal vissen: 5
Boden fijn grint.
 
Tja, welke bak heb je en welke verlichting en hoe lang brandt deze??
Baardalg is een teken van voedingstekorten. Als je Profito geeft is vaak de aanbevolen dosering niet voldoende.
Weet je de po4 ook misschien?? Ik vermoedt dat ergens een tekort zit maar moet dan wel ook de po4 weten en wat meer info over de bak.
30% verversen per week is vrij veel hoor. Kan me niet voorstellen dat de baardalg met het verversen heeft te maken.
Als je wat meer info kan posten hoop ik iets meer te kunnen zeggen.
Of liever ook nog een foto van de bak met de planten. In welk opzicht doen ze het niet goed?? De no2 moet eigenlijk in een ingedraaide bak 0 zijn. Hoelang draait de bak dan??
 
Uhhm heb je dit bij alle planten of maar bij een paar?
als dit bij een paar is kan het zijn dat ze ook voeding bij de wortels nodig hebben (Floranette A tabletten van SERA) betaalde 7 euro voor 24 stuks, best goedkoop vergelen met de kugeln van JBL en ben meer tevreden over dit resultaat.

ververs ook eens minder (1x per week) 1/4e van je bak en voeg is wat meer profito toe (0,25 meer dan de normale dosering)

Spoel niet iedere twee weken de sponsen schoon, hier zitten veel bacterien in die je nodig hebt.

ga dit eens 1 keer per maand doen, knijp de sponsen uit boven het water en veeg de troep die er op zit boven de wasbak/prullebak eraf. als er dan toch nog veel achterblijft eventjes snel onder de kraan en dan de sponsen terug doen. zelfde geld met de watten, deze hoef je niet zo vaak te verschonen.

probeer dit is :) over je waterwaardes kan ik je niks vertellen want hier heb ik geen verstand van.
hier kunnen andere op dit forum je meer over vertellen.
 
Ik vraag me af wanneer je easycarbo en Profito toevoegd. Je ververst 2 x 15 liter, waarschijnlijk dus ook je easycarbo en Profito.
 
@ jessicapilon: verlichting 1 lamp tropical de luxe,amazon-day van Dennerle, 18 wtt.
1x juwel warm-light 18 wtt
branduren: van 12u45 tot 15:00 pauze van 15:00 tot 16u15 en dan van 16u15 tot 22u30.Per dag dus 8,5 uur.
P04 weet ik niet

MyAqya@ ja eigenlijk wel maar se "zachte" planten hebben het het ergst. Die wortelen niet eens.Anubias soorten doen het beter maar daar vallen in de oudere bladeren gaten of rotten vanaf de rand.
De witte watten hebben na een week helemaal een vieze bruine laag .
Minder verversen deed ik voorheen maar dan kreeg ik alg.
sponzen ga ik eens zo doen als jij zegt.

Witsel@ Easy carbo elke dag staat op flesje en profito 1 x per week. na 1e verversing niet opnieuw omdat ik dan bang ben dat het de algen dan teveel voedt.
 
Hier wat foto`s:

1235263_415561928547820_1689717922_n.


1150558_415562081881138_1417568921_o.jpg




72838_415561765214503_2023424334_n.jpg
 
sponzen ga ik eens zo doen als jij zegt.
Zijn grof en waterdoorlatend.
Hier zo weinig mogenlijk aankomen.

alleen de watten vervangen.
 
Dat kan ook zoals bertus het zegt, van de sponzen afblijven en alleen de watten vervangen.

Je doet 3x je licht uit waarom?

Dit doe ik nu:
rond 9u aan tot 3 dan uit tot 6 dan aan tot 10-10:30 en dan weer uit.

Minder licht meer voeding :) en probeer eens met 2x het licht uit te doen per dag (smiddags en savonds) heb het idee dat je het te vaak doet.

1 keer per week water verversen en kijk eens hoe het dan gaat. hou dit eens een maandje aan misschien dat er eerst wat algen komen maar erna verdwijnen (dit is ook mogelijk.)

Blijf het wel in de gaten houden!

groetjess
 
de verlichting met een pauze is geen probleem want dat doe ik ook en de duur is ook prima en niet te lang.
Omdart je de sponzen zo vaak uitspoeld verlies je erg veel goede bacterien en dan krijg je geen goede opbouw. ik heb het idee dat je wat opstartalg hebt. Is het een bruinige alg die je er vrij makkelijk vanaf wrijft??
Deze gaan normaliter na enkele weken weg, maar aangezien jij steeds een deel van de bacterien weggooit kan dat veel langer duren.
Hoe lang draait de bak nu dan al?????
Ik zou dus gewoon alleen de witte watten verschonen maar wel blijven controleren of de stroming redelijk blijft. Normaal moet dat wel zo zijn hoor.
Verlichting zou ik op die dikke 8 uur p/d houden en de profito mag je gerust 50% of 100% meer geven. Beter iets teveel dan te weinig.
De no3 zou iets hoger kunnen, maar nu zou ik dat zo laten omdat alles eerst maar eens op orde moet komen. Kun je bij de lfs niet de fosfaat laten meten??
Je moet toch tekorten uitsluiten. Ik heb ook een bak met 2x18W T5 erboven gehad en gebruikte veel drijvers omdat je anders snel met tekorten kan komen te zitten.
Het belangrijkste is dat de bacteriecultuur niet verstoord wordt de komende weken.
Ververs wekelijks 10 a 15% en niet teveel.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Filters zal ik afblijven, wat kan ik dan doen als de uitstroom weer zwak wordt? kolom bodem uitzuigen en sponzen met rust laten?

De bak draait nu vanaf moederdag ongeveer.( wel met dezelfde steentjes en ongeveer 40 liter water uit mijn oude, draaiende aquarium)
De alg die ik krijg is baardalg.
Hoe vinden jullie de planten op de fotos er verder uitzien?

Ik ga jullie tips zo doen en eens kijken.
Ga binnenkort wel twee weken op vakantie dus dat is een beetje jammer voor mijn aquarium.
daarna vast schema.
bedankt!
 
Ik vind de planten er niet slecht uitzien, maar op sommige lijkt wat bruinige alg te zitten. Dit kan opstartalg zijn .
Baardalg is in de regel een gevolg van voedingstekorten. Probeer ook de po4 te laten meten.
Ik zou het vreemd vinden als de filter weer zwak gaat worden als je alleen de watten vervangt of uitspoelt. Ik deed de watten ook weleens 1x in de 2 a 3 weken, afhankelijk van hoe vuil ze zijn.
Zolang de filter redelijk doorstroomt zou ik er even niks aan doen dus.

Dat bruinige op sommige bladranden lijkt me alg, en kun je dat er makkelijk afwrijven met de vingers??
Het is erg belangrijk dat alle voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn. Ik zou zoals ik al zei licht niet uitbreiden en je mag gerust wat veel drijvers erin gooien hoor. Hierdoor groeien de planten wat minder snel, maar hebben ook minder voeding nodig waardoor er minder snel tekorten ontstaan.
 
Jessicapilon@ Alg heeft "haren" zeg maar niet van dat zachte dat je zo weg veegt.
IK heb er nu extra profito bij gedaan...eens kijken. Drijvers heb ik al, die groeien ook niet uit tot meer.
 
Ja ok dat weet ik, maar de bedoelde bruinalg (opstartalg dus) die heeft dat niet en is meer een laagje smurrie zeg maar.
jij bedoeld de baardalg die je wel eens hebt gehad en die wrijf je er niet zo af nee.
Dan heb je denk ik dus geen opstartalg, ondanks dat het op de foto er wel op leek.
Ik ben dan echt bang dat je ergens een voedingstekort hebt in de bak. Ik zou dan eerder zelf een dubbele hoeveelheid voeding geven om te kijken of het verbeterd.
Jammer dat je de po4 niet weet.
 
222 haal even een teststrip voor je po4 dat je die kan meten, dan hebben we sneller de oorzaak en een oplossing. nu is het maar gokken.

Zoals jessica al zegt, voeg meer profito toe.
 
Ja ik heb nu het dubbele er gisteren in gedaan.
Ik heb hier geen echte vissenspeciaalzaak in de buurt. De winkel waar ik alles koop heeft strips.
Denk jij dat het fosfaat te hoog of te laag is?
 
Als je algen hebt dan is er denk ik een tekort. Als alles voldoende voor handen is dan krijg je normaal geen algen. Tenzij bv de stroming erg slecht is.
Maar ik vermoed dat er ergens een tekort zit maar wat ontdek je door te meten.
Moeilijk te zeggen of dat het fosfaat is of een andere voedingsstof.
Je kunt ook online wel po 4 druppeltest bestellen. Aquaplantsonline vraagt niet al teveel porto hoor.
 

Terug
Bovenaan