Mijn nieuwe Juwel Primo 70


Mooi gemaakt. Je hebt er ook lang op moeten wachten voordat er water in kon. Maar het resultaat staat.
 
Hallo allemaal! Mijn laatste update van dit topic is al weer bijna een maand geleden, zag ik. In de tussentijd is er best veel veranderd, zowel in positieve als helaas ook in negatieve zin. Laat ik beginnen met het positieve. De mossoorten die ik op het hout heb gebonden (weeping moss, flame moss en mini christmas moss/creeping moss), doen het erg goed! De andere mossoorten (riccardia chamedryfolia en riccardia micro) groeien ook wel, maar veel minder snel. Alleen de fissidens fox doet het niet goed, deze lijkt helemaal te zijn gestopt met groeien.

Maar helaas is er waarschijnlijk met het weeping moss een draadalg meegekomen. Ik zag vanaf de eerste dagen al iets wat leek op draadalg in dit mos, maar dacht dat het uitlopers van het mos zelf waren. Het is nu duidelijk dat dit niet zo is, want het heeft zich in vrij korte tijd door de bak verspreid. Het is een heel dunne, fijndradige alg. Veel dunner dan de draadalg die ik in mijn vijver heb. Ik was al bezig met de bestrijding van blauwalg op de stenen, daarvoor heb ik nu al meerdere malen Easy-Life Bio-Exit Blue toegevoegd, maar dat heeft niets geholpen. Voor de bestrijding van de draadalg (en andere groene alg) heb ik meerdere malen Easy-Life Bio-Exit Green toegevoegd. Ook dit heeft niets, echt nul komma nul resultaat opgeleverd.

Na een paar waterwissels heb ik een ander middel geprobeerd: Tetra AlguMin. De eerste keer dat ik dit middel toevoegde, was 4 november. 10 dagen geleden al weer. Het heeft niets geholpen. Dus ik heb het nog een keer geprobeerd. En weer geen enkel resultaat. "Tetra AlguMin bestrijdt alle soorten algen snel en voorkomt algengroei effectief. Het ingrediënt komt onmiddellijk vrij om een snelle werking te garanderen", staat in de gebruiksaanwijzing. Nou, niet bij mij dus... Zelfs niet na twee keer toedienen van de aanbevolen hoeveelheid!! Zowel de draadalg als de blauwalg als de groene aanslag op o.a. het filter zijn er nog steeds. Misschien groeit het minder snel, maar het is er nog steeds en het gaat niet weg.

En wat heb ik nog meer in de bak? Beestjes! Er zitten een soort watervlooien(?) in en kleine wormpjes. De 'watervlooien' zwemmen schokkerig door het water en zijn nog geen millimeter groot. De 'wormpjes' zijn ongeveer 3 millimeter groot en kruipen over het glas. Geen idee waar die vandaan komen maar ze zijn er en het worden er steeds meer.

Wat heb ik in de tussentijd nog meer gedaan?
Ik ben sinds ongeveer een week gestopt met het toedienen van Tropica plantvoeding en heb ook geen nitraat meer toegevoegd. Hier was ik mee begonnen om de waterwaarden te verbeteren voor de planten, maar ik denk dat vooral die NO3 waarde op een gegeven moment te hoog werd. Over de waterwaarden had ik trouwens een ander topic geopend. Ik heb er nu bewust voor gekozen om deze post hier te plaatsen en niet in dat topic, omdat het 'totaalplaatje' waardoor het algenprobleem is ontstaan waarschijnlijk ook te maken heeft met verlichting.

Ik heb er andere verlichting in gehangen. De standaard verlichting van Juwel is één LED-buis met in totaal 24 LEDs. Er hangt nu een LED-buis boven van Ciano, met 60 LEDs. Dit geeft al veel meer licht maar ik denk dat het nog steeds niet voldoende is om het naaldgras en de monte carlo goed te laten groeien. Het naaldgras is op alle plekken bruin geworden en de monte carlo groeit ook niet echt goed. Wel al beter dan met de Juwel verlichting. Hier wil ik mij dus op gaan oriënteren: andere, betere verlichting. Ik heb al veel positiefs gelezen over de LED verlichting van JMB.

Wat kan ik nog meer doen om het algenprobleem aan te pakken?
Ik weet het eigenlijk niet. Ik had iets gelezen over het afplakken van de bak, zodat er absoluut geen licht in komt, en dat je dit dan drie dagen zo moet laten staan. De black-out methode. Op zich kan ik dat proberen, want er zitten nog geen garnalen of vissen in de bak, alleen planten en mos. Maar wat ik mij dan meteen afvraag: als die algen dan na de drie dagen allemaal dood zijn, en je geeft de bak weer licht, komen de algen dan niet weer net zo snel terug?

Als jullie nog tips hebben, zou ik daar heel blij mee zijn.

Hier wat foto's:

De bak zoals hij er gisterenavond bij stond:
20201113_185409.jpg



De draadalg in het mos. Het was nog veel erger. Ik heb zo veel mogelijk handmatig verwijderd maar het komt net zo hard weer terug:
20201113_185542.jpg20201113_185550.jpg20201113_185603.jpg


Bruin geworden naaldgras, monte carlo die het niet echt lekker doet en rechts op de ruit: beestjes.
20201113_132444.jpg


Verlichting. Boven de Ciano met 60 LEDs, onder de Juwel met 24 LEDs.
20201111_134331.jpg20201111_134513.jpg20201111_144838.jpg


Riccardia chamedryfolia doet het goed op hout en stenen, riccardia micro gaat ook goed:
20201112_133538.jpg20201113_185436.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cas,
ik lees .....toegevoegd:
Easy-Life Bio-Exit Blue
Easy-Life Bio-Exit Green
Tetra AlguMin

Verwacht je nou echt dat die spullen alleen invloed hebben op algen ? of denk je niet een beetje dat de mossen en planten daar ook een tikje van krijgen.
Nu denk je na over afplakken.....een aktie die men wel eens doet bij blauw algen omdat deze middels fotosynthese zichzelf kunnen voorzien van nitraat.
Echter in jouw geval zal dat slechts nog meer negatieve invloed geven op je mossen ed.

Heel eerlijk, stop eens met al die middeltjes, geef dat geld liever uit aan nieuwe planten en probeer rustig op te bouwen.
 
Cas,
ik lees .....toegevoegd:
Easy-Life Bio-Exit Blue
Easy-Life Bio-Exit Green
Tetra AlguMin

Verwacht je nou echt dat die spullen alleen invloed hebben op algen ? of denk je niet een beetje dat de mossen en planten daar ook een tikje van krijgen.
Nu denk je na over afplakken.....een aktie die men wel eens doet bij blauw algen omdat deze middels fotosynthese zichzelf kunnen voorzien van nitraat.
Echter in jouw geval zal dat slechts nog meer negatieve invloed geven op je mossen ed.

Heel eerlijk, stop eens met al die middeltjes, geef dat geld liever uit aan nieuwe planten en probeer rustig op te bouwen.
Ik had eigenlijk wel gehoopt en verwacht dat deze middelen zouden werken ja. Maar tot nu toe hebben ze niets opgelost, maar volgens mij ook (nog) geen schade aangebracht aan de planten. De planten deden het al niet zo best voordat ik de middelen toevoegde. Sinds ik het licht heb aangepast, doet in ieder geval de monte carlo het wat beter.

Maar goed, al die middelen blijken inderdaad niet of nauwelijks te werken, dus ik had het waarschijnlijk net zo goed (of beter zelfs) niet kunnen doen.

Bedankt voor je tip, ik ga volgende week wat nieuwe planten halen.
 
Middeltjes en beloftes.........schade toevoegen doen ze beslist, alles wat je hebt toegevoegd zijn veelal algiciden en biociden. google maar eens.
 
Middeltjes en beloftes.........schade toevoegen doen ze beslist, alles wat je hebt toegevoegd zijn veelal algiciden en biociden. google maar eens.
Door schade en schande wordt men wijs, ik heb het nu ervaren.. Nogmaals dank.
 

Terug
Bovenaan