Mijn nieuwe Juwel Primo 70


C

Casquarius

Guest
Gisteren ben ik begonnen met een nieuwe bak. Na 220 autokilometers voor niets en meerdere Marktplaats teleurstellingen ("ja hij is als nieuw, echt helemaal krasvrij!".....) heb ik toch maar een nieuwe Juwel Primo 70 besteld met bijpassend meubel.

Ik wilde een HMF (Hamburger Mattenfilter) en werd door dit topic van @Niwla geïnspireerd. Ik heb de Komplettset HMF-Filter inkl. Aquael Pat-mini und Pat-Adapter besteld, met een hoogte van 23 cm. Achteraf had ik ook die van 28 cm kunnen bestellen, maar ik was eerst van plan om een 60 x 30 x 30 bak te nemen en heb daarom dus de 23 cm versie gekozen.

Voor de bodem heb ik gekozen voor ADA Aqua Soil Amazonia Ver. 2. De bodem heb ik er gisteren in gedaan. Volgens de fabrikant is voorspoelen niet nodig dus dat heb ik niet gedaan. Voorzichtig het water in een kom geschonken zodat het niet te troebel wordt. Dat heeft blijkbaar geholpen want het viel mij op dat het water vanmorgen al heel helder was! Toch heb ik vanmorgen al een waterwissel gedaan van ongeveer 80%.

Ik dacht eerst aan een garnalenbak met planten, maar wil eigenlijk meer dat het een plantenbak met garnalen wordt, als jullie begrijpen wat ik bedoel. De planten heb ik nog niet besteld. Ik wil eerst de bak een aantal weken laten draaien zonder planten er in, zodat de bodem rustig kan inwerken.

Een paar vragen die ik heb:
  • Kan ik nu al beginnen met de filterpomp? Het water is nu al heel helder dus ik denk het wel toch?
  • Verlichting lijkt mij bij het opstarten wel belangrijk, ook als er geen planten in zitten. Of is dat niet nodig zonder planten?
Om een goede plantengroei te krijgen, zal de verlichting nog wel uitgebreid (RGB) of geheel vervangen moeten worden denk ik. Ik zit ook te denken aan CO2, maar weet nog niet hoe ik dat ga doen. Eerst maar even opstarten en indraaien.

Ik heb wat hout en stenen besteld. Het hout ligt nu in emmers te weken.

Tips en opmerkingen zijn welkom! :)

Hier wat foto's:
20200712_103214.jpg


20200712_103227.jpg


20200712_104345.jpg


20200712_104505.jpg


20200712_104537.jpg


20200712_104601.jpg
 
Wat kaal zo nog :DD Ben benieuwd naar de vorderingen.
 
Wat kaal zo nog :DD Ben benieuwd naar de vorderingen.
Morgen ga ik verder, beetje spelen met de stenen en het hout.
Ik vraag me af, kan ik de pomp al aansluiten? En moet de verlichting aan overdag of pas als de planten er in zitten?
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
Morgen ga ik verder, beetje spelen met de stenen en het hout.
Ik vraag me af, kan ik de pomp al aansluiten? En moet de verlichting aan overdag of pas als de planten er in zitten?
Planten hebben een flow en een goede water distributie nodig om de plantvoeding goed op te nemen als mede licht om te groeien en zich te ontwikkelen.
Des te eerder je pomp erin gaat kan deze vast indraaien.
 
Spannend hoor, een nieuwe bak! Alvast veel plezier met het inrichten. Ik had gelezen dat als je een plantloze opstart doet, je het licht uit laat, wat voer verkruimelen maar met filter aan (want de bacteriën moet zich juist ook in het filter nestelen). En als je wel planten toevoegt, je in het begin niet te lang de lampen aanhoudt en ook direct je planten voedt om alggroei te temperen. En weer met wat voedsel verkruimelen. Maar ik heb pas een paar bakken opgestart dus wie weet is deze info alweer achterhaald hihi. Good luck!!
 
Pomp erin en zo snel mogelijk paar bossen zuurstofplantjes erbij zolang je nog niets definitiefs hebt aan planten.
En wel beginnen met licht.
Ik heb zelf gemerkt dat elke grote verandering een disbalans geeft. Vandaar dat ik neig naar een 'echte' opstart.
 
Geen licht, geen voeding en geen CO2 in een Plantless Cycle aka dark-start.
Alleen het filter laten draaien, misschien iets verwarmen als het water te koud is. Dan hoef je zelfs geen verplichte waterwissels te doen met een ADA soil
 
Bedankt voor jullie tips! De pomp hangt er in en draait. Fijn pompje trouwens, maakt nauwelijks geluid.
 
  • Leuk
Waarderingen: FRMB
Geen licht, geen voeding en geen CO2 in een Plantless Cycle aka dark-start.
Alleen het filter laten draaien, misschien iets verwarmen als het water te koud is. Dan hoef je zelfs geen verplichte waterwissels te doen met een ADA soil

Hoi @Cornelius, ik heb je site, je aquascape project 2019 en een paar video's van je bekeken. Erg leuk, interessant en leerzaam allemaal!
Ik vraag me af, kan ik alsnog voor een dry start gaan? Of is dat niet goed omdat ik nu al ben begonnen met een 'gewone' start? De bak draait al een paar dagen, zonder licht (dark start zoals je adviseerde) en ik heb gisteren de hardscape in de bak geplaatst (nog niet helemaal naar mijn zin maar dat ga ik nog wel aanpassen). Ik zou denken dat dit geen probleem is, maar ik heb te weinig ervaring hiermee om dit zeker te weten.

De reden dat een dry start misschien beter is:
Ik wil in deze bak graag mossen laten groeien op het hout en de stenen. Liefst zo klein en fijn mogelijke soorten. Ik dacht aan fissidens fox op de staande stenen, weeping moss en christmas moss op de takken van het hout, flame moss op de liggende delen van het hout aan de achterkant, en riccardia micro op een liggende steen. Op de bodem wil ik monte carlo laten groeien. Vooral voor die mossen lijkt mij, na het zien van jouw video, een dry start methode (met yoghurt) beter. De pomp kan in de tussentijd door draaien in een ander klein aquarium of in een emmer, zodat de ontwikkeling van bacteriën in de spons kan blijven doorgaan.
 
Hoi @Cornelius, ik heb je site, je aquascape project 2019 en een paar video's van je bekeken. Erg leuk, interessant en leerzaam allemaal!
Ik vraag me af, kan ik alsnog voor een dry start gaan? Of is dat niet goed omdat ik nu al ben begonnen met een 'gewone' start? De bak draait al een paar dagen, zonder licht (dark start zoals je adviseerde) en ik heb gisteren de hardscape in de bak geplaatst (nog niet helemaal naar mijn zin maar dat ga ik nog wel aanpassen). Ik zou denken dat dit geen probleem is, maar ik heb te weinig ervaring hiermee om dit zeker te weten.

De reden dat een dry start misschien beter is:
Ik wil in deze bak graag mossen laten groeien op het hout en de stenen. Liefst zo klein en fijn mogelijke soorten. Ik dacht aan fissidens fox op de staande stenen, weeping moss en christmas moss op de takken van het hout, flame moss op de liggende delen van het hout aan de achterkant, en riccardia micro op een liggende steen. Op de bodem wil ik monte carlo laten groeien. Vooral voor die mossen lijkt mij, na het zien van jouw video, een dry start methode (met yoghurt) beter. De pomp kan in de tussentijd door draaien in een ander klein aquarium of in een emmer, zodat de ontwikkeling van bacteriën in de spons kan blijven doorgaan.
Ja hoor dat kan wel, zolang er nog geen planten instaan is dat geen probleem.

Ik zou zelf kiezen om eerst de fissidens en riccardia op te kweken mbv yoghurt methode en tegelijkertijd een matje met monte carlo.
Als beide goed zijn ontwikkeld in de drystart dan pas de weeping, christmas en en flame moss opbinden en vervolgens de bak afvullen. Opbinden zijn met deze soorten efficienter dan met de yoghurt methode.
 
OK, bedankt voor je advies! Ik ga het gewoon proberen met de yoghurt methode. De andere soorten bestel ik een paar weken later. Leuk om het op deze manier te gaan doen!
 
Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Zou persoonlijk alleen ook de rechter zijkant zwart maken. Kijkt er mooier in van de zijkant, maar ook van de voorkant om dat die kant dan minder spiegelt. Zie dat je hem toch vrijwel tegen een muur aan hebt staan, dus er echt in kijken doe je denk ik toch niet van die kant
 
Zou persoonlijk alleen ook de rechter zijkant zwart maken.
Wat grappig dat je dat zegt, dat was ik net van plan! :) De bak staat inderdaad tegen de muur, in een hoek, vlakbij een raam waar veel zon binnenkomt. Dus als hij straks leeg is, komt er folie op de zijkant.

Net wat foto's gemaakt, maar die zijn wazig omdat het water nu troebel is. Betere foto's volgen nog.
 
Flink aan het puzzelen geweest. Ik wilde eerst de stenen liggend opstellen, maar staand komen ze veel beter uit, vind ik. Bij sommige stenen heb ik er een stuk afgezaagd. Gewoon met een handzaag. Dat duurt even maar het gaat op zich prima. Dit is hoe het is geworden:

Voorkant:
Juwel-hardscape-001-20200717_152933.jpg


Zijkant:
Juwel-hardscape-002-20200717_151710.jpg
 
Had ik ook een keer gedaan, zo'n dragonstone een stuk afgezaagd, bak laten indraaien, maand later garnalen erin, alles in 1 uur dood, zelfs de algeneters die ik later toevoegde hingen massaal bovenin. Steen eruit gehaald, hele bak leeggetrokken en de hele rambam weggegooid, schoongemaakt met azijn, weer ingericht en nooit geen centje last meer gehad, de steen staat nu in de tuin ter decoratie
 
Had ik ook een keer gedaan, zo'n dragonstone een stuk afgezaagd, bak laten indraaien, maand later garnalen erin, alles in 1 uur dood, zelfs de algeneters die ik later toevoegde hingen massaal bovenin. Steen eruit gehaald, hele bak leeggetrokken en de hele rambam weggegooid, schoongemaakt met azijn, weer ingericht en nooit geen centje last meer gehad, de steen staat nu in de tuin ter decoratie
Dat is wel heel naar om zoiets mee te maken... Was er vóór het zagen nog niets aan de hand? Of had je de steen nog niet in je aquarium voordat je er een stuk had afgezaagd?
 
Dat is wel heel naar om zoiets mee te maken... Was er vóór het zagen nog niets aan de hand? Of had je de steen nog niet in je aquarium voordat je er een stuk had afgezaagd?
Was een nieuw stuk uit de winkel, had hem wel helemaal schoongeborstelt. Nu ken jij mij nog niet maar ik ben zo'n tiep die allerlei dingen overkomt die anderen nooit overkomen, dus kan best zijn dat jij er nooit last van zal hebben.
 
Was een nieuw stuk uit de winkel, had hem wel helemaal schoongeborstelt. Nu ken jij mij nog niet maar ik ben zo'n tiep die allerlei dingen overkomt die anderen nooit overkomen, dus kan best zijn dat jij er nooit last van zal hebben.

Heb je nog contact gehad met die winkel? Ik ben wel benieuwd naar hun reactie.
 
Heb je nog contact gehad met die winkel? Ik ben wel benieuwd naar hun reactie.
Nee geen contact mee gehad, in dragonstone kan zich gas ophopen en andere nare stoffen omdat de steen vrij poreus is dus als je dat gaat zagen komt dat allemaal tevoorschijn, dat is iets waar de winkel niks aan kan doen omdat het een natuurproduct is (ben beeldhouwer in natuursteen)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Nee geen contact mee gehad, in dragonstone kan zich gas ophopen en andere nare stoffen omdat de steen vrij poreus is dus als je dat gaat zagen komt dat allemaal tevoorschijn, dat is iets waar de winkel niks aan kan doen omdat het een natuurproduct is (ben beeldhouwer in natuursteen)
OK, dan hoop ik dat mij dit bespaard zal blijven. Ik heb de stenen zowel voor als na het zagen goed onder water afgespoeld en met een tandenborstel en een bamboestokje zo goed mogelijk schoongemaakt.
 
ik heb ook dragon stone gebruikt in m'n bakje en toen ik kleine stukjes nodig had heb ik gewoon een grote steen op de tegels buiten laten vallen en de kleine stukken gebruikt. Niks aan het handje hoor zou prima moeten kunnen
 
ik heb ook dragon stone gebruikt in m'n bakje en toen ik kleine stukjes nodig had heb ik gewoon een grote steen op de tegels buiten laten vallen en de kleine stukken gebruikt. Niks aan het handje hoor zou prima moeten kunnen
Vandaag heb ik dat ook gedaan, maar het werden wel heel veel en heel kleine stukjes. Ik houd het liever bij zagen. ;)
 
De bestelde spullen zijn binnen, het water is uit de bak gehaald, ik ben klaar voor de dry start! :)

Ik heb nog wat veranderingen aangebracht in de layout: twee stenen toegevoegd (totaal nu 7, een mooi oneven aantal) en ik heb een lichte glooiing aangebracht in het landschap.

Vandaag ga ik beginnen met het leggen van het monte carlo tapijtje. Daarna ga ik met yoghurt, fijngesneden mos en een penseeltje aan de slag. Vooral dat laatste vind ik spannend, maar ik zie het als een leuk experiment, zeker omdat ik het met meerdere mossoorten wil gaan proberen. Per mossoort zal ik een apart penseel gebruiken, want ik kan mij zomaar voorstellen dat er kleine deeltjes in het penseel blijven hangen.

Een ding waar ik nu tegen aan loop: ik ben al een paar dagen aan het benevelen met gedemineraliseerd water, en doe dit twee maal per dag, 's ochtends en 's avonds. Dit lijkt niet genoeg te zijn. 's Ochtends zijn het hout en de stenen vooral op de hogere gedeeltes niet vochtig meer. Dat zal misschien komen doordat het materiaal poreus is en vocht opneemt? De enige remedie lijkt mij om vaker te benevelen. Dat kan nog wel een dingetje worden als ik voor werk een lange dag van huis ben.

Juwel-hardscape-003-20200724_112928.jpg


Juwel-hardscape-004-20200724_112939.jpg
 
Een ding waar ik nu tegen aan loop: ik ben al een paar dagen aan het benevelen met gedemineraliseerd water, en doe dit twee maal per dag, 's ochtends en 's avonds. Dit lijkt niet genoeg te zijn. 's Ochtends zijn het hout en de stenen vooral op de hogere gedeeltes niet vochtig meer.

Sluit je de bak overdag af met plastiekfolie om verdamping tegen te gaan?
 
De enige remedie lijkt mij om vaker te benevelen. Dat kan nog wel een dingetje worden als ik voor werk een lange dag van huis ben.
Dat is een puntje voor de volgende keer: eerst het hout laten inwateren en dan pas de yoghurt methode. Maar daar heb je nu niets aan: dus gewoon een keertje extra benevelen.
Je kunt eventueel ook gebruik maken van een 'mistmaker' of benevelaar, wat ze bv ook gebruiken in terrarium.


Leuke ontwikkelingen en goede voorbereiding heb je gedaan. Zeker het gebruik van meerdere kwastjes is een slimme aanpak.
Let er wel op dat je matje veel eerder klaar is dan het mos...

Ik volg!
 
Sluit je de bak overdag af met plastiekfolie om verdamping tegen te gaan?
Ik heb gewoon de lichtkap er op. Die heeft aan de achterzijde een kleine opening voor de kabels van pomp en verlichting, dus 100% afgesloten is het niet.
 
Dat is een puntje voor de volgende keer: eerst het hout laten inwateren en dan pas de yoghurt methode. Maar daar heb je nu niets aan: dus gewoon een keertje extra benevelen.
Je kunt eventueel ook gebruik maken van een 'mistmaker' of benevelaar, wat ze bv ook gebruiken in terrarium.


Leuke ontwikkelingen en goede voorbereiding heb je gedaan. Zeker het gebruik van meerdere kwastjes is een slimme aanpak.
Let er wel op dat je matje veel eerder klaar is dan het mos...

Ik volg!
Het hout heeft net als de stenen al een tijd onder water gestaan. Eerst een dag of 5 in een emmer, daarna nog een dag of 10 in het aquarium met water. Nu het water er uit is, wordt het weer droger, best logisch natuurlijk maar wel jammer dat het net te droog lijkt voor de yoghurt methode. Maar goed, ik ga het gewoon proberen!
 
Ik heb gewoon de lichtkap er op. Die heeft aan de achterzijde een kleine opening voor de kabels van pomp en verlichting, dus 100% afgesloten is het niet.

Het geheel zal sowieso vochtiger blijven als je het goed afsluit met folie. Icm verdamping zal het water dan ook wat 'circuleren' in je bak ipv te ontsnappen.
En enkele keren per dag even beluchten om schimmels te vermijden. Als je toch schimmel ziet ontwikkelen op het hout helpt het om nu en dan eens op die plek te blazen (schimmels houden niet van een windje ;))).
 

Terug
Bovenaan