Mijn nieuw aquarium


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Hallo iedereen,

Ik heb altijd bij mijn mama een bakje gehad van 20 liter van een paar guppen.
Ik vindt het erg leuk om met vissen bezig te zijn maar mijn mama die wilt absoluut geen groter aquarium kopen.
Ik zou nu mijn oma willen overtuigen om een aquarium te kopen. Ik zou dan warmwatervissen willen houden die ik dan kan kweken.

Ik laat jullie al even meekijken in het vissenbestand dat ik in gedachten heb (ik wil ook niet met te veel vissen beginnen als ik ga kweken):

- 3 guppen (1 mannetje, 2 vrouwtjes)
- 3 platy's (1 mannetje, 2 vrouwtjes)
- 3 molly's (1 mannetje, 2 vrouwtjes)
- 4 appelslakken
- 10 neon-tetra's
- 5 corydoras
- 2 chinese ruitenkuisers

Welk aquarium heb ik hiervoor nodig en is toch nog altijd wel aanneembaar qua prijs?

Hoe kan ik mijn oma overtuigen om een aquarium te nemen (ik heb net mijn rapport gekregen en het is heel goed en het ik bijna kerstmis en mijn verjaardag, dus ik denk wel dat ik genoeg redenen heb... Maar tips zijn altijd welkom!)

Als jullie nog verdere tips hebben voor mijn nieuw aquarium mag je ze altijd aan mij doorgeven.

Als er een aquarium komt, zal ik dit topic ook verderzetten met foto's over de inrichting, enz. over het aquarium.

Iedereen alvast heel hard bedankt!
 
Dag Mark,

Als ik een nieuw aquarium ga nemen bij mijn oma, ga ik natuurlijk een groter aquarium nemen bij mijn oma. Aan hoeveel liter had je dan gedacht? (ongeveer).
Ik ga ook eens nadenken over de siergarnaaltjes in de plaats van de appelslakken. Ik zou ook diertjes willen kweken, maar ik ben over de appelslakken al veel te weten gekomen en dat ze snel eitjes leggen en dat dit er wel zo een 300 per keer kunnen zijn en dat vindt ik dan toch weer iets te veel, voor je het weet zit heel je aquarium vol met slakken.
Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes,
C�dric
 
C�dric Vleminckx zei:
Hallo iedereen,

Ik heb altijd bij mijn mama een bakje gehad van 20 liter van een paar guppen.
Ik vindt het erg leuk om met vissen bezig te zijn maar mijn mama die wilt absoluut geen groter aquarium kopen.
Ik zou nu mijn oma willen overtuigen om een aquarium te kopen. Ik zou dan warmwatervissen willen houden die ik dan kan kweken.

Ik laat jullie al even meekijken in het vissenbestand dat ik in gedachten heb (ik wil ook niet met te veel vissen beginnen als ik ga kweken):

- 3 guppen (1 mannetje, 2 vrouwtjes)
- 3 platy's (1 mannetje, 2 vrouwtjes)
- 3 molly's (1 mannetje, 2 vrouwtjes)
- 4 appelslakken
- 10 neon-tetra's
- 5 corydoras
- 2 chinese ruitenkuisers

Welk aquarium heb ik hiervoor nodig en is toch nog altijd wel aanneembaar qua prijs?

Hoe kan ik mijn oma overtuigen om een aquarium te nemen (ik heb net mijn rapport gekregen en het is heel goed en het ik bijna kerstmis en mijn verjaardag, dus ik denk wel dat ik genoeg redenen heb... Maar tips zijn altijd welkom!)

Als jullie nog verdere tips hebben voor mijn nieuw aquarium mag je ze altijd aan mij doorgeven.

Als er een aquarium komt, zal ik dit topic ook verderzetten met foto's over de inrichting, enz. over het aquarium.

Iedereen alvast heel hard bedankt!

--> Hierover zou ik nog wel willen zeggen dat ik zeker een aquarium groter wil nemen dan 20l, maar voor een beginneling, wat raden jullie aan?

Alvast bedankt!
Groetjes,
C�dric
 
In 60 Liter kan je vissen houden, maar ongeveer 10 % van de vissen soorten zijn hiervoor geschikt
In 80 Liter kunnen er al heel veel meer
In 100 Liter zeer veel soorten
ETC...... :D

Dus gaat het er ook om welke vissen je in de toekomst wil en wat voor soort inrichting wil je hebben. :juggle:
 
Welkom Cedric.

Siergarnalen en vissen= visvoer.
bedenk dat wel.

Wat denk jij,als jij die vissen bij elkaar zet, dat ze dan denken, het mag niet van Cedric?
In mum van tijd is de bak vol met jonge vis.
 
Nou,denk niet dat Cedric al zo ver is.
 
Bertus zei:
Nou,denk niet dat Cedric al zo ver is.

Daarom vraag ik het inderdaad..
Als ie wil kweken voor de handel dan zal hij het moeten zoeken in de moeilijkere soorten (of bijzondere kweekvarianten) en dat is dan weer niet voor beginnende aquariumhouders weggelegd. (en ik vermoed dat Cedric dat is ;)
 
TonHageraats zei:
In 60 Liter kan je vissen houden, maar ongeveer 10 % van de vissen soorten zijn hiervoor geschikt
In 80 Liter kunnen er al heel veel meer
In 100 Liter zeer veel soorten
ETC...... :D

Dus gaat het er ook om welke vissen je in de toekomst wil en wat voor soort inrichting wil je hebben. :juggle:

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor de informatie. Weet je toevallig ook waar je goedkoop aquariums kunt kopen zonder dat je blut bent. Ik zou het toch overwegen om dan klein te beginnen en dan vergroten met de tijd of is dat misschien een slechte keuze?
 
Bertus zei:
Welkom Cedric.

Siergarnalen en vissen= visvoer.
bedenk dat wel.

Wat denk jij,als jij die vissen bij elkaar zet, dat ze dan denken, het mag niet van Cedric?
In mum van tijd is de bak vol met jonge vis.

Hallo Bertus,

Ik denk dat ik de siergarnalen dan toch maar zou laten want een aquarium zonder vissen zie ik toch niet echt zitten. Bedankt voor de informatie!
 
kellemes zei:
Bertus zei:
Nou,denk niet dat Cedric al zo ver is.

Daarom vraag ik het inderdaad..
Als ie wil kweken voor de handel dan zal hij het moeten zoeken in de moeilijkere soorten (of bijzondere kweekvarianten) en dat is dan weer niet voor beginnende aquariumhouders weggelegd. (en ik vermoed dat Cedric dat is ;)

Hallo Mark,
Ik weet niet waar ik voor wil kweken...
Ik vindt het gewoon heel erg leuk omdat ik dan bij mijn mama een aquarium had met guppen. Op een gegeven moment kreeg ik kleintjes en wou ik die dus allemaal bewaren en ben ik een kweekbakje gaan kopen en ja...
Ik wil dit graag blijven verder doen maar nu niet in een 20 l aquarium
En ze zeggen ook altijd dat ik geen hobby heb dus dat is dan ook opgelost...
Maar je hebt twee mogelijkheden zij je dus om te kweken:
- voor de handel
- en voor wat nog?
 
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:
In 60 Liter kan je vissen houden, maar ongeveer 10 % van de vissen soorten zijn hiervoor geschikt
In 80 Liter kunnen er al heel veel meer
In 100 Liter zeer veel soorten
ETC...... :D

Dus gaat het er ook om welke vissen je in de toekomst wil en wat voor soort inrichting wil je hebben. :juggle:

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor de informatie. Weet je toevallig ook waar je goedkoop aquariums kunt kopen zonder dat je blut bent. Ik zou het toch overwegen om dan klein te beginnen en dan vergroten met de tijd of is dat misschien een slechte keuze?

kijk even op Marktplaats daar worden genoeg 2e hands bakken al dan niet compleet aangeboden of in het topic hier "aangeboden"
Maar bepaal eerst wat je werkelijk wilt hebben, met der tijd vergroten vindt ik geen bewuste keuze.
 
C�dric Vleminckx zei:
Bertus zei:
Welkom Cedric.

Siergarnalen en vissen= visvoer.
bedenk dat wel.

Wat denk jij,als jij die vissen bij elkaar zet, dat ze dan denken, het mag niet van Cedric?
In mum van tijd is de bak vol met jonge vis.

Hallo Bertus,

Ik denk dat ik de siergarnalen dan toch maar zou laten want een aquarium zonder vissen zie ik toch niet echt zitten. Bedankt voor de informatie!

Hallo Bertus,

Ik zou geen kweekbakjes houden, alleen als het echt niet lukt, maar ik zou de jongen gewoon op natuurlijke manier willen laten komen en dan ook natuurlijk voor voldoende beplanting zorgen in het aquarium, en er worden altijd wel kleine visjes opgegeten die pas geboren zijn en de slimsten en de sterkste die overleven. Zo komt mijn bak niet overvol en het is volledig volgens de natuur.
 
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:
In 60 Liter kan je vissen houden, maar ongeveer 10 % van de vissen soorten zijn hiervoor geschikt
In 80 Liter kunnen er al heel veel meer
In 100 Liter zeer veel soorten
ETC...... :D

Dus gaat het er ook om welke vissen je in de toekomst wil en wat voor soort inrichting wil je hebben. :juggle:

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor de informatie. Weet je toevallig ook waar je goedkoop aquariums kunt kopen zonder dat je blut bent. Ik zou het toch overwegen om dan klein te beginnen en dan vergroten met de tijd of is dat misschien een slechte keuze?

Marktplaats staan altijd wel leuke bakken voor een habbekrats. Des te kleiner de bak is, des te moeilijker die stabiel te houden is.
 
TonHageraats zei:
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:
In 60 Liter kan je vissen houden, maar ongeveer 10 % van de vissen soorten zijn hiervoor geschikt
In 80 Liter kunnen er al heel veel meer
In 100 Liter zeer veel soorten
ETC...... :D

Dus gaat het er ook om welke vissen je in de toekomst wil en wat voor soort inrichting wil je hebben. :juggle:

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor de informatie. Weet je toevallig ook waar je goedkoop aquariums kunt kopen zonder dat je blut bent. Ik zou het toch overwegen om dan klein te beginnen en dan vergroten met de tijd of is dat misschien een slechte keuze?

kijk even op Marktplaats daar worden genoeg 2e hands bakken al dan niet compleet aangeboden of in het topic hier "aangeboden"
Maar bepaal eerst wat je werkelijk wilt hebben, met der tijd vergroten vindt ik geen bewuste keuze.

Hallo Ton,
Ik ga eens kijken hier op het forum als ik enkele leuke aquariums ga kunnen vinden. Anders zal ik naar de dierenwinkel gaan en mijn oma wel moeten overtuigen om eentje te kopen natuurlijk...
Maar hoe ga ik dat nu weer doen...
En als je dan een kleinere koopt vindt ik dat ook weer weggesmeten geld omdat ik toch weet dat ik een grotere bak ga nodig hebben dan 60 l.
Wat is jouw mening?
 
Bertus zei:

Ik ben al een paar dagen eerder alle tweedehands websites afgegaan en ik heb naar drie mensen een mailtje gestuurd:

- iemand die voor een 80 l bak met apparatuur 249 euro vroeg: veel te duur
- iemand die niet reageert
- iemand die me een dag erna laat weten dat het al verkocht is
 
C�dric Vleminckx zei:
Bertus zei:

Ik ben al een paar dagen eerder alle tweedehands websites afgegaan en ik heb naar drie mensen een mailtje gestuurd:

- iemand die voor een 80 l bak met apparatuur 249 euro vroeg: veel te duur
- iemand die niet reageert
- iemand die me een dag erna laat weten dat het al verkocht is


Van degene die niet antwoord woont in hetzelfde dorp als mij, maar reageert niet...
 
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:
In 60 Liter kan je vissen houden, maar ongeveer 10 % van de vissen soorten zijn hiervoor geschikt
In 80 Liter kunnen er al heel veel meer
In 100 Liter zeer veel soorten
ETC...... :D

Dus gaat het er ook om welke vissen je in de toekomst wil en wat voor soort inrichting wil je hebben. :juggle:

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor de informatie. Weet je toevallig ook waar je goedkoop aquariums kunt kopen zonder dat je blut bent. Ik zou het toch overwegen om dan klein te beginnen en dan vergroten met de tijd of is dat misschien een slechte keuze?

kijk even op Marktplaats daar worden genoeg 2e hands bakken al dan niet compleet aangeboden of in het topic hier "aangeboden"
Maar bepaal eerst wat je werkelijk wilt hebben, met der tijd vergroten vindt ik geen bewuste keuze.

Hallo Ton,
Ik ga eens kijken hier op het forum als ik enkele leuke aquariums ga kunnen vinden. Anders zal ik naar de dierenwinkel gaan en mijn oma wel moeten overtuigen om eentje te kopen natuurlijk...
Maar hoe ga ik dat nu weer doen...
En als je dan een kleinere koopt vindt ik dat ook weer weggesmeten geld omdat ik toch weet dat ik een grotere bak ga nodig hebben dan 60 l.
Wat is jouw mening?

Probeer voor een zo groot mogelijke bak te gaan, binnen alle redelijkheid natuurlijk :)
Maar dan zal je je oma moeten overtuigen met duidelijke argumenten welke vissen je wilt hebben en hun ruimte behoeften.
 
NickM zei:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/vissen-aquaria-en-toebehoren/m1001614225-eheim-scubaline-200.html?utm_source=systemmail&utm_medium=email&utm_campaign=CO_Sel_B_ASQ_Mail

Mooie bak van een man die voorheen bij Utaka gewerkt heeft. Met alles erop en eraan. Ben vandeweek bij hem geweest. Ziet er mooi uit die bak. Voor maar �150.

Hallo,
Ik ga hem zeker eens contacteren! Dank je!
 
TonHageraats zei:
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:
In 60 Liter kan je vissen houden, maar ongeveer 10 % van de vissen soorten zijn hiervoor geschikt
In 80 Liter kunnen er al heel veel meer
In 100 Liter zeer veel soorten
ETC...... :D

Dus gaat het er ook om welke vissen je in de toekomst wil en wat voor soort inrichting wil je hebben. :juggle:

Hallo Ton,

Hartelijk dank voor de informatie. Weet je toevallig ook waar je goedkoop aquariums kunt kopen zonder dat je blut bent. Ik zou het toch overwegen om dan klein te beginnen en dan vergroten met de tijd of is dat misschien een slechte keuze?

kijk even op Marktplaats daar worden genoeg 2e hands bakken al dan niet compleet aangeboden of in het topic hier "aangeboden"
Maar bepaal eerst wat je werkelijk wilt hebben, met der tijd vergroten vindt ik geen bewuste keuze.

Hallo Ton,
Ik ga eens kijken hier op het forum als ik enkele leuke aquariums ga kunnen vinden. Anders zal ik naar de dierenwinkel gaan en mijn oma wel moeten overtuigen om eentje te kopen natuurlijk...
Maar hoe ga ik dat nu weer doen...
En als je dan een kleinere koopt vindt ik dat ook weer weggesmeten geld omdat ik toch weet dat ik een grotere bak ga nodig hebben dan 60 l.
Wat is jouw mening?

Probeer voor een zo groot mogelijke bak te gaan, binnen alle redelijkheid natuurlijk :)
Maar dan zal je je oma moeten overtuigen met duidelijke argumenten welke vissen je wilt hebben en hun ruimte behoeften.

Hallo,
Ik ben benieuwd hoe ik mijn oma ga moeten overtuigen.
Ik heb nog niets gezegd over vissen, maar ik zei net dat ik een nieuwe hobby heb, en ze zei: je mag overal je hobby doen behalve hier, maar ik zal haar nog proberen te overtuigen zeker ik heb nu zeker twee weken de tijd om haar hoofd zot te maken tijdens de kerstvakantie ;)
Of ik heb nog een beter idee: een aquarium vragen als kerstcadeau...
 
Hallo iedereen,
Ik ben ook aan het twijfelen als ik wel een tweedehands aquarium zou nemen.
Ik heb hier ook al slechte reacties over gelezen en gehoord (eigenlijk meer slechte dan goeie) en de mensen doen hem ook niet voor niets weg...
 
Als je hem tweedehands koopt is het verstandig als je vraagt of je hem gevuld kan bekijken. Ik heb verschillende kleinere bakken via MP gekocht en nog nooit ellende gehad ermee. Maar goed, je kan een keer pech hebben ja.
 
Hoi Cedric.
Ik lees iets over je moeder waarvan je geen grotere bak mag en iets met je oma.
Misschien een verstandiger plan om een tijdje te wachten tot je zelf echt beslissingen mag nemen.
Heb hier al veel topics voorbij zien komen met zulke situaties waarbij beslissingen over de soorten vissen en eventuele aankoop van medicijnen een probleem waren omdat ouders het niet nodig vonden en dergelijke dingen.

Komt toch een hele verantwoording bij kijken ivm de juiste verzorging en als je dan niet zelf voor 100% de regie in handen hebt kan dit tot onnodig dierenleed leiden bv.
Wellicht iets waar je zelf nog niet aan gedacht hebt maar wel een enorm belangrijk iets is,gaat tenslotte om levende wezentjes.
 
C�dric Vleminckx zei:
Hallo iedereen,
Ik ben ook aan het twijfelen als ik wel een tweedehands aquarium zou nemen.
Ik heb hier ook al slechte reacties over gelezen en gehoord (eigenlijk meer slechte dan goeie) en de mensen doen hem ook niet voor niets weg...

Daar hoef je bij die ik hier neer zette geen zorgen over te maken. Die heb ik deze week nog vol gezien.
 
jessicapilon zei:
Als je hem tweedehands koopt is het verstandig als je vraagt of je hem gevuld kan bekijken. Ik heb verschillende kleinere bakken via MP gekocht en nog nooit ellende gehad ermee. Maar goed, je kan een keer pech hebben ja.

Hallo,
Ok�, hier ga ik dan ook zeker eens naar kijken en vragen.
Bedankt!
 
Seabait zei:
Hoi Cedric.
Ik lees iets over je moeder waarvan je geen grotere bak mag en iets met je oma.
Misschien een verstandiger plan om een tijdje te wachten tot je zelf echt beslissingen mag nemen.
Heb hier al veel topics voorbij zien komen met zulke situaties waarbij beslissingen over de soorten vissen en eventuele aankoop van medicijnen een probleem waren omdat ouders het niet nodig vonden en dergelijke dingen.

Komt toch een hele verantwoording bij kijken ivm de juiste verzorging en als je dan niet zelf voor 100% de regie in handen hebt kan dit tot onnodig dierenleed leiden bv.
Wellicht iets waar je zelf nog niet aan gedacht hebt maar wel een enorm belangrijk iets is,gaat tenslotte om levende wezentjes.

Hallo,
Ok�, ik denk dat ik het er nog eens ga over hebben met mijn oma, zodat er zeker geen dierenleed aan voorbijkomt.
 
NickM zei:
C�dric Vleminckx zei:
Hallo iedereen,
Ik ben ook aan het twijfelen als ik wel een tweedehands aquarium zou nemen.
Ik heb hier ook al slechte reacties over gelezen en gehoord (eigenlijk meer slechte dan goeie) en de mensen doen hem ook niet voor niets weg...

Daar hoef je bij die ik hier neer zette geen zorgen over te maken. Die heb ik deze week nog vol gezien.

Hallo
Ok�, dan kan ik mij misschien eens meer ongerust proberen te maken.
 
Ik denk dat het dan toch dit aquarium wordt:

juwel-rekord-aquarium-600-1.jpg
[/img]
 
C�dric Vleminckx zei:
Maar je hebt twee mogelijkheden zij je dus om te kweken:
- voor de handel
- en voor wat nog?
Voor de lol ;)
Al kan dat ook samen gaan natuurlijk..
Ik vind het leuk genoeg om te zien hoe een populatie zichzelf in stand kan houden. Maar dan wel zonder met regelmaat een zooi jongbroed te moeten gaan aanbieden omdat ik overschot heb.
(geen handel dus)

Zal met visjes zoals guppen waarschijnlijk lastig liggen ;)
 
Hoi Cedric,

Ik weet niet of er in Belgie Hornbach's zijn maar ik zie daar nu steeds zestig liter bakjes voor 45 euro inclusief filter en verwarming dus misschien is dat een optie voor je dan zit je al op een derde van de aanschaf van het bakje :D
 

Terug
Bovenaan