mijn kardinaal tetra's


J

Jelmer de Boer

Guest
Beste mede liefhebbers

ik heb sinds kort een aquarium aangeschaft een marine 60 liter

nu heb ik het aquarium 2 weken laten rijpen en ik dacht hmm ik weet niet zeker of alles wel goed is nu dus heb ik 2 kardinaal tetra's gekocht het klikt misschien een beetje raar maar het zijn een soort test visjes (de pioniers) nou zwommen de 2 visjes de 1e 2 dagen lekker in het rond maar nu zie ik ze helemaal niet meer ze zitten alleen nog maar achter de planten verstopt.

Kan dit zijn omdat ik er maar 2 in heb of zijn het gewoon echt schuwe beesjes.

Ik heb de bak op 22 graden.

en van de pomp snap ik nog niet zoveel want het is een vrij klein ding maar er zit een soort van lange pijp aan waar de straaltjes water uitkomen die stralen zijn nu gericht op het achterraam is dat goed zo of moet het anders

met vriendelijke groet Jelmer
 
Welkom. Hoe het komt, ik heb wel een paar ideeen:

- het water was toch nog niet goed en ze worden vergiftigd door een ammoniak- of nitrietpiek
- het zijn groepsdieren, niet op hun gemak met 2 stuks
- het zijn warmtebehoeftige dieren, misschien niet op hun gemak met 22 graden
- het zijn dieren die houden van flinke afstandjes zwemmen, in 60 liter kan dat niet, dus gaan ze maar wat tussen de planten hangen

~ Ivo
 
ik had het water trouwens al laten testen en dat zag er goed uit.

oke dus ik kan misschien beter geen kardinaal tetra's gaan houden maar neon tetra's

heeft u ook enig idee over de pomp
 
Inderdaad, de temperatuur mag wel zeker iets omhoog! En een scholenvis alleen of met zijn tweeen houden helpt natuurlijk niet mee om zich veilig laten te voelen.

En wat betreft de pomp, is het een interne filter van Juwel? Ik zou de buis/pijp van het raam africhten, net iets onder het wateroppervlakte.
 
het is een losse pomp van het merk marine dan denk ik dat ik de temperatuur maar op 24 zet en de pomp net onder het wateroppervlak zet morgen ga ik om nog een paar tetra's kijken
 
Ik denk dat je, je Kardinalen beter omruilt voor Neons al zijn deze erg saai. Realiseer je ook dat 80% van de vissen in de winkel niet geschikt zijn voor een 60cm bakje. Met een 80cm bak had je 10x meer keuze gehad.

Neons worden ook erg groot. :p :D
4flOWyqRKHILn_6lqBUp2tiNw-ixQluD.jpeg
 
Nog advies van de winkel gehad????
Waar kan je in godsnaam 2 kardinalen kopen, zonder dat iemand je op dit soort dingen wijst.
Dan laat ik de bakmaat nog buiten beschouwing.
 
0p websites en in winkels wordt gesteld dat het vanaf 60cm w�l kan.
Schuw horen ze echter niet te zijn, eerder zwemmen ze hier de snoeischaar uit m'n hand :)

De kans dat je water niet goed is is groot, dus vaak verversen.
 
Mascha&Ivo zei:
Welkom. Hoe het komt, ik heb wel een paar ideeen:

- het water was toch nog niet goed en ze worden vergiftigd door een ammoniak- of nitrietpiek
- het zijn groepsdieren, niet op hun gemak met 2 stuks
- het zijn warmtebehoeftige dieren, misschien niet op hun gemak met 22 graden
- het zijn dieren die houden van flinke afstandjes zwemmen, in 60 liter kan dat niet, dus gaan ze maar wat tussen de planten hangen

~ Ivo

Helemaal mee eens.
Kardinaaltetra's moeten naar mijn mening in minimaal 80 cm (liever 1 meter) en een hogere temperatuur
 
WilcoNL zei:
0p websites en in winkels wordt gesteld dat het vanaf 60cm w�l kan.
Schuw horen ze echter niet te zijn, eerder zwemmen ze hier de snoeischaar uit m'n hand :)

De kans dat je water niet goed is is groot, dus vaak verversen.

Klopt Wilco. Dat heet voortschrijdend inzicht.
Kijk ook even op Amerikaanse sites, daar stoppen ze een schooltje ingespoten "Glofish" in een 15 gallon (zeg maar 45 liter) en durf er niets van te zeggen.
Ook in Duitsland worden kleinere bakjes aangegeven.

Qua winkels zou het misschien iets commercieel kunnen zijn.
Zijn dit ook niet de winkels (sommige) die goudvissen in een kom verkochten?

Ik ben zelf niet zo'n afmetingen fetishist maar onthoudt wel dat er in een 80 cm bak een dubbele hoeveelheid water zit dan in een 60 cm !!!!!

Hoe groter de school kardinalen hoe blijer de vissen en de eigenaar
 
Ik wilde maar aangeven dat het helemaal niet zo raar is dat mensen het doen.
Dan simpelweg zeggen dat het te klein is, gaat wat kort door de bocht.
 
Mee eens. Aan de andere kant zijn er hopelijk geen sites of winkels die deze prachtige visjes per twee adviseren / als pionleren in een nog indraaiend aquarium.
 

Terug
Bovenaan