Mijn Juwel Rio 240


E

EricGijsen

Guest
Hallo allemaal,

Op verzoek van forumleden mijn foto van hoe mijn bak er nu bij staat. Hij staat nog leeg te rijpen dus nog geen vis zichtbaar ;-) Er gaan er drie in komen maar weet niet precies of ik ze goed noem :D

1 zwarte telescoop
1 sinpele oranje sluierstaart
1 gestippelde sluierstaart

Op onderstaande link een foto van mijn bak:
Fotoalbum aquarium Eric voor 3 sluierstaartjes

Vrijdag ga ik naar de Diebo om het water te laten testen of het veilig is voor de vissen. Daar vertelde ze mij dat appelslakken niet meer verkocht mochten worden maar aangezien het het beste bij de sluierstaartjes kan, ben ik benieuwd of hier iemand een adresje weet?

Mocht iemand tips hebben hoor ik ze graag.

Groetjes Eric
 
Hoi Eric,

Je aquarium ziet er goed uit! besef wel dat veel van je planten geen lang leven zullen hebben ;)

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van plastic decoratie, maar als het veilig is is het prima natuurlijk. Ik denk wel dat als je vissen groter zullen worden, ze blijer zijn als er iets meer bewegingsruimte is, maar dat zie je dan wel
Verder zie ik een dikke laag grind. Daarvan zou je er nog wat uit kunnen halen. Het lijkt me meer dan genoeg. Het is ook mooier als je grind bij de voorruit niet zo hoog staat. Besef wel dat je het grind regelmatig moet schoonmaken aangezien er veel vuil tussen zal komen te liggen. Zoiets is daarvoor ideaal: http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=9958
Oja, je kan het water gewoon aanvullen tot de rode streep aan de zijkant hoor! Staat een stuk beter :)

Wat betreft appelslakken zou het kunnen, als de temperatuur maar niet te laag is(niet lager dan 22 graden zou ik zeggen). De beste algeneter is nog steeds het felgekleurde sponsje :D

Wat is de filtertechniek precies? Ben hier wel benieuwd naar :)
 
Dank je wel voor de tips. Het grind moet ik nog wat netter doen want aan de achterkant zitten nog wel kalere plekken. Is juist leuk voor de diepte ;-) En zo'n stofzuigerding had ik ook al aangeschaft voor het grind schoon te maken.

Die rode streep zie ik er niet in staan maar neem aan dat je bedoelt tot onder die houtlijn?

En wat zijn de meningen over een luchtpompje erin? Lijkt mij dat met genoeg planten dat het water wel zuurstof krijgt? Of elke dag een uurtje pompen of zo?

Groetjes Eric
 
ik heb er een Hagen Fluval Binnenfilter U-serie- U4 in zitten.

Hagen Fluval Binnenfilter U-serie

3-fasen-filtering en 3-weg-doorstroomcontrole ideaal voor zoet- en zeewater-aquaria, terraria en schildpaddenbassins

De 3-traps-filtering met BIOMAX voor uitstekende kwaliteit van het aquariumwater, "Flip Top"-opklapbare toegang voor het snel en makkelijk verwisselen van het filtermedium en de 3-wegdoorstroom-controle maken van de nieuwe FLUVAL U-serie een mijlpaal binnen de binnenfiltering.

3-fasen-filtering: het nieuwe 3-fasen-binnenfilter van FLUVAL is ideaal voor gebruik in zowel zoet- en zeewater-aquaria als in terraria
Het schuimstof in fase 1 verwijdert grote vieze deeltjes. Het polyester-actief koolfilter in fase 2 vangt kleine deeltjes, verbetert de zuiverheid van het water en verwijdert verontreinigingen. BIOMAX in fase 3 geeft een optimale, biologische filtering.
Verdere voordelen:

Voor zoet- en zeewateraqaria, terraria en schildpaddenbassins
Ideaal voor het inzetten als stand-alone-oplossing of als aanvullend filter daar waar een buitenfilter niet mogelijk is
Filtert vuil en waarborgt optimale biologische reiniging
Zachtjes en effici�nt
Makkelijk te installeren en te onderhouden
In Itali� ontwikkeld en geproduceerd
Technische gegevens

binnenfilter U2 binnenfilter U3 binnenfilter U4
aquariumcapaciteit 130 - 240 l
doorstroomcapaciteit doorloopcapaciteit 1.000 l/h
vermogen 10 W
 
temperatuur is zonder verwarming constant 21 - 22 graden trouwens ;-)
 
Als je het grind van voor naar achter op wilt laten lopen, heb ik slecht nieuws voor je :p
Goudvissen grondelen zo veel na het eten dat het binnen no-time weer gelijk is ;)
Je kan het water tot iets boven de onderkant van de houtlijn vullen. Luchtpompje is een goede keus, zeker voor goudvissen, maar niet noodzakelijk. Ligt eraan hoeveel doorstroming je hebt door je filter. Meer zuurstof is altijd beter in dit geval. Dan weet je zeker dat je goudvissen altijd genoeg zuurstof hebben.

Oke, met deze temperatuur zou je denk ik wel een appelslak kunnen houden, maar geef geen garanties. Hoor graag van andere leden hoe die hier over denken.
 
Je filtratie is voor nu goed maar ik denk dat op de lange termijn als je vissen groter zijn toch wel een buitenfilter nodig zal zijn :)
Of een klein goedkoop buitenfilter in combinatie met de fuval. Hoe meer hoe beter in ieder geval.
 
ja dat is wel ene idee voor later. Eerst die vissen maar de ruimte geven ;-)
 
Goed idee! :)
 
Wanneer worden de vissen overgezet? Ik zou wel uitkijken wat betreft nitrietpiek. Gelukkig is de belasting niet hoog omdat het 'maar' drie kleine visjes zijn. Heb je ook foto's van je vissen trouwens? Puur uit nieuwschierigheid ;) . Kan ik ook gelijk zien of ze genoeg eten krijgen. 4- 6 keer per dag een klein beetje is optimaal, als dat mogelijk is natuurlijk ;)
 
De planning is om vrijdag het water te laten testen en aan de hand van de uitslag zal ik ze al dan niet overzetten. Denk dat ik ze eerst in overzet bakjes zal acclimatiseren voordat ze definitief over gaan.

Fotos staan in mijn album trouwens. Die zwarte is nu het grootste met ongeveer 7 cm, de gestippelde komt daarna met ongeveer 6 cm en die oranje is een cm of 5 nu.

Ze krijgen nu 2 tot 3 keer per dag te eten. Die zwarte eet erg goed en daarom ook al groter denk ik ;-)
 
De gestippelde (calico fantail/ryukin/oranda(nog onduidelijk)) en de zwarte hebben veel potentie! De oranje heeft best al grote ogen wat op vergroeiing lijkt, maar kan nog bijtrekken. De zwarte is een Moor, de oranje een ryukin waarschijnlijk. Je mag ze best flink voeren hoor! Wat voer je trouwens? vlokken? Kijk anders naar zinkend of drijvend granulaat. Tetra goldfish(wit met gouden verpakking) of hikari voer(saki hikari fancy goldfish(groene verpakking) of saki hikari balance kleinste korrelgrootte.

Oja als het kan, probeer elke dag 50 procent water te verversen in de bak waar ze nu in zitten, als het kan.
 
Je kan trouwens de foto's ook hier plaatsen door de URL van de foto te kopi�ren en deze link tussen Dus bijv.
 
ik geef ze nu die gekleurde vlokken van Tetra dat zinkt ook vrij snel. Heb ook van die balletjes die de kleur bevorderen (volgens de verpakking dan) maar dat blijft vies drijven dus geef ik niet echt..

De gestippelde heeft nu dag 4 van een witte stip behandeling achter de rug en is al veel speelser dan voor de kuur..
 
Mooie bak! Je visjes worden monsters :p
 
alleen begint de lichtbak kuren te vertonen..... wie weet maar op zoek naar een led versie voor de Juwel Rio 240..
 
Is de schakelaar krakkemikkig of zijn de TL-s echt stuk? Want vaak gaan bij Juwel lichtkappen de schakelaars stuk en die kan je goedkoop vervangen of repareren.
 
als ik aan de buizen friemel doen ze het wel weer maar heel wisselvallig.. denk dat de voetjes verrot zijn.. tl buizen zijn nieuw gekocht een week geleden.
 
Er komen verder geen gekke geluiden uit de schakelaars?
 
nee dat niet dus denk toch de voetjes.. morgen maar eens kijken.. vsa is het ook niet dus openschroeven is het niet. ben gelukkig electricien geweest dus dat zit wel goed ;-) Eens via mijn werk kijken of ik iets met led verlichting kan gaan doen.
 
Oke dan moet het lukken :p . Je hebt geen hele dure leds speciaal voor planten nodig hoor, goudvissen zijn tevreden met elk licht :)
 
net even een setje besteld via mijn werk.. Simpel RGB led strip met afdekking zodat we de kleur nog een beetje kunnen aanpassen. Daglicht is leuk maar niet voor 's avonds in de woonkamer ;-) gelijk weer klaar voor 40 euro ;-)
 
Kijk dat is mooi! ben benieuwd.
 
wat is wijsheid om qua filter te doen.. De binnenfilter laten zitten en een buitenfilter erbij plaatsen voor een 100 liter tank? Of gewoon een nieuwe buitenfilter plaatsen voor een 240 liter tank? Scheelt nog wel wat geld namelijk ;-)

En uiteraard moet deze filter ook weer inlopen met bacterien e.d. dus kunnen de sluiers er vrijdag zeker nog niet in lijkt mij?
 
Ik zou het binnenfilter houden en als je merkt dat het krap begint te worden kan je een buitenfilter erbij plaatsen. Of nu als je het geld ervoor hebt :) . Tweedehands kan ook. Eheim is een goed merk, JBL ook.
 
dus voor nu kan alleen de binnenfilter wel? Qua vermogen is hij capabel met zijn 1000 liter/uur. Dan doe ik het pas veranderen als de vissen een stuk groter zijn... Op zich neemt de binnenfilter niet veel plek in, hij is een 25 cm lang en doorsnede is 7 cm vierkant dus valt nog wel mee.

En hij is mooi stil dus ook wel een groot pluspunt ;-)
 
Zou er nog wel een buitenfilter bijnemen. Als dat financieel haalbaar is.
Ik heb er zelf drie opzitten bij mijn rio 240 (inclusief het binnenfilter). Maar dat is misschien wat overdreven.

Let bij aanschaf van een filter vooral op het energieverbruik. 10 watt meer per uur is per jaar een paar tientjes extra energie dus goedkoop is snel duurkoop (goedkope filters verbruiken soms aanzienlijk meer).

Zelf heb ik een Aquapro 400 en een Fluval 406. Beide filters voldoen maar mijn voorkeur heeft de Fluval. Deze is makkelijker open te maken en is iets degelijker.
Eheim is volgens de kenners hier ook erg goed maar ik lees bij reviews ook problemen als afbrekende hendels.

Voordelen van twee filters:
meer filtercapaciteit (ja die is logisch) en extra watervolume bij extern filter.
Backup bij problemen met een filter maar ook bij het onderhoud (schoonmaken)altijd een extra ingedraaid filter op je bak.

Nadelen zijn er ook:
Meer geluid, meer kosten (aanschaf en energieverbruik), extern filter geeft ook extra techniek in je bak (niet zo mooi).

Naar mijn mening heb je tekort filtering met alleen het interne filter.
 
Het plan om er een buitenfilter bij te zetten is ook nog niet van de baan ;-) Alleen nu nog even niet. Voor nu doe ik het even met de binnenfilter en koop ik een grote buitenfilter ernaast als ze groter worden.
 
EricGijsen zei:
Het plan om er een buitenfilter bij te zetten is ook nog niet van de baan ;-) Alleen nu nog even niet. Voor nu doe ik het even met de binnenfilter en koop ik een grote buitenfilter ernaast als ze groter worden.
:thumbs:
 
kan natuurlijk ook de Fluval 306 gewoon aanschaffen... Heb het liever gelijk goed nu dan steeds een beetje ;-)
 
EricGijsen zei:
kan natuurlijk ook de Fluval 306 gewoon aanschaffen... Heb het liever gelijk goed nu dan steeds een beetje ;-)
ja dat kan geen kwaad en dan kan hij mooi rijpen voordat hij echt noodzakelijk is :thumbs:
 
pauolo zei:
EricGijsen zei:
kan natuurlijk ook de Fluval 306 gewoon aanschaffen... Heb het liever gelijk goed nu dan steeds een beetje ;-)
ja dat kan geen kwaad en dan kan hij mooi rijpen voordat hij echt noodzakelijk is :thumbs:

:thumbs:
 
zo de 306 loopt ook lekker te rijpen nu.. als de sluiers nu niet blij worden weet ik het ook niet meer ;-) totaal wordt er nu 2100 liter per uur ververst...... 1 van 1000 liter per uur en de 306 met zijn 1150 liter per uur :D
 
heb weer nieuwe foto's geplaatst op mijnalbum.nl Op een paar foto's zie je een slakje die mij net op viel.... Is dit een goed slakje of een slecht slakje??? En moet hij eruit of is het een appelslakje die mag blijven zitten? Heb hem nu maar even gevangen en in een los bakje gedaan voor de zekerheid...

Ook een foto geplaatst van het aquarium mete subtiel LED verlichting erin gemaakt.
 

Terug
Bovenaan