mijn bakkie - rekord 70


hillegina

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2016
Berichten
93
Hallo, ik ben nieuw hier en heb sinds maandag een juwel rekord 70 via marktplaats. Nu heb ik een kleineraquarium, wat te vol zit. Nu zou ik graag een simpel onderstel willen bouwen en dan in 1 keer het filter, de bodem en het water overzetten naar de juwel.

Bestand waar ik aan zit te denken is:
7 boraras maculatus (heb ik al)
3 desmopuntius pentazona (heb ik al, wil ik 6 van maken)
2 vrouweguppen (die hun dagen hier mogen slijten)

Ik wil naar een Maleisi� biotoop met als bestand:
7 boraras maculatus
6 desmopuntius pentazona
5 pangio kuhlii
2 betta wild soort, geen splendens
X caridinia gracilirostris

Zouden jullie dit doen of kan het niet?
Ik wil de intern,juwel filter gebruiken maar heb het pompje niet, ben zoekende op marktplaats
Verder zoek ik nog planten en hout (wat ik pittig duur vind)
Ik zit echt met mijn huidige aquarium in... Zo'n slecht bestand...
Ben blij dat ik van mijn ouders de rekord mocht. Inrichting weet ik nog niet maar denk momenteel aan wortelhout uitgraven en behandelen.

Was het nou zo dat je takken van de beuk kon gebruiken, of moest het haagbeuk zijn?
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Betta's en caridina's zijn niet echt de perfecte match.
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

De betta's (kleine soort, rutilans ofz.) wil ik dan ook als laatste in de bak zetten. De rutilans is ongeveer 4 cm. groot.
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Betta rutilans is een van de kleine rode Betta's uit de peat swamp forests in Zuidoost-Azi�.
Die houd je dus op zacht, zuur en zeer schoon water anders heb je er waarschijnlijk niet zo lang plezier van.
Past qua omstandigheden heel goed bij de andere vissen die je op het oog hebt. Die zijn allemaal door Moeder Natuur ontworpen op genoemde omstandigheden.

Weet je al hoe je de waterwaarden gaat aansturen, of was je dat niet van plan?



Onze coccina's (ook zo'n kleine rode Betta) beten de overgebleven garnalen in hun bakje gewoon doormidden en lieten ze daarna liggen. De Pangio's zullen zich tegoed hebben gedaan aan de kleine kadavertjes.
Nu zijn de Caridina gracilirostris wel wat groter, dus misschien niet interessant. Echter, als je gaat kijken naar de omstandigheden is de vraag of het een goede match is. De Caridina gracilirostris leeft van oorsprong in mangrovebossen en rivierdelta's. Het water is daar vaak brak en ze hebben dan ook brakwater nodig om te kweken. Meer zullen het er in je bakje dus niet worden in je bakje, enkel minder.
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Pinokkio garnalen dus in twijfel... Een mollukse waaierhandgarnaal kan die op zacht water? Graag zou ik met turf, elzenproppen, regenwater en rooibos thee het water regelen. Zijn er nog (Maleise) betta soorten die jullie aanraden? Of bijvoorbeeld goerami's (trichopsis vittatta, spaerichthys soort, parosphromenus...)
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Die zouden (volgens garnalenenkreeftendatabase) wel houden van zacht en (licht) zuur water.
Maar om een andere reden is het geen goede combinatie: waaierhanden hebben stroming nodig, om voedsel uit het water te kunnen filteren. Voor de andere soorten wil je juist zo min mogelijk stroming.

Voor de andere genoemde labyrinthvissen geldt in feite hetzelfde als voor de Betta rutilans: zacht, zuur en schoon water. De Trichopsis vittata lijkt het minst zwaar te tillen aan de eisen.
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Ok�, dan komen er geen garnalen.

Voor er een nieuwe soort bijkomt moeten de guppen weg, en de beplanting aangeslagen zijn dus zat tijd.
Zat te denken aan vallisneria, javavaren, javamos, nomaphila stricta (heb ik al) en crypto soort
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

hillegina zei:
Ok�, dan komen er geen garnalen.

Voor er een nieuwe soort bijkomt moeten de guppen weg, en de beplanting aangeslagen zijn dus zat tijd.
Zat te denken aan vallisneria, javavaren, javamos, nomaphila stricta (heb ik al) en crypto soort
Ben een aantal soorten vergeten: Rotala, silvinia natans, rode lotus en nomaphila stricta is hygrophila corymbosa tegenwoordig. Gewoon kijken wat het uithoudt...
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Ik ben nu wel erg aan het twijfelen welk(e) soort(en) labyrintvissen ik erin wil...
Opties:
Betta coccina
Betta imbellis
Andere betta soort (liefst van Maleisi�)
Parosphromenus soort (ook liefst uit Maleisi�)
Spaerichthys soort uit Maleisi�, uiteraard weer
Trichopsis vittata
Welke raden jullie aan? En hoeveel?
Ik moet ht aquarium nog neerzetten en,dan huidig bestand overzetten met filtering... Waterwaardes in orde brengen enz.
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Ik weet het echt niet (topic mocht toch opgeschopt worden na 2 dagen?)
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Je mag schoppen wanneer je wil hoor! ;)
Ik ben totaal niet goed in bestanden verzinnen maar is je bak 60cm lang en 40cm hoog of hoe zit dat met een Rekord 700 als ik vragen mag?
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Bak is idd 60 breed, 30 diep, 40 hoog (72 liter)
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Gok zo dat je bak te klein gaat zijn voor twee soorten labyrintvissen.
Denk dat je een keuze zult moeten gaan maken :)
Weet ook niet of de genoemde betta sorten makkelijk verkrijgbaar zijn.
Trichopsis vittata heb ik hier vind het een moie vis met erg mooi gedrag ik heb ze hier zitten met drie in een bak van 240liter enkel met nog 5 halfsnavelbekken erbij. Heb een groep geprobeerd van zes maar het dominante vrouwtje is niet makkelijk in die omstandigheden. Ik zou dus aanraden in een 60cm bak geen twee verschillende soorten te houden.
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Had jouw bak inderdaad al bekeken. Bedankt voor het advies!
De betta soorten kan ik wel aankomen via online. Geslacht is dan moeilijk... Misschien een groep nemen van een soort? De parosphromenus bevinden zich meestal in,de onderste regionen, dis kan dan 2 soorten wel? Niet dat ik het per s� wil... Zou mooi zijn als dat ging, dat wel.
 
Re: mijn bakkie - rekord 70

Kuhli's laat ik denk achterwege, worden toch best groot...
Ik wil dan grotere schooltjes dus:
+/- 12 boraras maculatus
+/- 8.desmopuntius pentazona
Koppel labyrintvis...

Zit het dan vol of kan er nog iets bij (paar boraras, koppel paros..., groepje labyrint ofzo)
 

Terug
Bovenaan