Mijn axolotl is heel mager en eet bijna niet


S

S.prins

Guest
hallo allemaal,

ik heb een probleem met 1 van mijn axolotls. ze is heel erg mager en eet bijna niet. ik geeft haar elke dag eten (rode muggenlarven, regenwormen) en er zwemmen mysis en garnaaltjes rond in de bak die zo ook gewoon kunnen eten. ze eet meetsal wel maar er blijft altijd veel liggen. met mijn andere axolotl gaat het wel gewoon goed en die lijkt nergens last van te hebben. ook wel een beetje aan de magere kant maar lang niet zoals die ander.
nu gaat het al een paar maanden zo en lijkt het alleen te verergeren.. er is niet veel meer van haar kieuwtjes over en ook heeft ze geen teentjes aan haar voorpoten meer..

ik weet niet wat ik moet doen, en wordt helemaal verdrietig als ik naar haar kijk!!
en als het zo doorgaat ben ik bang dat ze ook niet lang meer leeft..

Pliess help me!
 
Hulp vragen,als het kalf verdronken is,ben je te laat,he.

Mager,geen kieuwen en teentjes meer.
Misschien vol met wormen of parasieten.

Laat de bak eens zien, en hoe filter je.
Wat zijn de waterwaarden.
 
ik ben er al een keer mee naar de dierenarts geweest en die heeft toen al antibiotica gegeven voor parasieten.. daarna leek het even iets beter te gaan maar langzaam takelde ze weer af

het lukt me niet om via dit forum een foto te plaatsen.. maar ik het 3 pompjes in het water zitten die het filteren en eens per week ververs ik een deel van het water.

verder meet ik de waarden niet want ik voeg niks toe aan het water. omdat het filtermedium vol met goede bacteri�n zit en de planten doen het heel goed. de andere axolotl heeft nergens last en de mysis blijven zelfs meer dan een week leven, dus denk niet dat het aan het water ligt...
 
ze is ook heel inactief en ligt nu al de hele dag op dezelfde plek met haar bekje een beetje open.
 
ax_1.jpg


hoop dat de foto gelukt is. de lichten staan op het moment niet aan. en ze licht rechts onder.

verder zitten er geen andere visjes in het water.
 
Wat is de watertemperatuur?
 
Waarom zet je niet een grote pomp er onder
Scheelt je weer ruimte
 
Temperatuur is niet constant en hangt af van de buitentemperatuur.

Staat er al onder en samen met de twee binnenfilters zorgt het voor een mooie stroming op het oppervlakte en constante verbreking van de oppervlaktespanning voor zuurstofopname.
 
S.prins zei:
Temperatuur is niet constant en hangt af van de buitentemperatuur.
kun je desondanks aangeven tussen hoeveel en hoeveel graden C. deze schommelt?
 
S.prins zei:
ax_1.jpg


hoop dat de foto gelukt is. de lichten staan op het moment niet aan. en ze licht rechts onder.

verder zitten er geen andere visjes in het water.

Mooi dat het gelukt is de foto.
 
de temperatuur van het water zal ongeveer tussen de 17 en 21 graden liggen. ik weet dat het absoluut niet warmer mag dan 20 graden dus houden we de kamer waar de bak in staat zo koel mogelijk. dus hoger dan 20 graden zal hij bijna nooit zijn. alleen weet ik dat niet 100% zeker. morgen is mijn aquarium winkel dicht maar zal dinsdag er langs gaan om even een thermometer te halen.
 
prinss0061.jpg


nu ligt ze al 2 dagen op ongeveer dezelfde plek met haar bek open. en nu wil ze helemaal niks meer eten.. ik probeer het haar de hele tijd te voeren maar ze is niet eens ge�nteresseerd :(:(
 
vanmorgen toen ik opstond lag ze zonder te bewegen (leefloos) op d'r rugje in de bak.. heb haar nu maar in een bak water in de vriezer gezet want zo kon het echt niet verder;'(. toch bedankt nog voor de reacties.
 
Als je zo'n dier invriest kristalliseert het vocht in de cellen, wat ongelofelijk pijnlijk moet zijn. Ook duurt het heel lang voor het dier uiteindelijk dood is. Ik zou haar snel uit de vriezer halen en het zelf afmaken.
 
Tja de discussie is al vaak gevoerd en die hoeven we niet hier te herhalen maar voor mij is de vriezer ook de enige optie. ik kan een vis geen klap op de kop geven of wat dan ook.
Het bewust zijn moet wel weggaan door de koude is mij verteld maar het zal niet de meest pijnloze wijze zijn.
Maar goed soms moet je iets en als lijden aan de orde is dan kan ik mij de keus voorstellen.
 
Dus zo'n dier moet meer lijden dan nodig, omdat het baasje zich niet even kan vermannen? Dat vind ik niet correct. Ik doe het ook niet met plezier hoor, maar wat moet dat moet en dan het liefst zo snel en pijnloos mogelijk.
 
Het is bovendien zo dat er echt niet maar ��n diervriendelijke methode is:

De meest diervriendelijke methoden

Kruidnagelolie
Dit wordt over het algemeen beschouwd als een van de diervriendelijkere methoden. Het toevoegen van kruidnagelolie in een bakje (goed mengen!) waarin de vis zit met wat aquariumwater, zorgt ervoor dat de vis in slaap valt. Deze slaap is vergelijkbaar met een narcose en een pijnstillend middel. Dit gebeurt al vanaf 1 druppel/0,5 ml kruidnagelolie op 1 liter water. Als je daarna nog wat extra druppels toevoegt, overlijdt de vis. Het voordeel is dat dit redelijk snel effect heeft.

Kruidnagelolie kan natuurlijk ook gebruikt worden om de vis eerst te bedwelmen en daarna een andere methode toe te passen om de vis te doden.

Kruidnagelolie is te verkrijgen bij de apotheek.

Benzocaine
Als men de vis achteraf nog wil onderzoeken met een microscoop is er de volgende oplossing, nl: overdosis verdoving-/benzocaine. Dit meng je vanaf 0,5gr/liter. Het heeft het voordeel dat de vis geen bloed verliest. Bloed is bij het uitvoeren van onderzoek op de vis erg belangrijk.

Phenoxyethanol
Wat vaak gedaan wordt bij experimenten met vissen, is ze verdoven met Phenoxyethanol (zal het zelfde effect hebben als kruidnagel). Hierdoor gaan de vissen in een slaap (ze gaan drijven op hun zij - dit duurt meestal een halve minuut maximaal). Wanneer je niet te veel toevoegt (overdosis) zullen de vissen weer bijkomen als je ze in vers water plaatst. Om te controleren of ze ook echt verdoofd zijn kun je de vis uit het water tillen om te kijken of de staart slap hangt en of hij nog actief is. Vervolgens onthoofden/pletten en daarna begraven/weggooien.

Een overdosis van Phenoxyethanol alleen heeft geen zin, omdat het werkt op het neurale netwerk. Het hart wordt niet aangestuurd door neuronen om het te laten kloppen, maar door een apparte zenuwknoop in het hart zelf (sinus knoop).

Een klap op de kop
Een snelle en effectieve methode om een vis uit zijn lijden te verlossen is het geven van een klap op de kop. Maar doe het wel in ��n keer goed, anders heeft het niet het gewenste effect. Voor veel mensen is dit echter een lastige opgave.

Het doorsnijden van de kop/ruggengraat
Vergelijkbaar met de klap op de kop, is het afsnijden/afhakken van de kop. Ook hiervoor geldt dat het voor veel mensen een brug te ver kan zijn.

Tussen een krant doen en platstampen/slaan
Een andere snelle en effectieve manier is de vis plat te stampen (voet) of slaan (baksteen). Leg de vis uiteraard wel eerst tussen een krant. Deze methode is vooral geschikt voor de kleinere vissen. Bij grotere vissen moet je je richten op de kop.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post596794

Zou me verbazen als daar niet iets voor ieders gading tussen zit.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan