Mijn 70x70x70 bakje..... (Rogerke45)


R

Rogerke45

Guest
Mijn onlangs opnieuw ingerichte plantenbakje van 70x70x70cm. Ik heb getracht er een "junglelook" aan mee te geven met diverse plantensoorten die ik later in dit topic nog ga benoemen met aparte foto's.

Bodem is van middelgroot grind met daaronder een mix van klei en lateriet. Daarbovenop ligt een rotspartij van zo'n 30kg lavasteen en 2 grote stukken spiderwout.

Licht komt van 2 Aqualantis ledbalken van 6800K, deze zijn fantastisch qua kleur en de planten doen het er perfect onder, werkelijk alles groeit, ook rode planten. Tot op 70cm diepte is nog volop licht.

Filter Tetratec 1200EX met in de bak nog 2 stromingspompjes en een Eiheim skimmertje.

Co2 Dennerle 300 quantum met een 3 kg co2 fles verspreid door een glazen diffuser in de bak, fles gaat zon 4-5 maandjes mee. Co2 checker is altijd lichtgroen. Co2 blijft 's nachts aan.

Bemesting EI methode.

PH is 7
KH is 8
NO3 is 30
PO4 is 3


Wat foto's. water is net weer ververst dus er kunnen wat bubbels zichtbaar zijn ;) Deze opzet draait nu vanaf augustus 2016.

hs09m3XbNwIv0ELOUn98xHhJ5kSflzK5.jpeg


hs09m3XbNwIv0ELOUn98xHhJ5kSflzK5.jpeg


hs09m3XbNwIv0ELOUn98xHhJ5kSflzK5.jpeg


hs09m3XbNwIv0ELOUn98xHhJ5kSflzK5.jpeg


hs09m3XbNwIv0ELOUn98xHhJ5kSflzK5.jpeg
 
Hierbij het plantenbestand:

Cryptocoryne wendtii bruin
Heteranthera zosterifolia
Hygrophila pinnatifida
Ranunculus inundatus
Alternanthera reineckii
Bolbitis heudelotii
Microsorium pteropus
Microsorium pteropus trident
Microsorium windelov
Echinodorus Bleheri

Onder de Aqualantis ledbalken groeit alles goed, in de middag begint de assimilatie pas echt goed op gang te komen en gaan bijna alle soorten bellen blazen. Zelfs zo erg dat het wateroppervlak bezaait is met belletjes zuurstof en ik een klein skimmertje daarvoor heb moeten inzetten. Water beweging aan het oppervlak is overigens goed, een lichte rimpeling.

Aangezien ik de Ei methode gebruik meet ik eigenlijk nooit de waterwaarden maar voor deze gelegenheid maar even wel gedaan:

PH is 7
KH is 8
NO3 is 30
PO4 is 3
Co2 is ongeveer 40 bellen per minuut, co2 dropchecker is lichtgroen.

De Alternanthera reineckii heb ik vandaag pas aangeplant, ben benieuwd hoe die het gaat doen in de bak onder dit ledlicht.

De Ranunculus inundatus deed het in het begin erg slecht, de bladeren verslijmden en er was geen groei waarneembaar. Totdat ik de spraybar van de achterruit verwijderde en terug ging naar één enkele uitlaat die vanuit een hoek naar het midden van de bak het water tegen de voorruit naar de bodem duwt. Een maand na deze verandering was mijn gehele voorgrond bedekt met deze plant en de groei is nu niet meer te stoppen. Goede stroming op de bodem is dus belangrijk voor deze plant. Ik had misschien de spraybar beter moeten richten maar achteraf ben ik blij dat dit lelijke ding eruit is.

Hygrophila pinnatifida doet het maar matig, ik vind de planten wat ielletjes erbij staan en vooral de wat oudere bladeren hebben last van bruin/zwarte aanslag die er niet vanaf te vegen is. Ze staan pal onder de ledbalken dus licht genoeg lijkt me. Misschien te weinig voedsel omdat ik ze tussen de rotsen geklemd heb?

Bolbitis heudelotii, ik heb slechts één enkel wortelstokje zonder blad overgehouden van mijn vorige setup en binnen 3-4 maanden is dit uitgegroeid tot een gigantische plant. Ben er blij mee.

Echinodorus Bleheri , ook een klein beetje last van bruinalg dat moeilijk te verwijderen is. Vooral op de wat oudere bladeren.

Heteranthera zosterifolia , geen probleem, groeit gigantisch snel en moet hem wekelijks uitdunnen.

Cryptocoryne wendtii, 5 planten meegenomen uit mijn vorige setup. Zijn in 4-5 maanden ook weer flink uitgegroeid met opvallend glanzend diepbruin blad zonder alg. Prachtige plantjes.

Alle Microsorium soorten doen het ook wel goed. Het waren bij aankoop kleine planten maar inmiddels zijn het flinke bossen geworden.

Ik zal komende week meer foto's schieten met de spiegelreflex, dan is het water ook weer helder.
 
Ziet er leuk uit je bak, alleen die eenzame maanvis vind ik wat minder.
Weet niet wat het verhaal erachter is?
 
Ziet er leuk uit je bak, alleen die eenzame maanvis vind ik wat minder.
Weet niet wat het verhaal erachter is?

Deze is achtergebleven uit een schooltje van 3, de andere 2 hebben zich doodgevochten. Voor deze zoek ik nog een goed tehuis.
 
ziet er echt mooi uit

die maanvis alleen is natuurlijk maar wat minder.
maar aan de andere kant heeft hij nu hij alleen zit wel een hele mooie uitstraling
de kardinaal tetra's zien er ook keurig uit
en de planten staan er mooi bij

en zie ik nu op die foto naast die maanvis eitjes?
 
ziet er echt mooi uit

die maanvis alleen is natuurlijk maar wat minder.
maar aan de andere kant heeft hij nu hij alleen zit wel een hele mooie uitstraling
de kardinaal tetra's zien er ook keurig uit
en de planten staan er mooi bij

en zie ik nu op die foto naast die maanvis eitjes?

Maanvis is overgebleven uit een school van 3, de andere 2 hebben zich dood gevochten helaas. Voor deze zoek ik nog een andere eigenaar.

Dat wat je ziet zijn luchtbelletjes, foto's zijn genomen vlak na een snoeibeurt en waterverversing.
 
heb je al een vervanging voor de maanvis. of ga je zonder aandachtstrekker verder?

Ik ga zonder aandachtstrekker verder straks, misschien breidt ik de school van 50 kardinalen uit naar 60, of de kegelvlekken van 12 naar 20. Tot nu toe gaan de kardinalen best goed, 50 stuks gekocht 2 maanden geleden en geen enkele uitval :)
 
Denk ook niet dat je een echte blikvanger nodig hebt in zo'n bak..
Een grote school kleine visjes zal veel mooier staan denk ik.
Maar dat is mijn mening
 
Denk ook niet dat je een echte blikvanger nodig hebt in zo'n bak..
Een grote school kleine visjes zal veel mooier staan denk ik.
Maar dat is mijn mening

Is ook mijn mening, de kardinalen en kegelvlekken scholen prachtig.
 
:thumbs:
Ik ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uit ziet ;)

Er komen nog mosjes op de takken van het spiderwood en ik hang aan de achterkant 2 of 3 plastieke bakjes om daar parapluplanten in te zetten of waterplanten boven water in te kweken. Ik denk aan Crypto's.
 
Nog 2 foto's van de vorige saaie inrichting, hoofdzakelijk met Anubias, Ehinodorus en Crypto's en varens beplant. Zat nog geen co2 op toen en werd belicht met 2x T8 en 2x 10watt floodlights. Groeide ook goed want het waren allemaal planten die met weinig licht toe konden.

0Y10077Y2UDrbsUrCTk6rlDthnDxN1Ss.jpeg


0Y10077Y2UDrbsUrCTk6rlDthnDxN1Ss.jpeg


Nog wat foto's van vorige bewoners:

0Y10077Y2UDrbsUrCTk6rlDthnDxN1Ss.jpeg


0Y10077Y2UDrbsUrCTk6rlDthnDxN1Ss.jpeg


0Y10077Y2UDrbsUrCTk6rlDthnDxN1Ss.jpeg


0Y10077Y2UDrbsUrCTk6rlDthnDxN1Ss.jpeg


0Y10077Y2UDrbsUrCTk6rlDthnDxN1Ss.jpeg
 
2 foto's van vanmiddag. Dwarsbansnoek mannetje, te herkennen aan zijn oranje keeltje.

tPLtopnrSzuH5ius5mFWW4Z4Uf9V78X5.jpeg


tPLtopnrSzuH5ius5mFWW4Z4Uf9V78X5.jpeg
 
Misschien wel leuk om een vergelijking te maken tussen augustus 2016 en december 2016.


Zo was ie in augustus. Een mengelmoesje van licht en nog erg kaal. Pogostemon helferi deed het erg slecht en was binnen 1 maand helemaal weg. Spraybar nog in het zicht, dat lelijke onding is er inmiddels uit.
JMEwrLLvBrAqMlg9PLlhutt5oee-1F2X.jpeg



December 2016. Bak is inmiddels goed dichtgegroeid en de belichting is nu netjes in orde met 2 Aqualantis ledbalken. Ik ben compleet verrast door dit licht. Mooi natuurlijk helder licht waaronder de planten goed groeien. De Ranunculus inundatus op de bodem groeit als kool op 70cm diepte. Varens zijn mooie volle bossen geworden en de Echinodurs maakt elke week 4-5 nieuwe bladeren aan.
JMEwrLLvBrAqMlg9PLlhutt5oee-1F2X.jpeg



Nu nog hopen dat de Alternanthera reineckii aan gaat slaan zodat ik daar een beetje mee met contrast kan gaan werken.
 
Prachtige foto's!
Welke camera/lens gebruik je? Eventuele flitser?

Nikon D7000, foto's zijn met verschillende lenzen genomen. De 50mm, Sigma 105mm macro met OS en de overzichtsfoto's met de Tamron 28-75/2.8.

Voor meer van mijn werk verwijs ik je naar mijn website :)
 
Tegekke foto's.....Ben jaloers op die close-ups!
Leuk formaat bak en zie je nooit met die maten.

Heel tof.
 
Nog even een foto-update met de telefoon gemaakt:


De 2 aqualantis ledbalken, elk 74cm lang. geven een flinke bak licht tot op 70cm diepte. Ik ben definitef om naar led :)
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg


Totaaltje.
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg


Iets dichterbij.
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg


Rechterzijkant.
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg


Sterrenkruid is nu halverwege de bak, zon 30-35cm hoogte. Ook flink in de breedte gegroeid.
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg


Ranunculus inundatus groeit echt megasnel.
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg


Ranunculus inundatus, staat er fris groen bij en blad wordt redelijk groot. Begint altijd bellen te blazen in de avond.
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg


Alternanthera reineckii lijkt te zijn aangeslagen, 4 nieuwe blaadjes in het topje en een zijscheutje.
MeSmfc4AiOaVQ2O2MN6PCOLHgU6Uc5E9.jpeg
 
Dat ziet er mooi fris uit!! Heel herkenbaar. Heb ook 2 led balken van Aquatlantis. Echt een bak licht.
Een balk staat zelfs een aantal uur uit.

Het rimpel effect is ook heel erg mooi.
 
Dat ziet er mooi fris uit!! Heel herkenbaar. Heb ook 2 led balken van Aquatlantis. Echt een bak licht.
Een balk staat zelfs een aantal uur uit.

Het rimpel effect is ook heel erg mooi.

Ben erg blij met deze leds. Het was vanaf dag 1 al zichtbaar dat de planten het er beter onder deden. En dat rimpeleffect is inderdaad erg mooi en laat je bak sprankelen en leven.
 

Terug
Bovenaan