Mijn 525L Onderwaterparadijs (Max_Aquarium)


M

Max_Aquarium

Guest
Hallo mede-hobbyisten/mede-aquarianen :),

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Max en ben 19 jaar. Ik ben vanaf mijn 12e jaar al bezig met aquaria en het is nog steeds een van mijn grootste hobby's! Ik heb eerder op dit forum gezeten, maar ben mijn account gegevens daarvan kwijt (vandaar nu vanuit dit account). Ik had hiervoor een 60L aquarium, ja een behoorlijk verschil :p

Begin deze week heb ik mijn spaarpot behoorlijk op zijn kop moeten zetten. Ik heb namelijk een nieuwe Aquatlantis Fusion 525L met meubel aangeschaft! Deze hebben we met een kanalenlift naar boven moeten brengen, omdat we hem de trap niet op kregen..

Het aquarium heeft de afmetingen 150x50x70. Het meubel wat eronder staat heeft dezelfde afmetingen. Boven het aquarium hangen 4 LED-balken. Verwarmingsthermostaat 300 watt.

Ik ben gister begonnen met het inrichten van het aquarium. Eerst de bodem, waar ik me nogal op verkeek. Eerste instantie had ik 40kg gehaald, dit bleek achteraf te weinig natuurlijk. Later hier nog 15kg aan toegevoegd :D

Vandaag de planten, het hout en de leistenen gehaald en het aquarium verder ingericht en gevuld.

Aquarium Aquatlantis Fusion:
-4 LED-balken
-300 watt verwarmingsthermostaat
-standaard meegeleverd binnenfilter
-Ocean Free water-temperatuurmeter
-3x Juwel Stone Granite achterwand
-testkoffer voor aquariumwater van Colombo
-zwart zand van Hornbach
-leistenen
-hout
-Easy Carbo en Profito plantenvoeding
-kleibolletjes/bemestingskorrels van Dennerle bij de worteltjes van de planten

Planten (tot nu toe):
-Anubias barteri 'Coin Leaf' op hout 1x
-Microsorum mini op hout 2x
-Cryptocoryne lucens 2x
-Lobelia cardinalis 1x
-Lilaeopsis brasiliensis 5x
-Hydrocothyle leucocephala/vulgaris 2x
-Echinodorus amazonicus 4x
-Echinodorus Devils Eye 1x

Wat betreft mijn aankomende vissenbestand zat ik over het volgende te denken:
-Indische Glasmeerval 8x
-Apistogramma Macmasteri (1 man, 2 vrouw)
-Roodkopzalm of Kardinaaltetra 30 stuks ( MOEILIJKE KEUZE :( )
-Maanvis albino 5 stuks
-Ancistrus temminicki gold ( AANTAL NOG NIET BEKEND ?! )

Graag nog wat hulp/advies over de vis-keuze. Misschien kan er nog wat bij of beter af? Ik ben van plan over 3 weken (na het testen van mijn water) de eerste groep scholenvis erin te zetten. Ik ga elke week iets nieuws erin zetten, dus niet alles meteen in 1x :)

Verder heb ik in het binnenfilter de actieve kool eruit gehaald. Ik kon echter het mandje (zie foto's) niet open krijgen dus heb ik zonder mandje een blauwe filterspons, uitgeknipt in dezelfde maten, ertussen gedaan i.p.v. de actieve kool. Verder zitten er nog witte watten in en 2 mandjes met bruine korrels, volgens mij voor de bacteriehuishouding??

De foto's :D

488437_0_82_image1.jpg

Het aquarium en meubel met de kanalenlift omhoog :)

618436_0_82_image2.jpg

De machine :p

868315_0_82_image3.jpg

Yess, daar staat ie eindelijk :D

482114_0_82_image4.jpg

LEDDDDD :D

311792_0_82_image5.jpg


331898_0_82_image6.jpg

Achterwandjes erin kitten

335958_0_82_image7.jpg

Vullen van het aquarium (zand en water)

143683_0_82_image8.jpg


425963_0_82_image9.jpg


189857_0_82_image11.jpg

De filters (met actieve kool)

484545_0_82_image12.jpg

De filters (actieve kool vervangen door blauwe filterspons)

152736_0_82_image13.jpg

De plantjes staan :D

643544max_aquarium_0_82_image14.jpg


889895max_aquarium_0_82_image15.jpg


383443max_aquarium_0_82_image16.jpg


386644max_aquarium_0_82_image17.jpg

Het aquarium moet nog even op temperatuur komen..

938217_0_82_image18.jpg


959182_0_82_image19.jpg


Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden! Ik ben iig al trots :D :D

Oja, en de leistenen die op het stuk hout liggen, die gaan er vanaf natuurlijk. Als het hout is gezonken. Leistenen ben ik dan van plan rechtovereind schuin achter elkaar te zetten (veel schuilmogelijkheden)!
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Mooie bak! En begin ziet er al super uit!

Ben je niet bang dat je door het plafond gaat met zo'n gewicht?
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@Shortysfishies : Dankjewel, heb mijn best gedaan! Jawel, daar was ik wel bang voor.. Heb echter 2x een aanvraag gedaan bij de woningstichting en is 2x goedgekeurd. Plafond is dik beton met stalen frame erin. Gelukkig! :D
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Nice! Heb net zelf de fusion 100 gekocht, echt mooie bakken van aquatlantis.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@SwitchView : inderdaad hele mooie bakken, afwerking vooral en led natuurlijk :)
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Mooie bak!
Waarom heb je niet voor een buitenfilter gekozen als ik vragen mag?
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@Seabait : eigenlijk alleen maar omdat dit filter er standaard bij zat en ook met een budget waar ik al ver overheen zat :D
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Je hebt een mooi en goed aquarium. Ik zou, als je budget het toelaat, kiezen voor een buitenfilter.

De inrichting van het aquarium vind ik niet sterk, ook al moet het nog gaan groeien.

Kijk eens op nbat.nl. Daar zie je onder het kopje " keuringen" voorbeelden van gezelschapsaquaria en speciaalaquaria. Misschien kan je hiervan nog wat leren. Ook hier op het forum staan verschillende goede voorbeelden.

Succesmet je aquarium en hobbygroet,
Jos Hut
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Jos Hut : Voorlopig doe ik het nog even met een binnenfilter. Wat vind je dan precies minder sterk aan de inrichting? Ben zelf namelijk wel tevreden eigenlijk. Gaat nog groeien en binnenkort nog wat planten erbij..
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Even een update.

Vandaag de stekkerdozen en lichtschakelaartjes netjes aan de wanden van het meubel vast gemaakt en erbij geschreven welk licht bij welke schakelaar (handig!)

Verder even een mooi kalendertje in de deur gemaakt :D

Daarna even Easy Carbo (10 mL) en Profito (40 mL) toegevoegd, kan ik dit trouwens al met een normale dosering blijven aanhouden of kan ik beter opbouwen met de dosering?

Verder is het aquariumwater nog steeds wat mistig, maar wordt steeds helderder. Heb de uitstroom van de filter iets meer naar het oppervlak gestuurd, zodat daar meer stroming komt. Lag namelijk een witte waas op het water.

984947_0_82_stekkerdoos_1.jpg


647297_0_82_stekkerdoos_2.jpg


329623_0_82_stekkerdoos_3.jpg


728275_0_82_stekkerdoos_4.jpg


493155_0_82_sera_kalender.jpg


387388_0_82_aquarium.jpg
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Als je je aquarium in de breedte verdeeld in drie delen en je doet dat ook in de lengte, dan krijg je vier snijpunten van lijnen.
Deze snijpunten zijn sterke punten om solitaire planten neer te zetten. Blikvangers. Dit noemen we het principe van de gulden snede.
Planten kies je zo dat je voldoende echte waterplanten hebt in verhouding tot moerasplanten. Echte waterplanten zijn goede zuurstof leveranciers. Je kan ze gemakkelijk herkennen: zodra je ze uit het water tilt gaan ze slap hangen. Anubias is een voorbeeld van een moerasplanten. Deze verandert niet van vorm als je hem uit het water pakt. Het is ook een slechte zuurstofleverancier vergeleken met een zuurstofplant.

Bij de keuze van planten let je op verschillende kleuren van de planten en verschillende bladvormen. Je probeert hiermee mooie contrasten te maken tussen planten die naast elkaar staan. Neem grote groepen planten en kies voor weinig soorten. Voor jouw aquarium maximaal 8 soorten planten bijvoorbeeld. Heel veel soorten planten geven een onrustig beeld en het lijkt een beetje op een postzegelverzameling.

Kijk bij de planten die je koopt ook hoe groot ze kunnen worden. Jij hebt vier Echinodorus amazonicus bijvoorbeeld. In mijn aquarium staat er eentje die nog maar net in een grote draagtas past: ze worden kolossaal groot.

Bij de aanschaf van kienhout probeer je te voorkomen dat je afgezaagde delen te zien krijgt omdat die erg onnatuurlijk aandoen. Grillige vormen van kienhout zijn spannender en je kan ze zo plaatsen dat je de dieptewerking van je aquarium vergroot. Een goed ingericht aquarium lijkt dieper dan hij in werkelijkheid is.

Op de site van de Nederlandse Bond Aqua Terra ( NBAT) staan hier goede voorbeelden van. Ik heb je hiernaar verwezen zodat je een beeld krijgt van wat ik bedoel. Je kan dan ook een idee krijgen waar je met je eigen aquarium naar toe wilt werken. Een gewone doorsnee huiskamerbak of een topaquarium. Het is maar net hoe hoog je de lat legt.

Mijn opmerking over de inrichting was bedoeld om je te laten weten dat de lat hoger gelegd kan worden dan je voor mogelijk had gehouden. Takashi Amano was op zijn gebied een absolute topper. Bij het aquascapen heeft hij eigenlijk voorgedaan hoe het moet op een manier die velen inspireert.

Bij het aquariumhouden is een goed plantenboek iets wat je verder kan helpen. Christel Kasselmann 's boek " Handboek aquariumplanten" is een boek dat zo goed is dat het inmiddels een standaardwerk is. Ik kan het je aanraden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Ik zou vooral veel rondkijken, en een keuze maken voor wat voor aquarium je uiteindelijk wil hebben ! Voor een plantenaquarium zijn er globaal een aantal 'soorten' aquaria: Hollandse plantenbak, Nature aquarium, Iwagumi, Jungle aquarium. Ik heb dagen gebladerd in een boek van Takashi Amano dat ik heb, voordat ik de lay out van mijn aquarium bepaalde. En op websites zoals deze: http://showcase.aquatic-gardeners.org/2014/index0d.html. En dan nog de soms prachtige aquaria op dit forum natuurlijk !

Verder moet je in mijn ogen bij het inrichten van je bak rekening houden met je ervaring: een Hollandse plantenbak of een Ieagumi style zijn v��l moeilijker dan een Jungle aquarium, en vragen v��l meer tijd en moeite in het onderhoud. Verder kan je budget (CO2, filtering, verwarming, verlichting, dure vissen en planten) een beperking zijn on je mogelijkheden. Ik heb zelf gemerkt dat een groot, goed draaiend aquarium niet goedkoop is ...

Dit is mijn boek van mijn held, Takashi Amano:

98887112-73EC-43D5-BBAF-463F92C88465.png_zps4drgw705.jpg


Maar je hebt wel gelijk: laat eerst je planten maar eens groeien, en heb geduld ! Uiteindelijk maak je er van wat JIJ graag wil !

Ik ben benieuwd hoe je bak uiteindelijk gaat worden. De tip van Jos Hut over de 'verdeling in drie�n' of volgens de 'gulden snede' is een mooie richtlijn.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Jos Hut & @ Crash Cowboy : Dankjewel voor jullie duidelijke en goed onderbouwde reacties!
Echter denk ik wel dat de inrichting van een aquarium ook samenhangt met je eigen mening en smaak. Ik vind ook dat de inrichting van een aquarium nooit echt af is en zal in de tijd ook veel veranderen. Bedankt voor de tips van de websites, ik zal er zeker naar gaan kijken :D
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Max_Aquarium zei:
Echter denk ik wel dat de inrichting van een aquarium ook samenhangt met je eigen mening en smaak. Ik vind ook dat de inrichting van een aquarium nooit echt af is en zal in de tijd ook veel veranderen.
Zeker !!!! Daar gaat het uiteindelijk om !

:)

Ik zie trouwens dat je g��n CO2 gaat gebruiken ?
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Crash Cowboy : Klopt, ik gebruik kleibolletjes/bemestingskorrels van Dennerle bij de worteltjes van de planten. Verder Easy Carbo en Profito.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Weet je al wat je waterwaarden zijn ?

Om in te lezen, omdat het succes van een goede plantenbak staat of valt met goede plantenvoeding: lees op dit forum eens de artikelen over de Estimative Index ! Die hoef je niet pers� te gebruiken, maar voor mij was het de oplossing voor veel (algen)problemen, en al mijn planten groeien als kool.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Crash Cowboy : Nee, waterwaarden nog niet gemeten. Dit doe ik deze week even. Aquarium staat ook pas vanaf donderdag ''in te draaien''.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Vandaag de waterwaarden gemeten, volgens mij niet echt iets om me druk over te maken, alleen GH is aan de lage kant :D

pH 7,5
KH 8
GH 6: AAN DE LAGE KANT (8-12)
NH3 (ammonia) 0,0 mg/L
NO2 (nitriet) 0,0 mg/L
NO3 (nitraat) 0,0 mg/L
PO4 (fosfaat) 0,0 mg/L


Hoe vaak is het verstandig je waterwaarden te meten? 1x per week?

Ik ga vanaf nu de aanbevolen hoeveelheid Easy Carbo en Profito toedienen, ik neem aan dat het niet nodig is dit op te bouwen..?

Dus (Ik ga van een inhoud van 500L aquariumwater uit ivm planten, hout etc.) :
-Easy Carbo 1x per dag 10 mL (1 mL per 50L)
-Profito 1x per week 50 mL (10 mL per 100L)

Als jullie suggesties/opmerkingen hebben graag even laten weten, leer ik ook weer iets van :thumbs:
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Ik zou wachten met het toedienen van wat dan ook tot je duidelijk ziet dat je planten groeien.
Profito bemest namelijk niet alleen je planten maar ook algen.
Als je dan start met toevoegingen halveer dan eerst de dosering en kijk wat de effecten zijn.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Jos Hut : Ik zie nu al dat er planten aanslaan..! Zijn vooral de snelgroeiers, die beginnen al uitlopers te vormen en groei is al te zien. Denk ook dat het vooral ligt aan de lichtopbrengst van de 4 LED balken die enorm is :D

De minder snel groeiende planten is nog niets aan te zien.

Is dit een reden om al te beginnen met de helft van de aanbevolen plantenvoeding?
Echter werkt Easy Carbo weer tegen algen, zou volgens mij dus perfect zijn in combinatie met de Profito.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Max_Aquarium zei:
Vandaag de waterwaarden gemeten, volgens mij niet echt iets om me druk over te maken, alleen GH is aan de lage kant :D

pH 7,5
KH 8
GH 6: AAN DE LAGE KANT (8-12)
NH3 (ammonia) 0,0 mg/L
NO2 (nitriet) 0,0 mg/L
NO3 (nitraat) 0,0 mg/L
PO4 (fosfaat) 0,0 mg/L


Hoe vaak is het verstandig je waterwaarden te meten? 1x per week?
Ik ben bang dat je op termijn problemen gaat krijgen met je planten, en dat er algen gaan komen. Die komen waarschijnlijk bij de opstart sowieso: opstartalgen, en dat is niet zo erg want die verdwijnen weer.

Bij een pH van 7.5 en een KH van 8 is je CO2 gehalte maar 8 mg/l. Je nitraat- en fosfaatgehalte zijn allebei 0 mg/l, en je voegt wel plantenvoeding toe.

co2-tabel.jpg


Je planten hebben de volgende voedingsstoffen nodig (naast licht en stroming):

- CO2 (zie tabel)
- nitraat en fosfaat (ik streef naar 20 en 2 mg/l)
- sporenelementen (Profito; aanbevolen hoeveelheid)

Ik redeneer wel vanuit de Estimative Index aanpak;ik ben daar een grote fan van. Als je de EI toepast dan hoef je eigenlijk zelden of nooit je waterwaarden te meten.

Het gebruik van Profito en EasyCarbo is goed, maar duur. Met een klein beetje moeite kan je deze goedjes zelf maken door poeders te kopen; ik doe dat bij www.aquariumbemesting.nl, mar er zijn ook andere adresjes. Veel LPS verkopen ook poedervorm tegenwoordig.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Easycarbo werkt vaak in het begin goed tegen alg, totdat die alg weerstand opbouwd tegen de carbo en gaat groeien.

Ik zou je willen adviseren om toch goed naar CO2 toevoeging te kijken, want ik krijg de indruk dat je wel een redelijk beplant aquarium wil gaan houden.

In het begin doe je nog veel meten, maar op een gegeven moment ben ik er mee opgehouden. Ik volg ook de EI en het enige wat ik meet is de CO2 gehalte dmv een continu test.

Succes verder, je hebt een mooie bak!
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Ik ben het helemaal met CC eens voor wat betreft de voeding. Het op peil hebben hiervan is echt heel belangrijk in de strijd om alg te voorkomen.
Met jouw bak is co2 denk ik wel op de plaats hoor. Zoals de voorgangers gebruik ik ook de EI en dit is op zich een goede methode om tekorten te voorkomen. Maar ja het kan ook anders natuurlijk.
Veel succes met je bak verder.

@Crash Cowboy
Wat is een LPS?? Of is dit een tikfoutje ;)
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Dank jullie wel voor de antwoorden. CO2 komt misschien in de toekomst, mooi cadeautje voor mijn verjaardag van mijn ouders of kerst ofzo :D Zie dat een CO2 apparaat nogal wat kost namelijk.

Voorlopig doe ik het nog even met Easy Carbo en Profito..
@Crash Cowboy : Jij zegt dus aanbevolen hoeveelheid Profito nu al aanhouden? En Easy Carbo helft van de hoeveelheid?

Verder heb ik nogal last van (volgens mij) een flinke kaamlaag op mijn aquariumwater... Heb de uitstroom van de filter al op het wateroppervlak gezet, maar hij haalt niet de volledige oppervlakte. Heb gelezen dat dit vaak voorkomt bij opstart van een nieuwe bak, maar heb ook gelezen dat sommige leistenen een soort olie af kunnen geven aan het water, echter niet allemaal.. Hebben jullie een idee of dit kwaad kan of hoe ik ervan af kom? Ook het water is nogal mistig en is afgelopen dagen niet minder mistig geworden ook..

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1769638


853888_0_82_mist.jpg


584676_0_82_kaamlaag.jpg
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Hallo Max,

Mooi aquarium die Fusion 150. Daar zit ik ook erg naar te lonken.
Die 4 LED balken heb je die los gekocht? Standaard zitten er toch 2 bij?

Zijn die balken dimbaar en/of afzonderlijk te schakelen?

Groeten,
Paul
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ 15Watt : Dankjewel, ben er trots op :D Ik kan de bak zeker aanraden, is echt super! De 4 LED balken hangen al standaard boven de bak: 1 linkvoor, 1 linksachter, 1 rechtsvoor en 1 rechtsachter. Alle 4 apart te schakelen. Zonsop en ondergang kan nagebootst worden met een speciaal apparaatje, maar die heb ik (nog ;) ) niet.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

15Watt zei:
Hallo Max,

Mooi aquarium die Fusion 150. Daar zit ik ook erg naar te lonken.
Die 4 LED balken heb je die los gekocht? Standaard zitten er toch 2 bij?

Zijn die balken dimbaar en/of afzonderlijk te schakelen?

Groeten,
Paul

De ledbalken van aquatlantis bestaan uit ��n stuk tot de 120 bak. Bij bredere bakken bestaat iedere led balk uit een linker en rechter gedeelte.
Dus Max heeft 2 balken, die uit een linker en rechter gedeelte bestaan. (met dus ook een eigen stekker)

Ik heb gelukkig 2 balken uit 1 stuk. Anders had ik 4 controllers nodig. Of met splitters werken, en zwaardere vordingen kopen.

Dit even als extra info.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Biljoenblik : Jij hebt toch al wel de apparaatjes die zonsopgang en ondergang nabootsen? Hoe bevallen die? En heb je er echt 1 nodig per stekker of zijn ze ook te verkrijgen met meerdere aansluitingen?
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Max_Aquarium zei:
@ Biljoenblik : Jij hebt toch al wel de apparaatjes die zonsopgang en ondergang nabootsen? Hoe bevallen die? En heb je er echt 1 nodig per stekker of zijn ze ook te verkrijgen met meerdere aansluitingen?

Ik heb de enkelvoudige apparaten. Hier kan je dus een lamp op aansluiten.
Deze. http://www.aquatlantis.nl/index.php?id= ... tos&crct=1
Ik heb wel gezien dat je er ook 2 lampen op kunt aansluiten. Je moet dan een splitterkabel kopen.
Wat ze er dan echter niet bij zeggen is het volgende.

De standaard adapter (per lichtmodule) kan dus maar ��n module van stroom voorzien. Ga je dus een splitterkabel gebruiken, dan moet je de 2 adapters vervangen door 1 zwaardere.

Je kunt ook een module kopen die al 2 aansluitingen heeft (max 4 met splitters)
Zie deze link voor uitleg.
http://www.aquatlantis.nl/index.php?id= ... tos&crct=1

Ik heb dus het eerste model, wat alleen zonsopkomst en zonsondergang kan simuleren.
De nieuwe kunnen ook permanent dimmen. Dus bijv. heel de dag op 80%.
Het zijn dure dingen, maar ik vind het effect heel erg mooi.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Biljoenblik : Ik zou dus 2 van die apparaatjes nodig hebben, wil ik ze installeren. De kabels van de verlichting zitten namelijk 2 aan de linkse kant en 2 aan de rechtse kant. Als je die 2 stekkers er dus op aansluit, heb je dus voldoende aan 'n normaal apparaatje aan de linkse kant en 1 aan de rechtse kant (je 2e link)?
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Max_Aquarium zei:
Dank jullie wel voor de antwoorden. CO2 komt misschien in de toekomst, mooi cadeautje voor mijn verjaardag van mijn ouders of kerst ofzo :D Zie dat een CO2 apparaat nogal wat kost namelijk.

Voorlopig doe ik het nog even met Easy Carbo en Profito..
@Crash Cowboy : Jij zegt dus aanbevolen hoeveelheid Profito nu al aanhouden? En Easy Carbo helft van de hoeveelheid?
Ik zeg dat binnen het kader van de Estimative Index aanpak.

Ik pas zelf de EI m�t CO2 toe. In dit forum staat ook een topic over de EI z�nder CO2. Ik gebruik zelf EasyCarbo niet als 'vervanger' voor CO2; ik weet niet genoeg om te kunnen vertellen of dat kan. Ik gebruik CO2 als voeding voor planten; daarnaast daalt de pH van 7.5 (kraanwater) naar ongeveer 6.8 door het toevoegen van CO2.

De opmerking over de 'aanbevolen hoeveelheid' Profito moet je lezen binnen het kader van de EI: dat gaat over (gecontroleerde) overschotten van sporen (ik maak zelf een oplossing: v��l goedkoper dan Profito !) en nitraat en fosfaat, en regelmatig waterwissels om de overschotten niet te hoog te laten oplopen.

Ik zou vanaf het begin de hele dosering plantenvoeding toevoegen, want er staan tenslotte planten in. Waarom dan eerst de helft ? Dan is er geen sprake van een overschot, maar van een tekort, en dat is niet wat je binnen de EI wil. Maar weer: ik voeg ALLE componenten toe, dus: CO2, nitraat, fosfaat en sporen; en als 'middeltje' tegen wat draadalg ook nog soms EasyCarbo, maar daarvan geef ik geen 'overdosering'. De EI gaat ervan uit dat ALLE voeding ruim voorhanden is, en dat problemen gaan optreden als er ��n of meer componenten ontbreken of te laag 'staan'.

Ik raad je aan om de topics over de Estimative Index eens goed te lezen; dan snap je veel beter om welke componenten en doseringen het gaat, en welke gedachte er achter zit.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Max,

Hoeveel adapters heb je bij die led balken gekregen?
Ik denk namelijk dat je vier adapters hebt. Of heb je een adapter die 2 delen kan voeden?
Je kunt wel 2 lampen aansluiten op 1 kastje, maar niet 2 adapters op 1 kastje.
Dus zul je die 4 adapters moeten vervangen door 2 adapters met dubbel vermogen.
Het vermogen staat erop, uitgedrukt in A(ampere).
Kun je die kabels niet samenbrengen op 1 punt? Want ik denk gezien de hoeveelheid licht, dat je niet alle lampen tegelijk de hele dag aan hebt.
En om nou links en rechts onafhankelijk van elkaar te schakelen. Ik zou eerder voor en achter apart schakelen.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

@ Crash Cowboy : Je beweert dus dat CO2 toevoegen een must is bij de EI? Omdat je anders een van de voedingselementen voor de planten mist? Of kun je ook door de aanbevolen hoeveelheid Easy Carbo en Profito de EI volgen? EI houdt als ik het goed begrijp dus in dat je overschot aan plantenvoeding geeft en vervolgens elke week 30% van je water vervest?

@ Biljoenblik : Ik heb idd 4 stekkers (zijn ook 4 LED balken). Zou dan idd het best zijn om voor en achter apart te schakelen. En dan achter hele dag aan en voor vanaf s'middags.
 
Re: Mijn 525L Onderwaterparadijs

Max_Aquarium zei:
@ Crash Cowboy : Je beweert dus dat CO2 toevoegen een must is bij de EI? Omdat je anders een van de voedingselementen voor de planten mist? Of kun je ook door de aanbevolen hoeveelheid Easy Carbo en Profito de EI volgen? EI houdt als ik het goed begrijp dus in dat je overschot aan plantenvoeding geeft en vervolgens elke week 30% van je water vervest?
Zoals ik al zei is er ook een heel topic over de EI z�nder CO2, maar daar heb ik zelf minder verstand van. Ik denk dat je snel een keuze moet maken over hoe je met je aquarium om wil gaan. Je bent tenslotte al begonnen ! Met je aanpak nu ben ik bang dat je snel problemen gaat krijgen (maar dat HOEFT niet ...).
Je hoef niet perse te kiezen voor de Estimative Index; er zijn ook wel andere manieren. Ik redeneer zelf vanuit de EI; die heeft alle problemen die ik ooit had (algen, slechte plantengroei) echt in een paar weken opgelost. Lees maar eens terug in mijn foto-album, bij mijn oude Rio 125 ! En in mijn huidige bak heb ik vanaf de start met de EI gewerkt, en hem intussen een beetje aangepast aan mijn specifieke omstandigheden. Dat mag; de EI is 'estimate'', wat zoveel betekent als 'bij benadering' of 'ongeveer'.

De EI stelt eigenlijk dat je iedere week 50% water ververst, en dan weer het overschot aan voeding toevoegt. Er zijn ook manieren om minder te verversen (25% bijvoorbeeld; ikzelf ververs maar iedere twee weken 50%), maar dan voeg je ook minder voedingsstoffen toe omdat je je bak met de waterwissel 'reset' naar de oude situatie, kort gezegd. Maar voordat we hier een hele uitleg presenteren over de EI: lees asjeblief de uitleg in dit forum over de EI goed en aandachtig door ! Daar staan de antwoorden op alle vragen die je hebt, en alles wordt veel beter uitgelegd als ik het hier kan doen.

Hier de link naar het topic over de EI:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1163512
 

Terug
Bovenaan