Middenlaag vis aquarium 80 cm


S

Susanne

Guest
Hoi allemaal,

Voor in mijn toekomstige Juwel Rio 125 ben ik op zoek naar een leuk visje voor in de middenlaag.

Voor de rest heb ik al vuurgarnalen, daar wil ik in ieder geval corydoras panda, zilver bijlzalmen en een ancistrus bij.

Zat te denken aan de Kopertetra, maar er zijn vast nog veel meer visjes die leuk zijn en zouden kunnen. Op welk visje voor de middenlaag zou jullie keuze vallen?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
 
kijk eens naar Trigonostigma espei. deze lijken op de kegelvlekbarbeel maar zijn kleiner. Ze scholen leuk samen en zijn niet druk.
 
Persoonlijk vind ik de kopertetra mooier, maar toch bedankt voor je reactie.
 
Bedoel je koperzalm (Hasemania nana)? Indien ja, dit zijn erg drukke visjes die denk ik niet zo heel goed samengaan met bijlzalmen doordat deze heel rustig zijn. Pristella maxillaris is misschien een optie, deze vissen hebben niet heel veel kleur maar scholen wel echt goed.
 
Nannostomus beckforfi
Nannostomus marginatus
Hyphessobrycon megalopterus

Drie soorten van niet al te typische scholenvissen. Zijn meer bezig met onderling pronken dan met scholen. Interessant gedrag.
 
Ik heb in de 80cm de Esprit en die is ook erg leuk.
 
Ludger zei:
Bedoel je koperzalm (Hasemania nana)? Indien ja, dit zijn erg drukke visjes die denk ik niet zo heel goed samengaan met bijlzalmen doordat deze heel rustig zijn. Pristella maxillaris is misschien een optie, deze vissen hebben niet heel veel kleur maar scholen wel echt goed.

O ja, die bedoel ik. Heb die combinatie eerder gehad en dat ging prima. Maar zal je advies zeker ter harte nemen en een ander visje overwegen.

En de rasbora galaxy of neontetra?
 
Mascha&Ivo zei:
Nannostomus beckforfi
Nannostomus marginatus
Hyphessobrycon megalopterus

Drie soorten van niet al te typische scholenvissen. Zijn meer bezig met onderling pronken dan met scholen. Interessant gedrag.

Zal ze morgen eens bekijken, de namen zeggen me zo niks... Bedankt voor het meedenken!
 
jessicapilon zei:
Ik heb in de 80cm de Esprit en die is ook erg leuk.

Die stelde iemand anders ook voor, maar vind dat zelf niet zo'n mooi visje.
 
Nannostomus zou ik persoonlijk niet doen omdat ze in de bovenlaag bij de bijlzalmpjes zwemmen. Een Hyphessobryconsoort vind ik w�l een aanrader voor je bak. Niet te druk, altijd een beetje met elkaar bezig, erg leuke visjes. Er zijn veel soorten, dus ik zou ze zeker eens bekijken.
 
Totaal niet hoe onze Nannostomus marginatus en bij een vriend de beckfordi zich gedragen. Moet bij gezegd worden dat dat is bij een goed gevuld oppervlak met drijfplanten. Zonder willen ze wel wat neer naar boven trekken. Ze komen overigens ook wel veel lager in de bak, tot rond de bodem zelfs. Je kunt ze dus niet dezelfde waterlaag toeschrijven als bijlzalmpjes, want die zitten zo'n beetje gekluisterd aan het oppervlak.

Is overigens net zo voor Hyphessobrycon soorten. Die komen op dezelfde wijze ook bovenin en beneden met uitvalsbasis rond het midden. En sterker nog. wat mij betreft iets dat geldt voor heel veel vissen die in de middenlaag worden gehouden, dat ze v��l minder honkvast zijn als 'echte' bovenlaag en onderlaag vissen. Uiteraard zijn er wat individuele verschillen tussen soorten. Een roodneuszalm zwemt doorgaans wat meer richting bodem, een kegelvlekbarbeel wat meer naar boven. Althans, zo is onze ervaring.

~ Ivo
 
Is de rode fantoomzalm nog wat? Vind ik een erg mooi visje en staat op internet dat het een rustig en vredig visje is.
 
Ik twijfel nu tussen de rode fantoomzalm en de koperzalm, denk dat ik dit voor zover ik weet de mooiste visjes vind die geschikt zijn voor mijn aquarium. De Rasbora Galaxy vind ik ook erg mooi, maar ga toch liever voor een visje met een wat fellere kleur.
 
Koperzalmen zijn erg mooi, maar ook erg druk, tevens hebben zij schuilplekken nodig om bij te kunnen komen van de drukte. De schijngevechten zijn erg leuk om te zien vooral als je een redelijke school hebt. Er zijn ook vissen die die drukte wel wat minder waarderen, dus dat is iets om rekening mee te houden met je bestand.

Bovenstaande is puur op eigen ervaringen
 
Marcello zei:
Koperzalmen zijn erg mooi, maar ook erg druk, tevens hebben zij schuilplekken nodig om bij te kunnen komen van de drukte. De schijngevechten zijn erg leuk om te zien vooral als je een redelijke school hebt. Er zijn ook vissen die die drukte wel wat minder waarderen, dus dat is iets om rekening mee te houden met je bestand.

Bovenstaande is puur op eigen ervaringen

Ik heb ze eerder gehad en ging toen erg goed. Ze waren geweldig om naar te kijken met hun schijngevechten inderdaad, vond ze prachtig!

Ik begrijp dat ze dan niet handig zijn icm corydoras?

En de rode fantoomzalm?
 
Koperzalmen kunnen prima bij Corydorassen die zitten toch het meeste op de bodem, ik heb het meer over vissen zoals Goeramies e.d.
Vissen die dus een beetje van rust houden, of snel gestresst zijn, ook wel logies eigenlijk.
De rode Fantoomzalm heb ik geen ervaring mee.
 
Hyphessobrycon sweglesi kan er prima bij.

Er zijn een aantal verschillende soorten bijlzalmen. Ik heb me er verder nooit meer in verdiept, omdat ik er toentertijd niet zo'n fan van was. Was al vrij snel drie kwart van mijn school kwijt omdat ze de bak uit sprongen. Welke wetenschappelijke naam hoort bij de zilverbijlzalm? Sommigen worden vrij "groot". Kan je beter de marmerbijlzalm nemen.
 
Als jij de koperzalm zo mooi vind, dan zal je de Hemigrammus rodwayi helemaal mooi vinden.

In de natuur is het een onopvallend visje tot ze met een bepaalde onschuldige parasiet te maken krijgen. Deze zorgen er voordat ze goudkleurig worden. Het zijn mooie sterke visjes en perfect voor jou bak. Wel is het uiteraard alleen maar wildvang.

Zoals ze normaal zijn.
zsviiikfhnS2lQYokYpmAitSdpZ281mW.jpeg


Zoals ze worden door de parasiet.
zsviiikfhnS2lQYokYpmAitSdpZ281mW.jpeg
 
@Marcello: ok�, dus ze zouden passen bij het vissenbestand dat ik op het oog heb?

@Jeppo: mooi! Ik wil graag de zilver bijlzalm en heb deze eerder gehad, die is de normale grootte.

@Botia: dan vind ik de origine nog mooier dan de goudkleurige, maar die zijn dus niet te krijgen begrijp ik? Maar als ze goed te krijgen zijn en niet te duur dan ga ik denk ik toch voor de rode fantoomzalm. Zeker als het me lukt om de lichte achterwand om te ruilen voor de zwarte dan zal die echt knallen met zijn mooie rode kleur.

@jessicapilon: dat is zeker waar! En gelukkig maar, anders zouden we allemaal dezelfde vissen hebben en dat zou ook wel saai zijn. ;)
 
De gewone zijn ook te krijgen. Alleen verkopen ze nogal slecht dus dan zou je ze moeten bestellen.

Momenteel zijn er hele mooie Hyphessobrycon eques in de handel (dat is niet vaak dat er zulke mooie knalrode partijen verhandeld worden). In Noord-Holland weet ik sowieso 2 winkels die ze momenteel hebben.

tetra-SerpaeTetra-Hyphessobryconcallistus-65Aquasaur_zps5fc37b70.jpg
 
Ze zijn nog roder als op de foto.
 
Neem alsjeblieft Aquavisie niet met een korreltje zout, maar met 3 vrachtwagens zout. ;)

Wanneer treed agressie op? Als je ze meteen klein groepje in kleine bakjes zet van 60cm zoals Aquavisie aanraad. Heb je een grotere bak in een groepje van een stuk of 10/12 dan heb je er absoluut geen last van.
 
Zoveel groter dan dat is mijn aquarium niet...
 
Maar die 20cm scheelt ontzettend veel. ;)

In een 60cm bak kun je ongeveer 10% van alle vissen uit de handel zetten. In een 80cm bak is dat al snel 60%. ;)

Ik zelf ben al 25 jaar met aquaria bezig. En heb vele soorten vissen gehouden en gekweekt. En ik ben inmiddels al ruim 10 jaar lid op dit forum. Waar ik bijna dagelijks adviezen en informatie geef.

Nu weet je een beetje wie ik ben, en dat ik niet zomaar iets zal roepen.
 
Botia ,

Wat denk je dan van een bakje van 80 cm met een stuk of 15
zou dat wel gaan denk je .
 
Dan vertrouw ik op jouw oordeel en kennis. :)

Zal dit visje dan zeker meenemen in mijn keuze!
 
Saxo: 15 is wel heel veel voor een 80cm bakje. 10/12 is meer dan zat.

Susanne: Ik weet ook niet alles, maar meer dan genoeg om je goed te kunnen informeren.;)
 
Twijfel nu tussen een paar vissoorten, maar kijken welke de dierenwinkel heeft en dan ze eerst eens in het echt bekijken.
 
Over welke soorten twijfel je?
 
De Minor, de rode Fantoomzalm, de Koperzalm, de Rasbora Galaxy en er was nog een klein rood visje, maar weet niet meer hoe die heet haha. Een dwergsoort dacht ik.
 
Was het een klein rood visje met een zwart streepje? misschien de Rasbora brigittae dan.
 
Nee, het visje was effen rood.
 
Hyphessobrycon amandae?
 

Terug
Bovenaan