Micro garnalen bakje van Jonasdm


J

Jonasdm

Guest
dag iedereen!

ben al een tijdje aquariumloos,
maar ik was al een tijdje aan het denken om een garnalen bakje op te starten..

vandaag was het dus zover, een bakje gaan halen..

specificaties:

-HS aqua lago 30 aquarium
-standaard ledverlichting
-superfish 50w verwarming
-superfish sponsfiltertje
-ook een mooi stukje hout gekocht

de plannen:

-neocaridina soortje erin, kleur nog niet beslist, maar ik denk een rode soort
-donkere neutrale bodem
-mooi stuk hout
-plantes, moet ik nog uitzoeken, maar al zeker anubias en een leuk mosje
-achterkant aquarium zwart maken
-filterhuis dat ingebouwd is verwijderen
-hout wat bijzagen, is nogal groot nu voor het kleine aquarium
-oxidator voor noodgevallen
-CO2 komt er voorlopig niet in

de foto's:

35b8cqh.jpg

5vp3d4.jpg

29as4xs.jpg

fmkzr8.jpg


eerste bevindingen:

formaar van het aquarium is echt leuk, maar om eerlijk te zijn begin al te twijfelen... misschien had ik toch voor het 30l formaat moeten gaan, zeker met dit stuk hout erin.. het hout gaat wel nog wat verkleinen aangezien ik het nog ga bewerken maar toch..
misschien dat ik het aquarium maandag toch ga wisselen voor een groter formaatje..
ben bang dat de waarden etc niet stabiel genoeg gaan blijven..

wat is jullie mening over het formaat? is zo een 16? liter bakje wat stabiel te houden of niet?

morgen bewerk ik het stukje hout, en post ik een update..
tips en opmerkingen zijn meer dan welkom!


mvg Jonas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem omwisselen voor een maatje groter.
Vind het hout wel erg groot voor zo'n klein bakje. Misschien een kleiner stuk zoeken of een stukje spiderwood

En voor ik het vergeet, garnalen zijn altijd goed natuurlijk :thumbs:
 
Als je groter kan dan doen.
Het kan best, maar met een wat groter bakje heb je niet wat meer mogelijkheden voor de inrichting, en elke liter telt.
 
Ik denk ook dat je met bv een 30 liter meer kan en in verhouding zijn die vaak niet veel duurder.
 
Ik zou ook voor iets groter gaan. Iets meer liters en beter in te richten. Ben benieuwd naar het resultaat. Houd ons op de hoogte.
 
Heb zelf in dit bakje ook een tijd garnalen gehad en gaat prima maar groter is altijd beter natuurlijk.
 
ondanks dat ik het stuk hout een perfect fit is,
ga ik morgen toch kijken om het bakje te wisselen naar een 30l, hoogstwaarschijnlijk de dennerle nano cube 30, deze past naar afmetingen het beste op de plaats waar het aquarium zal komen te staan..
de dennerle is ook uit glas als ik me niet vergis, deze is plexiglas, maar om een of andere reden verkies ik glas, lijkt mij makkelijker is onderhoud, of toch beter bestand tegen krassen etc


foto van het hout, is nu al een klein stuk afgehaald:
29couoj.jpg


aangezien de dennerle even breed is als deze, wel 7cm dieper, zal het stuk hout ook daar wel mooi in uitkomen..

morgen kijk ik ook al eens voor een bodem, ik heb zo iets op het oog:
291495_naturesoil_9.jpg


in de lokale winkel hebben ze deze niet, maar wel een ph verlagende bodem die gelijkend is voor garnalen,
kan ik deze ook gebruiken met gewoon kraanwater? of toch beter voor een neutrale bodem kiezen?

mvg Jonas
 
Ik ga neocaridina garnalen nemen, zoals vuurtjes, enkel ben ik nog niet zeker over de kleur, zeker wel neocaridina..

Bijkomend vraagje, kies ik bij een dennerle 30l best voor een sponsfilter met zo een dubbele spons? Of zal zo eentje met een enkele spons volstaan?

Ik zou denken dat ze evenveel filteren maar een dubbele langer zonder onderhoud kan, klopt dit?

Mvg jonas
 
Dubbele kan langer zonder onderhoud idd en kan je de sponzen om en om schoonmaken.
Voor Neocaridina heb je zo'n ph verlagende bodem niet nodig,voordeel is wel dat bepaalde planten de voeding waarderen maar lukt ook prima zonder.
 
Bedankt voor de info!

Ik had die bodem in gedachten puur voor het estethische, niet voor de ph verlagende werking, maar dan zal ik toch kiezen voor een grindbodem, zwart of donker bruin

Ben een leek, vandaar dat ik ook kies voor de neocaridina, dat lijkt mij het verstandigst

Edit: na het lezen van seabait zijn laatste post twijfel ik dan toch weer... alleen “in een hoop gevallen”?

Dus ik ga op zeker spelen een grindbodem kiezen..

De planten die er in zullen komen gaan voorlopig ook de makkelijke soorten worden die geen speciale voeding nodig hebben,
En eventueel kan ik ook andere voeding dan de bodem voorzien voor de plantjes


Bedankt!
 
De planten die er in zullen komen gaan voorlopig ook de makkelijke soorten worden die geen speciale voeding nodig hebben,
En eventueel kan ik ook andere voeding dan de bodem voorzien voor de plantjes

Bedankt!

Een Anubias en diverse mosjes kunnen vaak zonder plantvoeding het prima doen in de kleinere bakjes.
 
update:

vandaag het kleine bakje gaan inruilen voor een iets minder klein bakje:
2aaawj4.jpg


tis geen dennerle, maar een cocoon, 31l, dezelfde als "jessicapilon"
maar dit is volgens mij dezelfde als de dennerle

het hout ligt momenteel te weken, geeft nogal wat kleur af, maar daar staat de houtsoort om bekend heb ik al gelezen

de bodem wordt een zwart of donkerbruin grind, aangekleed met wat doorgesneden mosballen (zoals bij "franketrank" zijn prachtige bak)
maar! als de bodem zo vol met het mos zit, is er dan nog doorstroming genoeg tussen het grind eronder?

plantenbestand is nog onveranderd, mos en anubias, welke ik niet mag snoeien voor de garnaaltjes,
verder moet ik eerst nog wat inlezen over de mogelijkheden..

hopelijk is het hout snel "proper" en kan ik gaan inrichten

mvg Jonas
 
Inderdaad dezelfde als dat ik heb en het is een mooi bakje hoor voor niet teveel geld. Veel plezier hiervan alvast.
 
heel goed gelukt, alleen had ik wat te veel lijm gebruikt denk ik..
binnen schoongemaakt met azijn, buiten met instanet

t6c5xg.jpg

29pbspy.jpg


ook het maatstreepje vanop het aquarium overgehaald:
29hkia.jpg


vandaag ook al aquatic nature zwart grind aangekocht,
misschien dat die er vanavond al in mogen,
eerst maar eens kijken om waar ik de filter etc ga plaatsen

mvg Jonas
 
het hout zal nog wel even moeten weken, jammer, maar het moet
24e175z.jpg


maar toch al even een beeld kunnen maken van hoe het geheel er ongeveer uit zal komen te zien:
rs4pp3.jpg


mvg Jonas
 
De verkleuring door het hout kan nog wel even duren maar hoeft geen reden te zijn om je bakje niet op te starten hoor :)
 
mooi stuk hout die ph verlagend bodem is wel handig om planten in te groeien
 
De verkleuring door het hout kan nog wel even duren maar hoeft geen reden te zijn om je bakje niet op te starten hoor :)

dat is waar,

grind erin,
e700n5.jpg


en water erin:
2iavn9w.jpg


de anubias maak ik straks nog vast aan een steen, eerst nog even om visdraad..
voor de verdere plantjes wacht ik tot het hout er in zit,
maar ik denk dat ik best nog enkele dagen week ivm het het kleur dat het afgeeft, toch?

mvg Jonas
 
De kleurafzetting is niet schadelijk. Sommige personen vinden het gewoon minder mooi. Met wat water wissels zal de kleur na een tijdje weg trekken. Als je niet zo lang kan wachten kan je ook wat active kool in de filter doen. Maar dat lijkt mij volkomen overbodig.
 
de kleurafzetting vind ik zelf ook niet zo mooi, en daarom wou ik wachten..
maar anderzijds wou ik het hout er wel in om de plantes wat te kunnen schikken..

dus gisteren het hout er in gezet,
en vandaag de eerste plantjes erin gezet..

de anubias en bucephalandra zijn met een speciale lijm van jbl aan het hout gelijmd,
vandaar ook de vreemd gestapelde stenen, is maar tijdelijk om zeker te zijn dat de lijm tijd genoeg heeft om zijn werk te doen..

verder zitten er 2 soorten cryptocoryne in,

morgen vul ik het geheel aan met mos

ziet er momenteel zo uit:

2gwg95e.jpg


ik vind het zelf niet mis, zelf met het bruine water!
maar ik hoor graag jullie meningen...

mvg Jonas
 
Ik vind het ook niet mis! Het is een mooi stuk hout. Dat zal een mooi geheel worden wanneer de planten het beginnen inpalmen
 
bedankt voor de leuke reacties!

ondertussen draait het bakje 5 dagen, en ziet het er zo uit:

50791568_1998301436932211_8223125658864189440_n.jpg


geleidelijk aan wat plantjes toegevoegd en dit het plantenbestand nu, om ook meteen om de vraag van Fruyit te antwoorden:

- anubias nana
- een andere anubias :p
- levermos
- cryptocoryne amicorum
- cryptocoryne beckettii
- flame mos

komt nog een drijfplantje bij

De bewoners gaan denk ik red rilis worden

filter ziet er na 5 dagen wel al vies uit,
komt dit door het hout dat nog "afgeeft"?
mag ik de spons als een uitspoelen of wacht ik daar beter mee tot de bacterien goed gesetteld zijn?

Schermafbeelding 2019-01-27 om 14.47.26.png


mvg Jonas
 

Terug
Bovenaan