Micro garnalen bakje van Jonasdm


na 8 dagen ziet alles er zo uit:

nmlshx.jpg


plantjes lijken in een dipje te zitten, maar dit is niet abnormaal heb ik al gelezen

verder heb ik last van wat "schimmel" op de bodem,
zijn dit bacterien? of toch iets slechts?
hopelijk is het te zien op de foto's:

2ewpp8j.jpg


2euibrr.jpg



edit: licht staat momenteel nog 4u per dag aan,
ga ik lichtjes opbouwen,
waterwaarden ga ik morgen weten,
aangezien het nu wat te donker is thuis is om een druppeltest te doen


alvast bedankt,
mvg jonas
 
mag ik de spons als een uitspoelen of wacht ik daar beter mee tot de bacterien goed gesetteld zijn?

mvg Jonas
Ik zou de spons vooral zo weinig mogelijk aanraken, zeker de eerste 4 weken, en daarna alleen als de uitstroom serieus verminderd is.
Elke keer als je uitspoelt gaan er bacteriën verloren, en garnalen en nitriet is nu niet bepaald de juiste combo.
 
Het is een mooi stuk hout, leuke vorm voor dit bakje.
Leuke plantjes ook! Ik ben fan van Bucephalandra ;)

Het hout zal echter wel een tijdje je water kleuren vrees ik (ook door de grootte tov bakinhoud). Filteren over purigen zou de kleur vermoedelijk neutraliseren maar dat lukt niet met dit filtertje denk ik.


licht staat momenteel nog 4u per dag aan,

Ik zou dat toch wat optrekken naar 6 uur (elke dag een half uurtje extra bvb), vier uur is wel zeer weinig.

filter ziet er na 5 dagen wel al vies uit,
komt dit door het hout dat nog "afgeeft"?
mag ik de spons als een uitspoelen of wacht ik daar beter mee tot de bacteriën goed gesetteld zijn?

Vermoedelijk zorgt het hout inderdaad voor extra verkleuring. Maar is het louter verkleuring of verzamelen er veel zichtbare vuildeeltjes in de spons?
In geval dat het echt vuildeeltjes zijn zou ik ze wel eens durven uitknijpen in wat aquariumwater tijdens het verversen. Sowieso zou ik geneigd zijn om wat te verversen, ondertussen de schimmel op de bodem en het vuil op het hout af te hevelen en indien nodig de spons lichtjes te spoelen zodat ze niet dichtslibt.

plantjes lijken in een dipje te zitten, maar dit is niet abnormaal heb ik al gelezen

Ga je iets van plantenvoeding toevoegen?

En waarom is je bakje maar zo laag gevuld eigenlijk? :juggle:
 
De schimmel is normaal en komt vaker voor bij de opstart, geen probleem dus.
 
Ik zou de spons vooral zo weinig mogelijk aanraken, zeker de eerste 4 weken, en daarna alleen als de uitstroom serieus verminderd is.

Ik geef je wel gelijk hoor maar op de laatste foto op de vorige pagina lijkt de spons in de groeven dicht te slibben met wit/bruine vuildeeltjes. Dat kan soms snel gaan met sommige soorten (vers) hout. En een verstopte spons lijkt me ook niet ideaal vandaar mijn "spoel-advies".

Hetzelfde met de schimmel: het is wel normaal maar Bucephalandra zijn gevoelig in een verse bak en ze houden echt niet van ophopend vuil dus ....
 
Koopt Ts wel een nieuwe als deze bucephalandra dood gaat ;):D Nee hoor, als jij als grote buce-lover denkt dat het beter is om de schimmel wat te verwijderen mag dat van mij :daisy:

Jonas, het kan wel zijn dat de schimmel terugkomt nadat je het hebt afgeheveld.
 
Koopt Ts wel een nieuwe als deze bucephalandra dood gaat ;):D

Hehe!
Maar ook dat is niet altijd nodig. Je mag ze vooral niet te snel opgeven!
Wanneer een buce-je haar blaadjes (jaja "haar" ;) ) lost is het niet noodzakelijk te laat. Zolang de wortelstok niet rot is de kans groot dat ze herstelt.
Maar dat kan wel zeer lang duren en heb je dus geduld nodig (misschien daarom dat ik ze als vrouwelijk bekijk :D:D)
 
Bedankt voor de tips!

In de groeven van de spons zitter er idd wat bruin “stof”, maar lijkt wel nog goed door te laten.. dus ik heb de spons nog niet aangeraakt..

Dat het water nog wel even bruin gaat zijn had ik verwacht, stoort me ook niet zo erg, komt ooit wel eens mooi helder :)

Dan begin ik morgen de verlichtingsduur lichtjes op te krikken..

Plantenvoeding geven was ik niet van plan, maar als de plantjes er echt merkelijk beter van worden, kan ik het natuurlijk wel doen..

Als ik nu morgen het schimmel van de bodem afhevel, kan ik misschien ook het beetje vuil van de spons afheven als het filter uitstaat? Misschien een gulden middenweg tussen niets doen met de spons en de spons uitknijpen?

Mvg jonas
 
Het aquarium is trouwens gevuld tot waar de fabrikant het aangaf, 3cm onder de bovenkant..

Maar er mag dus wat meer in? :) heb volgens mij elke cube hier op het forum al bekeken, maar daar heb ik eigelijk nooit op gelet :p
 
Het aquarium is trouwens gevuld tot waar de fabrikant het aangaf, 3cm onder de bovenkant..

Maar er mag dus wat meer in? :) heb volgens mij elke cube hier op het forum al bekeken, maar daar heb ik eigelijk nooit op gelet :p

Wat ik heb gedaan is een mooi soort zwart tape gekocht en over de bovenrand geplakt van ca. 3cm. Zo is het waterniveau niet zichtbaar en krijgt het naar mijn inziens een mooiere uitstraling.
 
update:

de tip van Justinvd ga ik alvast opvolgen, deze week eens langsgaan bij de lokale doe het zelf..

het aquarium draait nu 24 dagen, eergisteren een waterwissel gedaan, omdat het water wel heel bruin geworden was..

bij de plantjes is er nog geen beterschap te zien, ik denk er aan om toch vloeibare plantenvoeding bij te voegen..
vandaag ook eens de waterwaarden gemeten met de volgende resultaten:

Ph: 6,5 a 7
NO2: 0
NO3: 10
Kh: 6
Gh: meer dan 20, wat niet echt klopte, zou ongeveer ook 6 moeten zijn,

dan gezien dat de geldigheidsdatum verlopen was, dus morgen een nieuw setje gaan halen..

om de NO3 naar beneden te krijgen moet ik wat plantjes bijvoegen die beter groeien, dan bv de anubias etc?
maar die gaan dan misschien ook de voeding van de huidige plantjes afnemen, waardoor ze ook niet beter gaan worden?
of vergis ik mij?

of voer ik de verlichtingstijd op? die in nu 6u per dag


alvast bedankt,
mvg Jonas
image1.jpeg
 
heb ook altijd gezijk gehad met anubias denk dat die plant beter zal doen als je bak goed is in gedraaid en het is wel logies om te fertilizer en als je water minder bruin woord krijg je dus ook meer licht en kans op algen
 
Nitraat van 10 is niets mis mee hoor en normaliter mag een bak wel 8 uur belichting hebben maar de Anubia houdt van een beschut plekje.

Het hout zal nog wel even afgeven denk ik.
 
Ook met dat er bij de Bucephalandra nog niet veel gebeurt is normaal, misschien kan je wel al wat nieuwe worteltjes zien, maar soms duurt het even voor ze zich aanpassen.
 

Terug
Bovenaan